xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Voor textielbedrijf Hartex en containerbedrijf Terga blijft hun moeilijke ligging langs de Trakelweg in Desselgem voor problemen zorgen en zeker gevaarlijke toestanden inhoudt tussen vrachtverkeer en fietsers. Normaal is de Trakelweg of het jaagpad langs de Leie voorbehouden voor de zwakke weggebruikers, maar wegens het gebrek aan alternatieve toegang wordt uitzondering gemaakt voor het plaatselijk verkeer naar deze twee bedrijven. Met de komst van de voorziene loskade, die volgens eerdere planning nu al in, gebruik kon zijn, zou met een nieuwe ontsluitingsweg een oplossing bieden.
We vermoeden dat de voorlopige situatie al dateert van vorige eeuw. We herinneren ons in dit verband nog een vraag in de gemeenteraad van het toen nog in Desselgem wonende raadslid Willy Benoit. Sedertdien is het probleem blijven sluimeren tot in juni 2005 een oplossing in het vooruitzicht werd gesteld bij het goedkeuren van de nieuwe laad- en loskade in de omgeving van de twee bedrijven. Bij de beslissing werd toen ook een parallelle ontsluitingsweg in het dossier meegenomen. De kostprijs voor de aanleg van de kade werd toen geraamd op ruim 1 miljoen euro, waarvan 20 % of 200.000 euro ten koste valt van de stad. Ook de ontsluitingsweg naar de Pitantiestraat en de overslagzone kwam toen op rekening van de stad. Daarvan werd echter bij de beslissing in juni 2005 nog geen prijsraming gemaakt
De aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg van de Trakelweg naar de Pitantiestraat en een overslagzone tussen de Trakelweg en die ontsluitingsweg kwamen toen dus niet in aanmerking voor betoelaging. Wel betoelaagd wordt de aanleg van de loskade in het verlengde van de bestaande oude loskade van Ursa (vroeger Vrobeton) en de nieuwe ontsluitingsweg die parallel met de nieuwe loskade langs de Trakelweg loopt. De toezegging van het Vlaams Gewest kwam in december 2005 en toen werd vooropgezet dat de werken zouden plaatsvinden in 150 werkdagen tussen september 2006 en april 2007.
Momenteel is er echter nog geen oplossing in zicht. Dat stelt het geduld van de plaatselijke bedrijfsleiders meer en meer op de proef. raakt. Zij zien ook de onhoudbare situatie langs de Trakelweg ter hoogte van hun bedrijven. Het vrachtverkeer op de smalle Trakelweg zorgt voor toenemende spanning met de vele fietsers die in de graskant moeten als zo'n kolos voorbij moet. De al jaren aangekondigde ontsluitingsweg zou aan deze problemen verhelpen.
De Trakelweg langs de Leie die Desselgem met Sint-Eloois-Vijve verbindt, is een geliefkoosd parcours van fietsers en wandelaars. Het jaagpad maakt deel uit van het functioneel
fietsroutenetwerk (hoofdroute langs de Leie). De situatie op de Trakelweg langs het bedrijventerrein Schoendale schept echter een ernstige bedreiging voor de recreatieve passanten. Op veel momenten is het er rustig fietsen, maar als de vrachtwagens van de firma's Hartex en Terga uitrukken, is het oppassen geblazen voor de tweewielers. Terga stuurt om het halfuur een vrachtwagen de baan op en bij Hartex gaat het om meer dan dertig camions per dag.
Het jaagpad of trakelweg (naamgeving die verwijst naar ruim een halve eeuw geleden, wanneer de schepen nog werden getrakeld of getrokken) zorgt in Desselgem al jaren voor onheil. De mooie verharde weg werd aangelegd na de rechttrekking van de Leie eind de jaren 1970. Tijdens het jaar van het Dorp 1978 moest al aangedrongen worden bij de bevoegde instanties om de verkeersreglementering van een trakelweg te respecteren en het motorisch verkeer te weren. Enige uitzondering werd gemaakt voor landbouwvoertuigen naar hun landerijen. Later kwamen er nog klachten van racende wagens en autobestuurders, die de trakelweg zagen als een kortere weg. De situatie met het toelaten van bedrijven langs de Trakelweg is een ander hoofdstuk van die lijdensweg.
Opmerkelijk nu is dat het niet eens een actiegroep van fietsers is die aan de alarmbel trekt, maar de twee bedrijven zelf. Maar voor hen is deze situatie ook helemaal niet plezant. Paul Tack, zaakvoerder van containerbedrijf Terga, moet steeds meer afrekenen met boze reacties van fietsers. Deze kunnen niet begrijpen dat de vrachtwagens naar zijn bedrijf die trakelweg nemen. Maar momenteel er is nog altijd geen andere mogelijkheid dan over een lengte van 1.200 tot 1.500 meter die weg te gebruiken vooraleer bredere wegen worden bereikt.
Zaakvoerder Jan Harinck van Hartex, een bedrijf in decoratiestoffen, heeft hetzelfde probleem. De Trakelweg is slechts 2,5 meter breed en dat is exact de breedte van een vrachtwagen. De situatie is levensgevaarlijk voor de vele recreanten , die naar de graskant moeten vluchten als de vrachtwagens er aan komen. De oplossing is een ontsluitingsweg naar de Leie vanaf de industriezone nr 7 (Pitantiestraat). Zo'n ontsluitingsweg zou toelaten dat de vrachtwagens zo goed als direct de bedrijfsterreinen oprijden. De bedrijfsleiders wijzen er nog op dat die toegangsweg ook een goede zaak zou zijn voor de nieuwe laad- en loskade aan de Trakelweg die er zou komen.
De gemeenteraad van de stad Waregem heeft zich al meermaals uitgesproken voor die ontsluitingsweg. Dat die weg er nog altijd niet is, wordt voor een belangrijk deel gewijd aan het kostenplaatje. Die weg zou bij benadering 750.000 euro kosten en naar verluidt wil de stad daar bijkomende subsidies om dat project te bekostigen. Schepen van financiën Rik Soens heeft het dossier daarom naar zich toegetrokken, maar blijft zwijgzaam over de toekomstige gang van zaken. Er zouden in dat verband verhelderende gesprekken aan de gang zijn, maar voorlopig komt de ontsluitingsweg er nog niet. Behalve het stadsbestuur zitten ook Waterwegen en Zeekanaal nv en enkele betrokken bedrijven van het bedrijventerrein rond de tafel.
|