De modeweek voor
mannen in Milaan is nog maar net begonnen en het is al ruzie. Giorgio
Armani beschuldigt ontwerpersduo Dolce & Gabbana van een broek van
hem te hebben gekopieerd. De ontwerpers halen bitsig uit in de
Italiaanse pers.
Broek met motief In
Milaan krijg je deze week een blik op de mannenmode voor de komende
winter, meldt Weekend.be. Bij Dolce en Gabbana zagen we zaterdag een
zijden broek op de catwalk waarop een ruitmotief gestikt was. Een dag
later verscheen bij de show van Armani een pantalon met exact hetzelfde
motief.
Nog veel te leren Armani begon
meteen met modder te smijten in de pers. "Nu kopiëren ze, later zullen
ze leren". Het duo reageerde scherp met: "De ontwerpen van Armani
dienden nooit als inspiratiebron voor ons, we hebben al jaren zijn
collectie niet meer bekeken. We hebben nog veel te leren, maar niet van
hem." (br.nina)
De push-up onderbroek voor mannen doet het goed, volgens de lingeriebeurs van Parijs wordt dit een heuse trend.
Vals spelen Voor
vrouwen is er al langer een slip die de kont lift en wat extra ronding
geeft. Maar nu kunnen ook mannen vals spelen met hun ondergoed, meldt
Styletoday.nl. De push-up onderbroek laat namelijk hun geslachtsorgaan
groter lijken omdat hij een liftende werking heeft. Je vindt deze
broekjes onder andere bij DIM en het Australische merk Aussiebum. Voor
deze 'penisverlening' zonder operatie betaal je ongeveer 10 euro.
Blijkbaar is hier een grote vraag naar bij mannen, in een week tijd werden al meer dan 50.000 exemplaren verkocht. (br.nina)
Angelina Jolie
verscheen op de Duitse rode loper van de première van The Curious Case
Of Benjamin Button met een nieuw kapsel. In haar eenvoudig witte
mantelpakje en met manlief Brad Pitt aan haar zijde straalde de
actrice.
Oorbellen Angelina
Jolie bewees dat de klassieke kapsels helemaal terug zijn. Ze verscheen
op de rode loper met een glamoureus kapsel dat stijlvol aan de zijkant
was opgestoken. Voor de première hield ze het eenvoudig met een wit
mantelpakje, maar haar elegante oorbellen maakten de outfit helemaal
af. Brad Pitt maakte een groter fasionstatement in een stijlvol zwart
pak met trendy sjaal én snor. (br.nina)
De Antwerpse
modeontwerper Tim Van Steenbergen lanceert voor de eerste keer een
collectie brillen. Hij werkt daarvoor samen met het bekende merk Theo.
De brillen zijn vanaf nu te koop en zijn geïnspireerd op de jaren 50.
Oldtimers De
ontwerper nam als inspiratie de vorm van Amerikaanse oldtimers. Hij
maakte 3 brillen in kunststof en 3 in metaal. Ze vallen op door hun
afgeronde hoeken, zoals op de bumper van de wagens uit de jaren 50. In
de namen voor de modellen trok hij de lijn van de oldtimer door met
namen als Impala, Le Sabre en Wildcat. Deze laatste werd al genomineerd
voor een vakprijs.
Verlengstuk kleding Volgens
Theo werden de contacten voor de samenwerking gelegd op een receptie in
Moskou. Van Steenbergen is van mening dat brillen een verlengstuk van
zijn kleding zijn. Hij probeerde bij de monturen dezelfde kleuren uit
zijn rokken en hemden te gebruiken.
De 30-jarige Van
Steenbergen studeerde in 2000 af aan de Antwerpse modeacademie en is
momenteel hij artistiek directeur van het Belgische kledinglabel Chine.
(br.hln)
Retro is al langer
trendy, voor komend lenteseizoen zochten designers als Alexander
McQueen en Jill Sander inspiratie in de jaren '20. Denk aan fleurige,
lichte retrojurkjes, vaak zonder taille, met franjes die leuk zwieren
als je danst.
Wat? Je
herkent een jurk met een look uit de jaren '20 vooral aan de
gedetailleerde afwerking met steentjes of veertjes, hij heeft vaak geen
taille en is versierd met sierlijke franjes. Met deze trend worden de
jurken weer wat korter en laten ze nog meer bloot: verwacht je deze
lente maar aan blote knieën en armen. Het leuke eraan is de
vrouwelijkheid, de elegantie én het feit dat dit soort jurk haast elke
vrouw flatteert.
Hoe combineren? Ben je
wat onzeker over je armen of is het gewoon nog fris, combineer deze
jurk dan met een eenvoudige bolero. Bij deze trend is het heel
belangrijk niet te overdrijven. Geef je jurk een moderne twist en
combineer bijvoorbeeld met een getailleerd lederen vestje. Je kan er
ook gouden sandalen met sleehak, chique ballerina's of andere trendy
accessoires bij dragen. (br.nina)
Sonia Rykiel (° 1930, Parijs) is van Russisch-Roemeense afkomst en wordt op haar zeventiende etalagiste in een Parijse kledingzaak. Ze trouwt met Sam Rykiel, eigenaar van modeboetiek Laura. Wanneer ze in 1962 zwanger raakt, vindt ze nergens een zachte positiejurk. Dus vraagt ze hun leverancier uit Venetië om haar eigen ontwerp uit te voeren in wollen jersey.
In 1968 opent ze haar eerste eigen boetiek, gespecialiseerd in breigoed. Al snel wordt Rykiel een eersterangsontwerper met elegante, vloeiende kleren in zachte wol, jersey, angora en mohair. De lijnen zijn soepel, sluik en zeer nauwsluitend. Rykiel zelf draagt altijd zwart en heeft een vlammend rode haardos waar niet naast te kijken valt. Daarbij heeft ze een buitengewoon talent om overal in de kijker te lopen. Amerikanen noemen haar meteen "de koningin van het breigoed". Haar favoriete kleuren zijn vooral beige, grijs, donkerblauw en antraciet.
Rykiel schrijft over de jaren heen heel wat boeken, waaronder een A tot Z over mode en een serie kinderboeken. Ze start ook met de eerste van een reeks parfums: 17ième Sens. In 1980 wordt ze uitgeroepen tot een van de tien meest elegante vrouwen ter wereld. Ze is de eerste Franse ontwerpster van naam die voor een postorderbedrijf (Trois Suisses) ontwerpt. In oktober 2001 showt ze haar lentecollectie 2002 in het Louvre, met nog steeds dezelfde kenmerken als veertig jaar geleden: de strakke sweaters en slogans languit over de borst of aflopend langs de arm en de typische Rykielstrepen.
Hoewel Sonia Rykiel al even de zeventig gepasseerd is, is ze allesbehalve preuts. Zo verwerkte ze de afgelopen jaren ook seksspeeltjes, amusant ondergoed en vibrators in haar collecties. Ondertussen wordt Rykiel bijgestaan door haar dochter Nathalie.
Breiwerk is verre
van oubollig. Anno 2009 is een nieuwe generatie knitters aan het werk
die volop aan het experimenteren zijn. In eigen land hebben we
ontwerpster Hilde Frunt die van breigoed haar handelsmerk maakt. Even
gegeerd is haar zoon Sigi, die zich, in zijn nieuwste collectie, laat
inspireren door een stukje Wereldoorloggeschiedenis.
Symbolen De
nieuwe lente- en zomercollectie SIGI is een stijlvolle mix van 'no
nonsense' knitwear en een stukje onvervalste geschiedenis. De jonge
ontwerper liet zich door het Franse verzet tijdens de Tweede
Wereldoorlog inspireren.
Sigi is tuk op symbolen: "Ik verwerk
onder andere het symbool van La Résistance, het Croix de Lorraine', in
enkele ontwerpen. Ook speel ik graag met transparante weefsels en
vurige kleuren als zwart, okergeel, kobaltblauw en karmijnrood dat een
pittig accent geeft".
Bikini 99 % van de
trico collectie wordt in het atelier van zijn moeder Hilde Frunt
gemaakt. Net als zijn moeder, experimenteert hij graag met bijzondere
materialen, complexe technieken en eigenzinnige modelleringen.
Blikvanger in de vrouwencollectie is een frivool okergeel shortje met
licht transparant effect en schitterende details op het beenstuk. Sigi
flirt voor het eerst ook met de bikini in crochet.
Sober Sigi
is niet aan proefstuk toe. Al op 20-jarige leeftijd stelt hij zijn
eerste collectie voor. SIGI staat intussen symbool voor een sobere,
minimalistische en complexloze look. IN 2006 herstelt de ontwerper van
kanker en wordt hij geselecteerd voor twee prestigieuze internationale
modeprojecten, Fashion Exposed/preview van de Australische Vogue en
Elle. Vanaf 2008 brengt hij, naast knitwear, ook geconfectioneerde
ontwerpen toe aan zijn collectie, wel nog in natuurlijke materialen.
SIGI is te vinden in binnen-en buitenland. Hij heeft een eigen showroom in Parijs en Antwerpen. Meer info: www.sigi.eu. (br.nina)
Vergeet die vieze make-uptesters maar snel. EZFace en IBM creëerden de
virtuele spiegel, een scherm dat de gekozen make-upproducten zo op je
gezicht reflecteren.
De virtuele spiegel wordt als kiosk in een winkel geplaatst. Het
scherm neemt eerst een digitale foto van je gezicht, scant daarna de
barcodes in van de gekozen make-upproducten en projecteert deze op je
gezicht. Zo kan je direct het resultaat zien.
Ken je absoluut niets van make-up? Dan kan de spiegel je helpen door
enkele suggesties te geven over bepaalde kleuren en producten. Twijfel
je nadien nog, dan mms of mail je de foto gewoon eventjes naar je
vrienden om hun mening te vragen. (br.she)
1 Britse op 3 wil uitdagende kledij dragen voor promotie
Meer dan 27 procent van de Britse
vrouwen is bereid zich provocerend te kleden om haar carrière een zetje
te geven. 1 vrouw op 20 gaf zelfs toe dit regelmatig te doen.
Uitdagende kledij De
enquête bevroeg 3.000 werknemers in Groot-Brittannië. Daaruit bleek dat
78 procent van de vrouwen gelooft dat haar kledijkeuzel haar werkdag
beïnvloedt. Sommige vrouwen hebben er geen problemen mee uitdagende
kledij te dragen op kantoor, als dat haar kansen op een promotie of
bonus verzekert. Meer dan de helft van hen gelooft dat een stijlvolle
outfit helpt beter te presteren.
Te comfortabel "Dit
onderzoek bewijst dat je kledijkeuze werkelijk je succes beïnvloedt:
het bepaalt je productiviteit, maar kan ook je sneller doen opklimmen
op de carrièreladder. Zelfs als je thuis werkt, is het ongelooflijk hoe
je outfit je werk kan beïnvloeden. Als je iets té comfortabele stukken
aantrekt, is het moeilijk om in de werksfeer te komen en ga je al snel
een deel van de dag verspillen", aldus de onderzoekers.
Modestrijd Verder
bleek dat twee derde van de vrouwen zich zelfzekerder voelt als ze zich
optut, 61 procent denkt dat ze dan meer respect van haar collega's
krijgt. 48 procent van de vrouwen vindt dat er concurrentie is op
kantoor wat kledij betreft, bij mannen is dat slechts 27 procent.
Vooral in de reclame- en marketingwereld heerst er een modestrijd.
Blunders Onderzoekers
ontdekten ook dat een kwart van de vrouwen zich schaamt als een collega
dezelfde outfit draagt. 63 procent van de werknemers maakte al een
modeblunder mee op kantoor. 31 procent van de vrouwen kreeg een ladder
in haar kous, 19 procent van de mannen wandelde met een open broekrits
rond, 14 procent scheurde ooit zijn broek. (br.hln)
Hakken worden
heuse blikvangers. Dat hadden we vorig seizoen al door. Denk maar aan
de pistoolstilleto's van Chanel die Madonna droeg of de zwevende hakken
van Marc Jacobs. Dit jaar lijkt de trend zich door te zetten. De hakken
van de schoenen ogen indrukwekkender dan ooit.
Humor Mode
mag altijd wat humor uitstralen. Alleen daarom is het al mooi om naar
te kijken. Maar wie voelt zich geroepen om met een Godess heel van
Dior, een Cuber heel van Chanel, een spiraalhak van Proenza Shouler of
een superextravagante Iguanahieltje van Galliano rond te huppelen? (br.nina)
Dakota Johnson, de 19 jarige dochter van Melanie Griffith, wordt volgend seizoen het nieuwste model voor Mango.
Positief Dakota
Johnson is vanaf vorig jaar onder contract bij modellenbureau IMG, en
stond al eerder op de voorpagina van Vogue. Zelf is ze uiterst positief
over de samenwerking. "Het is een eer om te werken met Mango. Ik vind
de collectie chic en elegant, maar tegelijkertijd ook cool en casual".
Dakoto steekt haar modeambities niet onder stoelen en banken. Ze hoopt ooit zelf een collectie op de markt te brengen. (br.nina)
Sjaal van Alexander Wang, handtas van Diane von Furstenburg.
Verschillende bekende ontwerpers
lieten zich al door Obama inspireren tijdens de kiesstrijd. Nu namen 10
bekende designers voor zijn inauguratie handtassen en t-shirts onder
handen.
Slogans Diane
von Furstenburg ging aan de slag met een handtas, onder meer Zac Posen,
Donna Karan en Juicy Couture tekenden t-shirts en Alexander Wang
ontwierp een sjaal met een statement. De bekende slogans als 'Change'
en 'I love my president' mochten op de ontwerpen niet ontbreken. Je
hebt al een t-shirt vanaf 45 dollar, bestellen kan hier. (br.hln)
De New Yorkse ontwerpster Vivienne
Tam toverde panda's om tot echte stijliconen. Ze liet zich inspireren
door de dieren voor haar modeshow in Peking, die geld in het laatje
moest brengen om het natuurlijke habitat in China van deze bedreigde
dieren te redden.
Pandamotief Tam
is geboren in China, maar woont en ontwerpt in New York. De ontwerpster
creëerde voor deze uitzonderlijke show ondermeer een beestige lange
jurk, een flirterige retro outfit en een stijlvol kostuum. In elke
outfit herken je duidelijk een schattige panda.
Veiling Alle
outfits werden tijdens de show geveild en brachten in totaal 21.153
euro op. De winst gaat naar het verwoeste Wolong Panda reservaat in het
zuidwesten van de provincie Sichuan. Vorig jaar in mei werd dit gebied
erg getroffen door een aardbeving. "Ik vond het ontzettend leuk om geld
voor de panda's in te zamelen. Het is een goed doel en goed voor mijn
karma", aldus de ontwerpster. Het bieden ging heel vlot tijdens de
show, hier was niets te merken van een economische crisis.
Eerder
al hield Donatella Versace in Peking een benefietshow die meer dan
75.000 euro opbracht voor de overlevenden van de aardbeving.
Eenmaal afgestudeerd aan de Antwerpse Academie in 1981, veranderde alles voor Ann Demeulemeester (°1959). Allereerst won ze in 1982 de eerste Gouden Spoel; een paar jaar later showde ze haar collectie in Londen, samen met vijf andere ex-academiestudenten: vanaf dat moment was Ann Demeulemeester (die toen nog Verhelst als tweede naam droeg) officieel lid van de Antwerpse Zes.
Met haar fotograferende echtgenoot Patrick Robyn richtte ze al in 1985 haar eigen bedrijf op, met als hoofdproject een vrouwencollectie, wat later uitgebreid met mannenkleren en schoenen. Al vroeg bleek ze aan een stille revolutie binnen het modebeeld te werken, via een signatuur (hard en streng en tegelijk romantisch en passioneel) dat uiterst persoonlijk getint was en desalniettemin wereldwijd bijzonder veel bijval genoot/geniet. In passerende trends heeft ze nooit geloofd, wel in de kracht van kledingstukken. "Een collectie maken is als een cadeau presenteren aan een anonieme persoon", zei ze ooit.
Demeulemeester brengt haar boodschap vooral door haar kleren over, dankzij haar voortdurende zoektocht naar vormen, structuren, superposities en het samenbrengen van tactiele materialen. Zwart en wit blijven haar geliefkoosde kleuren; fellere tinten komen enkel te pas als ze een conceptuele of psychologische meerwaarde brengen. Thema's zijn er nooit bij Demeulemeester, wel rode draden, zoals de balans tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid, en een onderkoelde zin voor anarchie (zie haar algemene iconen, zoals de dichter Rimbaud en de zangeres Patti Smith, met wie ze ondertussen een vriendschapsband heeft opgebouwd).
Demeulemeester showde voor het eerst in Parijs in 1992; vanaf 1996 toonde ze haar vrouwenkleren samen met haar mannensilhouetten. In 1996 ontwierp ze samen met haar man een witte tafel (het blad bespannen met schilderslinnen) voor de fabrikant Bulo. In 1999 opende ze haar eigen winkel op het Antwerpse Zuid. (br.Weekendknack)
Pixie Geldof uit de kleren voor berucht lingeriemerk
Pixie Geldof uit de kleren voor berucht lingeriemerk
geldof
Pixie Geldof lijkt haar zus Peaches op te volgen. Ze wordt nu al
gebombardeerd tot de nieuwste it-girl, en ze poseerde onlangs voor het
overbekende lingeriemerk Agent Provocateur.
Daar waar Peaches voor een doorgedreven Gothic-look koos, hult Pixie
zich in de romantische wit-kleuren. Kant, parels en korsetten zijn
allemaal overgoten door een lieflijke uitstraling. De foto maakt deel
uit van de nieuwste campagne voor de lente/zomercollectie 2009. (br.she)
De iconische beelden van Andy Warhol waren voor menigeen een ware
inspiratiebron. Zijn beruchte Campbell's Soup Cans, Marylin Monroe
zeefdrukken en Elvistekeningen zijn nu vastgelegd op een reeks T-shirts
en jeansbroeken van Pepe Jeans London.
'The Andy Warhol Collection by Pepe Jeans London'
lente/zomercollectie 2009 wordt gekenmerkt door de meest iconische,
tijdloze kunstwerken. Geborduurde lijnkunst, subtiele versiering,
geslaagde zeefdrukken, en zwart/wit fotoprints doen terugdenken aan de
bijzondere Warholstijl.
In de collectie zitten T-shirts, tricot, hemden, sobere
vrijetijdskledij en jeans. Herhaalde patronen met opvallende prints,
zoals Flowers, Elvis, Shoes, Jackie, Portrait en The Banana, zijn alom
aanwezig. Ze prijken op tunieken in sixties stijl, op jurken met smok,
in A-lijn, met klokmouw en geplisseerd en op steeds gevarieerdere
tricotsilhouetten.
Nieuw voor lente/zomer 2009 is de introductie van de
'Pre-Pop'-categorie. Uitgevoerd met de klassieke Warhol prints in een
hele waaier felle kleuren op een gamma katoenstoffen oogt deze
'Pre-Pop' jeugdig, modern en vrouwelijk en voegt een apart
'dagdagelijks' gevoel toe aan de reeks.
Als aanvulling op zowel de mannen- als de vrouwenlijn is een
volledige accessoirelijn beschikbaar. Ook hier is het iconische
beeldmateriaal van Warhol dominant aanwezig met repetitieve prints die
een markante lijn creëren.(br.she)
De
voorjaarscollectie van H&M belooft vrolijk en fleurig te worden.
Tussen zoveel kleur en romantiek, mag zelfs roze niet ontbreken. Een
flink deel van de nieuwste collectie is gebaseerd op de
Grease-klassieker.
Roze cardigan Wie
dol is op de roze jackjes van de Pink Ladies of de stoere lederen jacks
van Travolta en de zijnen, vindt ongetwijfeld zijn gading in de Divides
lente collectie.
Roze cardigans in de stijl van Olivia Newton
John, bolletjes- , kersen- en ruitjesmotieven, hoge taillerokken met
brede laklederen riemen of een megastrakke printlegging, iets voor jou?
(br.nina)
Vergeet de
reuzegrote uilenbrillen, dé zonnebril voor 2009 is de zogenaamde 'John
lennon-bril'. Ronde, gekleurde glazen in een licht metalen montuur:
meer (of minder) is het niet. De jongere generatie herkent er misschien
eerder de bril van Harry Potter in, maar dan met funky gekleurde glazen.
Elle.nl
merkte de trends vooral bij New Yorkse ontwerpers zoals Ralph Lauren.
De kans dat het deze zomer bij ons in het straatbeeld opduikt, is
vooralsnog erg klein. Maar een gewaarschuwde vrouw is er twee waard...
(br.hln)
De rolkraag is een
tijdloos stijlvol kledingsstuk, het overleeft al sinds de jaren '50.
Het is veel meer dan een veredeld t-shirt, het kan een goed alternatief
betekenen voor hemd en das. Met een hippe vest staat het meteen
stijlvol.
Casual én stijlvol Lang
geleden was de rolkraag het uniform van vissers. Sinds de jaren '50
startten de trendy Franse mannen met het dragen van deze trui in het
dagelijkse leven. De rolkraag is een ontzettend veelzijdig kledingstuk.
Een dikker exemplaar staat mooi op een jeans, ideaal in de winter om
een casual outfit af te maken. Een dunner exemplaar kan je onder een
vest dragen met een donkere jeans, zo zie je er meteen stijlvol uit. En
in deze koude tijden is het natuurlijk ook warm, de rolkraag is als een
trui met ingebouwde sjaal.
Tips Ga voor
donkere basiskleuren, zo kun je je trui erg vaak dragen. Zwart is goed,
maar donkerblauw kan ook veelzijdig zijn. Deze kleuren zijn ook het
best combineerbaar met de meeste donkere jasjes en broeken of zelfs
kostuums. Wil je toch voor een lichtere kleur gaan, kies dan voor
grijs. Met felle kleuren val je meer op en maak je een statement. Een
witte rolkraag is moeilijker te combineren, maar een zelfzekere man als
Hugh Jackman komt er mee weg. (br.nina)
Het
carrékapsel - dat kortere, bollere dameskopje dat ook bekendstaat als
de 'bob' - bestaat honderd jaar. Het kapsel zou in 1909 zijn
uitgevonden door de beroemde Parijse kapper Antoine. Aanvankelijk
zorgde het voor ophef, omdat mannen toen niet gewend waren om vrouwen
zo kortgeknipt te zien. In Amerika werden vrouwen ontslagen die hun
haar zo lieten knippen. Predikanten spraken schande en er waren zelfs
kappers die weigerden om de carré te knippen. Geen wonder dat
vrijgevochten vrouwen de carré in die dagen grif adopteerden.
Louise Brooks 1906-1985
Ondertussen werd de 'bob' een kapsel dat nooit uit de tijd gaat en
talloze variaties onderging. Elke ster gaat er vroeg of laat wel aan.
Toen Katie Holmes zich eraan waagde, gingen de foto's de wereld rond.
De versie van Posh Spice
Victoria Beckham werd prompt de 'pob' gedoopt. Ook filmsterren als
Natalie Portman, Christina Ricci, Reese Witherspoon en Uma Thurman (in Pulp fiction
) werden er al mee gespot. Topmodel Agyness Deyn maakte er haast haar
handelsmerk van. En toen popster Madonna een paar jaar geleden met
carré verscheen, snelde menige vrouw met haar foto naar de kapper.
Madonna's versie bleek echter een pruik te zijn. (br.Het Nieuwsblad)