xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Walter De Munster overhandigde deze week een petitie aan het stadsbestuur met niet minder dan 2034 ondertekenaars, die een aantal maatregelen willen die de fietsers in de stad nauw aan het hart ligt. Zo wil men de invoering van het dubbelrichtingfietsen in de Stationsstraat en de herinvoering hiervan in de Stormestraat. Enkele maanden geleden heeft men nog het verkeersreglement voor de Stormestraat gewijzigd, waardoor het fietsen in beide richtingen daar niet meer is toegelaten. Voor de maatregel werden toen veiligheidsnormen ingeroepen.
Het intrekken van de mogelijkheid in de Stormestraat om in beide richtingen te fietsen is juist gebeurd op advies van de Fietsersbond en de verkeerscommissie, omdat dit te gevaarlijk bleek voor de fietsers zelf. In het geval van de Stationsstraat is de mogelijkheid daar om ook vanuit de kant van het station de straat in te fietsen nooit overwogen, omdat de straat te smal is en niet is ingericht om zonder grote risicos in beide richtingen te fietsen. Er bestaat nu trouwens met de parallel lopende Olmstraat een bruikbaar alternatief.
Fietser Walter De Munster vraagt ook afgebakende fietspaden of ingekleurde stroken langs diverse invalswegen. Hij steekt zijn nek uit omdat veel fietsers daar vragende partij voor zijn. Volgens initiatiefnemer Walter De Munster moet het dubbelrichtingfietsen in de Stormestraat terug kunnen. Dat de fietsers in de Stormestraat in tegengestelde richting op het voetpad reden, is voor hem geen argument. We beschikken over een ruim politiekorps dat de fietsers die op het voetpad rijden moet verbaliseren. In de proefperiode dat het wel kon, werden diverse voetgangers aangereden op het voetpad door fietsers en bromfietsers. Het fietsen in de tegenrichting werd daarom terug uit het verkeersreglement voor de Stormestraat geschrapt. 31 van de 33 raadsleden stonden achter die beslissing van de gemeenteraad. ,,Twintig procent van de door mij ondervraagde mensen durft niet meer naar het centrum fietsen door het drukke autoverkeer'', stelt De Munster. ,,En de helft van de Waregemse ouders durft hun kinderen niet meer naar school laten fietsen. Daarom dring ik aan om de invalswegen naar het centrum fietsvriendelijker te maken door de ruimte voor de fietsers aan te duiden met een duidelijke, onderbroken witte lijn of door de fietsruimte in te kleuren. Het kan in andere steden. Waarom in Waregem niet?''
Schepen Kürt Vanryckeghem van mobiliteit is zich bewust van de situatie en heeft Walter De Munster uitgenodigd om zijn visie persoonlijk te gaan bepleiten in de eerstvolgende verkeerscommissie. Voor een fietsveiliger verkeer in het centrum met veiliger fietspaden wil de schepen een stappenplan uitwerken.
Op de verkeersdienst is men zich bewust van het vele werk dat nog wacht. In de voorbije jaren werd er heel wat aandacht besteed en geïnvesteerd in veiliger voet- en fietspaden. Uit de recente studie van Het Nieuwsblad/Het Volk blijkt de grote aandacht van de burgers voor veiliger fiets- en voetpaden. Dat zal tijdens de volgende ambtsperiode zonder twijfel een bijzonder aandachtspunt vormen'', besluit verkeersconsulent Jo Deprez.
|