Waarom je die jeansbroek uit sexy reclame moet hebben
Een aantrekkelijke vrouw die met open benen een jeansbroek promoot,
heeft meer invloed op ons brein en logisch redeneren dan het vernoemen
hoe kwaliteitsvol dit kledingstuk is, dat ontdekten wetenschappers
onlangs.
Wanneer je een aantrekkelijke man of vrouw ziet, wordt het deel van de
hersenen geactiveerd dat aanzet tot het maken impulsieve aankopen.
Reclameadvertenties die logische argumenten gebruiken zijn minder
efficiënt om ons geld te doen uitgeven dan stimulerende feelgood
beelden. Onderzoekers aan de universiteit van Californië bestudeerden
het brein van 24 volwassenen, terwijl ze naar informatieve en sexy
advertenties keken. Daaruit bleek dat de activiteit in het deel dat
emoties verwerkt en beslissingen maakt lager was bij de sexy
advertenties.
Professor Ian Cool:
"Dit lagere niveau kan leiden tot minder remmingen, waardoor je sneller
een impulsieve aankoop zult doen. De resultaten bevestigen de hypothese
dat de voorkeur voor de aankoop van spullen en diensten door veel
factoren bepaald worden. Dit ondersteunt ook de veronderstelling dat
adverteerders de klanten eerder willen verleiden en niet overtuigen hun
producten te kopen.
|