Mogelijks passeert volgende nacht opnieuw een lading
nucleair afval langs het spoor door
Waregem (update: na blokkade Greenpeace bij de start in Zeeland, aan grens in Essen
en mogelijk nog andere komt dat transport pas vanavond dinsdag 7 juni 2011 door Waregem).
Dit keer komt het kernafval uit Borssele via een omweg langs Antwerpen ons land
binnen met de trein verder over de lijn Antwerpen-Gent-Kortrijk-Moeskroen naar
het Noord-Franse La Hague aan de Normandische kust. Op 12 mei was er langs Waregem nog een
nucleair transport met opgewerkt splijtstof in omgekeerde richting vanuit La Hague naar Mol. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Route nucleair transport te volgen op http://www.greenpeace.org/belgium/nucleair-transport
EPZ, de exploitant van de kerncentrale, is maandag
begonnen met de voorbereidingen voor het kerntransport. Drie containers met
hoogradioactief afval van kerncentrale Borssele worden per vrachtwagen vervoerd
naar de Covra (opslag voor radioactief afval in Vlissingen) en daar op de
treinwagons geladen. Vanuit Covra worden deze week splijtstofstaven per trein
naar Frankrijk vervoerd. Het is voor het eerst in drie jaar dat een
kerntransport van Nederland naar Frankrijk gaat en dus langs Waregem komt.
Transporten van hoogradioactief afval van de
kerncentrale van Borssele (Nederland) naar de opwerkingsfabriek van La Hague
(Frankrijk) spoorden tot drie jaar geleden gemiddeld drie keer per jaar door
Gent. Dat blijkt uit gegevens van Oost-Vlaams gouverneur André Denys. Wel zijn
er ondertussen nog transporten van verwerkt laagnucleair afval doorgegaan van
La Hague naar Dessel (Mol) voor
berging. Het transport van 12 mei
bevatte de derde in een reeks van negen ladingen die nog tot 2013 terug in het
land worden verwacht. Telkens belandt het afval uiteindelijk in een
ondergrondse opslagplaats in de buurt van Mol. Het transport uit Borssele zou
het eerste zijn in een aangekondigde reeks van tien. Denys benadrukt wel dat de
federale overheid bevoegd is voor vergunningen van nucleaire transporten.
De
controversiële transporten van opgebrande splijtstof lag al jaren stil. Na een
succesvolle campagne van Greenpeace accepteerde Frankrijk niet meer dat er
grote hoeveelheden laagradioactief afval op Franse stortplaatsen achterbleef.
Frankrijk en Nederland spraken in een contract af op welke termijn het
radioactieve afval terugkomt naar Nederland. Maar 95 procent van het kernafval,
het opgewerkte plutonium en uranium, valt nog altijd niet onder dit contract.
Slechts 12 procent van dit materiaal wordt daadwerkelijk verwerkt tot nieuwe
brandstof.
De eis van het Gentse stadsbestuur, dat een nucleair
transport tussen Nederland en Frankrijk probeerde te verhinderen, is afgewezen
als ongegrond bij gebrek aan hoogdringendheid, omdat het stadsbestuur al
vroeger op de hoogte was. Dat blijkt uit de motivering van het vonnis van de
Gentse rechtbank van eerste aanleg in kort geding. Niets houdt het transport,
dat naar verluidt al was genaderd tot Terneuzen, voor de eerstkomende uren of
dagen nog tegen.
Volgens internationaal recht ligt de bevoegdheid tot
het verlenen van een transportvergunning voor kernafval bij het rijk, niet bij
de gemeente. Greenpeace vocht de transporten al eerder aan maar kreeg ook
juridisch geen voet aan de grond. Dat was voor andere gemeenten waar de trein
door komt in zowel België als Nederland reden om af te zien van een rechtsgang.
Maandag, toen de containers per vrachtwagen van de
kerncentrale van Borssele werden overgebracht naar het spoorwegoverslagstation,
voerde Greenpeace stralingsmetingen uit. In een wagen op 4 meter afstand van de
containers werden waarden opgetekend die dertig keer hoger liggen dan de
normale waarden, meldt de milieurorganisatie in een persbericht. Greenpeace nam
ook beelden met een thermografische camera, waarop duidelijk te zien is hoeveel
hitte de bestraalde reactorbrandstof nog steeds produceert. De
drie wagons met hoogradioactief afval bevatten volgens de milieuorganisatie een
hoeveelheid radioactiviteit die te vergelijken is met wat is vrijgekomen bij de
kernrampen in Tsjernobyl of Fukushima. De komende twee jaar zullen tien
transporten met kernafval van Nederland naar Frankrijk worden uitgevoerd.
Bij het Federaal Agentschap
voor Nucleaire Controle (Fanc) benadrukken ze echter dat er geen gevaar is voor
de Gentenaars. Ik hoop dat de mensen nu niet nodeloos ongerust worden, zegt
woordvoerster Karina De Beule. Er zijn bijzonder strikte veiligheidsnormen
voor dergelijke nucleaire transporten. Dat de burgemeesters vrij laat
verwittigd worden, is net uit veiligheidsoogpunt: hoe meer details er worden
verspreid over het transport, hoe meer risico dat de foute mensen ervan horen.
Daarnaast heeft het Internationaal Atoomagentschap strenge en duidelijke regels
vastgelegd en België heeft die onderschreven. Een ervan zegt dat transport per spoor
te verkiezen valt boven transport over zee. De containers waarin het kernafval
wordt vervoerd, hebben allerlei speciale tests ondergaan zelfs een valtest.
Ook de straling is uiteindelijk beperkt. Wie een uur lang op twee meter van het
transport staat, krijgt slechts een tiende van de straling te verduren die je
normaal natuurlijk ondergaat in een jaar. We hebben alles nagekeken en
wat ons betreft zijn alle voorwaarden vervuld om het transport veilig te laten
verlopen.
|