Als je op reis gaat, moet je snoeien in je dagelijkse aanbod potjes,
crèmes en flesjes. Maar wat mag je zeker niet vergeten, en waarom?
1) Zonnecrème
Kan
je dat niet op vakantie kopen, zonder het risico te lopen dat een
slecht gesloten fles je kledij verruïneert? Ja, dat kan - als je graag
te veel betaalt, met 7 verschillende flessen in je badkamerkastje zit
of je niet veilige zonnecrème wil kopen. Je vertrouwde merk, met een
voldoende factor, is veiliger. Check voor vertrek wel of deze niet
vervallen is. Wikkel de fles in een plastic zak of een toilettas om
uitlopen te vermijden. O ja, en halfvolle flessen zonnecrème niet
moeten weggooien is goed voor het milieu!
2) After-sun
Net
als bij zonnecrème, is een after-sun waar je tevreden over bent
onontbeerlijk. Ook al ben je niet verbrand, een goede huidverzorging is
cruciaal.
3) Nagelschaartje of -vijl
Vaak
vergeten en op cruciale momenten vervloekt. Een gescheurde nagel die je
hindert of die je verwondt: het is niet handig. Je nagels voor de reis
kort knippen is ook een optie.
4) Hydraterende dagcrème met zonnefilter
Zon
droogt de huid uit, dus is een hydraterende dagcrème meer dan
belangrijk. Door er een te kiezen met een beschermde factor, hoef je
daarna geen zonnecrème meer aan te brengen op je gezicht.
5) Doekjes!
Hygiënische,
verfrissende of zelfbruinende doekjes: ze zijn heel handig op reis.
Kleine verpakking, geen risico op uitlopen en past in een handtas op
broekzak.
6) Lippenbalsem
De zon
droogt niet alleen de huid, maar ook je lippen uit. Zand en zout kunnen
nog voor extra wrijving zorgen. Een verzorgende lippenbalsem is dan
geen overbodige luxe.
7) Basismake-up
Mascara
en lipgloss, voor wanneer jullie gaan uit eten of dansen. Hou het
eenvoudig: je stralende bruine huid zal voor zich spreken, en je hoeft
je al geplaagde huid niet grondig schoon te maken na het avondje uit.
8) Gezichtsscrub
Zeker
wanneer je langer op vakantie gaat is dit een aanrader: zon stimuleert
de talgproductie en de crèmes verstoppen de poriën. Gevolg: puistjes.
Met een regelmatige srubbeurt kan dat grotendeels vermeden worden.
9) Deodorant
Kies een lichte deodorant en vergeet deze niet te gebruiken. In warme landen zweet je extra!
10) Zachte shampoo
Je
haar heeft te lijden onder zee- of zwembadwater, zand en zon en
regelmatig wassen. Gebruik een zachte, verzorgende shampoo zodat je
haar daarvan kan herstellen.
Dit laat je beter thuis:
- Haardroger. Zwaar, onhandig én ongezond voor je haar. Horen hier ook thuis: krul- en stijltangen - Nagellak: ga je je daar echt mee bezig houden op vakantie? - Juwelen: enkele accessoires zijn leuk, maar neem zeker niet te veel mee. Wat als je koffer zoek raakt of het gestolen wordt? - Foundation: laat je huid ademen op vakantie, in plaats van het weg te steken achter een laag schmink. (edp)(br.hln)
Het Franse designerscollectief Duende gebruikt de techniek van
coagulatie om juwelen te maken van moedermelk. Bij coagulatie krijgt
caseïne, het voornaamste eiwit in melk, een vaste vorm. 'Perle de lait'
heeft de collectie juwelen die deel uitmaakt van een tentoonstelling
van objecten die de relatie tussen moeder en kind op het vlak van
voeding exploreren. Die is van 13 september tot 15 november te
bezichtigen in het Franse Nègrepelisse.(br.hln)
Toen het in 1997 bekend werd dat Stella McCartney hoofddesigner zou worden bij Chloé, had haar voorganger Karl Lagerfeld daar geen goed woord voor over. Sindsdien heeft Kaiser Karl verscheidene pogingen gedaan een afspraak met haar te maken. Zonder succes...
Stella werd in 1972 geboren uit de liefde tussen ex-Beatle Paul McCartney en zijn vrouw Linda. Als dochter van een beroemd muzikant, zou je denken dat ze enorm verwend is opgevoed, maar niets is minder waar. De McCartney's voedden hun kinderen heel gewoon maar liefdevol op, zonder nanny's en bodyguards. Stella ging naar een lokale openbare school in Londen en werkte als afwasser in een lokaal restaurant om geld te verdienen waarmee ze de kleren kon kopen die ze graag wilde.
Op haar twaalfde was Stella al geïnteresseerd in mode en maakte ze haar eerste eigen jasje en drie jaar later liep ze stage bij Christian Lacroix. Beging jaren '90 ging ze mode studeren aan het Saint Martins College of Art and Design. Voor haar eindexamenshow in 1995 vroeg ze haar vriendinnen Kate Moss, Naomi Campbell en Yasmin Le Bon om haar collectie te showen, wat nogal de tongen deed losmaken in de pers. Voor Stella had dit echter een positief effect en de gehele collectie werd gekocht door de Londense boetiek Tokio. Al gauw volgden Browns, Joseph, Bergdorf Goodman and Neiman Marcus en werden steeds meer celeb's gezien in Stella´s designs.
Na twee eigen collecties, werd Stella in maart 1997 door het Franse modehuis Chloé gevraagd hun hoofddesigner te worden, in de voetsporen van Karl Lagerfeld. Het huis moest nieuw leven worden ingeblazen nadat hun laatste twee shows zo´n beetje van de catwalk afgejouwd waren. Lagerfeld was overigens niet onder de indruk van zijn opvolgster: "Chloé had een grote naam moeten nemen. Dat deden ze, maar één uit de muziek, niet uit de mode. Laten we hopen dat ze net zo talentvol als haar vader is," aldus Kaiser Karl.
Stella maakte het huis weer populair, samen met haar vriendin en assistente Phoebe Philo, die later, in 2001, Stella's plaats bij het huis overnam. Zelfs toen haar moeder Linda in 1998 overleed aan de gevolgen van borstkanker, ging ze door en haar designs werden als maar populairder. In 2000 gingen de geruchten dat Stella een overstap zou maken naar Gucci, maar dat haar houding ten opzichte van de rechten van dieren er de oorzaak van was dat de deal niet doorging. Het Italiaanse huis zou Stella namelijk hebben laten werken met leer, iets wat deze vegetarische activiste voor dierenrechten nooit zou doen, evenmin als het werken met bont. In plaats daarvan tekende ze opnieuw een contract bij Chloé.
In april 2001 verliet ze Chloé om alsnog om met Gucci een samenwerking aan te gaan, waarbij ze de volle zeggenschap kreeg over zowel de ontwerpen als de materialen. Hoewel men in eerste instantie dacht dat ze de rol van hoofddesigner had overgenomen van Tom Ford, lanceerde Stella in plaats daarvan haar eigen label, inmiddels uitgebreid met parfums en een huidverzorginglijn. Ze heeft winkels in Los Angeles, New York, Londen, Moskou, Sjanghai en Singapore en daarnaast zijn haar collecties wereldwijd te verkrijgen bij een enorme hoeveelheid resellers. In Nederland onder andere bij Azzurro Due in de P.C. Hoofstraat in Amsterdam.
Ook ging ze een lange termijn samenwerking aan met Adidas waarvoor ze sportkleding maakt onder de naam 'Adidas by Stella McCartney' en in 2005 ontwierp ze een collectie voor H&M die overal ter wereld vrijwel direct was uitverkocht. Begin dit jaar ging ze een samenwerking aan met het lingeriemerk Bendon en met tassenfabrikant LeSportsac.
Ook privé gaat het voor de wind met de ontwerpster. In september 2003 trouwde ze met uitgever Alasdhair Willis en samen met hem kreeg ze drie kinderen: zoon Miller Alasdhair James in september 2005, dochter Bailey Linda Olwyn in december 2006 en zoon Beckett Robert Lee in januari 2008.
Sinds het begin van de solden is het online aanbod van
tweedehandskleding enorm gestegen. De site 2dehands.be noteert sinds
dan bijna een verdubbeling van het aantal kledingstukken en schoenen
dat te koop aangeboden wordt.
Verkopen "Blijkbaar
schenkt de Belg zijn afdankertjes niet meer aan het goede doel of smijt
hij ze weg, maar probeert hij ze online te verkopen", meldt de
zoekertjessite vandaag.
Kleding en accessoires Gemiddeld
staan er 90.000 kledingstukken te koop aangeboden op 2dehands.be.
"Momenteel telt de afdeling 'Kleding en Accessoires' meer dan 155.000
artikelen. Een record voor de site", zegt sitebeheerder Caroline
Chausteur. "Waarom zou je je kleding weggeven, als je weet dat je er
gemakkelijk geld mee kan verdienen?" (belga/ep)(br.hln)
Een puist in het gezicht is geen geldige reden om een model te ontslaan
en daarom moet een juwelier een modellenagentschap betalen, besliste
een Duitse rechter.
Een
juwelier was niet blij met het resultaat van de foto's omdat het model
een puistje had. Hij bedankte haar voor de bewezen dienst en betaalde
haar maar een deel van de 11.000 euro gage. Daarop stapte het
modellenbureau naar de rechtbank in München. (vsv)(br.hln)
Borsten en vrouwen, er valt wat over te vertellen. Geen van ons die zich nooit zorgen maakt over de grootte, de zwaartekracht en de omvang van onze boezem. Gelukkig vallen onze kleine frustraties te verdoezelen met de juiste kleding.
KLEINE BORSTEN
Slim Vrouwen met kleine borsten hoeven niet meteen naar de plastische chirurg te lopen. Draag een balconette, een beha met een lage neklijn en cups die lijken op een halve cirkelvorm. Hiermee ogen de borsten voller. Draag een beha met roosjes, strikjes of bloemetjes, zij geven sexy rondingen.
Ook halterbeha's of push-ups geven een voller gevoel en een mooi decolleté. Net als corsetjes die de taille benadrukken en de borsten liften. Een sexy rugdecolleté is voor dit type ook zeer geslaagd. Voordeel is dat je met een kleine cup af en toe geen beha hoeft te dragen.
Niet zo slim Topjes en jurkjes met een halter of laag uitgesneden rug laten je figuur goed uitkomen. Net als topjes met draperieën en plooien op de borst. Vergeet truitjes met een v-hals of ronde hals, die leggen teveel nadruk op de borsten.
GROTE BORSTEN
Slim Essentieel is een goede beha die bij je figuur en borsten past. Door een kleinere beha te dragen worden grote borsten helaas niet kleiner, maar gaan ze enkel sneller hangen. Kies voor een beha met sterke bandjes en stevige cups die voor voldoende ondersteuning van je borsten zorgen. Wil je de borsten goed laten uitkomen, draag je gerust een halterbeha. Deze lift de borsten en zorgt voor een verleidelijke boezem. Met een gedrapeerd bikinitopje wordt de aandacht van de borsten weggewerkt. Ook donkere kleuren laten borsten optisch kleiner lijken.
Draag kleding met een v-hals. Ook jasjes met een lage sluiting (één knop onder de borst) laten je figuur goed uitkomen.Wikkelvestjes en jurkjes zijn voor jou gemaakt.
Niet zo slim Coltruitjes en andere hooggesloten kleding kan je beter mijden, ze leggen teveel nadruk op de borsten. Ook haltertopjes en spaghettitopjes blijven beter in de kleerkast, hieronder kan je geen beha verbergen. (lvl)
De overzichtstentoonstelling van het Nederlandse ontwerpersduo Viktor & Rolf is net zoals hun modecollecties en modeshows: kunstzinnig tot in het kleinste detail.
"In de afgelopen vijftien jaar hebben Viktor & Rolf de modewereld stormenderhand veroverd met hun bijzondere combinatie van 'cool irony' en surrealistische schoonheid", prijst de Barbican Art Gallery in het hartje van Londen de eerste grote retrospectief van Viktor Horsting en Rolf Snoeren aan.
Doorbraak
Na een aantal avant-gardistische shows brak het duo door tot een groot publiek met hun parfum 'flowerbomb'. Hun collectie voor kledingketen Hennes & Mauritz was twee jaar geleden razendsnel uitverkocht.
Eerder had het tweetal een speciaal aan hen gewijde expositie in het Groninger Museum (in 2000) en in het textielmuseum in Parijs (in 2003).
Poppenhuis
Net zoals hun modeshows nooit een traditionele parade van modellen is, verrast het retrospectief met een enorm poppenhuis 'the House of Victor & Rolf', dat speciaal voor deze tentoonstelling werd ontworpen.
"Het poppenhuis vat de exclusiviteit en de ambities van de mode-industrie samen en signaleert tegelijkertijd de wens van Viktor & Rolf om van die wereld deel uit te maken", zegt de galerie over 'het droomwarenhuis'.
De 70-centimeter hoge poppen in het huis - 54 in totaal - zijn gebaseerd op negentiende-eeuwse Europese poppen, zoals de Parijse modehuizen Chanel en Balenciaga die maakten.
Creaties
Zij dragen de perfecte miniatuur kleding van alle belangrijkste Viktor & Rolf creaties uit hun loopbaan tot op heden, van de grijze wollen jersey avondjurk met opengewerkte lagen uit hun eerste collectie Hyerès tot de Harlequin uit de voorjaarsshow van dit jaar.
Natuurlijk ontbreekt ook niet de trouwjurk van prinses Mabel. De porseleinen gezichten moeten het evenbeeld vormen van de mannequins die de creaties ooit hebben gedragen.
Beelden
Om het poppenhuis heen staan de beelden van alle modeshows en de belangrijkste kledingstukken. Ook deze poppen hebben porseleinen gezichten die het surrealistische karakter van de ontwerpen versterken.
Zo draagt de tentoonstelling dan ook duidelijk het stempel van het duo, dat wereldberoemd met hun uitgesproken commentaar op de modewereld, hun conceptuele aanpak en perfecte vakmanschap.
De begeleidende teksten leggen duidelijk de bedoelingen van de ontwerpers uit voor wie niet direct het concept begrijpt.
Opening
Het retrospectief 'The house of Viktor & Rolf' opende woensdag 18 juni zijn deuren voor het publiek. De tentoonstelling duurt tot 21 september. Gedurende de tentoonstelling worden er elke donderdagavond lezingen, workshops en master classes georganiseerd. (c) ANP
Bij elke schoen past een hakje. Zelfs meer dan één. De nieuwste pump
van United Nude heeft maar liefst drie inwisselbare hakjes.
Een
Nederlandse architect D.Koolhaas en schoenmaker JC Clark, bedachten het
unieke concept voor United Nute. Dit label maakt van het ontwerpen en
vervaardigen van schoenen een ware kunst. Vanaf half maart zijn ze te
koop via de website. Goedkoop zijn ze echter niet, voor een paar pumps
betaal je al vlug 169,95 euro. Wel krijg je er drie verschillende
hakjes bij. www.unitednude.com. (lvl)(br.Nina)