Merken laten fashionista's opzettelijk vechten voor kledij
Vrouwen die urenlang wachten aan gesloten winkeldeuren om een exclusief
kledingstuk van een designer te scoren, het gebeurt steeds vaker. Nu
blijkt dat modemerken opzettelijk weinig stuks maken van bepaalde
collecties, zodat fashionista's er om gaan vechten.
Exlusiviteit scoort Het
is bizar dat H&M zijn designercollecties slechts in een aantal
winkels en in beperkte hoeveelheden verkoopt. Hoe meer er over de
toonbank gaan, hoe meer je verdient, toch? Hier zit echter wel een
marketingstrategie achter. Zou je echt graag die schoenen van Jimmy
Choo voor H&M willen hebben als je weet dat alle vrouwen er op
straat mee rond lopen? Modemerken beseffen nu des te harder dat
exclusiviteit scoort, daarom maken ze opzettelijk weinig stukken van
populaire items.
Vier keer duurder Omdat
niet iedereen er eentje kan hebben, willen plots alle vrouwen die ene
bepaalde handtas. Modemerk Burberry begon met deze aanpak, ze
verkochten hun collectie op minder plaatsen om de exclusiviteit en de
vraag naar het product te verhogen, in plaats van de klanten te
verdrinken in het aanbod. Ook de ontwerpster Isabelle Marant laat haar
schoenen in heel kleine oplagen maken en verkoopt ze enkel in haar
eigen winkel in Parijs. Hierdoor worden haar stukken uiterst exclusief
en belanden ze op eBay aan een prijs die vier keer zo hoog is als in de
winkel.
De goedkoopste
merken namen deze strategie over, denk maar aan de vele
designercollecties van H&M, waar tal van fashionista's vroeg voor
opstaan en vechten met honderden anderen, de Britse keten Topshop doet
hetzelfde met de collecties getekend door Kate Moss. Het gevaar dat de
stukken snel uitverkocht zullen zijn, doet de hersenen van de vrouwen
tilt slaan, ze worden door adrenaline gedreven als ze 's ochtends aan
de winkel staan te drummen. Wat de merken veel publiciteit en aandacht
in de pers oplevert.
|