Luxeproducten zijn dit jaar weer sterk in trek. Sommige merken doen
het echter beter dan andere. Zo zetten de Franse luxehuizen positieve
cijfers neer en ook de luxecosmetica industrie profiteert daarvan. Hoe
komt het dat we met zijn allen houden van merken? Wat zijn de
voornaamste redenen voor dit succes?
Volgens Optimor, een financieel adviesbureau, trekken sommige merken
meer aan dan andere. Het bureau rangschikte de top 10 van wereldwijd
toonaangevende luxemerken.
1. Louis Vuitton 2. Hermes 3. Gucci 4. Chanel 5. Hennessy 6. Rolex 7. Moet & Chandon 8. Cartier 9. Fendi 10. Tiffany & Co
Ook
Dior, Lancôme en Yves Saint Laurent zien de verkoopcijfers stijgen.
Waarom slagen deze dure merken er, ondanks de crisis, toch in om steeds
meer klanten aan te trekken?
1. Imago: mooie foto's beïnvloeden de consument en brengen hen naar de winkels 2. De belangrijkste merken richten zich op erfgoed en geschiedenis. Hun legendarische productkwaliteit is een belangrijke factor. 3. Ervaring: de consument apprecieert de kwaliteitsservice van deze winkels, vooral wanneer ze een groot budget te spenderen hebben. 4. De dure merchandising van het product. Displays maken de producten aantrekkelijker en wekken de merken bijna tot leven. 5. We kopen graag exclusieve dingen.
Onderzoek geeft aan dat mensen niet alleen in de aanwezigheid van
anderen vaker voor een A-merk kiezen. Ten tweede hoeven anderen niet
echt aanwezig te zijn, maar moeten mensen het gevoel hebben dat ze
bekeken worden. Luxe is een prima middel om te pronken.
H&M verknipt rest Lanvin-collectie tot nieuw jasje
H&M verknipt rest Lanvin-collectie tot nieuw jasje
Waste- collectie (foto H&M)
H&M lanceert een nieuwe 'Waste'-collectie met stoffen en kleding
van overgebleven collecties. Ook de niet geheel uitverkochte
Lanvin-collectie wordt verknipt en hergebruikt. De ontwerpen van Alber
Elbaz krijgen zo een nieuw jasje.
Enkele ontwerpen uit de Lanvin-collectie
Nadat honderden wachtenden de koude in november trotseerden om toch maar
een stuk van de Lanvin-collectie mee te graaien, zou je denken dat er
weinig of geen stukken overblijven. Niets is minder waar. Zo schijnt
vrijwel de ganse collectie nog verkrijgbaar in de winkel bij het
Rockefeller Center in New York. Ook in Nederland zijn er online nog
koopjes te doen.
Niet enkel de kleding, ook resterende stoffen
zijn nog in voorraad. H&M lost dit op door deze in de nieuwe
Waste-lijn hergebruiken. De collectie bestaat onder meer uit jurken,
vesten en tassen, ontwerpen door Ann Sofie Johansson, hoofdontwerpster
bij H&M.
Patchwork Elk item lijkt op
patchwork door de verschillende stoffen van 'oude stukken' aan elkaar te
naaien. Zo bestaat een jasje overduidelijk uit delen van de zebra
trenchcoat die Alber Elbaz voor de modeketen ontwierp.
Het is
trouwens niet voor het eerst dat de modeketen aan het recycleren gaat.
Ook de voorjaarscollectie uit 2009 werd vooral met afgedragen kleding en
productieresten gemaakt.
Haute Couture zou met uitsterven bedreigd zijn. Het is een boodschap die heel wat modejournalisten de wereld instuurden en waar Karl Lagerfeld, nog steeds een van de meest gerenommeerde ontwerpers, gretig op inspeelde door zijn Haute Couture-afdeling te sluiten. Maar 2011 lijkt een verandering aan te kondigen.
Bij Dior verdubbelde het aantal gasten voor de Haute Couture-show in Parijs naar 800 genodigden, omdat "de vraag nu eenmaal zo groot was". Ook Jean-Paul Gaultier merkt een enorme populariteitsstijging op van zijn Haute Couture-afdeling. Volgens experts is de tanende economische crisis, de terugkeer van de Amerikaanse klanten en de nieuwe Aziatische markt verantwoordelijk voor het stijgende succes. (br.she)
Een ongewassen jeans mag dan al 'in' zijn, is het ook hygiënisch?
Toch wel, zo blijkt uit een Canadees onderzoek. Het aantal bacteriën in
een jeans dat 15 maanden lang geen wastrommel zag, blijft nagenoeg
hetzelfde in vergelijking met een verser gewassen paar.
John L, een Canadese student, nam de proef op de som. Hij droeg zijn
jeans maandenlang zonder te wassen en liet de bacteriën opmeten. Hij
deed hetzelfde bij een paar dat na twee weken in de wasmand verzeilde.
Resultaat? Het aantal bacteriën bleek bij beide broeken nagenoeg
hetzelfde.
Geurtjes Onderzoeker Rachel
McQueen mag dan al verrast zijn door de uitslag, toch adviseert de man
ééns per maand de jeans te wassen. Volgens de metingen verschuilen er
zich tussen de 8.500 en 10.000 bacteriën per vierkante meter jeans. De
geurtjes die deze achterlaten, kunnen na verloop van tijd tellen.
De
student zal het geweten hebben, ook hij beweerde na verloop van tijd
een naar geurtje gewaar te worden. Hij loste dat op door de broek een
tijdje in de diepvriezer te stoppen. Besefte hij niet dat proper
ondergoed beter kan helpen?
Balenciaga, Versace, Alexander McQueen, het zijn niet de minste namen in modeland. Uiterst divers, en toch hebben ze één muze gemeenschappelijk: de film Tron Legacy van Disney.
Tron Legacy speelt vanaf 19 januari in de filmzalen, maar enkele modeontwerpers konden de film duidelijk al eerder bekijken. Zij baseerden er zelfs bepaalde collectiestukken op. Bij Versace en Alexander McQueen vinden we erg strakke lederen jasjes en broeken met bijhorende zilveren, bronzen en gouden versieringen terug.
Balenciaga maakt dan weer gebruik van een zwarte lederen tas met prachtige gouden Tron-embleem. Om je look helemaal af te werken creëerde Jerome C. Rousseau platformsandalen met duizelingwekkende hakken van 12 centimeter. (br.she)
Vanaf volgende maand wordt het uitkijken in het verkeer, want dan sieren
de billboards van Armani het straatbeeld. U zou niet de eerste
chauffeur zijn die een gevel ramt door naar Megan Fox te staren. De
24-actrice poseert verleidelijk in lingerie van het Italiaanse modemerk,
in een andere foto draagt ze enkel een jean van Armani.
De
tatoeages? Op haar schouder een citaat uit Shakespeare's 'King Lear':
"We will all laugh at gilded butterflies". En op haar ribben: "Those who
danced were thought to be quite insane by those who could not hear the
music", uit een gedicht van Angela Monet.
Waarschuwing voor de
vrouwen: tennisster Rafael Nadal poseerde in blote bast voor de
jeanslijn van Armani. Hij vervangt Cristiano Ronaldo als uithangbord.
13 Belgische designers trekken naar modeweek Parijs
13 Belgische designers trekken naar modeweek Parijs
Dertien Belgische ontwerpers trekken van 4 tot en met 8 maart naar de
Parijse modeweek onder het gezamenlijke platform 'Showroom Belgium'. Ze
krijgen zo de kans om hun nieuwe collecties voor te stellen aan de
internationale mode-industrie, media en aankopers.
Het gaat om jodevisscher, Kimstumpf, Katrien Van Hecke, Madame Nono,
Joanne Vanden Avenne, WOLF. by Sofie Claes, Céline Pinckers, Conni
Kaminski, Eric Beauduin, Filles a Papa, Monsieur Bul, Niyona en The
Cookie Therapy. Showroom Belgium wordt georganiseerd door het Flanders
Fashion Institute (FFI) en Wallonie-Bruxelles Design/Mode (WBDM).
Belgische aspect In
februari/maart 2007 organiseerde het FFI voor het eerst 'Showroom
Antwerp' in Parijs, een platform voor Vlaams modetalent. Nu slaat het
FFI de handen in elkaar met Wallonie-Bruxelles Design/Mode. "Ook al is
Antwerpen een naam als een klok in de internationale modewereld, toch
dekt de benaming 'Showroom Antwerp' nu minder de lading", aldus general
manager Edith Vervliet. "We willen vooral het Belgische aspect in de
verf zetten, omdat het gaat over designers uit Brussel, Vlaanderen en
Wallonië."
Originele aanpak De modeweek van
Parijs brengt een enorm aanbod van merken en designers met zich mee.
"Zich differentiëren van de rest is de uitdading", zo zegt Laure
Capitani, projectmanager bij WBDM. Om de aandacht van de internationale
scène te vatten, wordt in Showroom Belgium op 4 maart een event
georganiseerd. Op een originele manier worden dan de verschillende
collecties voorgesteld. Tijdens de selectieprocedures van de ontwerpers
werd ook gekeken naar het businessplan van de designer. "We willen er
namelijk zeker van zijn dat ze eventuele orders ook kunnen realiseren",
aldus Vervliet.
De mannelijke versie van de modeweek in Milaan is van start gegaan. Kleppers als Giorgio Armani, Burberry, Prada en Salvatore Ferragamo toonden er hoe zij de man anno 2011 wilden kleden. Opvallend feit: de luxe is terug, en overheerst bijna iedere collectie.
Carlo Pignatelli
Met uitzondering van de collectie van Costume Nationale Homme pakten alle designers uit met luxueuze stofjes. Zijde, wol, satijn, leder. Niets was goed genoeg om de mannelijke silhouetten vorm te geven. Dat het iets meer mocht zijn, werd ook duidelijk in de omvang van de manbags, handtassen voor mannen. Die worden groter, opvallender en chiquer dan ooit. Geen kleine schoudertassen meer, maar echte handtasvormen in oversized versies.
Carlo Pignatelli
De mannen zullen er komende herfst en winter bovendien extravaganter dan ooit uitzien, want patronen zijn weer helemaal hip. Ruitjes, streepjes, dierenafbeeldingen, je kan het zo gek niet bedenken of je vindt het komende winter op de mannen hun vestjes, truien, en jawel: rokken. Want niemand minder dan Carlo Pignatelli introduceert dit najaar eindelijk de rok voor mannen. Geen kilt, maar een echt rokje, dat bovenop een broek wordt gedragen. Ook Franke Morello gaat mee in die trend, al kiest hij voor nonchalantere wollen exemplaren. Morello gelooft er dan ook heilig in dat 2011 een nog meer barre winter in petto heeft dan 2010. Omslagdoeken, felbedrukte poncho's en gebreide bivakmutsen, allen door Morello, zullen manlief de nodige bescherming bieden.
Carlo Pignatelli
Carlo Pignatelli zet eveneens een nieuwe trend neer: grijs haar voor mannen. Nadat vrouwen zich al met dit besjes-kapsel opzadelen, krijgen mannen nu ook een kans om grijs door het leven te stappen. En de schoenen? Daar mogen mannen hun eigen zin in doen: gelakte exemplaren, trainers, boots, alles blijft hip in 2011. (br.she)
Toekomstige prinses van Monaco trouwt in Armani-jurk
Toekomstige prinses van Monaco trouwt in Armani-jurk
Charlene Wittstock geeft haar jawoord aan prins Albert II van Monaco in een jurk van Giorgio Armani. Dat maakte de Italiaanse ontwerper bekend.
De Zuid-Afrikaanse schone is al langer fan van de 76-jarige ontwerper. Ze werd onder meer op het beroemde Rose Ball Gala en op de nationale feestdag van het prinsbisdom in een jurk van Armani gespot.
De ontwerper gaf nog geen details over de jurk, maar hij wordt mogelijk geïnspireerd door het trouwkleed waarin Alberts moeder Grace Kelly trouwde in 1956. De jurk, geschonken door filmhuis MGM, werd gemaakt van Valencienneskant, 23 meter tafzijde, 90 meter tule en een sluier met duizenden parels. (br.she)
Drie vierde van alle vrouwen boven de vijftig draagt nog altijd hoge
hakken. De generatie van de glamoureuze oma's bestaat, dankzij celebs
als Kim Catrall, Helen Mirren en Jane Fonda.
Vergrijzing of niet, de platte schoen is niet langer de eerste keuze
voor rijpere vrouwen die modieus en slank willen overkomen. "Oudere
rolmodellen weerspiegelen de stijl die oudere vrouwen willen uitdragen.
Hoge hakken zijn een deel van dat pakket", vertelt hoofdredactrice Emma
Soames van Saga Magazine, het tijdschrift dat de enquête onder 4.400
vijftigers liet uitvoeren.
Obsessie Ongetwijfeld
spelen oudere actrices een grote rol bij het dragen van een hoge hak,
net als de populariteit van series als Sex and the City. Vooral in deze
serie lijkt het wel een vrouwelijke obsessie om de schoenen te vereren,
wat allicht een weerslag heeft op het succes van hoge hakken bij oudere
vrouwen. "Torenhoge stiletto's hebben trouwens altijd op vrouwelijke
interesse kunnen rekenen, alsof het een ritueel naar volwassenheid
betreft voor vele vrouwen", aldus Soames.
Rustpauze Volgens
de rondvraag zijn oudere dames echter voorzichtig met de allerhoogste
stiletto's. Meest gedragen is een meer comfortabele hak, gevolgd door de
'kitten heels'. Slechts 10 procent draagt dapper torenhoge stiletto's.
"Wie hakken draagt, dient de voeten op tijd en stond een rustpauze te
gunnen", vertelt Soames. "Platte schoenen zijn regelmatig een must,
temeer omdat hakken tot permanente problemen met voeten en rug kunnen
leiden".
Shoppingkick Blijft de vraag waarom
vrouwen zo tuk zijn op schoenen? "De shoppingkick naar het perfecte
paar heeft daar allicht mee te maken", weet Soames. "De jacht naar het
perfecte paar doet een vrouwenhart sneller slaan, tot 120 slagen per
minuut, te vergelijken met een intensieve training. Opmerkelijk is dat
de jacht naar de perfecte rok of ander kledingstuk helemaal niet
hetzelfde resultaat geeft. De kick die schoenen teweegbrengen, zouden
wel eens de reden kunnen zijn waarom zoveel vrouwen een zwak hebben voor
schoenen".
3 op 4 koopt geen kleding met speciale wasvoorschriften
3 op 4 koopt geen kleding met speciale wasvoorschriften
Koop jij liever geen kleding die speciale droogkuis behoeft? Dan ben
je niet de enige, marktonderzoek geeft aan dat het merendeel van de
dames kleding met speciale wasvoorschriften liever op de rekken laat
hangen.
3 op 4 vrouwen laat kleding die enkel kan gewassen worden bij de
droogkeus, links liggen. Ook handwasjes kunnen weinigen bekoren, zo
blijkt uit een Brits onderzoek, uitgevoerd door Mintel. 59 procent koopt
geen kleding met dergelijke wasinstructies. De belangrijkste reden:
gebrek aan tijd. "Wanneer je de dagelijkse klussen op het werk, in het
gezin, sociale leven en voor de kinderen optelt, opteren vrouwen graag
voor meer gemak bij bepaalde taken. Wassen is daar één, vertelt
consumentenonderzoeker Kat Fay. "Het ontbreekt drukke vrouwen gewoon aan
tijd".
Ook strijken is niet meteen een gegeerde bezigheid. 71 procent houdt meer van kleding die niet meer gestreken hoeft te worden.
2010 was hét jaar voor de blondines, maar 2011 kondigt een stevige terugkeer aan naar de brunettes. Volgens moderedactrices is blond dan ook de meest ouderwetse haarkleur van het moment.
Vorig jaar zagen we plots alle modellen de catwalk betreden met blond, tegen het witte aan, haar. Prachtig bij bleke huidtypes, zeker wanneer je een fan van rozige blush en felgekleurde lippen bent. Maar 2011 zegt voorgoed vaarwel aan blonde lokken. De modellen hebben hun haar weer snel bruin geverfd en ook L'Oréal komt af met 3 IT-kleuren, allen in bruine tinten. Zo vind je bij de 3 nieuwe Inoakleuren enkel nog varianten op karamel-, praliné-, en honingbruin. (br.she)
Natalie Portman, het nieuwe gezicht van het nieuwste Dior-parfum,
poseert zwoel voor de nieuwste reclamecampagne. Zo goed als naakt en
enkel met een zwarte strik in haar haren, prijst ze het geurtje van Miss
Dior Cherie aan.
Deze zomer raakte bekend dat de Amerikaanse actrice het gezicht zou
worden van modehuis Dior. Met haar bekendheid hoopt ze dat het modehuis
nog meer goede doelen kan steunen. De 29-jarige, binnenkort te zien in
de film Black Swan, is bovendien zwanger van haar eerste spruit.
Vanaf
maart verschijnen de beelden in bekende modebladen en op tv. Regisseur
van het geheel bleek Sofia Coppola. Portman stapt met deze campagne in
de voetsporen van Sharon Stone, Charlize Theron, Monica Belluci en Jude
Law.
Wafa Saab, directeur van een van Libanons belangrijkste verfproducenten,
is een milieuvriendelijke fashionista. Aan haar arm hangt een roze en
blauwe sporttas. "Het is een Trashy Bag, gemaakt van afval uit Ghana",
zegt ze.
Drinkwaterzakjes De Trashy Smart Bag
is het populairste product van Trashy Bags, een Ghanees bedrijf dat in
2007 werd opgericht door de Britse ondernemer Stuart Gold. Toen hij in
2006 naar Ghana kwam, stond hij versteld van de enorme hoeveelheid afval
in straten van de Ghanese hoofdstad Accra. Het viel hem op hoeveel
plastic drinkwaterzakjes er te vinden waren.
Trashy Bags heeft nu
zestig mensen in dienst. Ze verzamelen de plastic zakjes, reinigen en
desinfecteren ze, drogen ze en naaien ze aaneen tot grote vellen.
Daarmee maakt het bedrijf onder meer tassen in allerlei maten en
soorten, portemonnees en hoeden.
20 miljoen zakjes "We
moedigen mensen aan om ons lege zakjes te brengen", zegt Gold. "We
betalen er 20 cent per kilogram voor. We verzamelen ook plastic ijs-,
vruchtensap- en yoghurtverpakkingen." Trashy Bags zegt dat het sinds
zijn ontstaan ongeveer 20 miljoen plastic zakjes gerecycleerd heeft.
De
tassen zijn ondertussen verkrijgbaar in de Verenigde Staten,
Groot-Brittannië, Duitsland, Japan, Nederland, Denemarken en Libanon. In
Nederland zijn ze het populairst, in Japan noteert Trashy Bags zijn
grootste omzet.
"Het profiel van onze klant is iemand die in het
milieu en in Afrika geïnteresseerd is", zegt Gold. "Het zijn meestal
mensen die veel reizen, een ruime culturele achtergrond hebben en sterk
geïnteresseerd zijn in milieuthema's", merkt Maya Mazloum, die de Trashy
Bags in Libanon verdeelt.
Heel wat foundations beloven een 24 uur-dekking, maar velen zijn na 4 uurtjes al een pak afgezwakt. Toch kan je via één simpele stap je foundation langer laten schitteren.
Zorg bij het aanbrengen van foundation er steeds voor dat je gezicht volledig gereinigd is. Breng dan een olievrije dagcrème aan en laat hem een klein beetje inwerken. Begin reeds met het aanbrengen van je foundation terwijl je crème nog niet volledig is opgedroogd. Kies voor een foundation die transformeert tot een poederig resultaat om de glans van de crème te verbergen. Wanneer de dagcrème dan volledig door je huid is opgenomen is de foundation als het ware vastgehecht aan je huid. Een klein beetje poeder ter afwerking, en klaar is kees. (br.she)
Het Amerikaanse American Apparel staat op de rand van een faillissement,
daarom zet het modemerk alles op alles om in de aandacht te komen.
Hoewel het al langer bekend staat om zijn controversiële advertenties
lijkt het nu toch voor de meesten een stapje te ver te gaan.
Topless American
Apparel werd bekend dankzij advertenties waarin jonge verkoopsters in
gewaagde poses en schaars gekleed hun koopwaren promoten. Onlangs
beweerde de stichter van American Apparel Dov Charney het gewaagde imago
te herzien en te stoppen met deze provocerende beelden. Maar wanneer we
naar hun nieuwste reclamecampagnes kijken, blijkt hij toch van gedacht
te zijn veranderd. In tal van publicaties verschijnen tegenwoordig weer
beelden van halfnaakte modellen, vaak gaat het niet op professionals
maar personeel van American Apparel. Op eentje is een ballerina te zien
die de stoppels onder haar oksels toont in een onthullend topje, in een
ander beeld bengelt een erg jonge studente in een transparante t-shirt
en kniekousen aan een boom. Als laatste prijst een topless dame de
nieuwste lijn nagellakaan. Het gaat hier allesbehalve om functioneel
naakt, want wat hebben borsten met nagels te maken, het merk wil
duidelijk provoceren in ruil voor wat media-aandacht.
Ballerina showt de stoppels onder haar oksels in onthullend topje.
Verbod Het
is dan ook niet verwonderlijk dat in het verleden heel wat overheden
gelijkaardige campagnes van het merk verboden. In het Verenigd
Koninkrijk werd een advertentie van American Apparel niet in het
magazine VICE geplaatst omdat het mensen zou kunnen beledigen. In 2007
plaatste American Apparel twee billboards in New York en Los Angeles met
een beeld van een personage uit een film van regisseur Woody Allen,
waarbij hij verkleed is als rabbijn. Allen klaagde het bedrijf voor 10
miljoen dollar aan en noemde de campagne goedkoop en kinderachtig.
De
beelden vallen ook niet in goede aarde bij het grote publiek. Heel wat
gebruikers van Twitter reageerden al dat dit overdreven is.
De Zweedste stijlconsulente en blogster Elin Kling werkt samen met
modeketen Hennes & Mauritz aan een exclusieve collectie. Die zal in
Zweden te koop zijn.
De collectie van Kling wordt 3 februari
gelanceerd, bestaat uit negen stukken en twee accessoires. De stijl is
minimalistisch, met een bohemientoets en zal in de rekken van 10 winkels
liggen. Tien procent van de opbrengst zal gaan naar de organisatie
UNICEF. "De blog van Kling is erg populair in Zweden, veel fashionista's
volgen haar op de voet", aldus marketing manager van H&M Sofia
Jegerborn. Het is de eerste keer dat een blogger een eigen collectie
krijgt die op zo'n grote schaal verkocht zal worden, dit illustreert dat
blogs een steeds grotere invloed hebben op de modetrends.
Kling
is heel enthousiast over de collectie en tevreden met het resultaat, de
stukken omschrijft ze als perfecte een weerspiegeling van haar eigen
stijl.
'Geek chic' is al een tijdje aan een opmars bezig, en verwacht wordt
dat de trend komende lente zal pieken. Het begint alvast goed met dé
handtas van het moment, die perfect aansluit bij de 'geek
chic'-levensstijl: een 'satchel' of boekentas. Deze trend is
genderneutraal: ook mannen kunnen deze tas perfect dragen.
Deze handtas is gemaakt uit een zachte stof (dus geen hard leer zoals
bij een diplomatentas) en heeft een lange riem, waardoor je hem op je
schouder of gekruist over je borst kan dragen. Comfortabel, handig en nu
dus ook (weer) hip.
Designers zijn al massaal op de trend
gesprongen. Ze voorspellen dat dé tas gemaakt zal zijn van een redelijk
slap, verweerd leer, wat tegelijk ook een vintage look geeft. De ideale
tas heeft ook nog een handvatje en twee toffe sluitingen.
Mulberry
schiet de hoofdvogel al met de 'Tillie', een tas die maar liefst 1000
euro kost. Het bedrijf meldt dat de tassen al bijna dubbel zoveel
verkocht worden als vorig jaar.
De Tillie van Mulberry kost maar liefst 1000 euro.
Hoe draag je deze hippe tas?
1) De kostschoollook
Een skinny jeans, wit hemd, een boyfriend blazer en enkellaarsjes: score! 2) Ecclectisch
Combineer
dat fleurige zomerjurkje met een paar bottienen en de tas. Platte
gladiatorsandalen kunnen ook nog, maar blijf weg van hakken!
3) Bohemien
Een legging, een tuniek en een paar ballerina's: meer heb je niet nodig.
Tot hun zeventigste verjaardag willen vrouwen zich jonger kleden dan
ze werkelijk zijn. Als dat met zorg gebeurt, heeft dat hetzelfde effect
als bij Helen Mirren, Kim Cattrall of Michelle Pfeiffer. Indien niet,
dan ziet het er meestal belachelijk uit.
Maar liefst negen op tien vrouwen wil zich jonger kleden dan haar
leeftijd. Ze plannen om zich op leeftijd te kleren 'als ze zeventig
zijn'. Deze vrouwen spiegelen zich daarbij aan celebs die er alles aan
doen om ouder worden te verslaan en zich opvallend 'jong' kleden. Jane
Fonda, nu 73, bewijst dat telkens weer. Vorige maand nog verscheen ze in
een lederen minirok in een Amerikaanse talkshow.
Ouder voor carrière Opvallend
is dan weer dat twintigers hun best doen om zich iets ouder te kleden.
Dat moet hen een sérieux geven die hen vooruithelpt in hun carrière. De
helft begint zich jonger te kleden vanaf hun 30ste verjaardag. Tegen de
40ste verjaardag is dat al 90 procent.
Het is een fenomeen dat aan mannen voorbijgaat: slechts 12 procent wil zich jonger kleden dan hij werkelijk is.
Maat en figuur "Je
leeftijd verslaan is niet zo moeilijk. Het gaat erom dat je de juiste
kleren kiest voor je figuur en maat, en niet zozeer dat je exact draagt
wat 20-jarigen dragen. Een outfit die je past en enkele moderne trends
implementeert, doet de jaren er zó afvliegen", aldus personal shopper
Alain Mehada van de kledingketen Debenhams, dat het onderzoek liet
uitvoeren.
Hakken en vesten De belangrijkste
kledingstukken om een vrouw 'jonger' te doen voelen en uitzien zijn:
ondersteunend ondergoed, hoge hakken, getailleerde vestjes en trendy
accessoires.
Celebtop Debenhams maakte ook
een top-10 van (vrouwelijke) celebrities die er het best in slagen een
pak jonger uit te zien dan ze werkelijk zijn.
Op één staat
actrice Helen Mirren die op haar 65ste nog durft rondlopen in bikini. Op
twee en drie staan Sophia Loren (76) en Jennifer Aniston (41). Bekijk
deze dames en de rest van de top-10 in onderstaande fotoreeks.
Wie in het begin van het nieuwe jaar rode lingerie draagt, heeft het
hele jaar geluk. Vooral Zuiderse vrouwen geloven in de volkswijsheid.
Zij slaan massaal rode niemendalletjes in.
Draagt een vrouw bij het begin van het nieuwe jaar rode lingerie, heeft
ze niet alleen tijdens Oud- naar Nieuwjaar geluk, maar het ganse jaar.
In veel landen wordt het oude gebruik nog steeds toegepast.
De
wijsheid ontstond in het oude China. Op de laatste avond van het jaar
verscheen er, volgens overleveringen, altijd een wild dier met de naam
'Nian'. Deze at een aantal dorpsbewoners op. De bewoners waren bang
totdat een oude man het dier temde en op de rug van het dier het dorp
verliet met de woorden 'Vanaf nu moet iedereeen in het oude jaar de
ramen van alle huizen rood versieren". Sindsdien werd het dier nooit
meer gezien.
Rood verdrijft boze geesten en brengt geluk in het
nieuwe jaar. Nog steeds worden de ramen in bepaalde delen van China
rood versierd.
Italiaanse,
Turkse en Spaanse vrouwen geloven liever in de rode lingerie. Daar is
het gebruikelijk om uitsluitend rode lingerie met kerst te schenken. De
lingerie-etalages kleuren rood met verleidelijke behasetjes, jarretels,
boxershorts, strings en andere pikante lingerie. "Elk jaar wordt het
gekker. 10 jaar geleden zag je nog niet zoveel rood in de etalages, we
verkopen elk jaar meer", vertelt manager Ahmet Alkim Sezgin van Komedan,
een grote Turkse lingerieketen. "De hele familie koopt voor elk
familielid wel iets roods en dat gebruik neemt alleen maar toe".