Zomerschoonmaak achter de rug? Dit doe je met je oude kleren
Zomerschoonmaak achter de rug? Dit doe je met je oude kleren
Move over lenteschoonmaak, onze kleerkast opruimen doen we tegenwoordig pas in de zomer - hey we moeten toch plaats kunnen maken voor die soldenbuit? En daar zit je dan, met tientallen dozen vol oude spullen die je nooit meer aantrekt. Vooraleer je richting containerpark trekt, overweeg je best eerst even deze opties.
Proficiat, je hebt het zenuwslopende (en soms hartverscheurende) proces dat 'kleerkast opruimen' heet met glans doorstaan. Maar wat doe je nu met de kleren die je niet meer draagt?
Doneren Wil je je goed hart laten spreken? Dan kan je alle kleding die nog in goede staat is doneren. Veel steden hebben specifieke kledingcontainers, maar je kan ook zelf kleding binnenbrengen bij kringloopwinkels. Bovendien kan je er ook vaak accessoires, schoenen en kinderspeelgoed kwijt.
Money money money Hou je liever je portefeuille open dan dat je je goed hart laat spreken? Introduceer je kleding dan op de tweedehandsmarkt. Dat kan online via sites als 2dehands, maar je kan ook de dichtstbijzijnde tweedehandswinkel opzoeken. Opgelet: ook tweedehandswinkels hebben standaarden! Stap dus niet de winkel binnen met afgesleten vodden, want die kan je gegarandeerd weer mee naar huis nemen.
Kapotte kleding? Maar wat doe je dan met versleten kleding? Je kan natuurlijk linea recta richting het containerpark rijden, maar er zijn een aantal andere interessantere tussenstops. Zo zamelt H&M kleding en huishoudtextiel in (en het goede nieuws: het hoeft niet eens in goede staat of van hun eigen merk te zijn). In ruil voor een volle plastic zak krijg je bovendien ook nog eens een tegoedbon. Ook zijn er tal van bedrijven die kleding per kilo overkopen. Een grote zakcent zal je er niet aan overhouden (het gaat om zo'n €0.25 per kilo), maar je bent wel meteen van je rommel af.
Designer spullen Heb je een duurdere smaak? Dan kan je terecht in de winkels die gespecialiseerd zijn in merkkledij. De meeste steden hebben specifieke luxe tweedehands boetieks, maar je kan ook online terecht om je kleding te verkopen. Sites als Labellov, Labelcrush en Designer-vintage bieden een online platform voor merkkledij. Wel opletten dat je niet meteen verleid wordt door de andere leuke stuks die er online te vinden zijn.
Kleding ruilen Tegenwoordig is het hipper dan hip: kleding ruilen, ook wel swapping genoemd. Dat kan op heuse swap-events (zie swapping), waarop vrouwen samenkomen om hun miskopen te ruilen, maar je kan natuurlijk ook in de gezelligheid van je eigen huiskamer tussen de miskopen van familie en vriendinnen graaien. Leuk, toch? Opgelet: er wordt meestal wel verwacht dat alle kledij nog in perfecte staat is. (br.hln)
Het lijkt vreemd, maar de ultieme tip voor gezond en vooral lang haar is om het regelmatig te laten knippen. Maar hoe vaak breng je nu best een bezoekje aan de kapper? Vaker dan je denkt, zo blijkt.
"Idealiter trek je elke 6 tot 8 weken naar de kapper", zegt haarstyliste Meri Kate. De reden daarvoor is simpel: zo voorkom je dat de puntjes gaan splitsen. "Wanneer je haar splitst, en zo'n splitsing verder omhoog trekt in je haarpijl, dan maakt dat je haar dus, waardoor het gaat afbreken. Eens je haar splitst is er trouwens geen enkele manier om het te herstellen."
Natuurlijk is niet alle haar gelijk. Als je haar van nature uit erg fijn of erg grof is, dan zal het makkelijker splitsen. Hetzelfde geldt voor wie regelmatig hitte gebruikt op zijn haar, of het kleurt. Bewerkt haar is over het algemeen namelijk minder gezond dan volledig natuurlijke lokken. (br.hln)
Belgische ontwerper Raf Simons maakt van straatarm meisje een topmodel
Belgische ontwerper Raf Simons maakt van straatarm meisje een topmodel
Het leven van de veertienjarige Sofia Mechetner uit Tel Aviv lijkt wel op een sprookje. Waar het meisje eerst het leven leidde van een hedendaagse Assepoester (weliswaar zonder boze stiefmoeder), werd ze vorige week ontdekt als model door de Belgische modeontwerper Raf Simons, die haar prompt het gezicht van Dior maakte en haar de coutureshow in Parijs liet openen. Van een straf verhaal gesproken.
Tot vorige week stond de veertienjarige Sofia Mechetner nog in voor de opvoeding van haar zusje en broertje, en hielp ze haar straatarme moeder met kuisopdrachten om toch enigszins de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Aan dat armoedige bestaan kwam echter abrupt een einde.
Met haar 1,77 meter lengte en haar atypische (maar mooie) gezichtje, werd ze in haar thuisstad Holon (nabij Tel Aviv) al meerdere keren gevraagd of ze een model was. Daarom besloot ze het erop te wagen, en stuurde ze haar moeder naar een modellenbureau om te horen of ze een kans zou maken of niet. VIVA Model Management toonde al snel interesse, en Sofia werd zelfs meteen naar Parijs gestuurd om aan enkele castings mee te doen.
Al bleken ze daar niet bepaald veel interesse te hebben in een meisje van veertien, dus mocht ze haar spullen al snel weer pakken. Op wandel door de straten van Parijs samen met een medewerker van het modellenbureau, belandde ze echter bij toeval in de Dior-winkel, waar niemand minder dan Raf Simons aanwezig was. Onze landgenoot die niet alleen zijn eigen modelabel heeft, maar ook hoofdontwerper is van Dior.
Simons vroeg om een foto van haar, en een paar uur later belde hij Sofia al op met het geweldige nieuws dat hij haar als gezicht van Dior wou, en of ze de coutureshow van het merk in Parijs wou openen. Dat leverde haar naast een geldsom van 265.000 dollar ook internationale wereldfaam op en zonder twijfel een blitse carrière als model. Aan de Israëlische zender Channel 2 vertelde ze alvast met het geld een appartement te willen kopen voor haar familie. (br.hln)
Eerder passeerden al enkele timelapse-video's die de vrouwenmode en het schoonheidsideaal in beeld brachten. Deze keer is het de beurt aan de mannen. Bekijk hier wat er allemaal veranderd is in de afgelopen 100 jaar, van de nette kostuums in de roaring 20's over de iconische 'Grease' look in de 50's tot de hipster van vandaag. (br.hln)
De jurk die iedereen flatteert: waarom je dit kledingstuk nu moet kopen
De jurk die iedereen flatteert: waarom je dit kledingstuk nu moet kopen
Eerder deze zomer heeft Vlaanderens bekendste stylist Jani al een betoog gehouden voor de wrap top, omdat dit kledingstuk ideaal is om een buikje te verhullen. Maar de wrap jurk is eigenlijk nog beter, bij een A-lijn model lijken ook je heupen smaller. Omdat zelfs Beyoncé en Kim Kardashian de voordelen ervan kennen, zetten we de mooiste exemplaren op een rijtje.
De wrap jurk heeft lang een oubollig imago gehad, maar dit seizoen heeft dit kledingstuk een update gekregen met een sexy en stijlvol resultaat. Van diepe decolletés, modellen met een hoge split tot een erg korte zoom. Je vindt voor elke gelegenheid wel een model.
Waarom is deze jurk zo flatterend: de plooitjes aan de taille leiden de aandacht af van probleemzones als een buikje en heupen. Een model in een soepel vallende stof kunnen dames die onzeker zijn over bepaalde gebeiden beter links laten liggen. Deze benadrukken namelijk elke oneffenheid rond de taille, gelukkig zijn er voldoende alternatieven die wel flatteren.
Eentje met een ringetje aan de taille bijvoorbeeld in plaats van lintjes zorgt voor een speels element. Plooitjes aan de rok geven ook een aparte toets. Er zijn ook modellen zonder lintjes, kies hierbij voor een dikkere stof. Zo worden je rondingen op de juiste manier in de verf gezet. Als je de aandacht wil afleiden van een buikje, dan zijn kleine prints je partners in crime.
Hoe combineer je deze jurk nu? Het geheim is het eenvoudig houden. Trek de jurk goed aan, voeg er een paar stijlvolle ballerina's aan toe en je bent klaar om naar een chic diner te gaan. Voor een sexy decolleté, mogen de lintjes wat losser. Daarbij kies je een paar stiletto's en je bent zo klaar om de nacht in te trekken voor een feestje. (br.hln)
Vergeet de mythe dat je blonde lokken moet hebben voor op en top vrouwelijkheid, vandaag de dag is "brond" de nieuwste haartrend. Onder meer Cara Delevingne, Jennifer Lopez en Blake Lively tonen aan dat de combinatie van blond en bruin haar helemaal hot is. Brondes have more fun, of hoe ging dat spreekwoord ook weer?
Wie mee wil zijn met de nieuwste trend in Hollywood en ver daarbuiten gaat dus best voor een combinatie van blond en bruin. Blake Lively outte zich eergisteren op Instagram als een bekeerde tot het kamp van de "brondies", zoals ze trots liet zien.
Maar ook andere sterren waaronder Jennifer Lopez, Cara Delevingne en Taylor Swift volgen de trend. Brond is met andere woorden helemaal hot deze zomer. Een tripje naar de kapper dan maar, of ben jij van nature gezegend met bronde haren? (br.hln)
Het is bij deze officieel: Cara Delevingne is gestopt als model. Ze vertrok eerder deze maand bij haar modellenbureau Storm Models.
Met de verwijdering van Cara's profiel van de website van Storm Models is het bij deze officieel: Delevingne ligt niet langer onder contract bij haar modellenbureau.
Cara heeft er nooit een geheim van gemaakt dat model zijn eigenlijk niet haar grootste passie was. Veel liever houdt het (ondertussen voormalige) model het bij acteren. Een job waar ze steeds succesvoller in lijkt te worden. Na een klein rolletje in Anna Karenina in 2012 had Cara de acteermicrobe meteen te pakken. Snel daarop volgden rollen in onder andere Paper Towns, die later dit jaar uitkomt, en ook voor de rest van 2015 staat Cara's acteerkalender behoorlijk vol.
Als bewijs dat ze de acteermicrobe zwaar te pakken heeft schreef Cara zich recent in bij William Morris, een hoog aangeschreven agentschap voor acteurs. (br.hln)
Verlaat ontwerper Alexander Wang modehuis Balenciaga?
Verlaat ontwerper Alexander Wang modehuis Balenciaga?
De modewereld zou de modewereld niet zijn, zonder geruchten over een nieuwe stoelendans. Deze keer wordt er druk gespeculeerd over het vertrek van ontwerper Alexander Wang bij het van oorsprong Spaanse modehuis Balenciaga. Dat schrijft Women's Wear Daily.
Het contract van de Amerikaanse ontwerper Alexander Wang bij Balenciaga loopt nog tot de lente-/zomercollectie van 2016, vanaf dan kan het alle kanten uitgaan. Drie jaar geleden werd Wang aangenomen, om Nicholas Ghesquière te vervangen bij het merk. Die laatste was vijftien jaar lang creatief directeur van Balenciaga, en zorgde ervoor dat het merk nu tot de hoogste regionen van de modewereld hoort. Niet zomaar de eerste beste dus om te vervangen.
Maar de collecties van Wang voor Balenciaga konden op heel wat bijval rekenen. Hij zorgde voor een enorme groei in winst, al ontvingen zijn collecties van het afgelopen jaar wel meer kritiek. Criticasters vonden de collecties te veel van hetzelfde en niet vernieuwend genoeg in vergelijking met het werk van Ghesquière.
De woordvoerders van de Kering Groep, het moederbedrijf achter onder andere Balenciaga en Gucci verklaarden alleen dat er gesprekken bezig zijn met Wang over het vernieuwen van zijn contract. Nog even afwachten dus voor we meer weten. (br.hln)
Comfortabele schoenen overheersen al een tijdje het modebeeld (denk sneakers en Birkenstocks), het is dus geen complete verrassing dat kitten heels aan een comeback werken. U weet wel, die schoenen met een afschuwelijk laag hakje, die een tiental jaren geleden voor het laatst gedragen durfden worden. Maar nu zijn ze dus terug, met dank aan modemerken als Louis Vuitton en Saint Laurent Paris. Jullie worden bedankt.
Afgelopen winter dook de kitten heel - tot verbazing van velen - plots op aan de voeten van heel wat hippe modemensen. Vooral de glanzende laarsjes met mini-hak van Saint Laurent Paris waren gewild goed. Oh horror, dachten wij toen nog. Hadden die zogenaamde hippe kippen een klop van de hamer gekregen waardoor ze plots al hun gevoel voor stijl kwijt waren?
Maar toen ging het alleen maar van kwaad naar erger. De it-girl der it-girls Alexa Chung kwam niet meer buiten zonder een paar kitten heels aan haar knokige voeten en toen was de modetrein vertrokken. Afgelopen seizoen zagen we kitten heels voorbij schrijden bij onder andere Céline, Agnes B, Comme Des Garcons, Kenzo, Louis Vuitton en meer.
Tot overmaat van ramp werd ons grote stijlvoorbeeld Kate Bosworth vorige week in een paar opzichtige kitten heels gespot. Het is dus zover, binnenkort liggen ze in de schappen van de modeketens en hangen jij en ik er ook aan vast. Het is maar dat je voorbereid bent. (br.hln)
Het is haar gelukt: model met Downsyndroom haalt eerste opdracht binnen
Het is haar gelukt: model met Downsyndroom haalt eerste opdracht binnen
Een tijdje geleden schreven we al over Madeline Stuart, het jonge meisje met het Downsyndroom dat het helemaal wou maken in de modewereld. Wel, haar droom is nu uitgekomen, want ze heeft haar eerste grote modellenopdracht binnengehaald.
De Australische Madeline Stuart, vierde nog maar net haar achttiende verjaardag maar ze heeft nu al grootse plannen om het te maken als topmodel, en dat lijkt haar te lukken ook. Ze werd gevraagd als gezicht van de campagne van het sportmerk Manifesta, een merk dat op maat gemaakte kleding maakt. In hun winkels worden je maten opgenomen, waarna je de persoonlijke kledingstukken daarna thuis geleverd krijgt. (br.hln)
Het is bevestigd: de bekende Zweedse modeketen H&M gaat nog een nieuw merk beginnen. De H&M-groep heeft naast het gelijknamige merk ook nog & Other Stories, COS, Monki, Weekday en Cheap Monday in hun portefeuille zitten.
H&M is momenteel druk bezig met een nieuw winkelconcept, dat iets helemaal anders zal zijn dan we van de Zweedse modegigant gewoon zijn. Dat vertelde de Chief Executive Officer Karl-Johan Persson aan de website Business of Fashion.
H&M kondigde onlangs nog aan een gloednieuwe beautylijn te gaan verkopen en twee jaar geleden lanceerden ze nog het succesvolle merk & Other Stories, dat ondertussen al drie winkels in ons land heeft. (br.hln)
Koningin Mathilde brengt hulde aan steenrijke vriendin
Koningin Mathilde brengt hulde aan steenrijke vriendin
's Morgens Demeulemeester, 's namiddags Ullens en 's avonds Natan: koningin Mathilde haalt echt alles uit de kast, en ze wil kennelijk geen enkele Belgische ontwerper over het hoofd zien. Vooral haar keuze voor steenrijke vriendin Ullens viel daarbij op.
Enkele jaren geleden beperkte koningin Mathilde zich voornamelijk tot haar favoriete modehuis Natan. Vandaag is dat wel even anders. Tijdens het staatsbezoek naar China pakt Mathilde uit met een arsenaal aan - Belgische - ontwerpen van verschillende makelij. Gisterochtend droeg ze een zilveren pakje van Demeulemeester. 's Avonds verscheen ze in een broekpak van haar persoonlijke favoriet, Natan. En 's middags, bij het bezoek aan Maison Ullens, droeg ze nog een rood kleedje, uit de collectie van diezelfde familie Ullens.
"Ik was heel fier toen het paleis me belde", vertelt Mimi Ullens. "Ik heb mijn medewerkers gestuurd met enkele stukken uit onze collectie waaruit de koningin kon kiezen."
Maison Ullens Mimi Ullens en haar man, baron Guy Ullens, zijn steenrijke Belgen met de grootste collectie Chinese moderne kunst in de wereld. In Peking financieren ze het Ullens Center for Contemporary Art, dat de koningin gisteren bezocht.
Vier jaar geleden richtte Mimi haar eigen modehuis op. Vandaag leveren zij collecties af van 135 stuks. Het merk is verkrijgbaar in 70 winkels wereldwijd en heeft enkel eigen boetieks in Parijs, Londen en Aspen. Het goedkoopste stuk uit de collectie - een short - kost 400 euro. "Onze kleren worden allemaal in Italië gemaakt, onze accessoires in Frankrijk." Rijke Chinezen en Koreanen zijn helemaal wild van Ullens. (br.hln)
4 hippe schoenentrends waar iedereen mee wegkomt deze zomer
4 hippe schoenentrends waar iedereen mee wegkomt deze zomer
Je hoeft heus geen fashionista te zijn om met hippe maar gedurfde schoenen over straat te paraderen. Trek die glitterschoenen of gladiatorensandalen maar aan deze zomer, want met deze trends mag ook jij absoluut gezien worden. Wedden dat je complimentjes in de wacht sleept?
Schitterende schoenen De tijd dat zilveren of gouden schoenen enkel sociaal geaccepteerd werden op verkleedfeestjes, ligt al mijlenver achter ons. Dezer dagen is het hip om met een blinkend en glanzend paar laarsjes, pumps of sneakers in het straatbeeld te verschijnen. En jawel, ook jij kan tot de hip & happening behoren. Het enige wat je moet doen is die leuke zilveren of gouden schoenen aantrekken, en het compleet uit je hoofd zetten dat het er belachelijk zou uitzien. Mogelijke negatieve commentaren van schoonmoeders of mannelijke collega's tellen overigens niet mee, want wat weten zij er tenslotte van?
Franjes aan je voeten Recht vanuit de jaren 70 opnieuw naar dit jaar gekatapulteerd: schoenen met franjes aan. Een hippe keuze voor op festivals deze zomer, want dat subtiel extraatje geeft je rockchickgehalte meteen een boost. Je valt op zonder uit de toon te springen, en het coole detail geeft je look meteen een je ne sais quoi-flair die je nodig hebt. Franjes aan sandalen of eerder aan lage enkellaarsjes: aan jou de keuze.
Gladiatorensandalen We kunnen er niet meer om heen: Romeinse sandalen zijn hipper dan hip deze zomer. Ze passen bij vrijwel elke outfit, en staan daarnaast erg flatterend bij je ontblote benen. Je lijkt langer en slanker, twee dingen die de doorsnee vrouw zo nu en dan wel eens zou willen zijn. Lage exemplaren of sandalen tot op kniehoogte: er zijn variaties genoeg naar eigen smaak.
Leuke, platte schoenen Ga eens voor iets leukers dan de klassieke ballerina's of teenslippers, en kies voor leuke, platte schoenen met eeen originele print. Deze zomer zien we overal schoenen opduiken die qua elegantie kunnen wedijveren met een pump, maar wel het comfort van een ballerina geven. De kunst is om modieuze platte schoenen te vinden, die je toelaten om er urenlang mee door de straten te kuieren. Espadrilles met een leuke print zoals deze van Asos zijn ook een optie. Net iets minder elegant, maar wel origineel en speels. (br.hln)
Flaporen. Wie ermee gezegend is, is ze waarschijnlijk liever kwijt dan rijk. Toch is een correctie echt niet meer nodig. Nee, flaporen zijn hip. Vooral op de catwalks en in modebladen. Kijk maar eens naar de 17-jarige Molly Blair.
Ze verstopt haar oren niet als ze over de catwalk loopt. Chanel-ontwerper Karl Lagerfeld stak over haar onlangs nog de loftrompet: "Ze lijkt uit een sciencefictionfilm te komen, een ET van de schoonheid."
Ook het 15-jarige model Freya Lawrence heeft haar populariteit mede te danken aan haar flaporen. Zij verschijnt als uithangbord van Céline in campagnes met de haren - uiteraard - strak naar achteren gespannen. En zo zijn er meer meisjes met grote oren die inmiddels meetellen in de modewereld.
Een greep uit het aanbod: Nastya Sten, Ondria Hardin of Harriet Rose. Dat deze 'afwijkende' modellen opeens mogen én kunnen op de catwalks en modebladen, hangt zeer zeker samen met de nieuwe tijdsgeest: het is hip om anders te zijn. Mode-icoon en ex-Vogue-topvrouw Carine Roitfeld omschreef het fenomeen onlangs nog als 'lelijk mooi'; de modellen met flaporen, maar ook met spleetjes tussen de tanden en grote neuzen die opeens te zien zijn in de magazines.
Niet allemaal perfect "Het idee achter schoonheid is veranderd", zei Roitfeld in een eerder interview. "Ik vind het een goed signaal aan vrouwen, omdat we niet allemaal perfect zijn."
Volgens de Franse antropologe Élisabeth Azoulay grijpen modemerken het 'anders zijn' bovendien aan om zich te onderscheiden van andere modemerken. "Dat is wat mode wil aanbieden, iets wat verder gaat dan een kledingstuk: een nieuwe kijk op de wereld", zo vertelde ze tegen Le Figaro.
Jaren '80 Overigens waren eind jaren '80 atypische trekjes óók al een hit in de modewereld. Ook destijds waren er ontwerpers die zich niets aantrokken van het 'klassieke beeld en zich lieten inspireren door 'afwijkende' schoonheden.
Of de flaporen in de mode blijven, moet blijken. Tot die tijd: pronk er maar lekker mee. En houd ze ook daarna gewoon, want zoals dat werkt met mode: als je maar lang genoeg wacht, wordt het vanzelf weer hip. (br.hln)
Nog naarstig op zoek naar een unieke trouwjurk voor de grote dag? Neem dan eens een kijkje bij de winnaars van de jaarlijkse Toilet Paper Wedding Dress-wedstrijd, gemaakt van - juist ja, toiletpapier. Gegarandeerd dat geen enkele bruid ooit al in dezelfde jurk rondliep.
Donna Pope Vincler ging met haar aansluitende creatie met peplum lopen met de hoofdprijs van 10.000 dollar. Het bewijs van hoe je met bloed, zweet, tranen en kilo's toiletpapier toch haute couture kan maken. (br.hln)
Moeder ontwerpt prachtige bikini's om zwangerschapslittekens te verbergen
Moeder ontwerpt prachtige bikini's om zwangerschapslittekens te verbergen
Na de geboorte van haar zoontje zat A. Lekay opgezadeld met een groot litteken van de keizersnede. In de zoektocht naar een perfecte bikini kwam ze tot de conclusie dat er weinig tot geen beschikbaar zijn voor die doelgroep.
Daarom besloot Lekay zelf de koe bij de horens te vatten, en eigenhandig een lijn zwemkledij voor jonge moeders te ontwerpen. De focus daarbij ligt op het bedekken van lelijke littekens waar moeders zich onzeker door voelen, en dat in een modieus jasje.
"Ik krijg zoveel goede reacties van vrouwen", aldus Lekay. "Eén mama vertelde me zelfs dat het al twintig jaar geleden was dat ze nog eens een bikini aandurfde. Het is mijn doel om zoveel mogelijk vrouwen terug de zelfzekerheid te bieden om in bikini naar het strand te gaan."
Zelfs Nicki Minaj was te zien op de cover van Cosmopolitan in een Allusions by A. Lekay. (br.hln)
Dubbel zoveel ongelukken als 10 jaar geleden door ... hoge hakken
Dubbel zoveel ongelukken als 10 jaar geleden door ... hoge hakken
Geef een vrouw een mooi paar hakken, en ze loopt op wolkjes. Helaas blijft dat vaak bij de spreekwoordelijke betekenis, want hoe fantastisch goed je benen er ook uitzien, goed voor onze gezondheid zijn ze dan weer niet. Volgens een nieuwe studie zou het aantal ongelukken veroorzaakt door hakken zelfs verdubbeld zijn in de laatste 10 jaar.
De universiteit van Alabama in Birmingham publiceerde een studie in The Journal of Foot and Ankle Surgery die aangaf dat ongelukken die veroorzaakte werden door het dragen van hoge hakken maar liefst verdubbelden in de laatste 10 jaar. Niet verwonderlijk dat de verkoop van de ballerina's serieus de hoogte ingeschoten is sinds 2012. Hoe mooi ze ook mogen zijn, wankelend de moeilijkheden der straatstenen trotseren staat nu eenmaal niet echt goed bij een fashionable outfit.
Het aantal Amerikaanse vrouwen die al eens serieus ten val kwamen, ging van 7.097 in 2002 naar 14.140 in 2014. Het gevaarlijkste jaar voor hakkendraagsters bleek 2011 te zijn, met maar liefst 19.058 valpartijen. Opvallend was niet alleen dat het voornamelijk voorkwam bij vrouwen tussen 20 en 39 jaar oud, maar vooral dat de meeste ongelukken thuis gebeurden. Wat is er gebeurd met de goede oude sloffen?
Er is echter niet alleen het risico dat je achterwerk van dichtbij kennis maakt met de grond, ook de gevolgen op lange termijn zijn niet mis. Volgens de vereniging van osteopaten in Amerika zou 1 vrouw op 10 minstens 3 dagen per week hakken dragen. "Het veelvuldig dragen van hakken maakt dat je tenen in een onnatuurlijke positie worden gewrongen, wat allerlei klachten - van ingegroeide teennagels tot onomkeerbare schade aan bepaalde pezen - met zich kan meebrengen," verklaart osteopate Natalie A. Nevins. Ook kniepijn, heup- of rugklachten kunnen veroorzaakt worden door hakken. Af en toe afwisselen is dus de boodschap. (br.hln)
Het einde van het hipstertijdperk zat er al lang aan te komen, maar nu is het écht zover. Baarden zijn passé, grote (neppe) brilmonturen al helemaal en fietsen aan je muur hangen hoeft ook niet meer. Het is tijd voor iets nieuws en dat komt er nu in de vorm van de zogenaamde 'yuccies'.
Yuccies zijn een combinatie van een hipster en een yuppie en het woord zelf staat voor Young Urban Creatives. Het zijn hoogopgeleide stedelingen, die net zoals yuppies veel geld willen verdienen, maar dat wel zoals de standaard hipsters op hun eigen manier willen doen. Alles kan maar niets moet is dan ook hun motto. Ze willen een koophuis en een bloeiende carrière, maar liefst in de creatieve sector.
Yuccies staan daarnaast ook gekend om hun cynisme, wat in de omgang met anderen wel vooral arrogant overkomt. Qua uiterlijk zijn ze iets minder makkelijk te herkennen dan de hipsters. Ze hebben geen baard, wel tatoeages maar die verstoppen ze doorgaans onder hun kledij, en ze dragen dure en ietwat formele kleding, wel steevast gecombineerd met een hippe sneaker of voor de vrouwen een schoen met een dikke blokhak.
Erg verschillend van de klassieke hipsters zijn ze dus eigenlijk niet. Yuccies zitten immers nog steeds in hippe koffiebars en doen wat kunstig, alleen verdienen zij daar wel tonnen geld mee terwijl de hipsters arm achterblijven. (br.hln)
Iedereen kan straks een Pirelli-kalender in huis halen
Iedereen kan straks een Pirelli-kalender in huis halen
Elk jaar wordt door liefhebbers van de smaakvolle naaktfotografie reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe Pirelli-kalender. Topmodellen poseren er stijlvol in hun blootje in, al is de kalender helaas niet voor iedereen te koop. Al komt daar nu (gedeeltelijk) verandering in.
De Pirelli-kalender wordt uitgegeven door de gelijknamige Italiaanse bandenproducent Pirelli, en bestaat dit jaar exact vijftig jaar. Doorgaans worden de erg exclusieve kalenders alleen uitgedeeld aan zakenpartners van de bandenfabrikant.
Ter ere van de vijftigjarige verjaardag, worden de kalenders nu echter in een verzamelboek gegoten door uitgeverij Taschen. Inclusief nooit eerder geziene foto's. Het boek zal om en bij de vijftig euro kosten, en is vanaf augustus te koop.
Liefhebbers van designerboeken kunnen trouwens in de Brusselse flagship store van Taschen tussen 25 en 28 juni terecht voor zomersolden. Je kunt er onder andere titels rond baanbrekende fotografie, inspirerende mode of verbluffend design aan spotprijzen scoren.
Praktisch: Grand Sablon / Grote Zavel, Rue Lebeaustraat 18, 1000 Brussel. (br.hln)
Belgisch lingerielabel PrimaDonna viert 150ste verjaardag met expo en modeshow
Belgisch lingerielabel PrimaDonna viert 150ste verjaardag met expo en modeshow
Het van oorsprong Belgische lingeriemerk PrimaDonna bestaat dit jaar anderhalve eeuw, dat wordt gevierd met een tentoonstelling in de Bozar in Brussel én een modeshow die gisterenavond plaatsvond. Het kruin van de Belgische modejournaille nam alvast een kijkje, nu jij nog!
PrimaDonna begon ooit in Schellebelle als een korsetfabriekje. In de jaren zeventig waren zij een van de eerste om bh's te maken voor grote maten, en daar bleef het merk zich doorheen de jaren op toespitsen. Ze verkopen bh's vanaf cupmaatje C en gaan tot een duizelingwekkende cup I, steevast wel mooie ontwerpen die niet inboeten aan design omdat ze nu toevallig groter zijn dan de meest gangbare maten.
In de tentoonstelling 'La mémoire de l'intime' kun je het vakmanschap van PrimaDonna doorheen de afgelopen 150 jaren bewonderen. Geïllustreerd met een opzienbare selectie lingerie. Om de tentoonstelling in te luiden, vond gisteren een modeshow plaats in de Bozar. Met onder andere bv's als Wendy Van Wanten en Sabine Hagedoren op de gastenlijst. Neem hieronder alvast een kijkje. Meer info over de tentoonstelling vind je hier. (br.hln)