xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Bij de start van het nieuwe schooljaar pakt de Vrije Basisschool Biest-Jager uit met de integratie van twee digitale borden in de 3de graad op de Biest. De krijtborden in het 5de ljr van meester Dirk en het 6de ljr van meester Peter verdwijnen.
Directeur Eddy Nuyttens : Onze school is reeds jarenlang een touwtrekker wanneer het gaat over het implementeren van ICT (Informatie en Communicatie Technologie). Wie goed wil functioneren in de maatschappij van vandaag heeft kennis, inzichten, attitudes én vaardigheden (sociale én informatievaardigheden) nodig. Daarom is het nodig continu aan de verbetering van onderwijsmaterialen en didactische werkvormen te werken om er voor te zorgen dat alle kinderen de beste kansen krijgen. ICT speelt hierbij een cruciale rol !
Het gebruik van de technologie van digitale schoolborden, vergroot de mogelijkheden om te leren en maakt leren ook veel leuker. Zowel de betrokkenheid als het welbevinden van de leerlingen wordt zodoende vergroot. Tevens kunnen we hiermee de ICT-eindtermen verder optimaliseren.
Het unieke van zon bord is terug te vinden in het interactieve karakter en het visualiseren van leerstof. Veel leerlingen zijn vandaag de dag visueel ingesteld, hetgeen het resultaat is van de constant veranderende maatschappij. Het digitale schoolbord vergemakkelijkt daardoor het leerproces en is een middel dat leerkrachten kunnen gebruiken om de leerlingen bepaalde vaardigheden aan te leren.
Het bord kan zowel gebruikt worden voor klassikale lessen als voor hulp aan individuele groepjes. De leerlingen krijgen hierdoor niet alleen de leerstof op een aantrekkelijke manier onder de knie, ze leren zichzelf ook presenteren en ook dat is een heel belangrijke vaardigheid. Het kan eveneens gebruikt worden voor een eenvoudige tekening als voor een multimediale presentatie. Een bewegend beeld zegt immers veel meer dan een statisch plaatje. Leerlingen kunnen in kleinere groepjes het digitaal schoolbord gebruiken als voorbereiding van presentaties (bijv. boekbespreking,spreekbeurt,
), discussie of verwerking.
We zetten het digitale schoolbord ook in als hoek/leeractiviteit. Het digitale bord wordt dan als een keuzehoek gebruikt en wordt door de leerkracht als één van de leermiddelen ingezet. Later maken we het ook mogelijk om multiple-choice toetsen met een speciaal stemkastje te maken. De leerkrachten kunnen dan ook meteen zien hoe lang de leerlingen over het antwoord nadenken.
Naast het tempo waarmee kernelementen uit de leerstof kunnen worden overgedragen, zijn ook de beschikbare middelen ter ondersteuning van de presentatie, de sjablonen en vaste beeldelementen, zoals kaarten, schemas, enz. een grote meerwaarde. Een bijkomend voordeel is enerzijds de hoge attentiewaarde. De aandacht van de kinderen wordt als vanzelf naar het digitale schoolbord getrokken. Anderzijds creëert het de mogelijkheid om eenvoudig eerdere onderdelen terug te roepen.
www.biestjager.com
|