Welkom op 9 december 2010 in de zoetste stad van het ganse land.
08-12-2010
Trein naar huis - lichte avondmaaltijd
Van Tienen naar Leuven hebben jullie tussen 18:00 en 20:00 niet minder dan zes treinen. De trein vertrekt in Tienen om 18:04, om 18:10, 18:50, 19:04, 19:10 en 19:50 (zie tweede bijlage) Ook de volgende paar uren (tot 10:00) blijft dezelfde frequentie nog gewaarborgd
Van Tienen naar Brussel hebben jullie tussen 18:00 en 20:00 vijf treinen. De trein vertrekt in Tienen om 18:10, 18:50, 19:10, 19;50 en 20:10 (zie eerste bijlage) Ook de volgende paar uren (tot 10:00) blijft dezelfde frequentie nog gewaarborgd
Vanuit Leuven en Brussel zijn de meeste andere stations van het land vlot bereikbaar.
In het zwembad kunnen diegenen die dat wensen een lichte maaltijd gebruiken. Leden die hiervoor interesse hebben dienen hun bestelling dan wel direct door te geven aan de obers direct na aankomst in de cafetaria van het zwembad. Zo kan het personeel nog alles op tijd klaar maken want we blijven daar slechts één uur.
Ook
in het station is er 's avonds mogelijkheid om een broodje (2,70 tot
3,5) en een drankje te verorberen of mee te nemen op de trein. Diegenen die hiervoor interesse zouden hebben gelieve dit 's morgen kenbaar te maken. Zodoende kunnen de uitbaters van het stationsbuffet 's avonds alles snel klaar maken.
Op onze wandeling van het station naar de suikerfabriek zullen we voor een groot deel het traject volgen waar aan het begin van onze jaartelling de
Romeinse weg van Boulogne-sur-Mer naar Keulen liep. (zie tweede bijlage) Waar deze Romeinse heirweg een rivier kruiste ontstonden handelsnederzettingen die door de eeuwen uitgroeiden tot de huidige steden. Daar waar de Romeinse weg bijvoorbeeld de Zenne dwarste is Brussel ontstaan. Waar de Dijle de weg kruiste ontstond Leuven en waar de Grote Gete over het traject van de Romeinse weg stroomde is Tienen ontstaan.
Tot
op de dag van vandaag is de traject van de Romeinse weg nog duidelijk in het stratenpatroon van onze stad
te onderkennen, wat nog maar eens een bewijs is van de hoge ouderdom van
de suikerstad. (zie eerste bijlage)
Dus gesp
jullie sandalen (caligea) dicht, trek uw maliënkolder (lorica hamata) aan, sla uw borstharnas (lorica segmentata) rond uw karkas,.zet jullie helm
(cassis) op het hoofd, neem uw schild (scutum) mee en trek uw riem
(balteus) aan, want morgen gaan we de Romeinen achterna.
Goed opletten bij het binnensporen van het station van Tienen (2)
De treinreizigers vanuit Leuven zorgen best dat zij bij
de les zijn als hun trein het station van Tienen zal binnen rijden. Enkele
honderden meters voordat de trein het station binnenkomt best eens goed naar rechts
kijken.
U zult daar een heuvel zien liggen die de Wijngaardberg
genoemd wordt. Nu ligt op deze heuvel het industrieterrein Grijpenveld en is volgebouwd met industriële gebouwen. Doch zes eeuwen voor de geboorte van Christus was hier de eerste prehistorische
Tiense nederzetting uit de IJzertijd. Hier stond dus de wieg van de eerste Tienenaar.
Als hulpje heb ik een luchtfoto toegevoegd met de aanduiding van het treintracé en de omcirkelde Wijngaardberg. De wieg van de eerste Tienenaar is net niet te zien op deze luchtfoto.
Goed opletten bij het binnensporen van het station van Tienen (1)
Vermoedelijk zullen de meesten leden van de mailgroep toekomen in Tienen met de trein
die vanuitLeuven zal komen.Enkele kilometer voordat de trein het station van Tienen zal binnen sporen, zullen jullie vlak voordat de trein door Kumtich
(deelgemeente van Tienen) rijdt aan weerszijden van het spoor een hoge aarden talud
zien liggen.
Hier werd in 1837 de eerste spoorwegtunnel op het
Europese vasteland gebouwd. De ingenieurs hadden blijkbaar toen de techniek van de tunnelbouw nog onvoldoende onder de knie want de tunnel heeft het
slechts een paar jaar volgehouden. Mogelijk door de trillingen van de voorbij denderde
treinen stortte de tunnel een paar jaar na zijn voltooiing reeds in. Na de
instorting van de tunnel en het ruimen van het puin kozen de spoorbazen hier niet
meer voor een tunnel doch voor een open spoorbedding.
Om alles wat aanschouwelijker te maken heb ik in bijlage een luchtfoto toegevoegd met de aanduiding van de juiste locatie waar de tunnel ooit geweest is.