xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Deze week zijn de werken gestart voor de nieuwe ingang van het stadhuis langs de stadswinkel. Daardoor is de gebruikelijke toegang van het stadhuis langs het bureel van Martin tijdelijk gesloten en kunnen de burelen nog enkel worden bereikt via de hoofdingang of via de ondergrondse parking. Het Stadsbestuur plant de opening van de stadswinkel en het nieuwe onthaal naar het stadhuis in september met een grote Open Deur tijdens Open Bedrijvendag (zaterdag 2 oktober 2010).
De stadswinkel is eigenlijk nog het sluitstuk, waarmee Waregem in 2007 werd gelauwerd als Eenvoudigste stad van Vlaanderen. Elke stad of gemeente kon in 2007 een voorstel indienen bij de Vlaamse overheid om de eigen werking te vereenvoudigen. De wedstrijd Eenvoudige stad/gemeente werd in het leven geroepen door de Vlaamse overheid om de lokale besturen te motiveren hun dienstverlening te optimaliseren en de regeloverlast aan te pakken.
Op 11 september 2007 werd dan het project van Waregem verkozen boven 55 andere projecten. Uiteraard is de erkenning als eenvoudigste stad op zich al iets om trots op te zijn. Maar daarnaast engageerde de Vlaamse overheid zich om de stad te begeleiden in het uitwerken van het project. In de voorbije jaren kregen we begeleiding van de Vlaamse overheid voor het verder uitwerken van procedures en formulieren om het project van stadswinkel tot een goed einde te brengen en meer administratieve lastenverlaging te krijgen. Onder andere de vele eenvoudige formulieren die reeds te vinden zijn op onze website www.waregem.be zijn onmiddellijk resultaat van deze begeleiding.
De volgende stap in de vereenvoudiging is de stadswinkel zelf, midden in het winkelcentrum het Pand. In de winkel zal je tegen eind dit jaar terecht kunnen voor kleine administratieve boodschappen. Inwoners moeten er tijdens de openingsuren van andere winkels en zelfs eens over de middag en s avonds, kleine administratieve verplichtingen kunnen afhandelen. Ondertussen maakten we een lijst van wat kleine en wat grote administratieve boodschappen zijn. Op basis van die lijst wordt nu personeel opgeleid. Zij zullen met kennis van zaken tegen eind dit jaar de bezoekers in de winkel nog meer en beter kunnen helpen.
Stadswinkel
Het bekroonde project van Waregem hield in om midden in het winkelcentrum een stadswinkel te openen voor kleine administratieve boodschappen. Inwoners kunnen er tijdens de gangbare openingsuren van andere winkels snel binnenwippen voor gewone administratieve handelingen, zoals het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart, het afhalen van een bouwvergunning, het kopen van een compostvat
Voor een administratieve openbare dienst is dit zeker een ambitieus project, want niet alleen moet men daarvoor allerhande formulieren aanpassen, ook vraagt het openen van een winkel met zo veel verschillende diensten een brede kennis van de mensen die er werken. Op die manier stemt men de stedelijke dienstverlening af op de vrijetijdsbesteding van de burger.
Die nieuwe stadswinkel komt aan de ingang van het stadhuis langs het Pand en wordt ingericht deels in de voormalige Tourwinkel (2/3) en deels (1/3) ter hoogte van de bureau van telefonist Martin waar een nieuw inkomsas komt. De realisatie moet een directere dienstverlening met de burger mogelijk maken. De bezoeker wordt via een nieuw inkomsas naar de stadswinkel geleid. Daar zal de bezoeker een leesbare en toegankelijke infobalie voor zich vinden waar alle info en kleinere administratieve producten kunnen worden afgehaald. Indien de bezoeker een afspraak heeft wordt hij via een 2e schuifdeur naar de bestaande trap en lift geleid naar de stadsdiensten op het bovenste verdiep.
Achter de infobalie wordt een bureel voorzien voor de sociale dienst en een aparte spreekruimte voor allerhande zitdagen (pensioenen, sociale zaken, landbouwtelling,
). Het stadhuis krijgt dus op die manier dienstverlenende lokalen op het gelijkvloers. Op het tussenverdiep boven het inkomsas wordt een bureelruimte gemaakt voor de dienstverantwoordelijke en boven de inkombalie kunnen 8 medewerkers plaatsnemen.
De werken werden aanbesteed in vijf loten voor een totaal geraamde kostprijs van ruim 330.000 euro
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=483667
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=327682
|