Ik telde deze week nog 8 kippen aan de ingang van de Plantentuin van Meise. Aan de kerk van Oppem zat een haan te pikken in de graskant. Die komt van de t Schooltje van Oppem (Montessori). Deze dieren worden in het onderwijs geïntegreerd volgens de methode van deze Italiaanse pedagoge.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Onze eigen bekendste pedagoog Decroly deed het met konijnen in de klas. De eenvoudige regel voor alle onderwijs geldt : geef geen les over een dier met een foto, een afbeelding of een tekening als je het levend in de klas kunt brengen.
Ondertussen is De Zonnebloem, gemeenschapsschool in Wolvertem, overgeschakeld naar het Freinet-onderwijs.
Of methodenscholen het beter doen is maar de vraag. Zij proberen het alleszins anders te doen. Volgens mij integreert een goede school het beste van de methoden die ze leerden in de historische pedagogiek en didactiek, automatisch. Alles hangt af van de leerkracht en vooral van zijn (haar) kracht en inzet.
Een goede leerkracht weet op elk ogenblik precies van alle leerlingen, hoe ver ze staan en integreert permanente research in zijn opdracht. Dank zij het internet is de reikwijdte van de leerkracht bijna oneindig. Met de mogelijkheden, die de multimediale middelen ter beschikking stellen, zijn de mogelijkheden voor de leerlingen ook onbeperkt. Het beste geschenk momenteel voor een school is een kleurenfotocopieertoestel. Ik deed het nog met alcoholduplicator in de jaren zestig. En een beamer zou ook niet misstaan. Het beste is nauwelijks goed genoeg voor onze kinderen, zei Jos Chabert destijds, toen hij schepen van onderwijs was in Meise.
Alles moet natuurlijk in de juiste context en verhouding verwerkt worden, zoals de haan ook op zijn juiste plaats dient te staan : on top!
|