Edward Saïd, Amerikaans Palestijns essayist, pleit meer dan ooit voor een humanistische benadering van de problemen van de Arabische wereld, 25 jaar na zijn werk Oriëntalisme. Hij verklaart hoe in het Westen de Arabische wereld misbegrepen wordt en omgekeerd. Nooit had men oog voor het immense bezinksel van de geschiedenis en de duizelingwekkende verscheidenheid van volkeren, talen, ervaringen en culturen. De oplossing is zeker niet te vinden in een eenheidsworst voor heel de regio. Men moet van elkaar leren en met elkaar samenleven. Het menselijk individu en subjectieve intuïtie zijn belangrijker dan macht. Maar macht is soms nodig. Dat is ook op kleine schaal toepasselijk op onze gemeente. Toen wij bij de fusie gedwongen werden onder een naam te gaan samen leven, woekerden frustraties aan beide kanten. De oplossing komt uit het benaderen van de verscheidenheid in de 8 kerkdorpen. In nachtwacht confronteerde Jan Leyers, Abou Jaja met prof. Etienne Vermeersch. Hieruit viel enkel te leren dat de twee partijen vastroestten in hun gekende standpunten. Het recent verschenen boek van Samira Belli, een beurette (van Noord Afrikaanse afkomst), Dans l enfer des tournantes doet ons onder ogen zien wat schuldig verzuim betekent in heel deze problematiek. Want onze democratisch maatschappijen zijn medeplichtig aan de onderdrukking en de mishandeling van vrouwen in de immigrantengemeenschappen, in naam van respect voor de andere culturen. Zij betekent een grote steun voor het collectief ni putes, ni soumises dat opkomt voor de emancipatie van de Maghrebijnse vrouwen. Voor haar is het dragen van de sluier dat in Frankrijk opnieuw uitbreidt, geen uiting van godsdienstigheid, maar wel van onderwerping.
|