642 Foor
Leca pakt uit met een heuse foorkrant.
http://lecavzw.be/sites/default/files/foorkrant_lr_2.pdf
Tijdens de 19de eeuw onderging de Paasfoor een ware transformatie. Voor die tijd was de kermis vooral een jaarmarkt waar goederen werden verkocht. Door de opkomst van winkels werd dat steeds minder interessant. Daarom kwam de nadruk op spel en plezier te liggen. Toch had de kermis ook een educatief aspect. Wassenbeeldenmusea lieten de bezoekers kennismaken met vreemde volkeren of de groten der aarde. Dioramashows toonden beelden uit verre landen. De eerste filmvoorstellingen illustreerden het leven van alledag. Maar de rariteitenkabinetten spraken misschien wel het meest tot de verbeelding. Buitengewone mensen en dieren werden er voorgesteld als ‘wonderen der natuur’. In Kortrijk konden mensen zich verbazen over reuzen, dwergen, Siamese tweelingen, een meisje met drie benen, een geit met twee koppen en ga zo maar door.
Sinds het midden van de 19de eeuw kunnen mensen hun schietkunsten testen op de kermis. Tussen 1870 en 1930 werd geschoten op mechanische doelen: blikken dieren en figuren bewogen snel van de ene naar de andere kant van het kraam. In 1914 kwam de cinematografische schietstand op de markt. Vanaf dan konden kermisbezoekers op filmbeelden van wilde dieren schieten. Het meest iconische schietkraam is uiteraard de automatische fotoschiettent. Bij een schot in de roos werd een foto gemaakt van de schutter en zijn publiek. Tot in de jaren 1980 waren deze kramen op de kermis te vinden.
|