Onmogelijk om mooie kledij voor maatje meer te maken?
Hoewel steeds meer designers ontdekken dat ze geld kunnen verdienen
door voor mollige dames kleding te maken, lijkt het langer te duren voor
hippe budgetvriendelijke kledingketens volgen. Of zijn trends
Er bestaan heel wat eufemismen voor dames met overgewicht: dame met
rondingen, plus-size, voluptueus en dan zijn er nog de 'zware botten'.
Toch kampen steeds meer dames hiermee en is het voor hen haast omogelijk
om in betaalbare, maar trendy outfits rond te lopen. Dikke celebs als
Beth Ditto proberen hier verandering in te brengen en overgewicht
bespreekbaarder te maken door zichzelf 'fatshionista' te noemen. Ze
maakte ook een hippe kledingcollectie voor een maatje meer in opdracht
van de Britse kledingketen Evans.
Het
Amerikaanse merk omstreden merk American Apparel ging onlangs op zoek
naar 'plus-size modellen'. De enige fout die het merk beging, was te
zoeken naar dames met maatje 40, niet echt een maatje meer. De
gemiddelde Britse vrouw heeft namelijk nu maatje 44. Een op de vier maat
46, en tegen 2030 zal 40 procent met obesitas kampen.
Dat
is natuurlijk niets om trots op te zijn, overgewicht is een groot
gezondheidsprobleem. Maar obesitas is een complex gegeven. Het komt niet
altijd door simpelweg te veel te eten, het kan ook een gevolg zijn van
een aandoening of bepaalde medicatie. Daarom zit er voor sommigen niet
veel anders op dan hun corpulent lichaam te accepteren. Dat betekent
niet dat deze vrouwen nog meer moeten lijden door in lompen rond te
lopen.
De meeste designerkledij
blijkt voor 'fatshionista's' onbereikbaar, hoewel sommige designers als
Mark Fast en Marc Jacobs speciaal voor dames met rondingen ontwerpen en
de Italiaanse Vogue bijvoorbeeld onlangs nog plus-size modellen op de
cover zette. Maar wat budgetvriendelijke ketens betreft, is er weinig
keuze. Oké, H&M heeft een collectie vanaf maatje 42. Maar dat vind
je niet bij andere trendy winkels als Zara, Mango of Vero Moda.
Vaak
zijn de opties ook saaie kledingstukken die meer op tenten lijken en
volgen ze meestal niet de huidige trends. Het feit dat de ketens hiermee
een grote doelgroep mislopen, lijkt hen weinig te kunnen schelen.
Online is er wel iets meer keuze, zo kunnen 'fatshionista's' gaan
shoppen bij Asos Curve. Daar vind je de laatste trends: plooirokken,
leggings en chino- en palazzobroeken in grotere maten. Zij bewijzen dat
het wel mogelijk is om mooie stukken voor dikkere dames te maken en dat
ketens als Zara en Mango van slechte wil zijn. (br.hln)
|