Een Britse hulplijn voor
consumenten kreeg in 2008 een recordaantal klachten over de slechte
kwaliteit van vrouwenkledij. Het aantal meldingen over losse knopen,
kapotte ritsen en een slechte snit steeg ten opzichte van 2007 met 23
procent.
Goedkope ketens Als
we naar de cijfers kijken, dan lijkt het alsof de kwaliteit van
vrouwenkledij even snel daalt als de prijskaartjes. De laatste 5 jaar
is de prijs van kledij met 25 procent gedaald. Mensen kopen hierdoor
gemiddeld 40 procent meer kledingstukken. Goedkope ketens verkopen hun
stukken in grote aantallen aan een spotprijs. Deze formule blijkt
succesvol te zijn, want deze ketens doen het goed.
Meer druk Steeds
meer kledij wordt in lagelonenland geproduceerd waar ze veel moeten
maken voor een minimale kost. Het verband tussen beide werd nog niet
bewezen, maar je kunt niet ontkennen dat er een hogere druk is om meer
te produceren tegen lage prijzen. Daarvoor moet iets voor opgeofferd
worden. Merken proberen sneller in te spelen op de eeuwig veranderende
trends, waardoor de kledij ook sneller gemaakt en geleverd moet worden.
Basis moet goed zijn Zullen
vrouwen in opstand komen en weigeren om nog goedkope kledij van slechte
kwaliteit te kopen of zullen ze hun lot accepteren? Britse
modeconsulente Sarah Lucas is niet verbaasd over het gestegen aantal
klachten. "Hoewel vrouwen geen uitstekende kwaliteit verwachten van een
jurk van 20 euro, ze verwachten wel dat een aantal basisdingen in orde
zijn. Zo moeten ritsen openen zonder kapot te gaan, zomen moeten
blijven zitten en knopen mogen er niet afvallen." Een andere insider
zegt dat niet alleen goedkope merken de schuld dragen. "Ik heb bij veel
dure merken al slechte kwaliteit opgemerkt. Ritsen gaan ontzettend snel
stuk en knopen vielen van gloednieuwe jassen. Zelfs bij een handtas van
meer dan 1.000 euro brak het draagbandje meteen af." (br.nina)
Op de catwalk in
Milaan was ze alomtegenwoordig: de 'manbag'. Maar ook bij de sterren
lijkt hij aan te slaan: Brad Pitt en David Beckham schamen zich niet
langer om met een handtas op straat te lopen.
Vrouwelijke inhoud De
macho blijkt met uitsterven bedreigd te zijn. Brits onderzoek toonde
aan dat 8 op de 10 mannen zichzelf eerder een metroseksueel vindt. Dit
soort man komt daar tegenwoordig eerlijk voor uit door publiekelijk een
handtas te dragen, meldt nu.nl. Maar wat nog meer opvalt: ze vullen hun
tas met erg 'vrouwelijke' dingen. 1 op 5 neemt namelijk altijd een
dagcrème of eyeliner mee. "Mannen vinden hun uiterlijk steeds
belangrijker, aan hun kledij besteden ze bijna net zoveel aandacht als
vrouwen", aldus onderzoeker Pete Markey. (br.hln)
Nadat
eerder al Veronique Branquinho en Dries Van Noten hun mannencollecties
voor de komende winter lieten zien op de Parijse catwalk, kwam gisteren
Ann Demeulemeester aan de beurt.
Demeulemeester had haar eerste show in Parijs in
'92 en werd er sindsdien een vaste waarde. Als lid van de legendarische
ontwerpersgroep de Zes van Antwerpen plaatste ze mee België op
de modekaart. Had ze al in '87 haar eerste damescollectie, pas in '96
kwam ze ook met een mannencollectie.
Het lijkt alsof
Demeulemeester de man komende winter aan het paardrijden wil krijgen,
met een soort ruiterlook, compleet met hoge laarzen en witte broek. Een
koude winter wordt het ook, getuige de vele lagen kleding in zwart en
bruin, de (nep?)bontjassen, de leren handschoenen en de
alomtegenwoordige hoeden.
Vandaag, op de laatste dag
van de shows, komt nog Walter Van Beirendonck in actie, en toont Kris
Van Assche een nieuwe collectie voor Dior Homme. (br.Het Nieuwsblad)
Kerstmis is nog niet voorbij of de modewereld staat al in het
teken van de lente. Bij het ontluiken van de eerste bloesems laten we
ons graag volledig gaan. Zwierige rokjes en leuke sandalen kunnen terug
de kast uit. Om ons helemaal in zomerse sferen te brengen,
herintroduceren de modeontwerpers de blote schoudertopjes. Do you do
you Saint Tropez!
Het is officieel: de eerste lentetrend is binnen. Het is niet voor
iedereen weggelegd, maar wij juichen de nieuwste trend alvast toe. De
nieuwste blote schoudertopjes zijn niet alleen superzomers, ze zijn ook
nog eens elegant. Bovendien zijn de schouders één van de slankste delen
van ons lichaam, en mogen ze dus best eens extra in de kijker worden
gezet.(br.She)
Een hippe trenchcoat die eveneens fungeert als een
hoogtechnologisch snufje, het lijkt haast onmogelijk. De Nederlandse
nieuwbakken modeontwerpster Barbara van der Zanden maakt het echter
waar met haar handige zonnecellenjas, een trenchcoat die je GSM in no
time heroplaadt.
De zonnecellenjas is volgestopt met zonnecellen, waardoor je via een
simpele aansluiting je IPhone, minilaptop en GSM zonder problemen kan
opladen. Het design zal te zien zijn tijdens de Amsterdam International
Fashion Week van 24 januari tot en met 1 februari. (br.she)
De Cortez-sneaker
van Nike is legendarisch, hij is al populair sinds 1972 bij atleten én
modebewuste sportievelingen. Dit seizoen vindt het merk zijn klassieker
opnieuw uit met betere materialen en felle kleurtjes.
Felle kleuren De
Cortez raakte populair uitgekiend schokdempingssysteem in de zool en
vanwege zijn lichte gewicht. Het model werd over de jaren heen al in
verschillende materialen uitgevoerd: leder, nylon en suède. Deze lente
wilde Nike zijn paradepaardje een nieuwe look geven. De nieuwe Cortez
Fly Motion is nog lichter en soepeler dan het originele model. De
lederen schoen bestaat nu de meest felle kleuren en contrasten en past
zo helemaal in de nieuwste trends. Ook de nylon en suède versies worden
deze lentecollectie heruitgegeven. (br.nina)
De Franse modeontwerpster Sonia Rykiel wordt door het modemuseum Les
Arts Decoratifs in Parijs nog tot en met 19 april geëerd voor haar
uitgebreide modecarrière. Foto's, video's en verhaalpublicaties tonen
het leven achter de schermen van een van de meest vooruitstrevende en
beruchte modeontwerpsters.
Rykiel staat bekend om haar extravagante collecties, die een
weerspiegeling vormen voor de maatschappelijke problemen. Naar
aanleiding van het veertigjarige bestaan van het gelijknamige modehuis
organiseert Les Arts Decoratifs een overzichtstentoonstelling van alle
toonaangevende werken van Sonia Rykiel.
Calvin Klein
brengt een primeur: een geur dat voor muziek zorgt. De klassieke geur
'CK One' blijft hetzelfde, alleen wordt deze uitgebracht in de vorm van
een luidspreker, die kan aangesloten worden op een mp3-speler.
We are one 'CK
One' bestaat al langer, maar wordt opgefrist. Het flesje wordt
vernieuwd met opschriften. De vertaling van deze vreemde slogans
betekent hetzelfde als 'We are one'. Het wordt ondergebracht onder een
glazen stolp die eigenlijk een luidspreker is. Begin februari ligt het
muzikale parfum in de winkels. (br.hln)
Het lijkt alsof de ontwerpers
steeds verder moeten gaan om wat aandacht te krijgen. Het merk Complexo
B stuurde als afsluiter van de Fashion Week in Brazilië een
transseksuele actrice op de catwalk.
Staande ovatie Het
model Patricia Araujo is in Brazilië bekend door haar carrière als
actrice. Ze sloot voor het merk Complexo B. de Fashion Week in Rio de
Janeiro af. Toen ze in een lange bontjas en een korte jurk de catwalk
betrad, kreeg ze een staande ovatie. De designer van het merk, Beto
Neves, wilde met Araujo het publiek versteld doen staan, meldt
styletoday.nl.
Een ster De Braziliaanse
media noemden de 25-jarige actrice de ster van de Fashion Week. Ook
Patricia zelf was tevreden over haar 'optreden': "Ik vind het heerlijk
om door de pers lastig gevallen te worden. Ik droomde hier al van toen
ik nog kind was." (br.hln)
Deze lente mag het
allemaal glitteren. Op de catwalk bij Ralph Lauren en Dolce &
Gabbana zagen we glanzende stoffen in goud, brons en zilver. Je trekt
er alle aandacht mee, deze kleuren brengen je ook meteen in een
vrolijke lentestemming.
Glanzende luxe Deze
lente merken we niets van een crisis in onze garderobe. De ontwerpers
gingen voor luxe met ontwerpen die glanzen en stijl uitstralen. Je mag
schitteren met goud, brons of zilver. Dit seizoen zijn deze kleuren
niet enkel voor accessoires weggelegd. Ga voor een zilveren jurk,
bronzen broek of gouden hemdje. Je ziet er meteen chique genoeg uit om
naar een feestje te gaan, maar je kan er ook mee naar kantoor. Deze
kleuren zijn echter niet makkelijk te combineren. Kies voor beige,
bruine of grijze accessoires, zodat je metallic kledingstuk alle
aandacht krijgt. De echte durvers gaan voor gouden trenchcoat.
Make-up Je
zwarte lipstick en de donkere oogschaduw die vorig seizoen zo hot
waren, mag je weer in de vuilbak werpen. Want ook wat make-up betreft,
mag je helemaal voor metaalkleuren gaan. Deze look oogt veel
natuurlijker dan de vorige trends en de tinten flatteren gelukkig haast
elk huidtype. Warme brunettes kiezen best voor goud, koele blondines
gaan voor zilver. (br.Nina)
Marlies Dekkers is
uitgeroepen tot ondernemer met het meeste lef. De Nederlandse
lingerieontwerpster ontving gisteren de Lef Award tijdens de Big
Improvement Day, een conferentie voor ondernemers in Amsterdam. Dekkers
kreeg de meeste stemmen via de website van het evenement.
Extra bandjes Dekkers,
die bekend staat om haar sexy lingerie met strakke lijnen en extra
bandjes, wordt op de website geprezen om de 'opschudding die ze
veroorzaakte in de lingeriewereld'. "Ze is continu vernieuwend en houdt
vast aan de doelen die ze wil bereiken."
De lingerie van de
ontwerpster, die vorig jaar haar vijftienjarige jubileum vierde, wordt
inmiddels wereldwijd verkocht. Ze heeft onder meer winkels in New York,
Parijs en Berlijn. (br.hln)
Au Naturel gaan lijkt wel een nieuwe trend. We hebben de
onbewerkte foto's van de Belgische Betty nog niet goed verwerkt of we
krijgen al nieuwe naturelbeelden op ons bord. Deze keer van Madonna, in
een reclamecampagne voor haar cd Hard Candy.
Om haar cd Hard Candy terug onder de aandacht te brengen, liet
Madonna enkele nieuwe foto's maken. De foto's lekten 'per ongeluk' uit
naar de pers. Op de foto's zien we een wel erg naturelle, bijna niet
gephotoshopte Madonna. Volgens sommigen een reclamestunt, andere media
zijn er alvast volledig weg van en spreken over een 'rauwe versie, die
nooit had mogen uitlekken'.
De modeweek voor
mannen in Milaan is nog maar net begonnen en het is al ruzie. Giorgio
Armani beschuldigt ontwerpersduo Dolce & Gabbana van een broek van
hem te hebben gekopieerd. De ontwerpers halen bitsig uit in de
Italiaanse pers.
Broek met motief In
Milaan krijg je deze week een blik op de mannenmode voor de komende
winter, meldt Weekend.be. Bij Dolce en Gabbana zagen we zaterdag een
zijden broek op de catwalk waarop een ruitmotief gestikt was. Een dag
later verscheen bij de show van Armani een pantalon met exact hetzelfde
motief.
Nog veel te leren Armani begon
meteen met modder te smijten in de pers. "Nu kopiëren ze, later zullen
ze leren". Het duo reageerde scherp met: "De ontwerpen van Armani
dienden nooit als inspiratiebron voor ons, we hebben al jaren zijn
collectie niet meer bekeken. We hebben nog veel te leren, maar niet van
hem." (br.nina)
De push-up onderbroek voor mannen doet het goed, volgens de lingeriebeurs van Parijs wordt dit een heuse trend.
Vals spelen Voor
vrouwen is er al langer een slip die de kont lift en wat extra ronding
geeft. Maar nu kunnen ook mannen vals spelen met hun ondergoed, meldt
Styletoday.nl. De push-up onderbroek laat namelijk hun geslachtsorgaan
groter lijken omdat hij een liftende werking heeft. Je vindt deze
broekjes onder andere bij DIM en het Australische merk Aussiebum. Voor
deze 'penisverlening' zonder operatie betaal je ongeveer 10 euro.
Blijkbaar is hier een grote vraag naar bij mannen, in een week tijd werden al meer dan 50.000 exemplaren verkocht. (br.nina)
Angelina Jolie
verscheen op de Duitse rode loper van de première van The Curious Case
Of Benjamin Button met een nieuw kapsel. In haar eenvoudig witte
mantelpakje en met manlief Brad Pitt aan haar zijde straalde de
actrice.
Oorbellen Angelina
Jolie bewees dat de klassieke kapsels helemaal terug zijn. Ze verscheen
op de rode loper met een glamoureus kapsel dat stijlvol aan de zijkant
was opgestoken. Voor de première hield ze het eenvoudig met een wit
mantelpakje, maar haar elegante oorbellen maakten de outfit helemaal
af. Brad Pitt maakte een groter fasionstatement in een stijlvol zwart
pak met trendy sjaal én snor. (br.nina)
De Antwerpse
modeontwerper Tim Van Steenbergen lanceert voor de eerste keer een
collectie brillen. Hij werkt daarvoor samen met het bekende merk Theo.
De brillen zijn vanaf nu te koop en zijn geïnspireerd op de jaren 50.
Oldtimers De
ontwerper nam als inspiratie de vorm van Amerikaanse oldtimers. Hij
maakte 3 brillen in kunststof en 3 in metaal. Ze vallen op door hun
afgeronde hoeken, zoals op de bumper van de wagens uit de jaren 50. In
de namen voor de modellen trok hij de lijn van de oldtimer door met
namen als Impala, Le Sabre en Wildcat. Deze laatste werd al genomineerd
voor een vakprijs.
Verlengstuk kleding Volgens
Theo werden de contacten voor de samenwerking gelegd op een receptie in
Moskou. Van Steenbergen is van mening dat brillen een verlengstuk van
zijn kleding zijn. Hij probeerde bij de monturen dezelfde kleuren uit
zijn rokken en hemden te gebruiken.
De 30-jarige Van
Steenbergen studeerde in 2000 af aan de Antwerpse modeacademie en is
momenteel hij artistiek directeur van het Belgische kledinglabel Chine.
(br.hln)
Retro is al langer
trendy, voor komend lenteseizoen zochten designers als Alexander
McQueen en Jill Sander inspiratie in de jaren '20. Denk aan fleurige,
lichte retrojurkjes, vaak zonder taille, met franjes die leuk zwieren
als je danst.
Wat? Je
herkent een jurk met een look uit de jaren '20 vooral aan de
gedetailleerde afwerking met steentjes of veertjes, hij heeft vaak geen
taille en is versierd met sierlijke franjes. Met deze trend worden de
jurken weer wat korter en laten ze nog meer bloot: verwacht je deze
lente maar aan blote knieën en armen. Het leuke eraan is de
vrouwelijkheid, de elegantie én het feit dat dit soort jurk haast elke
vrouw flatteert.
Hoe combineren? Ben je
wat onzeker over je armen of is het gewoon nog fris, combineer deze
jurk dan met een eenvoudige bolero. Bij deze trend is het heel
belangrijk niet te overdrijven. Geef je jurk een moderne twist en
combineer bijvoorbeeld met een getailleerd lederen vestje. Je kan er
ook gouden sandalen met sleehak, chique ballerina's of andere trendy
accessoires bij dragen. (br.nina)
Sonia Rykiel (° 1930, Parijs) is van Russisch-Roemeense afkomst en wordt op haar zeventiende etalagiste in een Parijse kledingzaak. Ze trouwt met Sam Rykiel, eigenaar van modeboetiek Laura. Wanneer ze in 1962 zwanger raakt, vindt ze nergens een zachte positiejurk. Dus vraagt ze hun leverancier uit Venetië om haar eigen ontwerp uit te voeren in wollen jersey.
In 1968 opent ze haar eerste eigen boetiek, gespecialiseerd in breigoed. Al snel wordt Rykiel een eersterangsontwerper met elegante, vloeiende kleren in zachte wol, jersey, angora en mohair. De lijnen zijn soepel, sluik en zeer nauwsluitend. Rykiel zelf draagt altijd zwart en heeft een vlammend rode haardos waar niet naast te kijken valt. Daarbij heeft ze een buitengewoon talent om overal in de kijker te lopen. Amerikanen noemen haar meteen "de koningin van het breigoed". Haar favoriete kleuren zijn vooral beige, grijs, donkerblauw en antraciet.
Rykiel schrijft over de jaren heen heel wat boeken, waaronder een A tot Z over mode en een serie kinderboeken. Ze start ook met de eerste van een reeks parfums: 17ième Sens. In 1980 wordt ze uitgeroepen tot een van de tien meest elegante vrouwen ter wereld. Ze is de eerste Franse ontwerpster van naam die voor een postorderbedrijf (Trois Suisses) ontwerpt. In oktober 2001 showt ze haar lentecollectie 2002 in het Louvre, met nog steeds dezelfde kenmerken als veertig jaar geleden: de strakke sweaters en slogans languit over de borst of aflopend langs de arm en de typische Rykielstrepen.
Hoewel Sonia Rykiel al even de zeventig gepasseerd is, is ze allesbehalve preuts. Zo verwerkte ze de afgelopen jaren ook seksspeeltjes, amusant ondergoed en vibrators in haar collecties. Ondertussen wordt Rykiel bijgestaan door haar dochter Nathalie.
Breiwerk is verre
van oubollig. Anno 2009 is een nieuwe generatie knitters aan het werk
die volop aan het experimenteren zijn. In eigen land hebben we
ontwerpster Hilde Frunt die van breigoed haar handelsmerk maakt. Even
gegeerd is haar zoon Sigi, die zich, in zijn nieuwste collectie, laat
inspireren door een stukje Wereldoorloggeschiedenis.
Symbolen De
nieuwe lente- en zomercollectie SIGI is een stijlvolle mix van 'no
nonsense' knitwear en een stukje onvervalste geschiedenis. De jonge
ontwerper liet zich door het Franse verzet tijdens de Tweede
Wereldoorlog inspireren.
Sigi is tuk op symbolen: "Ik verwerk
onder andere het symbool van La Résistance, het Croix de Lorraine', in
enkele ontwerpen. Ook speel ik graag met transparante weefsels en
vurige kleuren als zwart, okergeel, kobaltblauw en karmijnrood dat een
pittig accent geeft".
Bikini 99 % van de
trico collectie wordt in het atelier van zijn moeder Hilde Frunt
gemaakt. Net als zijn moeder, experimenteert hij graag met bijzondere
materialen, complexe technieken en eigenzinnige modelleringen.
Blikvanger in de vrouwencollectie is een frivool okergeel shortje met
licht transparant effect en schitterende details op het beenstuk. Sigi
flirt voor het eerst ook met de bikini in crochet.
Sober Sigi
is niet aan proefstuk toe. Al op 20-jarige leeftijd stelt hij zijn
eerste collectie voor. SIGI staat intussen symbool voor een sobere,
minimalistische en complexloze look. IN 2006 herstelt de ontwerper van
kanker en wordt hij geselecteerd voor twee prestigieuze internationale
modeprojecten, Fashion Exposed/preview van de Australische Vogue en
Elle. Vanaf 2008 brengt hij, naast knitwear, ook geconfectioneerde
ontwerpen toe aan zijn collectie, wel nog in natuurlijke materialen.
SIGI is te vinden in binnen-en buitenland. Hij heeft een eigen showroom in Parijs en Antwerpen. Meer info: www.sigi.eu. (br.nina)
Vergeet die vieze make-uptesters maar snel. EZFace en IBM creëerden de
virtuele spiegel, een scherm dat de gekozen make-upproducten zo op je
gezicht reflecteren.
De virtuele spiegel wordt als kiosk in een winkel geplaatst. Het
scherm neemt eerst een digitale foto van je gezicht, scant daarna de
barcodes in van de gekozen make-upproducten en projecteert deze op je
gezicht. Zo kan je direct het resultaat zien.
Ken je absoluut niets van make-up? Dan kan de spiegel je helpen door
enkele suggesties te geven over bepaalde kleuren en producten. Twijfel
je nadien nog, dan mms of mail je de foto gewoon eventjes naar je
vrienden om hun mening te vragen. (br.she)