Louis Vuitton heeft vriend en vijand verbaasd met zijn laatste modeshow. Hoofdontwerper Marc Jacobs liet 'simpelweg' een trein de catwalk opdaveren.
De show vond plaats op de binnenplaats van het Louvre in Parijs. Een idyllische bestemming. Zeker met een twist van Louis Vuitton erbij. Die zorgde voor een Oriënt Express-trein die het platform kwam opbulderen. Wat volgde waren modellen met Edwardiaanse hoeden, strak geweven jassen en tassen van paardenhaar. (br.she - foto photo news)
Marc Jacobs ligt weer onder vuur. Verschillende modellen beschuldigen de ontwerper ervan dat hij hen niet betaalde voor het showen van zijn ontwerpen op de catwalk. Bovendien laat hij de meisjes ook onmogelijk veel uren werken. De reactie van Jacobs? "Als ze niet met ons willen werken, dan moeten ze niet", liet hij op Twitter weten.
Alweer een zelfverzekerde uitspraak van de bekende fashion designer. Het
doet ons denken aan vorige maand, toen hij tegen alle regels in twee
meisjes van amper 14 de catwalk opstuurde. "Ik doe mijn shows op de
manier die ik wil, en niet op de manier van iemand anders", vertelde hij
toen aan de New York Times. Geen excuses of rechtzetting dus.
En
dat lijkt hij ook nu niet van plan te zijn, hoewel verschillende
modellen klagen over hoe hij hen behandelt. Eén van hen onthulde dat ze
niet betaald werd voor meer dan 30 uur werk tijdens de New York Fashion
Week.
Bovendien laat hij ook minderjarige meisjes na middernacht
werken, wat ingaat tegen de richtlijn van de 'Council of Fashion
Designers of America'. Jacobs is nochtans een belangrijk bestuurslid van
de adviesgevende raad.
"Eén nacht
moest ik voor Marc Jacobs looks uitproberen van zes uur 's avonds tot
twee uur 's nachts", onthulde de 17-jarige Hailey Hasbrook aan WWD. De
dag erna liet Jacobs het meisje terugkomen voor nog meer pasbeurten.
Haar modellenbureau, Elite, ging akkoord, maar benadrukte dat Hailey
klaar moest zijn om halfelf 's avonds.
"Toen ik daar aankwam
bleek echter dat er geen specifieke eindtijd voorzien was. Uiteindelijk
kon ik pas vertrekken om halfvijf 's morgens. En om acht uur moest ik al
bij een andere mode-ontwerper zijn."
Hailey
werd uiteindelijk geboekt voor zowel de 'Marc Jacobs' als de 'Marc by
Marc Jacobs' show. Daarvoor werd ze enkel betaald met 'ruilgoederen':
gratis kleren en accessoires. Het meisje benadrukte echter dat ze "daar
zeer blij mee was" en dat het team van Marc Jacobs "superleuk en
vriendelijk" is.
Het is niet ongewoon dat modellen met kleren
betaald worden, vooral op de New York Fashion Week. Onder de Amerikaanse
wet worden ze namelijk gezien als onafhankelijke freelancers. Daardoor
zijn ze niet beschermd door de basiswetten, waaronder het krijgen een
minimumloon.
Het resultaat is dat veel meisjes na een Amerikaanse
modeshow geld verschuldigd zijn aan hun modellenbureau, die reis- en
administratiekosten eisen. De meisjes hebben echter weinig keuze, want
invloedrijke designers kunnen hun carrière maken of kraken. En dat weet
Marc Jacobs maar al te goed.
(br.hln)
Circa 450 collectiestukken van de failliete modeontwerper Walter Van Beirendonck en de hele inboedel van zijn concept store worden online geveild. Dat meldt Het Laatste Nieuws.
Curator Anne-Marie Elants, die sinds het faillissement van drie weken geleden een manier zoekt om nog zo veel mogelijk schuldeisers te betalen, zag geen andere mogelijkheid. Ze onderhandelde een paar weken lang met kandidaat-kopers, maar die boden niet voldoende voor de inboedel van de concept store. De veiling gaat volgende week van start en duurt hooguit twee weken, luidt het bij veilinghuis Moyersoen uit Wilrijk.
"We bieden 392 kledingstukken aan en zowat zestig accessoires. De startprijs is voor elk item nul euro", luidt het. Ook de hele inboedel van de concept store wordt aangeboden, zoals paspoppen en winkelrekken. Het meest opvallende item is een acht meter lange, twee meter hoge polyester beer die als kast voor de kinderkleren diende. De beer, ontworpen door Van Beirendonck in 1998, zou zeker 36.000 euro waard zijn. Op 31 maart moet alles weg zijn.
Nog niet zo lang geleden zagen we op de catwalk een opvallend mode-accessoire opduiken: het harnas. Het gaat om een soort kruising tussen bretellen en een riem, dat je boven je kleren draagt. Niemand die toen dacht dat het ook in ons straatbeeld zou verschijnen. Maar nu blijkt dat het harnas wel eens de nieuwste trend zou kunnen worden.
Het was niemand minder dan Hervé Leger die met de harnassen uitpakte op New York Fashion Week in februari.
Het modehuis gebruikte ze als versiering op jurken en probeerde zo een extra touch te geven aan de collectie. Het resultaat was een 'Warrior Women'-look: sexy vrouwen die ten strijde lijken te trekken.
De harnassen waren allemaal vervaardigd in leder en kwamen in verschillende (basis)kleuren voor: zwart, wit, bruin en grijs. De meeste harnassen werden bovenaan (van schouders tot middel) gedragen, maar enkele ervan vielen ook rond het middel en de heupen.
Een 'SM-accessoire', werd het op verschillende modeblogs genoemd. Niet iets waar we in het dagelijkse leven mee zouden rondlopen. En nog: enkel geschikt voor celebs die wel eens een moderisico durven te nemen.
Iemand zoals Lady Gaga dus. En dat klopt, want de zangeres droeg al een soortgelijk harnas in haar videoclip 'Yoü and I'. Al was het dan met iets minder kleren eronder dan op de catwalk van Hervé Leger.
Maar één ding was voor iedereen duidelijk: het harnas zou niét gedragen worden door 'de gewone vrouw'.
Nog geen maand later blijkt echter dat het mode-accessoire toch ons straatbeeld zou kunnen veroveren. Het bewijs: het harnas wordt te koop aangeboden op betaalbare online modewinkels, zoals ook het populaire Asos.com. (br.hln - foto getty)
De Belgische modeontwerpster Véronique Leroy presenteerde afgelopen weekend haar nieuwste collectie tijdens de Parijse modeweek. En dat werd er meteen eentje vol basisstukken, die vlot draagbaar zijn.
Geen bizarre stofjes, rare combinaties of opvallende snits bij Véronique Leroy. Alles was uitermate draagbaar, enkel de rijglaarsjes en ander schoeisel zaten ultrastrak rondom de vrouwenlichamen. De iets strakkere jurkjes en broeken werden dan weer minder streng door losse cardigans.
Overheersende kleur was ook hier zwart, al werd er gewerkt met oranje accenten. (br.she)
Jean Paul Gaultier stelde zijn nieuwste modelijn voor tijdens de Parijse modeweek dit weekend. Maar alle aandacht ging naar de opvallende coupes van de modellen.
Uitgroei krijgt een heel nieuwe invulling dankzij Jean Paul Gaultier. De man liet de haren van de jonge meisjes op strategische plekken blauw, roze en zwart verven, waardoor het leek alsof ze een wel erg aparte kleur van uitgroei hadden. (br.she - foto photo news)
Dochter prinses Caroline van Monaco wordt gezicht van Gucci
Dochter prinses Caroline van Monaco wordt gezicht van Gucci
Charlotte Casiraghi, de 25-jarige dochter van prinses Caroline van Monaco en kleindochter van Grace Kelly, is aangesteld als het nieuwe gezicht van modehuis Gucci.
Amazone Charlotte draagt al twee jaar speciaal voor haar ontworpen ruiterskledij van kledij en heeft een goede band met het modehuis.
"Ze is het typevoorbeeld van de moderne royal wiens natuurlijke elegantie elke stijl overstijgt", zo werd ze in het verleden door de creatieve directeur van Gucci, Frida Giannini, bejubeld. Daarenboven sierde Charlotte in september vorig jaar de cover van de Franse Vogue, waarmee ze in de voetsporen van haar moeder trad.
Nieuw record: Hermèstas ter waarde van 1.5 miljoen euro
Nieuw record: Hermèstas ter waarde van 1.5 miljoen euro
Wie dacht een dure handtas in huis te halen met een Chanel of Dior, gaat raar opkijken. Hermès heeft een nieuwe tas gecreëerd. En vraagt daar maar liefst 1.5 miljoen euro voor.
De tassen zijn gemaakt in goud, kregen een krokodillenleder uitstraling en zijn bezet met 1.600 diamanten. Dat zorgt voor het expansieve prijskaartje. De tasjes zijn nochtans ultraklein. Fans moeten snel zijn want van elk model zijn maar 3 exemplaren verkrijgbaar.
De bekende juwelenontwerper Pierre Hardy mocht de ontwikkeling en productie voor zijn rekening nemen. (br.hln)
Niet voor eerst zien we op de catwalk opvallend harige (bont?) vesten verschijnen. Dries Van Noten kleurde die van hem geel, blauw en bruin; helemaal afgestemd op zijn collectie waarbij zwart de basis was en kleurrijke prints de eentoningheid doorbraken
De retrokoorts heeft ook toegeslagen bij het Canadese ontwerpersduo DSquared2. Op de catwalk in Milaan stuurden ze vrouwen met beehives, vlinderbrillen, driekwartbroeken, nauwe rokken en bontjassen de catwalk op. (foto getty)