Waarom kopen we graag luxe?
De omzet van Louis Vuitton stijgt met 11 procent.
Luxeproducten zijn dit jaar weer sterk in trek. Sommige merken doen
het echter beter dan andere. Zo zetten de Franse luxehuizen positieve
cijfers neer en ook de luxecosmetica industrie profiteert daarvan. Hoe
komt het dat we met zijn allen houden van merken? Wat zijn de
voornaamste redenen voor dit succes?
Volgens Optimor, een financieel adviesbureau, trekken sommige merken
meer aan dan andere. Het bureau rangschikte de top 10 van wereldwijd
toonaangevende luxemerken.
1. Louis Vuitton 2. Hermes 3. Gucci 4. Chanel 5. Hennessy 6. Rolex 7. Moet & Chandon 8. Cartier 9. Fendi 10. Tiffany & Co
Ook
Dior, Lancôme en Yves Saint Laurent zien de verkoopcijfers stijgen.
Waarom slagen deze dure merken er, ondanks de crisis, toch in om steeds
meer klanten aan te trekken?
1. Imago: mooie foto's beïnvloeden de consument en brengen hen naar de winkels 2. De belangrijkste merken richten zich op erfgoed en geschiedenis. Hun legendarische productkwaliteit is een belangrijke factor. 3. Ervaring: de consument apprecieert de kwaliteitsservice van deze winkels, vooral wanneer ze een groot budget te spenderen hebben. 4. De dure merchandising van het product. Displays maken de producten aantrekkelijker en wekken de merken bijna tot leven. 5. We kopen graag exclusieve dingen.
Onderzoek geeft aan dat mensen niet alleen in de aanwezigheid van
anderen vaker voor een A-merk kiezen. Ten tweede hoeven anderen niet
echt aanwezig te zijn, maar moeten mensen het gevoel hebben dat ze
bekeken worden. Luxe is een prima middel om te pronken.
|