Ouders zien kind steeds vaker als modepopje
Katie Holmes met haar modepopje Suri Cruise.
De helft van de Britse ouders geeft toe (merk)kledij voor hun
kinderen te kopen die ze nooit hebben gedragen. Ze doen dit uit vrees
dat hun kroost gepest zal worden wegens de verkeerde outfit.
Meer dan een derde van de Britse kinderen heeft een kledingstuk van een
topdesigner tegen hun tweede, dat blijkt uit recent onderzoek. Ook is de
gemiddelde kleerkast van een kind 1.860 euro waard. Het gemiddelde kind
heeft meer dan 154 kledingstukken, waarvan minstens een van een bekende
designer. Zes procent van de ouders spendeert jaarlijks 1660 euro aan
kinderkledij.
De onderzoekers denken
dat bekende fashionista's die extravagante kledij en accessoires voor
hun kinderen, als Suri Cruise, Romeo Beckham en Kingston Rossdale, kopen
een stimulerende factor bij deze trend zijn. Een kwart van de kinderen
draagt een duur horloge of een kostbaar juweel, acht procent heeft een
accessoire dat meer dan 200 euro waard is.
Ouders
lijken te denken dat ze hun kind met dure kledij een dienst bewijzen,
meer dan een kwart voelt zich namelijk schuldig wanneer hun kroost niet
in de laatste nieuwe mode rondloopt. 39 procent ziet het als hun plicht
om hun kinderen up-to-date met de laatste trends te houden, 36 procent
is bezorgd dat hun oogappel gepest zou worden op school moesten ze niet
met de juiste kledij gezien worden.
|