xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Vorige vrijdag was er opnieuw een uitzonderlijk transport te zien langs de Leie in Sint-Eloois-Vijve, Desselgem en Beveren-Leie. De stalen bovenbouw van de Noordbrug in Kortrijk werd vanuit Gent over het water naar Kortrijk vervoerd. Dank zij Maurice De Ketele van het Vijvenaarke kunnen we u ook fotomateriaal laten zien van het voorbijkomen vanaf 17 u. langs onze stad. Heel wat nieuwsgierigen zagen het uitzonderlijk transport voorbijkomen aan het sluizencomplex in Vijve.
Het stalen brugdek vertrok op vrijdagochtend 14 augustus vanuit het Kluizendok in Gent richting Kortrijk. Het transport van zo een grote brug is niet evident en daarom kiest de afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV ervoor om haar eigen waterwegen te gebruiken. Eerder dit jaar op 4 mei was er nog een uitzonderlijk transport van twee reuzentanks van metaalconstructue Geldof, waarvoor het waterpeil van de Leie trouwens speciaal moest worden verlaagd om de constructie onder de brug van Desselgem te laten varen. Nu was er geen probleem inzake hoogte van de getransporteerde goederen. Toch was het huidige transport van het brugdeel ondenkbaar zonder de rechttrekking en verbreding van de Leie omstreeks de tweede helft van de jaren zeventig van vorige eeuw.
De nieuwe Noordbrug vervangt de Gerechtshofbrug, die in januari 2008 afgebroken werd, en maakt deel uit van de Leiewerken in Kortrijk. De stalen bovenbouw van de Noordbrug is de afgelopen maanden gefabriceerd door de firma Aelterman in Gent. De brug is ondertussen volledig klaar om haar eindbestemming aan de Noordstraat en Beheerstraat in Kortrijk op te zoeken. Aangezien de brug een lengte heeft van 90 meter op 10,5 meter en meer dan 400 ton weegt, is transport over de weg uitgesloten. De afdeling Bovenschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV doet daarom beroep op haar eigen waterwegen. De brug werd overgeladen op een ponton in het Kluizendok te Gent en met behulp van een sleepboot naar Kortrijk gebracht.
De brug ging over het traject vanuit Gent via het Kanaal Gent-Terneuzen, Noordervak Ringvaart, sluis Evergem, het Kanaal Gent-Oostende, Afleidingskanaal van de Leie en uiteindelijk via de Leie tot in Kortrijk. In de loop van deze week wordt de brug verder voorbereid voor de uiteindelijke montage. Het brugdek wordt opgehoogd tot 7 meter boven het wateroppervlak. De brug is wel nog niet compleet: de fietspaden en trottoirs worden later aangevoerd. De montage zelf vindt plaats op zondag 23 en maandag 24 augustus 2009.
Als we teruggaan in de verre geschiedenis was de waterweg heel belangrijk als transportroute. Eeuwen geleden was de waterweg zelfs de aangewezen weg om bijvoorbeeld zware stenen te transporteren voor de bouw van onze kerken. De komst van de spoorwegen zorgde voor sterke concurrentie, ook al omdat alle investeringen daar naar toe gingen en het transportnet over het water werd verwaarloosd . Nadien kwam de concurrentie met vrachtwagens over een moderne wegennet. Nu lijkt een herwaardering van het waterwegennet op gang, wat alvast zijn nut bewijst met uitzonderlijke transporten zoals vorige vrijdag. Misschien krijgen we nog dergelijke transporten voor ondermeer de vernieuwing van de brug in Desselgem
.
Zie ook Vijvenaarke http://blog.seniorennet.be/maurice1949
www.wenz.be
|