Bezoek Tienen 09/12/2010
Welkom op 9 december 2010
in de zoetste stad van het ganse land.
08-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trein naar huis - lichte avondmaaltijd
Klik op de afbeelding om de link te volgen Van Tienen naar Leuven hebben jullie tussen 18:00 en 20:00 niet minder dan zes treinen.
De trein vertrekt in Tienen om 18:04, om 18:10, 18:50, 19:04, 19:10 en 19:50 (zie tweede bijlage)
Ook de volgende paar uren  (tot 10:00) blijft dezelfde frequentie nog gewaarborgd

Van Tienen naar Brussel hebben jullie tussen 18:00 en 20:00 vijf treinen.
De trein vertrekt in Tienen om 18:10, 18:50, 19:10, 19;50 en 20:10 (zie eerste bijlage)
Ook de volgende paar uren (tot 10:00) blijft dezelfde frequentie nog gewaarborgd

Vanuit Leuven en Brussel zijn de meeste andere stations van het land vlot bereikbaar.

In het zwembad kunnen diegenen die dat wensen een lichte maaltijd gebruiken.
Leden die hiervoor interesse hebben dienen hun bestelling dan wel direct door te geven aan de obers direct na aankomst in de cafetaria van het zwembad.
Zo kan het personeel nog alles op tijd klaar maken want we blijven daar slechts één uur.

Ook in het station is er 's avonds mogelijkheid om een broodje (2,70€ tot 3,5€) en een drankje te verorberen of mee te nemen op de trein.
Diegenen die hiervoor interesse zouden hebben gelieve dit 's morgen kenbaar te maken.
Zodoende kunnen de uitbaters van het stationsbuffet 's avonds alles snel  klaar maken.

Bijlagen:
Terugreis met de trein van Tienen naar Brussel.JPG (47.1 KB)   
Terugreis met de trein van Tienen naar Leuven.JPG (44.7 KB)   

08-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
Categorie:05. Varia
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Romeinen achterna.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op onze wandeling van het station naar de suikerfabriek zullen we voor een groot deel het traject volgen waar aan het begin van onze jaartelling de Romeinse weg van Boulogne-sur-Mer  naar Keulen liep. (zie tweede bijlage) Waar deze Romeinse heirweg een rivier kruiste ontstonden  handelsnederzettingen die door de eeuwen uitgroeiden tot de huidige steden. Daar waar de Romeinse weg bijvoorbeeld de Zenne dwarste is Brussel ontstaan. Waar de Dijle de weg kruiste ontstond Leuven en waar de Grote Gete over het traject van de Romeinse weg stroomde is Tienen ontstaan.

Tot op de dag van vandaag is de traject van de Romeinse weg nog duidelijk in het stratenpatroon van onze stad te onderkennen, wat nog maar eens een bewijs is van de hoge ouderdom van de suikerstad. (zie eerste bijlage)

Dus gesp jullie sandalen (caligea) dicht, trek uw maliënkolder (lorica hamata) aan, sla uw borstharnas (lorica segmentata) rond uw karkas,.zet jullie helm (cassis) op het hoofd, neem uw schild (scutum) mee en trek uw riem (balteus) aan, want morgen gaan we de Romeinen achterna.

Bijlagen:
Romeinse Heirbaan door centrum.JPG (120.1 KB)   
Romeinse Heirbaan.JPG (183.4 KB)   

08-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:03. Tienen nu
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alle Tienenaars heten jullie allemaal welkom in hun stad
Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan alle leden van de Mailgroep Reizen die morgen Tienen komen bezoeken.

Alle Tienenaars waaronder ook ikzelf,  heten iedereen van harte welkom, en wensen jullie een aangename dag toe  in de zoetste stad van het land.

In het volgende "YouTube" filmpje zetten enkelen van hen hun welkom wensen in hun geliefde stad nog wat kracht bij.

http://www.youtube.com/watch?v=XCvi2klDnzs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=HBRnaC7Xf54&feature=related

Tot morgen, tot in de zoetste stad van het westelijk halfrond.

08-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:04. MP3-MP4
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed opletten bij het binnensporen van het station van Tienen (2)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De treinreizigers vanuit Leuven zorgen best dat zij bij de les zijn als hun trein het station van Tienen  zal binnen rijden. Enkele honderden meters voordat de trein het station binnenkomt best eens goed naar rechts kijken.

U zult daar een heuvel zien liggen die de Wijngaardberg genoemd wordt. Nu ligt op deze heuvel het industrieterrein “Grijpenveld”  en is volgebouwd met industriële gebouwen. Doch zes eeuwen voor de geboorte van Christus was hier de eerste prehistorische Tiense nederzetting uit de IJzertijd. Hier stond dus de wieg van de eerste Tienenaar.

Als hulpje heb ik een luchtfoto toegevoegd met de aanduiding van het treintracé en de omcirkelde Wijngaardberg. De wieg van de eerste Tienenaar is net niet te zien op deze luchtfoto.

Bijlagen:
Bij aankomst met de trein vanuit Leuven.JPG (208 KB)   

08-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
Categorie:03. Tienen nu
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed opletten bij het binnensporen van het station van Tienen (1)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vermoedelijk zullen de meesten leden van de mailgroep toekomen in Tienen met de trein die vanuit  Leuven zal komen.  Enkele kilometer voordat de trein het station van Tienen zal binnen sporen, zullen jullie vlak voordat de trein door Kumtich (deelgemeente van Tienen) rijdt aan weerszijden van het spoor een hoge aarden talud zien liggen.

Hier werd in 1837 de eerste spoorwegtunnel op het Europese vasteland gebouwd. De ingenieurs hadden blijkbaar toen de techniek van de tunnelbouw  nog onvoldoende onder de knie want de tunnel heeft het slechts een paar jaar volgehouden. Mogelijk door de trillingen van de voorbij denderde treinen stortte de tunnel een paar jaar na zijn voltooiing reeds in. Na de instorting van de tunnel en het ruimen van het puin kozen de spoorbazen hier niet meer voor een tunnel doch voor een open spoorbedding.

Om alles wat aanschouwelijker te maken heb ik in bijlage een luchtfoto toegevoegd met de aanduiding van de juiste locatie waar de tunnel ooit geweest is.

Bijlagen:
Bij aankomst met de trein vanuit Leuven.JPG (208 KB)   

08-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
Categorie:03. Tienen nu
>> Reageer (0)
07-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Programma van het bezoek aan Tienen op 9 december 2010

1.     Aankomst te Tienen

Iedereen wordt verwacht om 10:00 aan het station van Tienen.

De vroege vogels kunnen een koffie drinken (op eigen kosten) in de cafetaria van het station.

2.     Wandeling van het station naar het centrum

Vanaf het station tot het centrum is het iets meer dan één kilometer wandelen.

We gaan het rustig aan doen en geregeld even halt houden om een woordje uitleg te geven over wat we allemaal zullen tegenkomen onderweg. Rond 10:45 zullen we toekomen bij het Suikermuseum.

3.     Bezoek aan het Suikermuseum

Het suikermuseum is gelegen vlak bij de Grote Markt van Tienen. Voor diegenen die al wat moe zijn van de wandeling kunnen wat rusten in de cafetaria van het Suikermuseum en er eventueel (op eigen kosten) een koffie drinken.

De anderen kunnen gewapend met een audiogids het Suikermuseum bezoeken.

Rond 11:45 verzamelen we op het “Torekensplein” (= de uitgang van het Suikermuseum) en wandelen een paar honderd meter verder tot bij de hotelschool van de PISO.

4.     Middagmaal in de hotelschool van de PISO

Om 12:00 worden wij verwacht in het didactisch restaurant van de hotelschool voor het middagmaal.

Er zal ons het volgende menu aangeboden worden:

·         Roomsoep van gevogelte met venkel en geparfumeerd met steranijs

·         Hazenpeper met wintergarnituur en aardappel in veldkleed.

·         Carpaccio van ananas, zwarte peper en tijm-limoensorbet

·         Koffie

De leerlingen van de hotelschool zorgen voor de bediening, en het zou dus kunnen dat er hier en daar een kleinigheid misloopt. We hopen dat u daarvoor het nodige begrip zult kunnen opbrengen.

De dranken aan tafel zijn niet inbegrepen en dient dus ieder apart af te rekenen.

Rond 14:00 zijn we klaar met de maaltijd en zetten onze wandeling verder naar de Suikerfabriek.

5.     Bezoek aan de Suikerfabriek van Tienen

Van de PISO tot aan de Suikerfabriek is het ongeveer 1,2 km wandelen. Het parcours loopt geleidelijk af tot we bij het diepste punt van Tienen terecht komen, daar waar de Grote Gete door de fabriek stroomt.

Wij worden om 15:00 verwacht in de Suikerfabriek. Iedereen zal een witte helm (veiligheid) krijgen om de fabriek te bezoeken. Het bezoek aan de fabriek zal ongeveer 1,5 uur duren zodat we rond 16:30 de fabriek verlaten en terug kunnen wandelen in de richting van het station.

6.     Koffiestop in het zwembad “De Blycaert”

Vlak bij de suikerfabriek is het recent gebouwde zwembad van Tienen gelegen. In  de cafetaria van het zwembad zal er ons een koffie   volonté) met een “tattepoem”(appelflap) aangeboden worden.  Rond 18:00 zullen we vertrekken vanuit het zwembad om terug naar het station van Tienen te wandelen.

Diegenen die vroeger naar huis wensen te gaan kunnen de groep verlaten en op eigen houtje naar het station wandelen. Gelieve dan wel een seintje aan de verantwoordelijke van de groep te geven.

7.     De wandeling terug naar het station

Vanaf de Suikerfabriek tot aan het station is het ongeveer 2,3 km wandelen. De weg loopt gestaag bergop met hier een daar een wat nijdige helling . Want de Suikerfabriek ligt op 40 m boven zeeniveau en het station van Tienen op 58 m boven zeeniveau. Ook hier gaan we het rustig aan doen en nu en dan even halt houden om wat uitleg te geven over wat we onderweg allemaal tegenkomen.

Rond 19:00 zullen we dan terug aan het station van Tienen zijn en kan iedereen huiswaarts sporen.

8.     Het te wandelen parcours (zie bijlage)

·         Rood parcours : 1,1 km (dalend)

·         Groen parcours:  0,4 km (vlak)

·         Blauw parcours: 1,2 km (licht dalend)

·         Lila parcours: 2,3 km (stijgend)

Voorzie goed schoeisel  want er valt heel wat te stappen (ongeveer 5 km). Begin december zijn de dagen kort en kan het weer erg guur zijn, dus ook daarvoor de nodige voorzieningen treffen.

Bijlagen:
Te wandelen parcours.jpg (188.1 KB)   

07-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Categorie:03. Tienen nu
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog enkele laatste belangrijke tips!!!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Nog enkele eerder praktische bemerkingen betreffende jullie bezoek aan Tienen.

Voor de autorijders een plannetje hoe jullie best de grote parking achter het station vlot kunnen bereiken vanaf de afrit 25 van de autoweg  E40 (zie eerste bijlage)

En verder hoe er geparkeerd kan worden in de omgeving van het station (zie tweede bijlage)

Wij zijn in december in de donkerste tijd van het jaar. De kans is groot dat u in het donker zult vertrekken en ook in het donker zult terug thuis komen. Ook het weer kan dan erg guur zijn. Gelieve hier dus rekening mee te houden..

We zullen  heel wat dienen te wandelen, ongeveer 5 km in totaal. In het begin is het gestaag bergaf tot bij de suikerfabriek. Doch bij het terugkeren naar het station is het steeds bergop. Zorg dus dat jullie gemakkelijke wandelschoenen aan hebben.

Het laatste en ook zwaarte stuk van onze wandeling door Tienen is ongeveer 2,5 km lang en continue stijgend. Het zal rond 18:00 zijn en dus volledig donker. Op de terugweg naar het station zijn de meeste straten voldoende verlicht doch hier en daar kan het wel wat donkerder zijn

Op de wandeling door Tienen zijn er op geregelde tijdstippen wel mogelijkheden om wat uit te rusten.

09:30 – 10:00

Bij aankomst kunnen jullie al even uitrusten in de cafetaria van het station en eventueel iets consumeren. De prijzen zijn er zeer democratisch.

Om 10:00 vertrekken we aan het station voor de eerste wandeling naar het centrum van de stad. We zullen voor het grootste deel de oude Romeinse weg volgen die tot op heden nog steeds goed in het stadsbeeld te zien is.

10:45 – 11:45

Rond 10:45 komen we aan in het suikermuseum in het centrum van de stad. Vlak naast het suikermuseum is het museumcafé (foto links) gelegen waar eventueel ook nog kan gerust worden. Het bezoek aan het suikermuseum zal dan wel wat korter zijn of misschien wel helemaal wegvallen. In bijlage de prijslijst van het museumcafé. Rond 11:45 vertrekken we voor een korte wandeling naar de hotelschool.

In het centrum kan vlot betalend geparkeerd worden, het kan echter ook gratis. (zie derde bijlage). Enkel de parking van de kazerne, dicht bij het centrum kan gratis geparkeerd worden, doch opgelet het deel dat het dichtst bij het centrum (Minderbroederstraat) is gelegen, is wel betalend. Enkel het deel rond de "Manege" is gratis.

12:00-14:00

Wij zullen dan in het restaurant van de hotelschool zitten. Iedereen heeft dan een paar uurtjes om terug op krachten komen van de geleverde inspanningen in de voormiddag.

Rond 14:00 verlaten we de hotelschool en volgen weer de oude Romeinse weg doorheen de stad tot we rond 15:00 bij de suikerfabriek zullen aankomen.

15:00- 16:30

Rond 15:00 start het bezoek aan de suikerfabriek van Tienen..In de fabriekshallen kan het hier en daar wat minder proper zijn. De campagne is volop aan de gang en de opkuis komt dan al eens in de verdrukking. Trek dus zeker niet jullie beste plunje aan want en zouden anders wel eens een paar spatten modder op kunnen terecht komen. 

Bij aankomst in de suikerfabriek zullen jullie eerst een film over de fabriek te zien krijgen. Daarna zal iedereen een witte helm krijgen om op te zetten tijdens het bezoek aan de verschillende productie installaties.Ook hier zullen gemakkelijke wandelschoenen goed van pas komen, want in  de suikerfabriek zijn heel wat trappen te doen omdat de installaties erg hoog zijn.

Voor diegenen die al dat wandelen wat te zwaar is kunnen met hun auto tot bij de suikerfabriek rijden. Er is zelfs een mogelijkheid om te parkeren binnen de fabriek zelf.(vlak bij de filmzaal) indien u daarvoor toestemming vraagt bij de weegbrug (ingang 2) van de fabriek. Ook bij de hoofdingang (administratie) is er een kleine parking en een grotere aan de overzijde van de weg (zie vijfde bijlage)

17:00-18:00

Na ons bezoek aan de suikerfabriek gaan we koffie drinken en een tattepoem eten in de cafetaria van het zwembad “De Blyckaert”. Voor de leden die hun auto in de omgeving van het zwembad willen parkeren nog een luchtfoto van de parkeermogelijkheden vlak bij het zwembad (zie vierde bijlage)

Voor diegenen die het wensen kan in het zwembad een licht avondmaaltijd besteld worden aan zeer democratische prijzen. Voor een “Croque Monsieur” dienen jullie 5€ te betalen. Indien jullie een “Spaghetti Bolognaise” zouden willen bestellen zal dit 5,6€ voor een kleine portie en 8,1€ voor een grote portie gaan kosten. Ik heb de volledige prijslijst beschikbaar doch de uitbaters hadden liever niet dat ik ze op het internet publiceerde. Indien jullie de prijslijst van “De Blycaert” zouden willen hebben kan ik jullie deze wel privé overmaken. Voor diegenen die een lichte maaltijd willen bestellen, doen dit best direct na aankomst in het zwembad zodat er nog voldoende tijd is om de maaltijd te bereiden en te verorberen.

De laatkomers (na 10:00) kunnen 's morgens op eigen kracht langs een kortere weg vanaf het station naar het centrum en het suikermuseum wandelen (zie zesde bijlage)

Bijlagen:
1.Parking station bereiken.JPG (120.2 KB)   
1.Parkings Station.JPG (207.9 KB)   
2.Centrum parkings.JPG (239.7 KB)   
3.Zwembad - parkeermogelijkheden.JPG (161.4 KB)   
4.Parkings en ingangen van de suikerfabriek.JPG (238.9 KB)   
5. Station-Centrum3.JPG (268.2 KB)   

07-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:03. Tienen nu
>> Reageer (0)
06-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.As ich tàchetig zèn
Klik op de afbeelding om de link te volgen "De Tiense Straatmuzikanten" geraken stilaan uitgezongen.
Vandaag doen ze echter toch nog een "efforke" en zingen "As ich tàchetig zèn" (Als ik tachtig ben)

Bijlagen:
02 As ich tàchetig zèn.mp3 (2.6 MB)   

06-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
Categorie:04. MP3-MP4
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Research & development
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zoals ieder innoverend en dynamisch bedrijf is de Tiense Suikerraffinaderij (T.S.)  voortdurend op zoek naar expansiemogelijkheden. Het beheer van de innovatie is een van de steunfuncties binnen de T.S. Groep. De opdracht van deze afdeling is een innovatiecultuur op lange termijn te verwezenlijken en de ontwikkeling te bevorderen van nieuwe ideeën om beter de behoeften van de markt te anticiperen.

Naast haar interne onderzoeksactiviteiten, werkt de T.S. samen met talrijke binnen- en buitenlandse universiteiten en researchinstituten, onder meer in het kader van Europese onderzoeksprogramma’s. In totaal besteedt de Tiense Suikerraffinaderij per jaar ongeveer 8 miljoen EUR aan onderzoek en ontwikkeling.

De T.S. ontwikkelde eveneens nieuwe voedingsingrediënten uit de cichorei wortel. Inuline en oligofructose leveren een unieke combinatie van technologische eigenschappen (smaak en textuur verbetering) en nutritionele voordelen (zoals stimulering van de goede darmflora, verbeterde calcium opname en regulatie van de darmtransit).

De afdeling Onderzoek & Ontwikkeling

Deze afdeling ontwikkelde specifieke koolhydraten, onttrokken uit de cichorei wortel. Dankzij hun nutritionele voordelen was de T.S. in staat de nieuwe behoeften van de consument inzake voeding en gezondheid te anticiperen.

Een volledig nieuw productieproces werd op labo en piloot schaal uitgewerkt en vervolgens toegepast op industriële schaal. Ook de technologische kenmerken en potentiële toepassingen van deze nieuwe ingrediënten werden nauwgezet bestudeerd om er de unieke voordelen van te bepalen.

Nog steeds blijft het onderzoek naar de nutritionele eigenschappen van inuline en aanverwante producten een belangrijke pijler. Talrijke onderzoeken over hun voordelen op gebied van humane en ook dier voeding zijn lopende in samenwerking met befaamde internationaal erkende teams. Er werd ook geïnnoveerd in de ontwikkeling van gemodificeerde inulines voor gebruik buiten de voedingssector, o.a. in cosmetica en de chemische industrie.

Innoverende suikerspecialiteiten

Ti’Light® (foto links) was het eerste caloriearme suikerklontje ter wereld. Wit of bruin (op basis van rietsuiker) en met hetzelfde zoetende vermogen als het traditionele klontje maar met viermaal minder calorieën. Ti’Light® bestaat ook in poedervorm.

Daarnaast heeft de T.S. Ti’Flora® en Ti’Calcium® op de markt gelanceerd. Ti’Flora® biedt de unieke combinatie van bietsuiker en actieve voedingsvezels die uit de cichorei wortel zijn onttrokken (inuline) en niet alleen de goede darmflora herstellen maar ook de transit doorheen het spijsverteringsstelsel verbeteren. Ti’Calcium®, op basis van suiker, inuline en calcium onderhoudt het beendergestel.

De T.S. en Douwe Egberts ontwikkelden samen Momenti. Deze suikerklontjes verrijkt met heerlijke aroma’s bestaan in vier verschillende smaken (chocolade, amaretto, irish cream en praliné). Smaken die perfect passen bij koffie. Meer recent werd Ti’Chef op de markt gebracht. Ti’Chef is suiker met aroma (citroen of vanille) ) en geeft aan pannenkoeken, gebak en desserten een verrassend lekkere smaak.

De testfabriek

Binnen de suikerfabriek van Tienen is er ook aparte kleinere installatie, die de testfabriek (zie bijlage) genoemd wordt. Daar worden nieuwe productieprocedés uitgetest op semi-industriële schaal. Nadat een nieuw meestal deelprocedé op punt is gesteld op laboratoriumschaal wordt het procedé opgeschaald in deze testfabriek omdat bij opschaling soms nog onverwachte problemen kunnen opduiken. Als ook de resultaten van de testfabriek bevredigend verlopen kan begonnen worden het verder opschalen naar industrieel niveau. Meestal doet men dan een investering in één van de fabrieken en als ook dit goede resultaten geeft wordt het nieuwe procedé in de overige fabrieken van de groep overgenomen.

Bijlagen:
Testfabriek.JPG (214.8 KB)   

06-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:02. Suikerindustrie
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sterktes en zwaktes van de suikernijverheid - suiker is een halffabricaat
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De Tiense suikerraffinaderij heeft een verpakkingsafdeling , waar tal van suikersoorten die allemaal in de winkelrekken te vinden zijn, geproduceerd worden. Dit is echter minder dan 10% van haar productie. Jaar per jaar verminderd zelfs de verkoop van pure suiker  aan de verbruiker.

Desondanks neemt het suikerverbruik in België nog steeds toe. Wij verorberen met zijn allen ieder jaar meer suiker zonder dat wij het goed beseffen. Drinken we een glas cola dan hebben we een equivalent van 7 suikerklontjes onbewust naar binnen gewerkt. Suiker zit in enorm veel voedingsmiddelen  verwerkt, zoals in koekjes en tal van andere zoetigheden.

Hierdoor produceert de Tiense Suikergroep voor meer dan 90% een halffabricaat dat nog verder dient verwerkt te worden door andere industrieën.  Hierdoor komt de prijs die de fabriek krijgt voor haar half afgewerkt eindproduct onder druk te staan.  De Tiense suikerfabriek heeft in het verleden talloze pogingen ondernomen om een hoogwaardiger eindproduct te produceren zoals de “Tilight –producten”  en de “vezelrijke suikers” welke men een caloriearm of darmtransit bevorderend  aureool trachtte toe te dichten, doch meestal zonder het gewenste succes. Suiker is de calorie leverancier bij uitstek en is moeilijk te verzoenen met een caloriearme voeding.

Ook de recente pogingen op hightech landbouw en voeding gerelateerde nieuwe industrieën aan te trekken in het kielzog van de Tiense Suikerraffinaderij is tot op heden eerder dode letter gebleven.

06-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
Categorie:02. Suikerindustrie
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sterktes en zwaktes van de suikernijverheid - A, B en C suiker
Klik op de afbeelding om de link te volgen De boeren mogen gecontingenteerd een vast en vooraf afgesproken aantal hectare suikerbieten per jaar telen die door de Europese Unie gesubsidieerd zullen worden. De opbrengst in ton suikerbieten  per hectare en per jaar is eveneens vastgelegd  in regels.

Voor de suikeropbrengst van deze oppervlakte krijgen de bietentelers bovenop de wereldprijs een vaste subsidie per ton bieten. De gesubsidieerde  bietenprijs per ton wordt de “A-suikerprijs” of gewoon de suikerprijs genoemd.

Omdat de opbrengst in ton en per hectare van jaar tot jaar kan verschillen kan de boer er in slagen op zijn vast gecontingenteerd areaal bietengronden toch meer ton bieten teelten dan het vast gesubsidieerde aantal  ton. Voor deze meer productie krijgt de boer ook een lagere subsidie per ton. De suiker geproduceerd op deze wijze wordt de “B-suiker” genoemd.

De boer kan indien hij dit wenst ongelimiteerd suikerbieten planten. Doch de prijs die hij hiervoor zal ontvangen van de suikerfabriek is de wereldprijs. De prijs die de boer kan krijgen op de wereldmarkt wordt de “C-suikerprijs” genoemd.  De productie van “C-suiker” is niet rendabel en gebeurd dus in de praktijk quasi nooit.

In essentie is de niet gesubsidieerde suikerteelt dus niet rendabel  en kan dus enkel bestaan door de landbouwsubsidies. Dit is natuurlijk één van de achilleshielen van de Belgische maar ook van de Europese suikerindustrie. De suikerbieten teelt ( A en B suiker) geldt als één van de rendabelste landbouwteelten, doch is in essentie is deze teelt aan wereldprijzen (C suiker) totaal niet rendabel.

06-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:02. Suikerindustrie
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sterktes en zwaktes van de bietsuikernijverheid - onstaan uit noodzaak
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De suikerindustrie is in het begin van de 19de eeuw in onze streken ontstaan uit noodzaak.  De Engelsen, als heersers over de zeven wereldzeeën, hadden alle havens op het Europese vasteland geblokkeerd om de aanvoer van grondstoffen naar het Frankrijk van Napoleon te blokkeren.

Door deze blokkade kon geen rietsuiker meer ingevoerd worden en zocht men op het Europese vasteland naar alternatieven. Zo kwam de suikerbiet en de vruchtbare gronden van Haspengouw in beeld en groeide de suikerindustrie in het Tiense als kool. Ook de afschaffing van de slavernij waardoor rietsuikerproductie een heel stuk duurder werd zorgde dat de suiker uit bieten een hoge vlucht nam in het oude continent.

Door de intussen geautomatiseerde rietsuikerteelt, met in sommige streken tot drie oogsten per jaar, is rietsuikerteelt in essentie veel rendabeler als de bietsuikerindustrie die het moet stellen met slechts één oogst per jaar. Op de wereldmarkt kan de suiker gewonnen uit bieten momenteel niet concurreren met de suiker gewonnen uit suikerriet. Het gevolg was dat de Europese Unie al kort naar haar oprichting de bietsuiker heeft gesubsidieerd om de eigen suikerproductie te beschermen tegen de veel goedkopere rietsuiker. Zo is de “A”, de “B” en de “C” suikerprijs ontstaan.

06-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:02. Suikerindustrie
>> Reageer (0)
05-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El bandido
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om de blog wat op te vrolijken, zingen de "De Tiense Straatmuzikanten nog een liedje "El bandidio".

In dit lied mijmert de zanger wat voor perspectieven er zouden zijn, moest hij zo goed kunnen zingen als Helmut Lotti.

Of wat voor mogelijkheden hij zou hebben met een stem als deze van Elvis Presley.

Welke wegen voor hem open zouden komen te liggen moest hij zingen kunnen als Elton John of Leonardo DiCaprio.

Doch hij beseft dat het bij mijmeringen zal blijven en hij altijd slechts een straatmuzikant zal zijn.

Bijlagen:
08 El bandido.mp3 (3.4 MB)   

05-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
Categorie:04. MP3-MP4
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De electrische krachtcentrale van de suikerfabriek
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De suikerfabriek is een enorme slokop van energie. In de bietencampagne verbruikt de fabriek meer elektriciteit dan de ganse stad Tienen te samen. Deze enorme hoeveelheid elektriciteit kan het normale elektriciteitsnet niet aanleveren. Omdat er ook grote fluctuaties op het elektriciteitsverbruik van de fabriek zitten zou dit het normale elektriciteitsnet en van de stad al te zeer verstoren.

Vandaar dat de suikerfabriek altijd al een eigen elektrische centrale heeft gehad. Hierdoor werkt de fabriek totaal onafhankelijk van het elektriciteitsnet en heeft de werking van de fabriek totaal geen invloed op de toevoer van elektriciteit aan de stad.

De drie hoge schouwen die reeds van ver in het landschap zichtbaar zijn staan midden in de elektrische centrale en vormen het hart van de fabriek.

Het elektriciteitsverbruik enerzijds en de energieprijzen anderzijds worden door de fabriek dag na dag nauwgezet opgevolgd. Volgens de evolutie van de energieprijzen kan de elektrische centrale van de suikerfabriek erg gemakkelijk overschakelen van energiebron.

De elektrische turbine van de centrale kan aangedreven worden door zowel steenkool, gas als door mazout en dit afhankelijk van de evolutie van de energieprijzen. Op een paar uur tijd kunnen de technici de centrale omschakelen op een andere voedingsbron.

Op het einde van het proces is er ook nog heel wat koeling nodig. Vroeger zorgde daar de SEM-toren voor. Doch deze koeltechniek werd verlaten en vervangen door een andere modernere technieken. De SEM-toren stond er de laatste jaren werkloos bij en werd zelfs wat bouwvallig. Een paar jaar geleden is onze SEM-toren afgebroken waardoor de "skyline" van de stad wel wat werd aangetast.

In bijlage kunnen jullie een luchtfoto vinden van een deel van de suikerfabriek met de aanduiding van de hierboven besproken elementen.

Bijlagen:
Electrische centrale suikerfabriek.JPG (45.2 KB)   

05-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:02. Suikerindustrie
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afvalproducten - de citroenzuur cyclus
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Op het einde van het proces blijft een dikke stroperige zwarte massa over waar nog heel wat restsuiker in zit. De nog aanwezige restsuiker kan er niet meer op een economische manier uitgehaald worden

Deze zwarte restmassa wordt melasse genoemd en wordt verder verwerkt in de nabijgelegen fabriek “Citrique Belge”, een spin-off van de suikerfabriek doch nu een zelfstandig bedrijf onder de koepel van DSM (=De StaatsMijnen) een Nederlands bedrijf.

In de Citrique brengt men de melasse in grote cirkelvormige pannen en laat daarop op een gecontroleerde manier bacteriën groeien. Door deze bacteriële werking worden de restsuikers in de melasse omgezet tot citroenzuur dat vlot een afnemer zal vinden in de frisdrankenindustrie.

De afgewerkte melasse wordt op het einde van de citroenzuurcyclus (ook de Krebs cyclus genoemd) als grond-verbeteraar terug naar de velden van Haspengouw gebracht. Zo is de cirkel volledig rond.

In bijlage een grondplan van Tienen, waar de locatie van zowel de suikerfabriek als van de citroenzuurfabriek "Citrique" op vermeld staan

Bijlagen:
Grondplan Tienen.JPG (232 KB)   

05-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geboorte van de suiker - de kristallisatie, verpakking en opslag
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De kristallisatie vertrekt van het “diksap” dat naast suiker en water nog heel wat onzuiverheden bevat. Deze onzuiverheden worden er in verschillende productiestappen geleidelijk aan uitgehaald. De onzuiverheden worden in verschillende stappen gebonden aan toegevoegde actieve kalk. In het jargon spreekt men van “de eerste carbo”, “de tweede carbo” en “derde carbo”. De bedoeling is witte suiker te bekomen, want het zijn de onzuiverheden die de witte kleur van suiker maskeren. Al deze zuiveringsstappen worden nauwgezet opgevolgd in het productielabo dat midden in de kristallisatie is gelegen. Het productielabo neemt op geregelde tijdstippen meerdere keren per dag stalen op verschillende kritische punten van de productie-installaties. Al deze stalen worden geanalyseerd en dag per dag bijgehouden. De productieverantwoordelijke kan zo de productie perfect volgen. Indien nodig, of bij afwijkende cijfers van het productielabo, kan het proces zo tijdig worden bijgestuurd

Nadat het “diksap” voldoende gezuiverd is wordt het verder ingedikt totdat de suiker begint uit te kristalliseren. Met grote centrifuges worden de suikerkristallen opgevangen volgens  de gewenst grootte; Zo ontstaan de verschillende suikervormen, zoals kristalsuiker, fijne suiker, poedersuiker,…

In het grondplan van de Tiense Suikerraffinaderij (zie bijlage) staan de installaties van de kristallisatie, de verpakking en de opslag van de afgewerkte suikers in het blauw omrand.

Bijlagen:
Grondplan - kristallisatie.JPG (257.6 KB)   

05-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
Categorie:02. Suikerindustrie
>> Reageer (0)
04-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Argèntinsen tango
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om ook vandaag  weer de ludieke noot niet te vergeten op deze blog, zingen "De Tiense Straatmuzikanten" nog maar eens één van hun liedjes. Ze gaan de Argentijnse toer op met hun lied "Argèntinsen tango"

In het lied bezingt de zanger hoe hij indertijd zijn huidige vrouw versierde.

Bijlagen:
06 Argèntinsen tango.mp3 (3.2 MB)   

04-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
Categorie:04. MP3-MP4
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bietencampagne - de rasperij.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De bieten worden gelost is grote silo’s en vervolgens met grote waterstralen in de "zwemgoten" geduwd. De bieten worden zo gewassen en zwemmen de rasperij binnen. In de "zwemgoten" wordt de grond welke nog aan de bieten kleeft verwijderd. Ook de stenen en anderen ongerechtigheden blijven achter in de "zwemgoten" want zij zouden de raspen kunnen beschadigen.

De bieten worden in de rasperij door een grote rasp gehaald waardoor er een soort frietjes ontstaan. Deze frietjes gaan in één van de twee grote horizontale cilinders van ongeveer 45 m lang en 10 m hoog. Zij worden  in het jargon de “continus” genoemd. De “continus” zijn twee grote diffusors waar de bietenfrietjes in heet water terecht komen en hun suiker afgeven aan het warme water. Aan de ene zijde van de “continu" komt het suikerwater te voorschijn en aan de andere kant van de “continu” de uitgeloogde bietenfrietjes die nu de naam “pulp” krijgen. Iedere "continu" kan ongeveer 5.000 tot 6.000 ton bieten per dag verwerken. Dit is ongeveer 14 vrachtwagens bieten van elk 30 ton per uur en dit 24 uur per dag en zeven dagen per week.

De “pulp” gaat naar de pulpdrogerij om eerst het restwater eruit te persen en daarna verder te drogen. Door de boeren wordt de "pulp" terug opgehaald naar ratio van het aantal geleverde bieten om als diervoeder voor de winter te worden ingekuild.

Het suikersap wordt verder ingedikt in de verdampers tot de gewenste dikte en krijgt dan de naam “diksap”. Dit “diksap” (=65% suiker) zal dan de rest van het jaar verder verwerkt worden tot allerlei suikerproducten in de kristallisatie afdeling.Tot in de jaren zeventig van vorige eeuw dikte men het suikersap nog verder in tot er ruwe vaste suiker bekomen werd. Omdat dit procedé erg arbeidsintensief en ren ook meer productieruimte opslorpte werd de oude werkwijze om tot ruwe vaste suiker te gaan tijdens de campagne ongeveer dertig jaar geleden verlaten.

Op het grondplan van de Tiense Suikerraffinaderij in bijlage, staan de verschillende onderdelen van de suikerfabriek welke draaien in de bietencampagne rood omrand.

Bijlagen:
Grondplan - rasperij.JPG (257 KB)   

04-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:03. Tienen nu
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De suikerfabriek - ontvangst van de bieten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een klassieke suikerfabriek bestaat uit twee grote delen, de rasperij en de kristallisatie. In de rasperij worden de bieten in een eerste productiegang verwerkt naar dik suikersap met ongeveer 65% suiker. In het vakjargon wordt dit suikersap  “diksap” genoemd. Het "diksap" wordt ik grote citernes gestockeerd voor later verdere verwerking in de kristallisatie afdeling.

In de kristallisatie wordt het “diksap” verder verwerkt tot verschillende suikerproducten. Op het grondplan van de Tiense Suikerraffinaderij (zie bijlage) is de rasperij, rood omrand. Het rood omrande deel van de installaties  draaien enkel tijdens de bietencampagne in de herfst,  De krachtcentrale en de onderhoud en administratieve diensten werken zowel voor de rasperij als voor de kristallisatie. De ganse fabriek van Tienen is momenteel ongeveer 30 hectare groot (800 m lang en 400 m breed). Vroeger, zowat 40 jaar geleden toen men in de campagne nog tot vaste ruwe suiker ging, was de oppervlakte van de fabriek nog ongeveer één vierde groter. De verschillende onderdelen waren toen met spoorlijnen met elkaar verbonden.

Voor 1980 was de fabriek zelfs nog heel wat groter in oppervlakte dan nu omdat er toen een ander productieproces gevolgd werd. De campagne zette de suiker toen om niet naar "diksap" zoals nu doch produceerde vaste ruwe suiker die dan verder in het jaar verder uitgekristalliseerd werd naar de verschillende suikersoorten, en dit volgens een gans ander productieprocedé  Dit proces was enerzijds merkelijk arbeidsintensiever en had anderzijds heel wat meer fabricageruimte en gebouwen nodig dan het huidig productieprocedé dat compacter en met hogere productiehallen werkt Kort na de tweede wereldoorlog werkte de fabriek met 4.000. personeelsleden, vandaag door ver doorgedreven automatisering nog met amper 200 vaste personeelsleden..

Iedere grote suikerfabriek zoals de fabriek van Tienen er ook eentje is, heeft nog een reeks satelliet fabrieken die enkel een rasperij hebben en de plaatselijke bieten tot "diksap" verwerken. Deze satelliet fabrieken kunnen hun geproduceerd “diksap” tijdelijk opslaan voor later vervoer en verwerking naar de hoofdfabriek waar wel een kristallisatie afdeling is

In België zijn er naast de fabriek in Tienen nog twee andere grote suikerfabrieken. Eentje in Wanze (bij Hoei) en een tweede in Brugelette (bij Ath in de provincie Henegouwen) .Van deze drie suikerfabrieken verwerkt Wanze de grootste tonnages. Doch Tienen staat hiërarchisch boven de twee andere suikerfabrieken en is het het hoofd van de Belgische tak van het Duitse moederbedrijf Südzucker dat Europees gestructureerd is.(zie kaartje van de suikerfabrieken van België in bijlage)

De rasperij van de suikerfabriek start eind september op, en blijft 24 op 24 continu draaien tot eind december. Dan zijn alle bieten verwerkt en valt de rasperij terug stil. De periode dat de rasperij draait wordt de bietencampagne genoemd. De rest van het jaar ligt de rasperij stil er worden er enkel onderhoudswerkzaamheden verricht.

De bieten komen gecontingenteerd toe op wat de ”Plein” genoemd wordt (zie grondplan in bijlage). Bij het oprijden van de “Plein” worden de camions automatisch gewogen. Vooraleer de bieten mogen gelost worden, wordt van elke vracht een staal genomen. Dit staal wordt onmiddellijk geanalyseerd in wat het “Receptielabo” genoemd wordt en ook op de “Plein” gelegen is. Bij deze analyse wordt het suikergehalte en de tarra (=grond dat nog aan de bieten kleeft) bepaald. Op basis van de gegevens die ingezameld worden op de “Plein” wordt de prijs die de fabriek zal betalen voor de vracht bepaald. Alles is volledig geautomatiseerd en verloopt erg snel.

Per dag verwerkt de suikerfabriek van Tienen ongeveer 10.000 ton bieten dit zijn iedere dag 350 camions van ongeveer 30 ton. Om de 4 minuten lost één camion zijn bietenvracht. Dit gaat zo 24 uur per dag verder en dit tussen 70 en 80 dagen kalenderdagen lang. Per bietencampagne verwerkt de suikerfabriek van Tienen dus ongeveer 750.000 ton bieten tot “diksap”.Hieruit puurt de fabriek tussen 100.000 tot 130.000 ton pure suiker afhankelijk van hoe suikerrijk de bietencampagne dat jaar was. Dus voor iedere Belg, groot of klein produceert de Tiense Suikerraffinaderij ieder jaar alleen al 10 tot 12 kg pure suiker.

Hierna een link naar een YouTube filmpje hoe de ontvangst van de bieten in de fabriek verloopt.

http://www.youtube.com/watch?v=0fCFXhEe9lY


Bijlagen:
Grondplan - rasperij.JPG (257 KB)   
Suikerfabrieken.JPG (170.4 KB)   

04-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
Categorie:02. Suikerindustrie
>> Reageer (0)
03-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miniraîske
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om het geheel goed verteerbar te houden gieten de "De Tiense Straatmuzikanten" nog een ludiek sausje over het geheel (zie bijlage).  Deze keer hebben ze het over minirokjes in hun liedje "Miniraîske"


Ook de regionale pers schijnt de blog ontdekt te hebben want zij hebben er vandaag een artikel aan gewijd.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLRBI_20101201_005&postcode=3300

Bijlagen:
09 Miniraîske.mp3 (2.5 MB)   

03-12-2010 om 00:00 geschreven door jcob1374  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
Categorie:04. MP3-MP4
>> Reageer (0)


Zoeken in blog

HIER BENEDEN (ARCHIEF PER DAG) ZIJN ALLE ONDERWERPEN, DIE DE VOORGAANDE DAGEN VERSCHENEN ZIJN OP DEZE BLOG, NOGMAALS TE CONSULTEREN!!!!
Archief per dag
  • 10-12-2010
  • 09-12-2010
  • 08-12-2010
  • 07-12-2010
  • 06-12-2010
  • 05-12-2010
  • 04-12-2010
  • 03-12-2010
  • 02-12-2010
  • 01-12-2010
  • 30-11-2010
  • 29-11-2010
  • 28-11-2010
  • 27-11-2010
  • 26-11-2010
  • 25-11-2010
  • 24-11-2010
  • 23-11-2010
  • 22-11-2010
  • 21-11-2010
  • 20-11-2010
  • 19-11-2010
  • 18-11-2010
  • 17-11-2010
  • 16-11-2010
  • 15-11-2010
  • 14-11-2010
  • 13-11-2010
  • 12-11-2010
  • 11-11-2010
  • 10-11-2010
  • 09-11-2010
  • 08-11-2010
  • 07-11-2010
  • 06-11-2010
  • 05-11-2010
  • 04-11-2010
  • 03-11-2010
  • 02-11-2010
  • 01-11-2010
  • 31-10-2010
    Categorieën
  • 01. Geschiedenis (14)
  • 02. Suikerindustrie (32)
  • 03. Tienen nu (25)
  • 04. MP3-MP4 (16)
  • 05. Varia (5)
  • Inhoud blog
  • Dit is het einde, dit doet de deur dicht.
  • In Tienen ligt ongeveer 1 cm sneeuw (07:00)
  • Mithras-mysteries
  • Grujn, grujn van thaas
  • Nog tien toeristische tips voor een toekomstig bezoek aan Tienen
  • Trein naar huis - lichte avondmaaltijd
  • De Romeinen achterna.
  • Alle Tienenaars heten jullie allemaal welkom in hun stad
  • Goed opletten bij het binnensporen van het station van Tienen (2)
  • Goed opletten bij het binnensporen van het station van Tienen (1)
  • Programma van het bezoek aan Tienen op 9 december 2010
  • Nog enkele laatste belangrijke tips!!!
  • As ich tàchetig zèn
  • Research & development
  • Sterktes en zwaktes van de suikernijverheid - suiker is een halffabricaat
  • Sterktes en zwaktes van de suikernijverheid - A, B en C suiker
  • Sterktes en zwaktes van de bietsuikernijverheid - onstaan uit noodzaak
  • El bandido
  • De electrische krachtcentrale van de suikerfabriek
  • Afvalproducten - de citroenzuur cyclus
  • De geboorte van de suiker - de kristallisatie, verpakking en opslag
  • Argèntinsen tango
  • De bietencampagne - de rasperij.
  • De suikerfabriek - ontvangst van de bieten
  • Miniraîske
  • Het zaaien en rooien van de bieten
  • Bietenzaad - De kleine en de grote bieten
  • De groep Tiense Suiker als onderdeel van Südzucker
  • Tiense Suikerraffinaderij - Pormotiefilm deel 2
  • Tiense Suikerraffinaderij - Pormotiefilm deel 1
  • Mêên waai
  • 12. Tiense Suikerraffinaderij & Milieu (3)
  • 12. Tiense Suikerraffinaderij & Milieu (2)
  • 12. Tiense Suikerraffinaderij & Milieu (1)
  • Spêêtig, spêêtig
  • 11. Tiense Suikerraffinaderij - De wijzigingen van de jaren 87/92
  • 10. Tiense Suikerraffinaderij - Een tienjarenplan voor technische en sociale vooruitgang
  • 9. Tiense Suikerraffinaderij - Het verdrag van Rome
  • Tienen - waar ligt dat?
  • 8. Tiense Suikerraffinaderij - De tweede naoorlogse periode
  • 7. Tiense Suikerraffinaderij - Oorlog en burgerdeugd
  • 6. Tiense Suikerraffinaderij - De moeilijke jaren dertig
  • 5. Tiense Suikerraffinaderij - Het herstel
  • Oude postkaarten (3)
  • 4. Tiense Suikerraffinaderij - Een gedwongen halte
  • 3. Tiense Suikerraffinaderij wordt een NV
  • 2. Tiense Suikerraffinaderij - De eerste vlucht
  • 1. Tiense Suikerraffinaderij - Het prille begin
  • Oude postkaarten (2)
  • 8. De geschiedenis van de suiker - Riet of biet?
  • 7. De geschiedenis van de suiker - Bieten voor de keizer
  • 6. De geschiedenis van de suiker - Suiker verovert de wereld
  • 5. De geschiedenis van de suiker - Europese suikersteden
  • Oude postkaarten (1)
  • 4. De geschiedenis van de suiker - Karamel, kalk en kruisvaarten
  • 3. De geschiedenis van de suiker - De Persische connectie
  • 2. De geschiedenis van de suiker - Sarkara
  • 1. De geschiedenis van de suiker - De goddelijke dauw
  • De scheur van noenkel Fille
  • Tienen en zijn bestuurders
  • Tienen en zijn bevolking
  • 'T leëve es zoeë schoeën
  • De geschiedenis van het zwembad van Tienen (2)
  • De geschiedenis van het zwembad van Tienen (1)
  • 'tNief liejke vàn de moewer
  • Hotelschool Ter Veldborn
  • Het Suikermuseum
  • Museum het Toreke
  • De Grote Markt
  • Da wàs nen tèèd
  • De wijk Grimde
  • 6.9 De drie Romeinse tumuli van Grimde
  • 6.8 De necropolis van Grimde
  • 6.7 Kapel van Onze Lieve Vrouw-ten-Steen
  • Eufrazie
  • 6.6 Sint-Lambertuskerk te Overlaar
  • 6.5 Sint-Genovevakerk te Oplinter
  • 6.4 Kerk van de Goddelijke Zaligmaker te Hakendover
  • Twiee klaînkes saaîker
  • 6.3 Paterskerk op het Begijnhof
  • 6.2 O.L.V.-ten-Poelkerk op de Grote Markt
  • 6.1 Sint-Germanuskerk en Vrijthof op de Veemarkt
  • 5.7 Nieuwe huisvesting (2)
  • 5.7 Nieuwe huisvesting (1)
  • 5.6 Soldaten in de stad
  • Piercings
  • 5.4 De geuren en kleuren van een 19de-eeuwse stad
  • 5.5 Industriële archeologie (2)
  • 5.5 Industriële archeologie (1)
  • Hoe in Tienen geraken?
  • Welkom in Tienen
  • 5.3 De IJzeren weg (3)
  • 5.3 De IJzeren weg (2)
  • 5.3 De IJzeren weg (1)
  • Werk en werkloosheid in Tienen (2)
  • Werk en werkloosheid in Tienen (1)
  • 5.2 Tienen breekt uit zijn oude cocon (2)
  • 5.2 Tienen breekt uit zijn oude cocon (1)
  • Stringen in de rait
  • 5.1 De middeleeuwse stad (4)
  • 5.1 De middeleeuwse stad (3)
  • 5.1 De middeleeuwse stad (2)
  • 5.1 De middeleeuwse stad (1)
  • 4.7 Werkhuizen Gilain
  • 4.6 De stille kracht
  • 4.5 Kouskesfabrieken
  • 4.4 Leerlooierijen
  • Sint Germàànestoure (Sint-Germanustoren)
  • 4.3 Brouwerijen en stokerijen
  • 4.2 Ambachtelijk Tienen
  • 4.1 Het middeleeuwse laken (2)
  • 4.1 Het middeleeuwse laken (1)
  • Tienen - 10 10 10
  • 3.5 Zo werd het later
  • 3.4 De plaatselijke rechtspraak
  • Opgewekt Tienen
  • 3.3 Het stadsbestuur
  • 3.2 De inbreng van de hertog
  • 3.1 Zo was het vroeger
  • Ich hem hower in men oewer
  • 2.11 In een nieuwe verpakking
  • 2.11 In een nieuwe verpakking
  • 2.11 In een nieuwe verpakking
  • As ich tàchetig zèn (Als ik tachtig ben)
  • 2.10 En toen kwamen de Fransen (3)
  • Pikke Stijkès en het Tiense dialect.
  • 2.10 En toen kwamen de Fransen (2)
  • 2.10 En toen kwamen de Fransen (1)
  • Zè gèè ràp oep eur pejàd (ben je snel geïrriteerd)
  • Het 13 maal en de paardenprocessie te Hakendover
  • 2.9 Keizerlijke telgen van Oostenrijkse bloede (4)
  • 2.9 Keizerlijke telgen van Oostenrijkse bloede (3)
  • Jà, 't ès zoewevèèr (Ja, het is zover)
  • Van biet tot suiker en de skyline van Tienen
  • 2.9 Keizerlijke telgen van Oostenrijkse bloede (2)
  • 2.9 Keizerlijke telgen van Oostenrijkse bloede (1)
  • 2.8 Een burenruzie met gevolgen (1)
  • 2.8 Een burenruzie met gevolgen (2)
  • Pensioenliejke (Pensioenliedje)
  • Nog enkele oude postkaarten van Tienen rond 1900.
  • Het wapenschild van de stad Tienen
  • Bekende Tienenaars
  • 2.7 Tienen, 1635
  • 2.7 Tienen, 1635
  • 2.5 Keizer Karel en de zijnen
  • Tienen tintelende stad.
  • 2.6 Oorlog om religie
  • 2.6 Oorlog om religie
  • 2.6 Oorlog om religie
  • Sààsuwalitéé
  • Nog enkele oude prentkaarten van Tienen
  • 2.4 Maximiliaan van Oostenrijk en Maria van Bourgondië
  • 2.4 De groeiende macht van de steden
  • Tiense kloosters - Het begijnhof
  • Tiense kloosters - De cellebroeders
  • Tiense Kloosters - Bogaardenklooster
  • 2.4 Hertog Jan II
  • 2.4 Van hertog Godfried III tot Jan Primus
  • 2.4 Van graven tot hertogen
  • Het Tiens dialect en de ich-mich lijn.
  • 2.3 Thuinas
  • 2.2 De Gallo-Romeinse vicus
  • 1.1 Een omgracht complex uit de IJzertijd
  • Tienen zo als het was een eeuw geleden.


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!