De Belg Tim Coppens is genomineerd voor de CFDA-Award, de Oscar van de mode.
Tim Coppens zijn label is gevestigd in New York, maar bestaat nog maar twee jaar. Twee maanden geleden werd de Vlaming al door de Fashion Group International uitgeroepen tot rijzende ster in de mannenmode en mocht hij de prijs voor Beste mannelijke ontwerpen van het jaar in ontvangst nemen. Al is de CFDA toch nog van een ander kaliber. In 2008 mocht bijvoorbeeld Dries Van Noten de prijs ook nog in ontvangst nemen.
Veren van levende pauwen geplukt voor jas van Burberry?
Veren van levende pauwen geplukt voor jas van Burberry?
De met pauwenveren bezette jas is zonder twijfel het opvallendste stuk uit de nieuwe collectie van Burberry. Voor een exemplaar betaal je zo'n 27.000 euro, maar ook op een ander gebied betaal je een hoge prijs. Want volgens de Daily Mail zouden de gebruikte veren van levende pauwen geplukt zijn en illegaal verkocht.
Tot voor kort stond er op de website van Burberry te lezen dat de pauwenveren van de jas afkomstig waren van vogels die gekweekt werden op boerderijen in India. Er stond letterlijk: "100 procent gefokte gouden pauwenveren, India".
Dat klinkt natuurlijk aanvaardbaar, ware het niet dat het illegaal is om pauwenveren te exporteren uit India.
Helaas zijn er in dat land steeds meer stropers die maar al te graag inspelen op de vraag naar de veren. Maar in plaats van te wachten tot de pauwen hun veren verliezen, zoals elk jaar op een natuurlijke manier gebeurt, trekken die stropers de veren van het dier (dood of levend) zelf af. Die veren worden vervolgens gesmokkeld naar het buitenland, waar ze verkocht worden.
En aangezien Burberry beweert dat de veren echt afkomstig zijn uit India, kan het Britse modemerk volgens de Daily Mail enkel op een illegale manier aan de veren gekomen zijn. Uiteraard lokte dat nieuws al heel wat reacties uit bij dierenrechtenorganisaties en Indiase politici. Maneka Gandhi, een Indiaas parlementslid, eiste zelfs een onmiddellijk onderzoek naar Burberry.
Ook de reporter van de Daily Mail confronteerde het luxemerk met de beschuldiging, dat geen informatie wou geven. Binnen de 24 uur werd de journaliste echter gecontacteerd door de PR-firma Brunswick, namens Burberry. Zij vertelden dat er een vergissing in het spel was en dat de veren afkomstig waren uit China, en dus niet uit India. Van daaruit gingen ze naar een dealer in New York, die ze op zijn beurt zou geëxporteerd hebben naar India. Daar zouden de jassen vervaardigd zijn, alvorens ze na afwerking in Italië op de catwalk in Londen verschenen.
"We hebben een duidelijk beleid met onze leveranciers, ontworpen om de hoogste kwaliteit van ethische verkoop te garanderen. Die moeten ook voldoen aan de lokale wetten", aldus de woordvoerster. "Bovendien werden er maar een beperkt aantal exemplaren van de jas gemaakt. Dit is geen massaproductie en Burberry moedigt het gebruik van pauwenveren niet aan." Naar verluidt werden er minder dan 20 exemplaren van de jas gemaakt. (br.hln)
Chanelkeizer Karl Lagerfeld valt (even) van zijn troon
Chanelkeizer Karl Lagerfeld valt (even) van zijn troon
Met zijn scherpe kritiek op sterke dames als Michelle Obama en Adele zouden we haast denken dat Karl Lagerfeld een foutloos leventje leidt. Niets is echter minder waar, zo bewijst mister Chanel himself door tijdens een interview zijn eigen 'tekortkomingen' toe te geven.
De Keizer was te gast in de studio van het magazine Harpers' Bazaar en dit in het kader van hun YouTube-serie. Journaliste Lauren Brown begon onmiddellijk op te scheppen met haar trendy vestje. Speciaal voor de gelegenheid had ze immers een Chanel aangetrokken.
Groot was de verbazing toen Lagerfeld uit de lucht kwam vallen en plots eerlijk toegaf dat hij het verschil niet ziet tussen een echte en een valse Chanel: "Ik dacht het wel, ik dacht het wel", begon de Keizer met een grimas op zijn gezicht. "Het ziet er althans uit als een Chanel. Maar er zijn zoveel kopieën dat het evengoed een kopie zou kunnen zijn."
Dit is ongetwijfeld een van Lagerfelds meest openhartige en eerlijke momenten. Niet dat hij niet graag kritiek geeft, zeker niet. Maar meestal zijn anderen het slachtoffer van zijn uitspattingen in plaats van zichzelf. Zo verweet hij eerder de Britse zangeres Adele al om haar gewicht en moest ook de froufrou van Michelle Obama eraan geloven.
Verder gaf de Keizer nog toe dat hij na 30 jaar te ontwerpen voor Chanel nog altijd niet gewoon is geworden aan alles wat bij een modeshow komt kijken, vooral achteraf dan. "Ik haat de post-show. Ik voel me een beetje belachelijk, een arm slachtoffer. Je voelt je een marionet. Ik leg 2,5 uur lang interviews af in vier talen." Achteraf bekomen van de stress met een feestje dan maar? "Nee, nee, nee, ik haat het idee alleen al", aldus Lagerfeld. Eerlijk? We hadden ook niet anders verwacht van de 79-jarige Chanelontwerper. (b(.hln)
De nerdbril is al een tijdje trendy bij mannen, maar tegenwoordig gaat het nog een stapje verder met de volledige lerarenlook. Kenmerkend zijn de tweedjasjes met leren elleboogstukken, de sjofele rifbluwelen broeken en de brave combinatie van een cardigan en een hemdje.
De trend was te verwachten, nadat we de look op de catwalk van onder andere Burberry Prorsum, Paul Smith en Prada zagen. "Het zien van de kleren die je associeert met je vroegere leraren, heeft een aardbeving veroorzaakt in de modewereld", vindt een modekenner. "Iedereen dacht dat de lederen elleboogstukken al lang uitgestorven waren, maar op de catwalk waren ze ineens terug."
En dat is duidelijk te zien aan de verkoopcijfers. Tweedjasjes, vooral die met elleboogstukken, zijn tegenwoordig extreem populair. Volgens de Britse winkelketen Debenhams is de verkoop van deze jasjes zelfs verdubbeld. Daarnaast doen ook ribfluwelen broeken het zeer goed, vooral de bruine exemplaren. Brave cardigans en truien zijn ook populair, zeker die met een afwerking aan de ellebogen.
Ondertussen zijn ook al enkele bekende mannen gespot met de lerarenlook. Denk maar aan de Britse prins William en prins Harry, rapper Tinie Tempah en model David Gandy. Ook dat heeft ongetwijfeld de verkoopcijfers beïnvloed.
Vrouwen die jaloers zijn op deze brave schoollook voor mannen moeten niet wanhopen, want ook zij kunnen meedoen met de trend. In de winkels vind je ongetwijfeld nette rokjes met een A-lijn, gebreide truien met elleboogstukken en nette, gesloten schoenen.
Bekende celebs die ons inspiratie geven zijn onder andere fashionista Alexa Chung en zangeres Taylor Swift. Zij zijn fan van lieve, korte jurkjes, oversized cardigans en grote, lederen boekentassen als handtas. Doen! (br.hln)
Een goede foto hangt niet alleen af van je pose of wat je draagt. Ook een glanzend gezicht of de verkeerde make-up kunnen een foto helemaal verpesten. Maar met de vijf beautytips van visagiste Kirbie Johnson is dat voorgoed verleden tijd.
1. Vermijd glans
Om er goed uit te zien op een foto moet je ervoor zorgen dat je gezicht niet glanst, want dat kan vettig lijken. De beste manier om dat te voorkomen is door een foundation in poedervorm of een matte, getinte moisturizer of matte crème te gebruiken.
2. Zet je ogen in de verf
De volgende stap is het in de verf zetten van je ogen, zodat ze er groter en opener uitzien. Dat doe je door mascara aan te brengen. Breng ook eyeliner aan, maar maak je onderste wimperlijn niet donker, want dat maakt je ogen kleiner. Als je daar toch een lijntje wil aanbrengen, kies dan voor witte eyeliner.
Op je bovenste wimperlijn mag er wel een donker kleurtje. "Gebruik daarvoor eerst je kohlpotlood en werk af met vloeibare eyeliner", onthult Kirbie Johnson een van haar trucjes.
3. Weg met een bleke huid
Hoewel je zowel blusher als bronzer aangebracht hebt, kan je er door de flits nog altijd erg bleek uitzien. De oplossing? "Meer is meer. Breng meer make-up aan om je gezicht op te lichten", luidt het advies. Het is ook een goed idee om helderdere kleuren te kiezen dan je normaal draagt.
4. Definieer je wenkbrauwen
Een volgende tip is het opvullen van je wenkbrauwen. "Veel vrouwen slaan deze stap over, hoewel het echt simpel is", weet de visagiste. Je hebt alleen een borsteltje en taupekleurig poeder nodig, bijvoorbeeld oogschaduw. Bij het aanbrengen moet je opwaartse bewegingen maken. Zo vul je alle lege plaatsen op én creëer je de perfecte boog.
5. Vergeet je lippen niet
Ten slotte mag je zeker je lippen niet vergeten, want die benadrukken je glimlach. Zorg ervoor dat je lippen er iets dikker en groter uitzien. Werk af met lipgloss, want door de reflectie van de flits ziet dat er nog beter uit. Succes! (br.hln)
Japanse patissiers maken outfits om van te snoepen
Japanse patissiers maken outfits om van te snoepen
Hoewel de meeste modellen ver weg blijven koekjes, snoepjes en taartjes, is dat op de catwalkshow van de 'Tokyo Sweets Collection' helemaal anders. Niet dat de modellen daar volgepropt worden met al dat lekkers natuurlijk. Ze showen er de eetbare kleren, die gemaakt werden door negen van Japans grootste patissiers.
Het was al het vijfde jaar op rij dat de catwalkshow georganiseerd werd, maar de patissiers hadden duidelijk nog genoeg inspiratie.
De topchefs zoals Koichi Izumi, Toshihiko Yoroizuka en Hironobu Tsjujiguch lieten vooral eetbare hoofddeksels zien, met bijvoorbeeld aardbeien en suikerspinnen erop. Sommigen verwerkten hun lekkernijen dan weer in handtassen, schoenen en jurken, bijvoorbeeld met een riem van slagroom.
Maar of al dat lekkers ook even goed is als het eruitziet, valt te betwijfelen. De creaties worden niet ontworpen om goed te smaken, maar wel om te dragen.
"Het gaat niet om het maken van een macaron met de beste smaak, maar wel om hoe mooi die eruit ziet", bekende topchef Yoroizuka. "Soms maken we de koekjes zelfs wat harder dan normaal. De bedoeling is om iets te creëren dat er prachtig uitziet en anderen inspireert."
Collega-patissier Asterique Kouichi Izumi gelooft dan weer heel sterk in de toekomst van de eetbare mode. "Tot nu droegen bruidjes vooral hoofdversieringen gemaakt van verse bloemen, maar in de laatste drie jaar heb ik toch ook al vier à vijf bestellingen gehad waarbij de bloemen uit snoepgoed werden gemaakt", vertelde hij aan Reuters.
Voor wie ondertussen al zit te watertanden bij het zien van deze ontwerpen, is er helaas slecht nieuws. De outfits van de catwalkshow zijn niet te koop, noch om te dragen, noch om op te eten.
De lingerie die elke vrouw in haar kast moet hebben
De lingerie die elke vrouw in haar kast moet hebben
Je ondergoed kan bijna even belangrijk zijn als de trendy outfit waaronder het zich verbergt. Maar net als bij gewone kleren is er zoveel om uit te kiezen, waardoor het erg moeilijk wordt. Stylistes Emily Current en Meritt Elliott onthullen daarom een aantal must-haves die elke vrouw in haar kast moet hebben.
Die kunnen we indelen in drie algemene categorieën.
Elke vrouw heeft nood aan lingerie (beha's, onderbroeken, topjes en slaapshortjes) die zeer meisjesachtig aanvoelen, maar ook erg comfortabel zijn. Mix en match verschillende prints en patronen, maar beperk je daarbij tot één stof. Wees ook niet bang om te kiezen voor extraatjes, zoals kant, strikjes, ruches, enzovoort.
De must-haves: een zijden beha met polkadots en een zijden boxershort met streepjes.
Niets geeft je een machteriger en vrouwelijker gevoel dan onverwacht pikant ondergoed onder je kleren. Ga op zoek naar een mooie push-upbeha en koop een bijpassende sexy string.
De must-haves: zwarte lingerie, een setje in dierenprint of lingerie met kant.
"Voor onze cliënten gaan we altijd op zoek naar ondergoed die een push-effect geven, afslanken en verzachten op de juiste plaatsen", zeggen de stylistes. Ze raden aan om sowieso een aantal onderjurkjes in je kast te hebben, zowel naaktkleurige als zwarte. Die komen het best tot op het midden van je dijen, zodat je ze kan combineren met een short of een jurk.
Daarnaast is het ook een goed idee om zowel afslankend als naadloos ondergoed in je kast te steken. Je zal er geen spijt van hebben dat die voorhanden zijn als je een meer uitdagende of strakke jurk wil dragen.
De must-haves: naast de onderjurkjes en de naadloze stuks moet elke vrouw ook een aantal 'onzichtbare' slipjes, zelfklevende beha's en afslankende onderbroeken en bodysuits in haar kast hebben. Hoog tijd om te shoppen! (br.hln)
Gucci brengt ecohandtas uit met... een koeienpaspoort
Gucci brengt ecohandtas uit met... een koeienpaspoort
Dat modehuizen de ecotour willen opgaan in de productie van leren handtassen kunnen we alleen maar toejuichen. Al doet Gucci dit wel op een erg bizarre manier. Zo is er een ecoversie op de markt van de bekendste Gucci-tassen met een gratis koeienpaspoort erbij. Fashionista's kunnen via het rode boekje checken welke weg de koe van hun tas heeft afgelegd, van de boerderij tot het eindproduct.
Via het paspoort wil Gucci aan zijn klanten bewijzen dat ze voor de productie van de handtassen enkel rundvee gebruiken afkomstig van Braziliaanse fokkerijen. Daarnaast zijn de tassen ook voorzien van het 'Green Carpet Challenge'-label, een project uit 2009 van Colin Firth's vrouw die via het groene kaartje merken uit de mode-industire beloont die rekening houden met de ethiek en dierenrechten.
"Dit is de toekomst van kwaliteitsfashion en geloofwaardige merken", aldus Firth in de Guardian. "De verantwoordelijkheid opnemen van het begin tot het einde is een goede zaak", gaat ze verder.
Brazilië is de belangrijkste uitvoerder van gebruind leder. Ongeveer tien procent van de totale hoeveelheid wordt uigevoerd naar Italië waar het vel van de Braziliaanse runderen verwerkt wordt tot Italiaans leder.
Wie een koeienpaspoort van dichtbij wil bekijken zal een ecologische versie moeten aanschaffen van Gucci's bekendste handtassen. Momenteel zit er een pasport bij de Jackie-, Hobo- en Tote-tassen. (br.hln)
Jurk waarin prinses Diana danste met Travolta geschat op 350.000 euro
Jurk waarin prinses Diana danste met Travolta geschat op 350.000 euro
In deze jurk danste prinses Diana met John Travolta
Een jurk die prinses Diana droeg bij staatsbezoeken en -banketten én waarin ze in het Witte Huis danste met acteur John Travolta wordt volgende maand geveild. Het ontwerp van Victor Edelstein wordt aangeboden met nog negen andere avondjurken die de overleden prinses van Wales heeft gedragen.
De prinses droeg de fluwelen jurk tijdens het eerste bezoek dat zij en haar echtgenoot prins Charles brachten aan de ambtswoning van de toenmalige Amerikaanse president Ronald Reagan. Na het diner betrad ze met Travolta de dansvloer en waagde ze wat passen op de muziek van 'Saturday Night Fever'. De jurk moet 300.000 pond -ongeveer 348.000 euro- opleveren.
Veilinghuis Kerry Taylor Auctions in Londen schat de totale opbrengst van de japonnen op 928.000 euro. De jurken blinken uit in de stijl van de jaren tachtig, inclusief pofmouw, schoudervulling en fluweel. Ze gaan op 19 maart onder de hamer. (br.hln - foto ap)
Is dit het ultieme relaxmiddel van model Cara Delevinge?
Is dit het ultieme relaxmiddel van model Cara Delevinge?
Cara voor Pucci tijdens de fashionweek in Milaan.
Wie de catwalks in New York, Londen, Milaan en Parijs aandachtig in de gaten hield, vraagt zich ongetwijfeld af hoe topmodel en IT-girl Cara Delevinge in godsnaam alles rond krijgt. De 20-jarige schone lijkt wel op tien plaatsen tegelijk te zijn. Al eist het harde werk wel degelijk zijn tol. Zo geeft Cara in Grazia toe dat ze dringend moet leren relaxen. Volgens de geruchtenmolen van The Sun zou ze die ontspanning zoeken in... een muziekcarrière.
Volgens bronnen van The Sun zou Delevinge het drukke leven als model even vaarwel willen zeggen en proeven van een leven als artieste. Maar het wordt nog straffer: niemand minder dan Rihanna zou haar helpen om een muziekcarrière uit te bouwen. "Cara wil zich terugtrekken in Los Angeles en Rihanna helpt haar daarbij", biecht een bron op in The Sun.
Het is geen geheim dat de twee dames goed opschieten sinds ze elkaar twee jaar geleden tegen het lijf liepen tijdens een show van Victoria's Secret. "Rihanna heeft niet zoveel vrienden. Ik denk dat de meeste meisjes haar niet begrijpen", sprak het topmodel over haar hartsvriendin.
Voorlopig zien we Delevinge wel nog even paraderen op de catwalk. Gelukkig maar, want grote meneren als Karl Lagerfeld zijn verzot op haar. Geen wonder dat ze de voorbije weken maar liefst 35 shows liep op de modeweken. Gelukkig vertelt ze in Grazia wat haar schoonheidsgeheim is:"Ik probeer niet te veel alcohol te drinken, maar wel veel water en ik eet gezond", aldus Delevinge. "Zodra de fashionweken voorbij zijn, wil ik er enkele dagen tussenuit voor vakantie. Ik moet me dringend leren ontspannen", geeft ze toe.
Met plannen voor een muziekcarrière in het vooruitzicht, zal daar voorlopig nog niet al te veel van in huis komen. Komt daarbij nog eens kijken dat Burberry haar gekozen heeft als nieuw gezicht voor een parfum. De vakantie zal nog even moeten wachten dus. Mocht ze toch dringend wat stoom willen afblazen, kan ze misschien de Harlem Shake eens proberen... (br.hln)