Kwaliteit vrouwenkledij daalt snel
Een Britse hulplijn voor
consumenten kreeg in 2008 een recordaantal klachten over de slechte
kwaliteit van vrouwenkledij. Het aantal meldingen over losse knopen,
kapotte ritsen en een slechte snit steeg ten opzichte van 2007 met 23
procent.
Goedkope ketens Als
we naar de cijfers kijken, dan lijkt het alsof de kwaliteit van
vrouwenkledij even snel daalt als de prijskaartjes. De laatste 5 jaar
is de prijs van kledij met 25 procent gedaald. Mensen kopen hierdoor
gemiddeld 40 procent meer kledingstukken. Goedkope ketens verkopen hun
stukken in grote aantallen aan een spotprijs. Deze formule blijkt
succesvol te zijn, want deze ketens doen het goed.
Meer druk Steeds
meer kledij wordt in lagelonenland geproduceerd waar ze veel moeten
maken voor een minimale kost. Het verband tussen beide werd nog niet
bewezen, maar je kunt niet ontkennen dat er een hogere druk is om meer
te produceren tegen lage prijzen. Daarvoor moet iets voor opgeofferd
worden. Merken proberen sneller in te spelen op de eeuwig veranderende
trends, waardoor de kledij ook sneller gemaakt en geleverd moet worden.
Basis moet goed zijn Zullen
vrouwen in opstand komen en weigeren om nog goedkope kledij van slechte
kwaliteit te kopen of zullen ze hun lot accepteren? Britse
modeconsulente Sarah Lucas is niet verbaasd over het gestegen aantal
klachten. "Hoewel vrouwen geen uitstekende kwaliteit verwachten van een
jurk van 20 euro, ze verwachten wel dat een aantal basisdingen in orde
zijn. Zo moeten ritsen openen zonder kapot te gaan, zomen moeten
blijven zitten en knopen mogen er niet afvallen." Een andere insider
zegt dat niet alleen goedkope merken de schuld dragen. "Ik heb bij veel
dure merken al slechte kwaliteit opgemerkt. Ritsen gaan ontzettend snel
stuk en knopen vielen van gloednieuwe jassen. Zelfs bij een handtas van
meer dan 1.000 euro brak het draagbandje meteen af." (br.nina)
|