De helft van de vrouwen gaat niet graag shoppen
Het zal de mannen die voor de pashokjes ijsberen terwijl hun
wederhelft tientallen jurken past, verbazen: zowat 50 procent van de
vrouwen houdt niet van shoppen.
In een Britse enquête verklaarde 44 procent van de ondervraagde vrouwen
niet graag op kledingjacht te gaan. Het Britse onderzoeksbureau Mintel
polste Britse vrouwen naar hun grootste frustraties bij het shoppen. De
resultaten zijn opmerkelijk, vooral in tijden waarin de winkelstraten
overspoeld worden door gemotiveerde soldenjagers.
Vooral
jonge moeders blijken niet enthousiast als het op shoppen aankomt.
Zowat 47 procent van de ondervraagde vrouwen met kinderen jonger dan
vijf jaar, verklaart moeilijk kleren te vinden die zowel modieus als
flatterend zijn. Dat is meteen ook de grootste frustratie bij alle
vrouwen: 41 procent vindt de combinatie van hip én flatterend een
absoluut struikelblok bij het shoppen.
Het zijn vooral de
pashokjes die vrouwen afschrikken en niet alleen omwille van de
ellenlange wachtrijen. Zowat de helft van de ondervraagde vrouwen vindt
dat de kledingzaken zich vooral op hun jonge klanten richten. Een kwart
van de vrouwen verklaart zo goed als geen winkels te vinden waarin
modieuze kledij, die op hun leeftijd is afgestemd, wordt aangeboden.
Michelle
Strutton is woordvoerder van het onderzoeksbureau Mintel dat de enquête
uitvoerde. "Het feit dat vooral jonge moeders moeilijk kledij vinden
die op hun veranderende vormen is afgestemd, duidt op een gat in de
markt", concludeert ze. "Confectiezaken kunnen aan hun wensen voldoen
door ook kledij voor minder jonge vrouwen en kersverse moeders te
voorzien".
Ook
opvallend is het feit dat bijna een kwart van de vrouwen (23 procent)
het afgelopen crisisjaar regelmatig in duurdere en kwaliteitsvolle
kledingstukken investeerde. In 2010 was dat slechts 13 procent.
Verder
is ook de groei van het online shoppen een opvallende conclusie van het
onderzoek. Bijna een vijfde van de vrouwen (17 procent) vergelijkt al
prijzen op het internet, voor ze effectief gaat shoppen. Voor de 16 tot
24-jarigen is dat in dit geval zelfs 23 procent.
|