Lut De Rudder

16-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verlaten stad I
Klik op de afbeelding om de link te volgen





fabrieken vestigen zich
de stad groeit er om heen
vult zich met mensen
en leven
  
werkgelegenheid geeft hoop
handel brengt welvaart
scholen openen hun deuren
kinderen spelen op de pleintjes
 
tot de tijd vertraagt
de fabrieken verouderen
welvaart reist mee met het kapitaal
 
vrijheid is er voor de wind
in de verlaten ruimten
woningen blijven achter
leeg van kinderstemmen
  
grauw de stad
doelloos spoelt water aan de kade
 


15-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De weg van ijs en dromen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

niet de koude deert me
niet de zwaarte van de nacht
maar dat dromen
gegijzelden van toekomst
worden vertrapt
 
onder stap na stap van leven 


14-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woestijn
Klik op de afbeelding om de link te volgen

woestijn als innerlijk beeld
horizontale belijning
kleuren van zon en wind
 
daarin een schreeuw
ik wil leven


13-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na de genocide
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ergens in de Balkan. De mannen, onder wie nog kinderen, werden samengedreven en zonder mededogen vermoord. Een foto haalde de wereldpers van een jongen, een kind nog, armen gespreid zoals op het moment toen hij viel onder de kogel. Zijn hemd is doordrenkt met bloed. Zal zijn moeder hem zo vinden?


12-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Todesfuge van Paul Celan
Klik op de afbeelding om de link te volgen


Je goudblonde haar Margarete

Je asgrauwe haar Sullamith

 

Deze twee beelden omvatten de moord op miljoenen joden onder het nazisme. Je goudblonde haar Margarete verwijst naar het beeld van de Arische vrouw, zoals de nazi-leiders dit propageerden: blond, een krachtig gezond lichaam, kinderen barend voor het vaderland, zodat toekomstige mannen ten strijde konden trekken en moedig vallen om de Arische droom te verdedigen. Sullamith is de vrouw uit de Hooglied, een verzameling liefdesliederen in het Oude Testament. Zij staat voor alle vrouwen en mannen die Joods zijn en in het verlengde daarvan, allen die niet-Arisch zijn. Hun leven is tot as vergaan in de crematoria.

 

Het is een steeds weerkerend verhaal. Hoe kan je een halt toeroepen aan de verdwazing van oorlog? Vooral als er een god of een vervangmiddel of hogere waarden ingeroepen wordt, doet fanatisme  zijn intrede

11-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brandmerk in mijn huid
Klik op de afbeelding om de link te volgen

meegenomen naar de velden van je dromen
de geur van lach en vrijheid in de lucht
tijd zou toekomst worden
 
tot je weg ging
naar verten onbereikbaar
je naam als brandmerk in mijn huid


10-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor een vaderland
Klik op de afbeelding om de link te volgen

voor een vaderland tot vechten bereid
in gang gezet door leuzen
vrijheid,  democratie, terreurbestrijding, een propere oorlog
 
ze verdwijnen in een uniform
naamloze vechtmachines
 
de dood als schaduw


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bomen
Klik op de afbeelding om de link te volgen



Papier opspannen en insmeren met groene bister. Daarna de bister met penseel en water weghalen. Het resultaat is een soort negatief als van een film.


08-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ecce homo sapiens
Klik op de afbeelding om de link te volgen


Collage, 80 x 60, 2010





Centraal een verwijzing naar de oerknal, waaruit de natuur als levensverwekkende en vernietigende mogelijkheid ontstaat. Bovenaan rechts: de teruggevonden skeletten van een paar, gestorven tijdens hun liefdesomarming. Links daarvan agressieve / spelende aapjes en een foto uit het Turkse parlement: heren in keurig pak die mekaar te lijf gaan.

Onderaan een mijmering over de tussenkomst van de mens in de natuur. Olievervuiling, (burger)oorlog met de vernietigende gevolgen voor natuur en mens. Daarboven de foto van twee kinderen. Hoe kijken zij tegen deze wereld aan, hoe zullen zij als volwassenen daarop reageren?


07-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo nietig is de mens
Klik op de afbeelding om de link te volgen


ik vraag de ruimte naar toekomst
een warm verhaal
 
zonder mededogen
ongehoord mijn vraag
 
als terloopse toevalligheid
zo nietig is de mens


06-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De weg
Klik op de afbeelding om de link te volgen

op het kruispunt van wegen aarzelen
aanpassing of verzet
 
bevreesd kiezen
binnen de uitgetekende lijnen leven
of risicovol
vrijheid ademen en de eigen weg gaan


05-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De muur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

een muur opgetrokken
van steen
van woorden
van vooroordelen
 
blijf weg
twijfel
onrust
 
veilig de kooi van niet weten
 


04-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papavers
Klik op de afbeelding om de link te volgen



papavers bloeien
gedragen door het fluisteren van de wind
weerloos sterk
 
vergeten de slagvelden
dagen de zomer uit
in de velden van nu


03-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Todesfuge van Paul Celan
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zwarte melk der vroegte uit Todesfuge van Paul Celan

 Zwarte melk der vroegte we drinken haar ’s avonds

We drinken haar ’s middags en ’s morgens we drinken haar ’s nachts

We drinken en drinken

 

 

Paul Celan is een Roemeens dichter van Joodse afkomst die verschillende vernietigingskampen overleefde tijdens WOII. Zijn ouders kwamen beiden om. In Todesfuge probeert hij de terreur, de slavenarbeid, de alom tegenwoordige dood op te roepen.

Deze tekening is de vergrote uitvoering (60 x 80) van een eerder ontwerp dat op 04.02.2011 op deze blog werd aangeboden


02-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t Alent - kunstroute Werchter 2011

Vanaf 10 uur gaat de kunstroute Werchter van start. Veel zon en veel volk, de mensen genieten van de dag. Ondanks er overal feesten zijn als moederdag schoolfeest, kommuniefeest … komen de mensen massaal opdagen voor de kunstroute. De organisatoren spreken van meer volk dan vorige editie.

Ook bij ons thuis waren de mensen welkom. Na de middag was het soms aanschuiven. De bezoekers hadden een goed humeur, genoten van het fietsen of wandelen en waren blij met het klaarstaand koel glas water, en dan maar kijken.

Hieronder volgt een fotografisch verslag, geniet ervan.


01-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bij het binnenkomen links
Klik op de afbeelding om de link te volgen


We ontvangen de mensen in mijn tekenhoek annex keuken. Eerst diende natuurlijk ruimte gemaakt. Tekentafel buiten op het terras geplaatst, bij dit goede weer geen zorgen omwille van regen of wind. Gezien al mijn benodigdheden op wieltjes staan was het gemakkelijk om de spullen te verhuizen naar de kamer ernaast. Schilderijen op hun plaats hangen, poetsen en stoffen en na drie dagen doorwerken was de ruimte klaar om bezoekers te ontvangen.

Bij het binnenkomen links hangen ‘Barbara’,‘Het huwelijk’, ‘Zwarte melk der vroegte’, de reeks van bewustzijnsmomenten, ‘Gebroken’ en daaronder een klein schilderijtje ‘In het bos’.  De schilderij ‘Vuur’ dat op de volgende muur hangt is half zichtbaar. Bij de sfeerfoto’s komen sommige schilderijen duidelijker in beeld.


30-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boven tuinraam
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Boven het raam dat uitgeeft op de tuin hangt ‘Gracias a la Vida’, links en rechts geflankeerd door drie schilderijtjes uit de reeks ‘Constructie-deconstructie’.


29-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op het terras
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Omdat het weer goed is, kunnen de schilderijen op de ezels naar buiten geschoven worden, zodat er meer ruime is voor de bezoekers. Dit zal in de namiddag zeker zijn nut tonen, wanneer de bezoekers met drommen tegelijk afzakken. Daar staan ‘Het geheugen van de aarde’, ‘Verloren’ en ‘Denkend aan papavers II’ tussen de bijna uitgebloeide bloemen van een blauwe regen.


28-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De scheiding tussen tekenhoek en keuken
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Voor het eerst hangen we schilderijen boven de scheiding tussen tekenhoek en keuken. ‘Afval op een werf’, ‘Wat ik schrijven wou’, ‘Liggend in de zon’, ‘Gevangen in waanbeelden’, ‘Vloed’. Een klein schilderij ‘Na de genocide’ en vier kleinere werken vinden daaronder hun stek.


27-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jong volk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De eerste bezoekster is een vriendin die voor het moederfeest bij haar moeder even binnenwipt.  Om de kinderen bezig te houden is er speelgoed uitgehaald, zodat we rustig kunnen praten. Op de foto wordt alles weer samengeraapt om terug naar de speelgoedkast te verhuizen. Op de achtergrond is ‘Vuur’ nu duidelijk zichtbaar.




Inhoud blog
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Reeksen
  • Reeksen
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • Afscheid
  • Afscheid
  • Afscheid
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Vervreemding
  • Geometrische vormen IV
  • Geometrische vormen III
  • Vervreemding XI
  • Vervreemding X
  • Vervreemding IX
  • Vervreemding VIII
  • Vervreemding VII
  • Vervreemding VI
  • Vervreemding V
  • Vervreemding IV
  • Vervreemding III
  • Vervreemding II
  • Vervreemding I
  • Geometrische vormen II
  • Geometrische vormen I
  • experimenteren VII
  • experimenteren VI
  • experimenteren V
  • experimenteren IV
  • experimenteren III
  • experimenteren II
  • experimenteren I
  • Pandemie I
  • Laat me vergeten VII
  • Laat me vergeten VI
  • Laat me vergeten V
  • Laat me vergeten IV
  • Laat me vergeten III
  • Laat me vergeten II
  • Laat me vergeten I
  • Herinneringen IV
  • Herinneringen III
  • Herinneringen II
  • Herinneringen I
  • Tentoonstelling
  • Tentoonstelling in het atelier
  • Pandemie II
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VIII
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VII
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VI
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet V
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet IV
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet III
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet II
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet I
  • Tussen hemel en aarde XIV
  • Tussen hemel en aarde XIII
  • Tussen hemel en aarde XII
  • Tussen hemel en aarde XI
  • Tussen hemel en aarde X
  • Tussen hemel en aarde IX
  • Tussen hemel en aarde VIII
  • Tussen hemel en aarde VII
  • Tussen hemel en aarde VI
  • Tussen hemel en aarde V
  • Tussen hemel en aarde IV
  • Tussen hemel en aarde III
  • Tussen hemel en aarde II
  • Tussen hemel en aarde I
  • Basisvormen XIII
  • Basisvormen XII
  • Basisvormen XI
  • Basisvormen X
  • Basisvormen X
  • Basisvormen IX
  • Basisvormen VIII
  • Basisvormen VII
  • Basisvormen VI
  • Basisvormen V
  • Basisvormen IV
  • Basisvormen III
  • Basisvormen II
  • Basisvormen I
  • Open de poort VI
  • Open de poort X
  • Open de poort IX
  • Open de poort VIII
  • Open de poort VII
  • Open de poort VI
  • Open de poort V
  • Open de poort IV
  • Open de poort III
  • Open de poort II
  • Open de poort I
  • Ode aan de vriendschap V
  • Ode aan de vriendschap IV
  • Ode aan de vriendschap III
  • Ode aan de vriendschap II
  • Ode aan de vriendschap I
  • Cirkel en vierkant XII
  • Cirkel en vierkant XI
  • Cirkel en vierkant X
  • Cirkel en vierkant IX
  • Cirkel en vierkant VIII
  • Cirkel en vierkant VII
  • Cirkel en vierkant VI
  • Cirkel en vierkant V
  • Cirkel en vierkant IV
  • Cirkel en vierkant III
  • Cirkel en vierkant II
  • Cirkel en vierkant I
  • Verborgen verhaal VI
  • Verborgen verhaal V
  • Verborgen verhaal IV
  • Verborgen verhaal III
  • Verborgen verhaal II
  • Verborgen verhaal I
  • Kleurenspel VII
  • Leren lezen en schrijven op de lagere school
  • Kleurenspel VI
  • Hinkelen
  • De kersenboom
  • Knikkerspel
  • Het oerwoud van het geheugen IV
  • Het oerwoud van het geheugen III
  • Het oerwoud van het geheugen II
  • Het oerwoud van het geheugen I
  • Kunstroute 2019
  • Verschillende werelden oproepen III
  • Verschillende werelden oproepen II
  • Verschillende werelden oproepen I
  • En dan maar kijken
  • Oefenhoekje
  • Hoe lang was het weer geleden?
  • Voorbereiding op de jury
  • Kleurenspel V
  • Kleurenspel IV
  • Kleurenspel III
  • Kleurenspel II
  • Kleurenspel I
  • Ruimte III
  • Ruimte II
  • Ruimte I
  • Met zwarte achtergrond VIII
  • Met zwarte achtergrond VII
  • Met zwarte achtergrond VI
  • Met zwarte achtergrond V
  • Genese van een lijn IV
  • Collage

    Archief per maand
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 09-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11--0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Categorieën


    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!