Vorige
zaterdag 6 maart 2010 hield de Waregemse cultuurraad zijn jaarlijks huldefeest,
het 31e al in de lange rij. Toen de cultuurraad besloot om in 1980 het voorbeeld van de sportraad
te volgen, dat toen al een hele tijd zijn sportieve verdienstelijken opvoerde,
werd daar op voostel van wijlen Herman Van Houcke meteen een feest voor alle
culturele werkers aan toegevoegd. Voorzitter
Nico Vandenberghe koppelt de hulde dan
ook jaarlijks aan een gemeend dankwoord aan de honderden vrijwilligers, die gans
het jaar hun steentje bijdragen in het culturele (verenigings) leven in
Waregem.
Het
feest van de Waregemse Cultuurraad wordt traditioneel gevierd op de eerste
zaterdag van maart. De Waregemse Cultuurraad bekroont dan zijn cultureel
verdienstelijken van het vorige jaar. Dat zijn naast verdienstelijke personen
en groeperingen, die met een culturele bekroning Waregem als cultuurstad hebben
uitgedragen, maar ook jubilerende verenigingen en bestuursleden met ruim 40
jaar inzet. Buitengewone Culturele prestaties, die kaderen in een beroepssfeer
komen niet (meer) in aanmerking.
Mede
door de strenge voorwaarden krijgen we een eerder vertekend beeld dat het in
Waregem inzake hoogstaande culturele activiteiten van zijn inwoners nogal
armtierig gesteld is. Eerder wierpen we hier ook al deze opmerking ter
discussie bij het feit dat Waregem tot nu toe slechts één vereniging, actieve
kunstgroep of individueel persoon bekwaam acht voor de titel van Cultureel
Ambassadeur. Dit wil echter allerminst zeggen dat we enige kritiek zouden
hebben op de wijze dat het Koninklijk Bevers Harmonieorkest zijn titel vorig
jaar heeft uitgedragen. Het Koninklijk Bevers Harmonieorkest verdient volkomen zijn
hulde van vorige zaterdag voor zijn prestaties op het Wereld Muziekconcours in
Kerkrade (Brons met 93,57 % in hoogste divisie).
Andere
gevierden op het Huldefeest van de Cultuurraad waren de Koninklijke Fanfare De
Leiezonen Desselgem (Wereldkmpioen fanfares Kerkrade 3de divisie), Nele
Tiebout (laureaat Dexia Classics sax), Marleen Annemans (25 jaar uitzonderlijke
culturele verdiensten), Koninklijke Pijpensociëteit Beveren-Leie (100 j.), KVLV
Desselgem (75 j.), Sjaloomkoor (50 j.), Koninklijke Ciné Club Waregem (50 j.), Dirk
Amez (45 j. muzikant, 25 j. bestuurslid Kon. Fanfare Hoger Op) en Jan Espeel
(45 j. muzikant, 25 j. bestuurslid Kon. Fanfare Hoger Op).
Het
Feest in het cultuurcentrum De Schakek werd opgeluisterd met optredens van de
Koninklijke Fanfare De Leiezonen, Nele Tiebout en met projectie van Ciné Club
Waregem. De hulde werd gepresenteerd door cultuurbeleidscoördinator Riet
Gailliaerd en penningmeester Guy De Langhe. Het feest eindigde met een
receptie, aangeboden door de Cultuurraad.
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=524
Koninklijke Muziekvereniging De Leiezonen
Desselgem
De
vereniging is gesticht op 11 Oest 1894 en dus ruim 115 jaar jong. Van de
eerste halve eeuw is alleen relevant dat het vooral ging om het amusement en de
sociale functie binnen de lokale gemeenschap. Pas vanaf 1964, onder impuls van
een jong bestuur met voorzitter André Anckaert werd er gewerkt in de richting
van kwaliteitsverbetering. Gery Bruneel, toen professor aan het Koninklijk
Muziekconservatorium van Brussel, werd aangetrokken als dirigent, een
Desselgemse afdeling van de Waregemse muziekschool werd opgericht, en het
orkest werd omgevormd van harmonie tot fanfare. Dit was de basis voor een
voortdurende opgang. Martin Vliebergh, trombonist bij de Marine en leraar aan
de Waregemse Academie, volgde in 1974 Bruneel op en zette door op de ingeslagen
weg, gesteund door een dynamisch bestuur. De fanfare klom in de kortst
mogelijke tijd op de ladder van de provinciale toernooien en promoveerde in
1986 naar de Superieure Afdeling. Ze bevestigde daar steeds tot en met de
laatste editie van het toernooi (2001). Na 28 jaar toegewijde inzet gaf Martin
Vliebergh in 2002 het roer over aan Diederik De Roeck, onder meer trompettist
bij de Beethoven Academie.
Sinds
1994 bij het 100-jarig bestaan nam een verjongde bestuurploeg met
voorzitter Stephan Desmet geleidelijk en in samenspraak met de ouderen het
roer in handen. Het was de laatste decennia niet steeds evident de kwaliteit én
de strikte fanfarebezetting te behouden: de vereniging opteerde immers om met
mensen van eigen bodem te blijven werken. Er rees twijfel over de haalbaarheid.
In
2002 kwam er echter een kentering: het kernbestuur werd democratisch verkozen,
men ontwikkelde een nieuwe strategie en koos radicaal voor het fanfareorkest,
probeerde zich professioneel te organiseren, organiseerde minder conventionele
projecten en concertvormen en focuste vooral op de rekrutering van jongeren. De
eerste resultaten lieten niet lang op zich wachten: 14 nieuwe jonge muzikantjes
van eigen bodem in drie jaar tijd. Dirigent De Roeck stuwde het orkest naar
nieuwe hoogtepunten: een nipte 2de plaats op het Nationaal Vlamo-kampioenschap
in 2005, en uiteindelijk de Nationale Kampioenstitel in eredivisie in december
2008.
In
de zomer van 2009 behaalden De Leiezonen, bij hun eerste deelname, de
wereldtitel op het befaamde WereldMuziekConcours te Kerkrade (NL) in de
categorie Fanfares, 3de Divisie.
Nele Tiebout
Nele
Tiebout is geboren te Gent op 25 februari 1991. In 2001 startte ze met saxofoon
bij Angelino Manderick bij wie ze in
2009 met grootste onderscheiding afstudeerde. Dankzij haar leraar kwam ze in
contact met verschillende professoren uit het buitenland.
In
2005 kreeg ze te Kamien Pomorski (Polen) les van Darius Samoul(Pool). Het jaar
daarna van Andreys Rymskovski(Pool) in Szczecinek (Polen). In 2007 en 2009
volgde ze een masterclass bij Pawel Gusnar(Pool) en in 2008 bij Gunter Priesner
(Duits). Sinds 2009 studeert Nele aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel
in de klas van grootmeesters Norbert Nozy en Koen Dries.
Nele
is lid van het Koninklijk Bevers Harmonieorkest, het Waregems
harmonieorkest en het Brussels Saxophone
Choir. In mei 2009 werd Nele 2de laureate in de Adolphe Sax wedstrijd te Dinant
en in November 2009 behaalde ze een eerste prijs op de Dexia Classics te
Brussel.
Annemans, Marleen
Marleen
Annemans (Deinze,5 juni 1964; lerares, koordirigente) trok na een opleiding aan
de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans van Waregem naar het
Lemmensinstituut waar zij het diploma geaggregeerde LSO muziekopvoeding (1985)
en een pedagogisch getuigschrift voor AMV behaalde (1987). Zij is in Waregem
verbonden als lerares muzikale opvoeding aan het
O.-L.-Vr.-Hemelvaartinstituut en als
lerares AMV aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord een Dans. Zij was
steeds erg geïnteresseerd in koorzang en volgde cursussen in binnen- en
buitenland o.a. bij Johan Duijck en Laszlo Heltay (GB).
In
1986 richtte zij het Waregems Jeugdkoor dat zij nu reeds 24 jaar leidt en
waarvan zij in 1994 de naam wijzigde in Laidos. Onder haar bezielende leiding
werd het koor een vaste waarde in het Vlaamse koorlandschap. Het koor behaalde
een eerste prijs summa cum laude in Neerpelt in 1992.
Het
koor nam deel aan diverse Europa-cantat zingweken o.m. in Spanje, Denemarken,
Slovenië en Duitsland en werd in 1993 geselecteerd om deel te nemen aan
Europalia Mexico. Ook diverse binnenlandse festivals werden aangedaan met
steeds mooie prijzen o.a. Monseigneur Kerkhofprijs, Radio drie prijs
In 1999
behaalde het koor een finaleplaats in de prestigieuze wedstrijd Koor van het
Jaar en in 2006 werd het tweede provinciaal laureaat in het Eerste Provinciaal
Koorfestival van de provincie West-Vlaanderen.
Naast
Laidos dirigeert Marleen sinds 1999 ook het schoolkoor Sjaloom van het
O.-L.-Vr.-Hemelvaartinstituut. Ook met dit koor behaalde zij al heel mooie
resultaten. Sinds 2000 is er de tweejaarlijkse deelname aan het Europees
Muziekfestival voor de Jeugd waarbij steeds eerste prijzen of eerste prijzen
cum laude behaald werden zowel in de categorie kinderkoor als in de categorie
jeugdkoor. Het kinder en jeugdkoor nam ook deel aan internationale festivals
zoals Wolfenbüttel, Europa-Cantat junior Nevers
Sedert
2007 is ze ook dirigente van de koorklas Par Choeur van de Stedelijke Academie
voor Muziek, Woord en Dans. Dit koor behaalde in 2008 in de wimpelreeks een
eerste prijs cum laude.
Marleen
is verder actief betrokken bij de werking van Europa-cantat en koor&stem nationaal. Zij was de
bezielster van een het koorweekend voor het gezin dat zij 14 jaar met groot succes jaarlijks
organiseerde te Waregem. Daarnaast zetelt zij als jurylid in de provinciale
koortoernooien van de provincie Oost-Vlaanderen en is zij lid van de muzikale
adviescommissie, werkgroep vocale muziek van de provincie West-Vlaanderen.
Verdient zeker al jaren het embleem van cultureel ambassadeur.
Pijpensociëteit
Het
eerste lokaal van Koninklijke Pijpesocieteit Deugd en Vreugd uit Beveren-Leie
was in cafe de Kloef van Jan Desimpelaere, één van de stichters. De statuten
van de vereniging waren indertijd niet mals. Naast een fors inschrijvingsgeld
en een boete bij onwettige afwezigheid was het de leden in clubverband
verboden over politiek te spreken en te dansen of te spelen bij uistappen.
Ruziemakers werden onverbiddelijk de deur gewezen.
Beverse
trots heeft in die 100 jaar heel wat ups en downs gekend, maar de vlam bleef in
de pijp. In 1952 komt de pijpensociëteit naar t Fonteintje in de
Sint-Jansstraat, waar ze altijd welkom waren tot in 2007 het lokaal sloot. Gelukkig
kregen ze van het stadsbestuur een duwtje in de rug om deze folkloristische vereniging
in ere te houden, en zo het honderd jarig bestaan te kunnen vieren.
In
de jaren zeventig kreeg de pijpesocieteit een uitgenodigd bij de gouverneur in
Brugge en mochten zich van dan af Koninklijk
noemen. Einde jaren 70 kende de vereniging een bloeiperiode en zijn de Beverse pijpenrokers
voor het eerst naar buiten getreden om deel te nemen aan een internationale
wedstrijd in Lombardsijde. Vooreerst lieten zich toen ook vrouwen zich
aansluiten in de sociëteit. De resultaten van de wedstrijd waren uistekend en ze
waren vertrokken om een hele reeks wedstrijden te beoefenen in het buitenland
o.a. Rome, Palma de Majorca, Kopenhagen, Würselen, Monschau, Zwitserland,
Frankrijk, Nederland enz
telkens met uitstekende resultaten, Beveren-Leie
stond op de kaart!!!
De
club herbergt verschillende kampioenen, zowel bij de mannen als bij de vrouwen,
te veel om op te noemen. Door gebrek aan sponsering (lees tabaksfabrikanten) door
wettelijke bepalingen, werd het de clubs niet gemakkelijk gemaakt. Veel
wedstrijden zijn daardoor verloren gegaan. De Koninklijke pijpensociëteit viert op 21 maart haar
honderdjarig jubileum. We zijn fier deze ouderdom te kunnen bereiken, ondanks 2
oorlogen heeft ze niet opgehouden te bestaan. Op vandaag telt onze club 59
leden manen en vrouwen. We houden 5 clubs smoringen elkens op de 1e zondag van
oktober, november, december, februari en maart.
Ondanks
het negatieve imago wensen we de kranige eeuweling nog een lang leven!
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=191858
Koninklijke Ciné Club
Waregem
Op
12 november 1959 besloten een aantal Waregemnaren hun hobby te officialiseren.
Ze waren reeds een tijdje aan het experimenteren met de camera maar wilden nu
ernstig genomen worden. Met een heus geboortekaartje zag de Waregemse Ciné Club
(want zo was de oorspronkelijke naam van de vereniging) het levenslicht.
Je
moet je voorstellen dat in die tijd het medium foto nog maar nauwelijks
ingeburgerd was en een nieuwe techniek drong zich reeds op.
Familiegebeurtenissen en vakantieherinneringen konden in bewegende beelden
opgenomen worden. Lucien Fenaux, van de Kortrijkse filmclub kwam de
Waregemnaren ter hulp met zijn ondervinding en uitgebreide kennis.
Henri
Van Wynsberghe was onmiddellijk erevoorzitter van de nieuwe vereniging, notaris
Dufaux was voorzitter, tandarts Vanhauwere nam het secretariaat voor zich en
apotheker Codron telde de centen als penningmeester. Zij omringden zich meteen
met een paar enthousiastelingen. Robert Coel, Leon Delesie, Etienne Van Geluwe,
en dokter Van Ryckegem tekenden present van bij de start.
Geïnspireerd
door William Wyler, die in 1959 de film Ben-Hur regisseerde, wilden de
Waregemnaars hun eigen speelfilm maken. Gewapend met een 8mm camera schoten zij
de beelden van de eerste scenario film van de Waregemse Ciné Club. Met schaar
en lijmpot werden de scènes in de juiste volgorde gezet. Een streepje muziek
begeleidde de beelden want cameras met micros bestonden toen nog niet. William
Wyler haalde zijn buit binnen en Waregem schreef zijn eerste speelfilm op zijn
palmares. De film De cirkel wordt nog steeds beschouwd als de officieuze
start van de club.
Kort
na de oprichting vervoegde Piet Duthoy, samen met Dirk Eggermont en Guido
Withouck het bestuur. De vereniging werd een succes en breidde zich snel uit
met familieleden en vrienden. Wegens minder leuke woordspelingen, werd de naam
Waregemse Ciné Club (of WCC) omgevormd tot Ciné Club Waregem (of CCW), de
naam waarmee de vereniging tot op vandaag door het leven gaat.
Door
de jaren heen vonden een aantal verschuivingen in het bestuur plaats en
vervoegde Raymond Dangez het team tot hij genoodzaakt was om de taak over te
laten aan het huidige bestuur. Luc Tavernier (voorzitter), Bruno Verhenne
(secretaris), Geert Duthoy
(penningmeester), Jacques Demey en Marc Van Den Berghe (beide bestuursleden)
organiseren op vandaag de clubactiviteiten. De voornaamste doelstelling blijft
nog steeds om elkaar te helpen, onze films op een hoger niveau te tillen.
De
technieken zijn veranderd maar de mentaliteit is na 50 jaar nog steeds gelijk
gebleven : Ciné Club Waregem is een vriendenclub met een gemeenschappelijke
passie voor film.
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=507121
|