Waregem ondersteunt de groter sensibiliseringscampagne van Levenslijn rond Respect voor de jonge weggebruikers. De stedelijke overheid toont zijn zin voor verantwoordelijkheid door de gratis campagnestickers te verspreiden onder onze inwoners. Aan de balie van het stadhuis kan iedereen een dergelijke sticker bekomen om op de eigen wagen te kleven. De deelnemers maken zo trouwens kans op een verblijf in een gekend vakantiepark in België, Nederland of Duitsland.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Een kwart van de bevolking is jonge verkeersgebruiker. Bijna 1,5 miljoen Vlamingen zijn jonger dan 19 jaar (24%). Maar niet alleen dit cijfer is indrukwekkend, want de jeugd is ook omwille van haar kwaliteiten zo ontzettend belangrijk. Honderdduizenden kinderen en jongeren zoeken samen met hun ouders en opvoeders naar een prachtige toekomst. Als jonge maar volwaardige burgers bewegen ze zich eerst aarzelend maar met stijgend zelfbewustzijn doorheen onze maatschappij.
Ze verlangen ruimte om te ontwikkelen, te ontplooien en te groeien, maar ze hebben ook nood aan bescherming en veiligheid. Als verkeersgebruikers zijn jonge mensen duidelijk zichtbaar. Ze spelen op de straat, ze fietsen naar school en ze gebruiken overvloedig het openbaar vervoer. Op het einde van hun jeugdcarrière beschikken ze vaak over bromfiets of auto. Naarmate ze ouder worden, verruimen ze hun actieradius. Ze verkennen hun buurt, stad en streek, niet in het minst tijdens vakanties en weekends.
Maar de confrontatie tussen jonge mensen en het verkeer blijkt onthutsend pijnlijk. Het verkeer staat concurrentieloos nr. 1 als doodsoorzaak bij jonge mensen. De vele verkeersongevallen zorgen voor een onpeilbaar leed, zowel lichamelijk als geestelijk, zowel bij de slachtoffers zelf als bij hun omgeving ... en zeker ook bij de veroorzakers.
De verklaringen zijn zeer divers: de soms gebrekkige of onaangepaste verkeersinfrastructuur, de staat van de voertuigen (beginnend bij de fietsen), het onaangepaste en gevaarlijke gedrag van zowel volwassen als jonge verkeersgebruikers ... De gevaren zijn talrijk en dikwijls moorddadig. Deze probleemstelling is niet nieuw maar blijft erg actueel en relevant. Ondanks de inspanningen van velen bewijzen de steeds maar nieuwe jonge verkeersslachtoffers een schrijnende en hoge nood. Het is aan deze nood dat Levenslijn wil werken.
Zeppe & Zikki vragen meer respect op de weg
'Respect!' Zo luidde de krachtige oproep van Zeppe & Zikki begin deze maand in het parlement. Het is meteen de start van de grote sensibiliseringsactie van Levenslijn samen met Etienne Schouppe, Staatssecretaris van Mobiliteit. Zeppe & Zikki roepen heel Vlaanderen op tot meer "Respect!" op de weg. Zwakke of sterke weggebruiker, dat doet er niet toe. Wat belangrijk is, is dat wij rekening houden met elkaar.
8691 lichtgewonden, 781 zwaargewonden en 76 doden. Dat is elk jaar de trieste balans van het aantal verkeersongevallen bij jongeren en kinderen (- 18 jaar). Verkeersdoden blijven de belangrijkste doodsoorzaak voor jongeren en minderjarigen," zegt algemeen coördinator van Levenslijn Marc Dupain. "Wij doden zelf onze kinderen, daar revolteer je toch tegen. Zeppe&Zikki, de sympathieke zebra en schildpad geven op een humoristische en opgewekte manier het goede voorbeeld."
Levenslijn start binnenkort een nieuwe grootschalige sensibiliseringscampagne via spots op radio en televisie en advertenties in dag- en weekbladen. Deze campagne, in samenwerking met de Staatssecretaris voor Mobiliteit, draagt de boodschap uit 'zorg voor jezelf, zorg voor de ander'. Alleen samen kunnen wij verder bouwen aan een veiliger verkeer. De centrale figuren in de campagne zijn Zeppe & Zikki. Zij zijn de boegbeelden van Levenslijn en hebben ondertussen ook hun eigen programma op VTM, waarin ze op een humoristische maar verantwoorde manier de gevaren van de weg trotseren. (zie zeppezikki.be). Zeppe en Zikki werden ontwikkeld door Levenslijn met de steun van Vlaams minister voor mobiliteit Kathleen Van Brempt.
Iedereen die op de weg komt, kan meehelpen om de boodschap van Zeppe & Zikki te verspreiden door een sticker te kleven. Bovendien maak je zo kans op een verblijf in één van de acht Sunparks vakantieparken in België, Nederland of Duitsland. Er worden de komende maanden in totaal een klein half miljoen stickers verdeeld: kleine voor de personenwagens en grote voor de vrachtwagens, waarbij we kunnen rekenen op de steun van de transportfederaties Febetra en SAV.
Hoe kan je de sticker verkrijgen?
In de winkels van Fun
Via de scholen
In de stad- en gemeentehuizen
Op events
Of door een brief te sturen naar Levenslijn, Medialaan 1, 1800 Vilvoorde met daarin een aan jezelf geadresseerde en voldoende gefrankeerde omslag.
"Sedert begin 2008 zien wij het aantal verkeersdoden afnemen, maar de strijd is nog niet gestreden. Deze actie van Zeppe & Zikki richt zich niet op extra controles, maar vraagt op een sympathieke en positieve manier aandacht van de bevolking voor een ernstig maatschappelijk probleem. Ook de jonge mensen worden zo betrokken", aldus Etienne Schouppe, Staatssecretaris van mobiliteit.
In Waregem kunt ge voor informatie terecht bij de schepenen Chantal Coussement van Sociale Zaken en Kristof Chanterie van Verkeer en Mobiliteit.
www.vtm.be/levenslijn
|