Marc Jacobs ligt weer onder vuur. Verschillende modellen beschuldigen de ontwerper ervan dat hij hen niet betaalde voor het showen van zijn ontwerpen op de catwalk. Bovendien laat hij de meisjes ook onmogelijk veel uren werken. De reactie van Jacobs? "Als ze niet met ons willen werken, dan moeten ze niet", liet hij op Twitter weten.
Alweer een zelfverzekerde uitspraak van de bekende fashion designer. Het
doet ons denken aan vorige maand, toen hij tegen alle regels in twee
meisjes van amper 14 de catwalk opstuurde. "Ik doe mijn shows op de
manier die ik wil, en niet op de manier van iemand anders", vertelde hij
toen aan de New York Times. Geen excuses of rechtzetting dus.
En
dat lijkt hij ook nu niet van plan te zijn, hoewel verschillende
modellen klagen over hoe hij hen behandelt. Eén van hen onthulde dat ze
niet betaald werd voor meer dan 30 uur werk tijdens de New York Fashion
Week.
Bovendien laat hij ook minderjarige meisjes na middernacht
werken, wat ingaat tegen de richtlijn van de 'Council of Fashion
Designers of America'. Jacobs is nochtans een belangrijk bestuurslid van
de adviesgevende raad.
"Eén nacht
moest ik voor Marc Jacobs looks uitproberen van zes uur 's avonds tot
twee uur 's nachts", onthulde de 17-jarige Hailey Hasbrook aan WWD. De
dag erna liet Jacobs het meisje terugkomen voor nog meer pasbeurten.
Haar modellenbureau, Elite, ging akkoord, maar benadrukte dat Hailey
klaar moest zijn om halfelf 's avonds.
"Toen ik daar aankwam
bleek echter dat er geen specifieke eindtijd voorzien was. Uiteindelijk
kon ik pas vertrekken om halfvijf 's morgens. En om acht uur moest ik al
bij een andere mode-ontwerper zijn."
Hailey
werd uiteindelijk geboekt voor zowel de 'Marc Jacobs' als de 'Marc by
Marc Jacobs' show. Daarvoor werd ze enkel betaald met 'ruilgoederen':
gratis kleren en accessoires. Het meisje benadrukte echter dat ze "daar
zeer blij mee was" en dat het team van Marc Jacobs "superleuk en
vriendelijk" is.
Het is niet ongewoon dat modellen met kleren
betaald worden, vooral op de New York Fashion Week. Onder de Amerikaanse
wet worden ze namelijk gezien als onafhankelijke freelancers. Daardoor
zijn ze niet beschermd door de basiswetten, waaronder het krijgen een
minimumloon.
Het resultaat is dat veel meisjes na een Amerikaanse
modeshow geld verschuldigd zijn aan hun modellenbureau, die reis- en
administratiekosten eisen. De meisjes hebben echter weinig keuze, want
invloedrijke designers kunnen hun carrière maken of kraken. En dat weet
Marc Jacobs maar al te goed.
(br.hln)
Circa 450 collectiestukken van de failliete modeontwerper Walter Van Beirendonck en de hele inboedel van zijn concept store worden online geveild. Dat meldt Het Laatste Nieuws.
Curator Anne-Marie Elants, die sinds het faillissement van drie weken geleden een manier zoekt om nog zo veel mogelijk schuldeisers te betalen, zag geen andere mogelijkheid. Ze onderhandelde een paar weken lang met kandidaat-kopers, maar die boden niet voldoende voor de inboedel van de concept store. De veiling gaat volgende week van start en duurt hooguit twee weken, luidt het bij veilinghuis Moyersoen uit Wilrijk.
"We bieden 392 kledingstukken aan en zowat zestig accessoires. De startprijs is voor elk item nul euro", luidt het. Ook de hele inboedel van de concept store wordt aangeboden, zoals paspoppen en winkelrekken. Het meest opvallende item is een acht meter lange, twee meter hoge polyester beer die als kast voor de kinderkleren diende. De beer, ontworpen door Van Beirendonck in 1998, zou zeker 36.000 euro waard zijn. Op 31 maart moet alles weg zijn.
Nog niet zo lang geleden zagen we op de catwalk een opvallend mode-accessoire opduiken: het harnas. Het gaat om een soort kruising tussen bretellen en een riem, dat je boven je kleren draagt. Niemand die toen dacht dat het ook in ons straatbeeld zou verschijnen. Maar nu blijkt dat het harnas wel eens de nieuwste trend zou kunnen worden.
Het was niemand minder dan Hervé Leger die met de harnassen uitpakte op New York Fashion Week in februari.
Het modehuis gebruikte ze als versiering op jurken en probeerde zo een extra touch te geven aan de collectie. Het resultaat was een 'Warrior Women'-look: sexy vrouwen die ten strijde lijken te trekken.
De harnassen waren allemaal vervaardigd in leder en kwamen in verschillende (basis)kleuren voor: zwart, wit, bruin en grijs. De meeste harnassen werden bovenaan (van schouders tot middel) gedragen, maar enkele ervan vielen ook rond het middel en de heupen.
Een 'SM-accessoire', werd het op verschillende modeblogs genoemd. Niet iets waar we in het dagelijkse leven mee zouden rondlopen. En nog: enkel geschikt voor celebs die wel eens een moderisico durven te nemen.
Iemand zoals Lady Gaga dus. En dat klopt, want de zangeres droeg al een soortgelijk harnas in haar videoclip 'Yoü and I'. Al was het dan met iets minder kleren eronder dan op de catwalk van Hervé Leger.
Maar één ding was voor iedereen duidelijk: het harnas zou niét gedragen worden door 'de gewone vrouw'.
Nog geen maand later blijkt echter dat het mode-accessoire toch ons straatbeeld zou kunnen veroveren. Het bewijs: het harnas wordt te koop aangeboden op betaalbare online modewinkels, zoals ook het populaire Asos.com. (br.hln - foto getty)
De Belgische modeontwerpster Véronique Leroy presenteerde afgelopen weekend haar nieuwste collectie tijdens de Parijse modeweek. En dat werd er meteen eentje vol basisstukken, die vlot draagbaar zijn.
Geen bizarre stofjes, rare combinaties of opvallende snits bij Véronique Leroy. Alles was uitermate draagbaar, enkel de rijglaarsjes en ander schoeisel zaten ultrastrak rondom de vrouwenlichamen. De iets strakkere jurkjes en broeken werden dan weer minder streng door losse cardigans.
Overheersende kleur was ook hier zwart, al werd er gewerkt met oranje accenten. (br.she)
Jean Paul Gaultier stelde zijn nieuwste modelijn voor tijdens de Parijse modeweek dit weekend. Maar alle aandacht ging naar de opvallende coupes van de modellen.
Uitgroei krijgt een heel nieuwe invulling dankzij Jean Paul Gaultier. De man liet de haren van de jonge meisjes op strategische plekken blauw, roze en zwart verven, waardoor het leek alsof ze een wel erg aparte kleur van uitgroei hadden. (br.she - foto photo news)
Dochter prinses Caroline van Monaco wordt gezicht van Gucci
Dochter prinses Caroline van Monaco wordt gezicht van Gucci
Charlotte Casiraghi, de 25-jarige dochter van prinses Caroline van Monaco en kleindochter van Grace Kelly, is aangesteld als het nieuwe gezicht van modehuis Gucci.
Amazone Charlotte draagt al twee jaar speciaal voor haar ontworpen ruiterskledij van kledij en heeft een goede band met het modehuis.
"Ze is het typevoorbeeld van de moderne royal wiens natuurlijke elegantie elke stijl overstijgt", zo werd ze in het verleden door de creatieve directeur van Gucci, Frida Giannini, bejubeld. Daarenboven sierde Charlotte in september vorig jaar de cover van de Franse Vogue, waarmee ze in de voetsporen van haar moeder trad.
Nieuw record: Hermèstas ter waarde van 1.5 miljoen euro
Nieuw record: Hermèstas ter waarde van 1.5 miljoen euro
Wie dacht een dure handtas in huis te halen met een Chanel of Dior, gaat raar opkijken. Hermès heeft een nieuwe tas gecreëerd. En vraagt daar maar liefst 1.5 miljoen euro voor.
De tassen zijn gemaakt in goud, kregen een krokodillenleder uitstraling en zijn bezet met 1.600 diamanten. Dat zorgt voor het expansieve prijskaartje. De tasjes zijn nochtans ultraklein. Fans moeten snel zijn want van elk model zijn maar 3 exemplaren verkrijgbaar.
De bekende juwelenontwerper Pierre Hardy mocht de ontwikkeling en productie voor zijn rekening nemen. (br.hln)
Niet voor eerst zien we op de catwalk opvallend harige (bont?) vesten verschijnen. Dries Van Noten kleurde die van hem geel, blauw en bruin; helemaal afgestemd op zijn collectie waarbij zwart de basis was en kleurrijke prints de eentoningheid doorbraken
De retrokoorts heeft ook toegeslagen bij het Canadese ontwerpersduo DSquared2. Op de catwalk in Milaan stuurden ze vrouwen met beehives, vlinderbrillen, driekwartbroeken, nauwe rokken en bontjassen de catwalk op. (foto getty)
Ancien Naomi Campbell steelt show op catwalk in Milaan
Ancien Naomi Campbell steelt show op catwalk in Milaan
Roberto Cavalli deelde vandaag op de modeweek in Milaan zijn eigen modeprijs uit aan Naomi Campbell. Deze 41-jarige schoonheid sloot zijn catwalkshow af in een sexy enkellange jurk met diep decolleté en blote rug.
"Als er een Oscar bestond voor het beste model ter wereld, dan zou ik die aan Naomi geven", aldus de Italiaanse designer. Ze liep als beginnend model al voor de designer op de catwalk van zijn tweede show. "Naomi was in haar jonge jaren erg wild, veel wilder dan vandaag. Maar bij elke creatie die je haar laat dragen, weet ze hoe dit te interpreteren, ze is de actrice van de modewereld."
De laatste collectie van Cavalli draaide vooral rond dierenprints en volumineuze rokjes, glitterjurken, maxijurken en brede broeken. De catwalk was bedekt met 39.000 rozen die een tijgerpatroon vormden. Zelfs de hoge hakken van de modellen hadden een beestige look, de zonnebrillen werkte de designer af met luipaardenprint en krokodillenleder. Cavalli zelfs was het meest lovend over zijn visnetkousen: "Ze zijn erg sexy." (br.hln)
Het is een drukte van jewelste in modeland. De modehuizen wisselen massaal van hoofdontwerpers, en ook Yves Saint Laurent blijft niet achter. Zij strikten de hoofdontwerper van de Dior-mannencollectie.
Hedi Slimani zal de Italiaan Stefano Pilati bij Yves Saint Laurent vervangen. Het contract zou getekend zijn, maar het is nog tot op de Parijse modeweek wachten voor de officiële bevestiging van het modehuis.
Slimane maakte eerder furore bij het modehuis Dior. Daar was hij verantwoordelijk voor de mannencollectie. Volgens critici bracht Slimani niet alleen een ongekende verandering in de Dior-collectie, maar zorgde hij met zijn swingende modellen ook voor een revolutie op de gehele mannenmodemarkt. (br.she - foto photo news)
De Oscar voor mooiste jurk gaat naar... Michelle Williams
De Oscar voor mooiste jurk gaat naar... Michelle Williams
De celebs in Hollywood bereiden zich al weken voor op dé rodeloper
van het jaar, de Academy Awards in het Kodak Theatre. De mooiste
verschijningen waren actrices Michelle Williams, Angelina Jolie,
Jennifer Lopez, Rooney Mara en Emma Stone.
De award voor de prachtigste jurk gaat naar Michelle Williams, ze ging
voor een gewaagde koraalrode jurk van Louis Vuitton, die mooi
contrastreerde met de meer veilige keuzes van haar concurrentes. (br.hln - beeld photo news)
Het modehuis Jil Sander krijgt zijn vroegere bazin terug. De vrouw die
haar naam gaf aan het bedrijf, keert zelf naar haar vroegere onderneming
terug. Dat deelde het pr-agentschap van de onderneming vrijdag in
München mee.
"Jil Sander is terug", aldus de mededeling. De
68-jarige modeontwerpster zal vanaf dinsdag als creatief directeur voor
het bedrijf werken.
De huidige creatief directeur, onze
landgenoot Raf Simons, houdt het op 27 februari voor bekeken. De
Noord-Duitse Sander verkocht ruim twaalf jaar geleden grote delen van
haar bedrijf en trok zich in 2004 helemaal terug.
"Ik ben erg
gelukkig hier weer te zijn. Het voelt net aan alsof ik na een korte reis
weer ben thuisgekomen", zo werd ze geciteerd.
Er wordt al lange tijd gefluisterd dat Simons naar modehuis Dior zou trekken en misschien wordt dat nu eindelijk werkelijkheid.
Het modehuis Jil Sander moet verder zonder de Belgische topontwerper Raf Simons. En dat is volgens insiders de ideale gelegenheid om Jil Sander, oprichtster van het label, terug te introduceren als creatief directeur.
Jil Sander verkocht haar modehuis in 1999 aan de Prada Group en maakte een jaar later haar laatste collectie voor het huis. In 2003 maakte ze een comeback, maar ook die samenwerking bleek van erg korte duur te zijn.
Jil Sander maakte vorige zomer bekend te stoppen met haar samenwerking met Uniqlo en aan een nieuw project bezig te zijn, waar meer over bekend zou raken tijdens de Milanese Fashion Week. En laat dat nu net het tijdstip zijn waarop Simons zijn vertrek aankondigde. Wordt ongetwijfeld vervolgd. (br.she - beeld photo news)
Buiten mogen de temperaturen dan onder nul gezakt zijn. Ook binnen was het gisteren ijskoud. Christopher Bailey, artistiek directeur bij het modehuis Burberry, liet het namelijk sneeuwen op zijn catwalk.
De man hulde zijn modellen in dikke bomber jackets, opvallende ruitjurkjes met ruches, potloodrokken en kledij met uilenprints. Omdat dat alles mogelijk nog niet spectaculair genoeg was, liet de man het tijdens de slotminuten sneeuwen op de catwalk. (br.she - beeld photo news)
Ook Marchesa zette in op rodeloperjurken en deed dat met veel kant, tule en zwier. Rood, wit en goud zijn de overheersende kleuren, met één opvallend detail in blauw. Benieuwd wie het komende jaar deze jurken van de catwalk zal plukken... Stacy Keibler en Taylor Momsen droegen alvast eenvoudige(re) kanten jurken naar de show.
H&M heeft de collectie Marni for H&M gisteren officieel
gelanceerd. Celebs als Rose McGowan, Rashido Jones, Noomi Rapace, Zoe
Saldana en Lily Collins waren aanwezig in Marni for H&M-ontwerpen.
Zoals de 'first look' al aangaf is het een sombere collectie, zeker voor
de lente. Het kleurenpalet is donker (zwart, donkergoen, donkerblauw)
en weinig frivool.
De H&M-collectie is schatplichtig aan de
lentecollectie die Marni vorig jaar showde op de catwalk. De
patroontjes, prints, snits en stoffen vertonen sterke gelijkenissen.
Gelukkig maar: zo heeft wat je in H&M koopt ook die echte
Marni-stempel.
Ook voor mannen is er een (kleinere) collectie.
Opvallend: Marni kiest opnieuw voor de blote enkels, een stijl die
enkele modebewuste celebs al jaren dragen maar nooit echt werd opgepikt
door het grote publiek. Misschien dit jaar...(br.hln)
Harige tulbanden op de catwalk van McQ Alexander McQueen
Harige tulbanden op de catwalk van McQ Alexander McQueen
De modeshow van McQ by Alexander McQueen is nu al een van onze hoogtepunten op de Londense modeweek. Op technobeats kwamen de modellen de catwalk vol herfstbladeren opgewandeld. De kledij was bijzonder elegant en feëriek, maar het waren in eerste instantie de bijzondere kapsels van de modellen, het leken wel tulbanden, die de aandacht trokken.(br.hln)
Optische illusiejurk van Stella McCartney blijft scoren
Optische illusiejurk van Stella McCartney blijft scoren
In 2011 was Kate Winslet hét uithangsbord van de optische
illusiejurken van Stella McCartney, in 2012 werden maar liefst drie
slachtoffers gevonden: Kate Moss, Yasmin le Bon en Shalom Harlow.
De drie droegen elk een variant op de onderhand beroemde stijl tijdens
een diner ter ere van Stella's collectie op de modeweek in Londen.
Kate Moss
koos er naar goede gewoonte voor om haar lange, slanke benen te laten
zien in een zwarte minijurk. De vleeskleurige figuren ter hoogte van de
taille geven de illusie van een 'zandloperfiguur', waar zelfs iemand als
Kate Moss voordelen uit haalt.
Yasmin Le Bon
droeg de lange versie van de jurk van Kate Moss, maar met minder effect.
Het model heeft van nature uit al meer rondingen dan Kate, en deze
specifieke jurk brengt die eigenlijk niet tot zijn recht. Een misser
voor Yasmin.
De winnaar van het diner was evenwel Shalom Harlow. Deze jurk had het allemaal: optische illusie, prachtige riem én een vloeiende lijn.
We zijn niet goed bezig. Dat vindt modeontwerpster Vivienne Westwood althans. Zij vindt dat de mensen er nog nooit zo lelijk hebben uitgezien.
Vivienne Westwood stelde onlangs haar nieuwste collectie voor tijdens de Londense Fashion Week. Vrouwelijke silhouetten, zwierige rokjes en kleurrijke blouses waren schering en inslag. Dat je een centje meer moet betalen voor haar ontwerpen vindt de rosse designster geen punt. "Mensen grijpen nog veel te vaak terug naar goedkope kledij, daardoor stappen ze hoogst ongeïnspireerd door het leven." (br.she)