xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> De woordspeling in bovenstaande titel is de conclusie van de analyse van de stadsrekeningen door SPa-fractieleider en begrotingsspecialist Guy Adams. In juni-juli buigt de gemeenteraad zich traditioneel over de begrotingsrekening, het financieel resultaat van het stadshuishouden van het voorgaande jaar. De eindcijfers van het begrotingsjaar 2007 kwamen vorige dinsdag 1 juli 2008 op de agenda. In Gewone Dienst (algemeen lopende zaken) werd een batig begrotingsresultaat bereikt van 5,6 miljoen euro of 4,37 miljoen euro meer dan geraamd. Vandaar de reactie buitengewone Gewone Dienst. Voor de Buitengewone Dienst (investeringen) bedraagt het gunstig begrotingsresultaat 1,6 miljoen euro of slechts 225.831 euro meer dan werd geraamd in de begroting 2007. Hier dus een gewone Buitengewone Dienst
Het moet volgens oppositieraadslid Guy Adams toch wel leuk zijn om een stad als Waregem te besturen. En dit bedoeld hij niet eens ironisch. De begrotingsrekening toont een financieel gezonde stad met heel wat financiële marge om te besturen. Dit is de belangrijkste conclusie die hij met zijn SPa-fractie kan trekken na analyse van de voorliggende rekeningen.
De begroting, die telkens in het najaar wordt opgemaakt voor het volgende jaar, is misschien wel het belangrijkste bestuurselement die je als stad in handen hebt. Daarin teken je het beleid af dat je wilt voeren. Je bepaalt (maakt dus keuzes) waar je de centen wil vandaan halen en waar ze naar toe moeten gaan. Een soort herverdelingssysteem op het lokale niveau. Je kunt dit op velerlei wijze organiseren, minimalistisch, ambitieus, sociaal, enz
Maar soms zijn de keuzes beperkt. Je hebt ook steeds verplichte uitgaven en onverwachte inkomsten.
De rekeningen daarentegen zijn een controle-instrument op het voorzien budget. Aan de hand van de rekening kan je evalueren of alle goede intenties zijn gerealiseerd. Guy Adams prefereert deze concrete evaluatie van de werking.
Eén woord om het resultaat van de gewone dienst te omschrijven. Een buitengewoon resultaat van meer dan 5,6 miljoen euro. Gecumuleerd met voorgaande jaren 7,15 miljoen euro. Deze bijzondere spaarpot doet bij raadslid Adams vragen oprijzen. Heeft men hier te wijd begroot? Was het nodig zo stringent (bindend) te ramen? Waren een aantal besparingsrondes onnodig? Iedereen herinnert zich de discussie rond het beperken van de uitgaven binnen de diverse stedelijke Vzws. Of ligt de klepel aan de inkomstenzijde? Is onze belastingdruk te hoog in Waregem?
In alle geval moeten we ook bij de inkomstenzijde vaststellen dat we niet kunnen klagen. De belastingen liggen, mede dank zij de spectaculaire stijging van de inkomsten van de onroerende voorheffing door de jaarlijkse indexering (cfr het aanslagbiljet dat alle eigenaars deze week in de bus kregen) en ondanks de afschaffing van de belasting op rechtspersonen, nog steeds in stijgende lijn. Uit de meerjarenplanning blijkt dat er in de toekomst nog meer geld binnenkomt via deze weg. Het kan ook niet anders als je ziet hoe de laatste jaren de bouwwoede in Waregem toeslaat, al moet gezegd dat ook hier het onevenwicht is tussen luxe-appartementen voor betere verdieners en betaalbare woningen voor de lagere inkomens al maar groter wordt! En juist hieraan ging de meerderheid sinds haar aantreden in 2007 iets aan doen
.!
Goed gewerkt
Als we de buitengewone dienst bekijken, kunnen we niet anders dan zeggen dat hier zeer goed gewerkt werd. Met een vastlegginggraad van meer dan 95% behalen jullie een grootste onderscheiding, aldus nog de SPa-fractieleider. Dit zijn uiteraard de cijfers. Ook hier kan je de vraag stellen of het wel zon gezond financieel beleid was om niet te lenen en alles uit eigen middelen te gaan financieren.
Gezien de hoge inflatie (alles wordt duurder) kon volgens raadslid Adams het stadsbestuur hier ook wel een extra inspanning geleverd hebben en versneld een aantal projecten hebben doorgevoerd. Hij denkt maar aan het boothuis, mobiliteitsaanpak, bib, kleedhokjes zwembad,
kies maar uit.
Volgens Guy Adams was er zeker ruimte voor keuzes. Duidelijk is alvast het feit dat er genoeg budgettaire ruimte is om beleidskeuzes te maken. De 2 reservefondsen een gewoon en één voor de bib bedragen net geen 7 miljoen euro. Samen met een boekhoudkundig resultaat van niet minder dan 7,15 miljoen, creëert dit volgens de SPa voldoende ruimte. Onze uitgaven naar schuld zijn heel laag en de bijdrage naar het OCMW blijft stabiel in de toekomst. Misschien is er bij de OCMW toelage in absolute cijfers een stijging te verwachten, feit blijft dat het procentuele aandeel van deze uitgave in de totaliteit van het budget heel beheersbaar blijft.
Met andere woorden, daar kunnen we zeker een tandje bijsteken. En wat gaat er gebeuren na het verdwijnen van het oude moederhuis waar vandaag niet allen meer asielzoekers zijn, maar ook meer en meer autochtone, alleenstaande vrouwen, eenoudergezinnen
? En misschien wordt het ook meer dan nodig de koopkracht van de mindere verdieners op te krikken en de koopkracht van de leefloners te waarborgen?
Ook het project rond de BIB duurt volgens de SPa-fractie te lang. De toenemende inflatie zal er misschien straks voor zorgen dat we toch op een prijskaartje van 20 miljoen euro landen voor dit nieuwbouwproject. Hier moeten we krachtdadiger handelen en de zaken niet op de lange baan schuiven. Of denken we hier echt dat we zonder lening een nieuwe bib zullen bouwen?
Besluit
De stad is geen spaarkas! Dat we als een goede huisvader moeten omspringen met de beschikbare middelen hebben de meeste politici al lang begrepen. Maar we moeten niet krenterig zijn en daar waar de noden zich het meest voordoen, deze proberen te lenigen. Zo komt Guy Adems in zijn betoog bij de bijbegroting. Hier gaat men netjes gaan herverdelen. Men voegt iets toe aan het reservefonds en beslist opnieuw heel wat middelen extra te gaan overdragen naar de buitengewone dienst, waardoor heel wat zaken zelf kunnen gefinancierd worden. Raadslid Adams vraagt zich hier af of wij als enige doelstelling hebben de schuldenberg te laten dalen. Lenen is nog steeds goedkoop en is niet altijd een hypotheek op de toekomst. Waarmee we hier geen pleidooi houden om ongebreideld te gaan spenderen en lenen. Financieel oogt het plaatje dus mooi. Er zitten een aantal zaken in de pipeline maar ze komen er tergend traag uit. Vandaar dat de SPa-fractie hier niet een volle ja-stem kunnen stemmen en SPa zich bij de stemming onthoudt op beide punten. Veel goede dingen werden en worden gerealiseerd, maar mag het iets meer aub?
|