Verwarm de oven voor op 150 tot 160 graden. Klop het ei los in een schaaltje. Doe alle ingrediënten in een kom. Snij de boter in klein klompjes en voeg dit toe aan het mengsel en kneed tot een soepele bal. Strooi wat bloem op een werkvlak en rol hierop uit tot een lap van een centimeter dikte. Snij de lap in twee of vier stukken en leg op een ingevette bakplaat. Bestrijk het deeg met ei en versier met de amandelen. Schuif de bakplaat in de oven en bak het in 25 tot 30 minuten in de voorverwarmde oven gaar. Laat de speculaas 10 minuten afkoelen en maak hem met een spatel voorzichtig los. uit: Sinterklaas Recepten
Duitsland 'Berlijn - Spandau) In 1539 wordt het een evangelische kerk als gevolg van de reformatie, daardoor werden alle beelden verwijderd waaronder ook een zilveren Nicolaas die sindsdien spoorloos is. In 2001 besloot de gemeente een Nicolaasbeeld in de kerk op te stellen en hiervoor gaven zij de opdracht aan de kunstenaar Bern Gisevius. Nicolaas wordt meestal statig voorgesteld en men wou iets meer levendig en uit de legenden en het leven gegrepen en dit in tweevoud, voor elk wat wils. Het ene, kleinere beeld is een bijbellezende Nicolaas op het concilie van Nicea, het tweede is een levensgrote poedelnaakte Nicolaas als redder der zeelieden. In onze kleurrijke volkstaal zou men zeggen "goed voorzien van oren en poten". Twee felle contrasten die voor zichzelf spreken maar wel ongewoon, en zeker in een evangelische kerk, die er een oecumenische uitleg aan tracht te geven. Gewaagd maar niet verwacht, wij boeken vooruitgang? Raf Rumes. (met dank aan Prof. W. Sharrer) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Duitsland (Berlijn - Spandau) Als ondertitel zouden we kunnen meegeven: Spannend in Spandau. Dit zal u verderop duidelijker worden. De Nikolaikirche van Spandau dankt haar ontstaan aan het feit dat Spandau een handelsnederzetting was op de samenvloeiing van de Spree en de Havel en in 1240 als "ecclesia forensis" of Marktkirche erkend wordt. Zij droeg destijds reeds de naam van Nikolaikirche vermits Nicolaas de patroon van de handelaars was. Het is een driebeukige hallenkerk die in 1944 door de geallieerden gebombardeerd werd, waarbij de toren totaal uitbrandde, toren die tussen 1979 en 96 met zijn barokuitzicht werd herbouwd. (wordt vervolgd) uit:Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Strooien: Liefst ongezien, ten teken van vrijgevigheid en bescheidenheid. Ook weer te herleiden naar de legende van de drie huwbare meisjes.
Chocoladeletters: Eetbare letters werden gebruikt op kloosterscholen in de Middeleeuwen om kinderen te leren schrijven. Zodra ze een letter goed konden schrijven, mochten ze als beloning de bijhorende broodletter opeten. Een andere verklaring kan zijn dat in de 19e eeuw mensen de Sinterklaascadeaus bedekten met een laken. Hier bovenop legden ze de eerste letter (van brood) van het kind waarvoor de cadeaus waren bedoeld. Chocoladeletters werden ergens in de 19e eeuw geïntroduceerd. Tot die tijd werden de letters gemaakt van brood of banket.
Suikergoed: Vroeger vooral in de vorm van een hart. Net als de Vrijer een teken van een aanbidder.
Chocolademunten: Eén van de bekenste legenden over Sinterklaas vertelt dat hij 's nachts stiekem beurzen met goudstukken naar binnen gooide. Dit om te voorkomen dat een vader zijn dochters de prostitutie instuurde om aan geld te komen voor een goede bruidschat. (wordt vervolgd)
Pepernoten: Weer een symbool van Vruchtbaarheid, vroeger werden ze met muntstukken gemengd, tegenwoordig met suikergoed.
Marsepein: Amandelbrood met Indisch rietsuiker, in de Middeleeuwen als geneesmiddel gebruikt. Het wilde zwijn was een Germaans symbool van de jacht en werd in oude tijden regelmatig geofferd. Nu vervangen door zijn achterneefje: het marsepeinen varken. (wordt vervolgd)
Roe: Berkentakken met bamboe of een lint eromheen, symbool van vruchtbaarheid en daarnaast handig om de schoorsteen schoon te maken (wat gezien Piets uiterlijk misschien niet de beste methode is)
Schoorsteen: Verbinding tussen mensen en de 'bovenwereld' waar geesten en goden wonen (volgens de Germanen tenminste)
Speculaaspoppen: Ook wel 'Vrijers' genoemd, kreeg je er één, dan had je een aanbidder. Vroeger afbeeldingen van heiligen of van Germaanse vruchtbaarheidsgodin Freia. (wordt vervolgd)
'Goedheiligman': Een verbastering van "goet-hylik man" (= "goed-huwelijks man"), een titel die Sint verdiende door te zorgen voor de bruidsschat van een paar arme meisjes.
Zwarte Piet Vroeger de tegenpool van Sint en boeman voor kleine kinderen, tegenwoordig Sints onmisbare rechterhand, zwart geworden door al dat geklauter in schoorstenen (wie zou daar niet zwart van worden?) (wordt vervolgd)
Mijter: Waarschijnlijk een 'verbastering' van een Frygische muts (dat is een oosterse, godsdienstige hoofdbedekking), Hij werd meer gedragen door bisschoppen.
Staf: De staf heeft ook een bepaalde betekenis. Het is een symbool voor de boom van het leven, maar ook van het goede werken, eensgezindheid en naasteliefde. De echte staf van Sinterklaas is niet zomaar een stok met een krul aan de bovenkant. De echte staf is versierd met allerlei tekens. Al die symbolen hebben een bepaalde betekenis. zo staat op de stam van de staf een man getekend met vier engelen er om heen. Dit is Petrus, een van de leerlingen van Jezus. Petrus is degene geweest die de christelijke kerk gesticht heeft. (wordt vervolgd)
Stoomboot: Sinterklaas is pas in de negentiende eeuw een stoomboot gaan gebruiken naast zijn schimmel. Tegenwoordig komt hij in sommige plaatsen nog wel aan met de boot, maar ook de auto en helikopter gebruikt hij vaak. Dat van die boot is niet toevallig: Sint-Nicolaas is ook de beschermer van havensteden,zeelieden, vissers, ongetrouwde meisjes en scholieren.
Spanje: Uit Spanje kwamen vroeger veel luxe artikelen en lekkere dingen vandaan (en nu dus nog in december).
Schimmel: Stamt af van de Germaanse god Wodan. Dus zijn schimmel Sleipnir. (wordt vervolgd)
Hoor de wind waait door de bomen, hier in huis daar waait de wind. Zou de goede Sint wel komen, nu hij het weer zo lelijk vindt? Nu hij het weer zo lelijk vindt. Als hij komt in donkere nachten, op zijn paardje o zo snel, als hij wist hoe zeer wij wachten, ja, gewis dan kwam hij wel, ja gewis dan kwam hij wel. uit: Sinterklaasliedjes
Ook Sint en Piet vinden hun weg naar de graffiti. Koen Rumes wandelde over de brug over de spoorlijn Gent-Brussel in de Schollestraat te Anderlecht en vond het de moeite waard om ons deze beelden te bezorgen. uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Jouw allergrootste uitlaatklep Is wel het wereldwijde web Je zit steeds op het internet Waar jij met vele mensen chat.
Zodra je tijd hebt, ga je snel Naar .com of nl. En ben je klaar, dan check je nog Of er reacties zijn op je blog
Hierover wou de Sint jou nu eens spreken Hij vraagt je de verbinding nu te breken Want echt, het internet is lang niet zo fijn Als een leuk cadeautje, en marsepein! uit: Sinterklaasgedichten.nl
Sint-Nicolaas is immers de kindervriend en niet zoals ouders dachten een opvoedkundige. De Sinterklaasboekjes, LP's, e.d. rijzen de pan uit. Maar ook de mallen voor chocoladeletters, in vele soorten en maten, de vormen voor de chocoladefiguren. Om toch ook weer terug te gaan naar het begin zijn er natuurlijk ook de beelden van de Heilige Nicolaas. De rages uit de tweede helft 20e eeuw, het sparen van sigarenbandjes, speldjes etc. laten het Sint-Nicolaasfeest niet voorbij gaan. Kortom een uitgebreid scala aan artikelen wat bij velen weer jeugdherinneringen oproept.
Het bijzondere aan het museum zijn, naast de getoonde zaken, de openingstijden: Wij zijn geopend als we thuis zijn, dus, vooraf, even bellen kan geen kwaad 06-28869413 of 06-38169616. Ondanks deze 'handicap' mogen we ons verheugen in ruim duizend bezoekers per jaar, bezoekers die uit alle delen van het land komen. Regelmatig ook bezoekers die ook een grote zolder blijken te hebben en dan wat later de postbode aan het werk zetten. En toch blijven we nog steeds roepen 'Opruimen, Sinterklaasspullen niet weggooien, want dat kan altijd nog' Arie Kornegoor uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Onder het genot van een drankje nemen de aanwezigen een kijkje in het museum en blijft het nog geruime tijd gezellig aan het museumplein achter Borculoseweg 46a. De volgende dag hebben we open huis en is het een drukte van belang. Tientallen mensen van jong tot oud brengen ons een bezoek. De toegang is gratis, een vrije gift is altijd welkom. We laten u aan de hand van meerdere iconen zien waar het ooit eeuwen terug begint. Dan een tijd dat het feest er wel is maar dat de Goedheiligman niet in beeld is. Maar als Jan Schenkman komt dan komt er wat leven in de brouwerij. Eerst nog mondjesmaat maar naarmate de tijd vordert komen er de eerste intochten en wordt het aanbod van sinterklaasvoorwerpen groter. Getuigen zijn de vele speculaasplanken en uitgehakte stenen als vorm voor marsepein figuren. De jaarlijkse intocht van Sint-Nicolaas en Zwarte Piet gaan meer met de tijd mee, Sint-Nicolaas gooit, tijdens de intocht de grote jute zak overboord om aan te geven dat het verhaal over stoute kinderen die mee gaan in de zak naar Spanje tot het verleden behoort. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Dan moeten we zorgen dat het dan geopend kan worden, de druk stijgt. Het lijkt alsof de verf minder snel droogt dan normaal maar met vereende krachten wordt toch op tijd de eindstreep gehaald. Een bijzonder woord van dank aan alle medewerkers is hier op zijn plaats. Tussendoor is ook de naam voor het museum gevonden. "Oh, kom er eens kijken".
De bestrating wordt opgesierd met een mijter, een idee van de stratenmaker. Uitnodigingen voor de officiële opening worden verstuurd en dan....dan is het 4 april 2009 en zal kleinzoon Mads (04-10-2007), geassisteerd door burgemeester Bloemen, de officiële opening verrichten. Na deze daad wordt overgegaan tot het nuttigen van een openingsdrankje. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Tinneke en ik hebben al wel eens gezegd dat het heel mooi zou zijn om de garage een keer op te knappen en in te richten als expositieruimte, maar daar blijft het steeds bij. Maar na de exposities bij de Historische Kring komt dat idee weer ter sprake. We gaan eens bij de buurman, een allround bouwvakker, te rade om een advies. Nou dat is geen probleem, gewoon afbreken en nieuw bouwen. Opknappen van een oude garage is geen goedkope oplossing en je blijft met een oud gebouw zitten. En dan, na een paar dagen wel / niet, is het net als bij de Elfstedentocht maar dan Achterhoeks "wi'j doot 't". Zo wordt in het najaar 2007 driftig een begin gemaakt met het slopen en daarna bouwen van onze hobbyruimte / berging. Dit wordt door ons al snel omgedoopt tot museum. Alles verloopt naar wens, een gezellige prettige samenwerking met de heren bouwers, noeste hulp van vrienden en de bouw staat er. Dan komen de inrichtingsideeën: muurverf hier, gewone verf daar en ga zo maar door. Plots komt een hele goedkope agenda ter tafel waarin het eerste weekend van april wordt aangemerkt als museumweekend. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap