Tot hun zeventigste verjaardag willen vrouwen zich jonger kleden dan
ze werkelijk zijn. Als dat met zorg gebeurt, heeft dat hetzelfde effect
als bij Helen Mirren, Kim Cattrall of Michelle Pfeiffer. Indien niet,
dan ziet het er meestal belachelijk uit.
Maar liefst negen op tien vrouwen wil zich jonger kleden dan haar
leeftijd. Ze plannen om zich op leeftijd te kleren 'als ze zeventig
zijn'. Deze vrouwen spiegelen zich daarbij aan celebs die er alles aan
doen om ouder worden te verslaan en zich opvallend 'jong' kleden. Jane
Fonda, nu 73, bewijst dat telkens weer. Vorige maand nog verscheen ze in
een lederen minirok in een Amerikaanse talkshow.
Ouder voor carrière Opvallend
is dan weer dat twintigers hun best doen om zich iets ouder te kleden.
Dat moet hen een sérieux geven die hen vooruithelpt in hun carrière. De
helft begint zich jonger te kleden vanaf hun 30ste verjaardag. Tegen de
40ste verjaardag is dat al 90 procent.
Het is een fenomeen dat aan mannen voorbijgaat: slechts 12 procent wil zich jonger kleden dan hij werkelijk is.
Maat en figuur "Je
leeftijd verslaan is niet zo moeilijk. Het gaat erom dat je de juiste
kleren kiest voor je figuur en maat, en niet zozeer dat je exact draagt
wat 20-jarigen dragen. Een outfit die je past en enkele moderne trends
implementeert, doet de jaren er zó afvliegen", aldus personal shopper
Alain Mehada van de kledingketen Debenhams, dat het onderzoek liet
uitvoeren.
Hakken en vesten De belangrijkste
kledingstukken om een vrouw 'jonger' te doen voelen en uitzien zijn:
ondersteunend ondergoed, hoge hakken, getailleerde vestjes en trendy
accessoires.
Celebtop Debenhams maakte ook
een top-10 van (vrouwelijke) celebrities die er het best in slagen een
pak jonger uit te zien dan ze werkelijk zijn.
Op één staat
actrice Helen Mirren die op haar 65ste nog durft rondlopen in bikini. Op
twee en drie staan Sophia Loren (76) en Jennifer Aniston (41). Bekijk
deze dames en de rest van de top-10 in onderstaande fotoreeks.
Wie in het begin van het nieuwe jaar rode lingerie draagt, heeft het
hele jaar geluk. Vooral Zuiderse vrouwen geloven in de volkswijsheid.
Zij slaan massaal rode niemendalletjes in.
Draagt een vrouw bij het begin van het nieuwe jaar rode lingerie, heeft
ze niet alleen tijdens Oud- naar Nieuwjaar geluk, maar het ganse jaar.
In veel landen wordt het oude gebruik nog steeds toegepast.
De
wijsheid ontstond in het oude China. Op de laatste avond van het jaar
verscheen er, volgens overleveringen, altijd een wild dier met de naam
'Nian'. Deze at een aantal dorpsbewoners op. De bewoners waren bang
totdat een oude man het dier temde en op de rug van het dier het dorp
verliet met de woorden 'Vanaf nu moet iedereeen in het oude jaar de
ramen van alle huizen rood versieren". Sindsdien werd het dier nooit
meer gezien.
Rood verdrijft boze geesten en brengt geluk in het
nieuwe jaar. Nog steeds worden de ramen in bepaalde delen van China
rood versierd.
Italiaanse,
Turkse en Spaanse vrouwen geloven liever in de rode lingerie. Daar is
het gebruikelijk om uitsluitend rode lingerie met kerst te schenken. De
lingerie-etalages kleuren rood met verleidelijke behasetjes, jarretels,
boxershorts, strings en andere pikante lingerie. "Elk jaar wordt het
gekker. 10 jaar geleden zag je nog niet zoveel rood in de etalages, we
verkopen elk jaar meer", vertelt manager Ahmet Alkim Sezgin van Komedan,
een grote Turkse lingerieketen. "De hele familie koopt voor elk
familielid wel iets roods en dat gebruik neemt alleen maar toe".
Eerlijk is eerlijk: erg veel verandert de kapselmode niet in 2011.
Wel sluipt er terug nonchalance in de kapsels (de warrige out of bed
look), gecombineerd met een heel cleane, strenge cut. Dat zegt kapper
Chris McMillan, die goed tien jaar geleden een van de beroemdste kapsels
ooit bedacht: 'The Rachel', naar het kapsel van Rachel, het personage
dat Jennifer Anison speelde in Friends.
Wie kort haar heeft of wil, kiest best voor
'de nieuwe bob': een kort, rond kapsel met als nieuwe twist laagjes, die
zichtbaar zijn op de kaaklijn in de vorm van kleine uitstekende
piekjes.
Ook belangrijk: het haar lijkt van achter naar voor te
lopen, en de froufrou is lang en verdwijnt naadloos in het kapsel. Het
verschil met de gewone bob is dus vooral dat het iets frivoler wordt, en
minder gebeeldhouwd.
Mag het iets pittiger? Laat dan een boel
laagjes knippen, in geometrische vormen zodat er volume in komt en het
kapsel geen 'helm' lijkt.
McMillan: Deze kapsels moeten elke
maand bijgeknipt worden voor een maximaal effect. Om de laagjes bij de
bob zichtbaar te houden, voeg je een beetje serum toe aan klam haar. Na
het drogen leg je het haar in de juiste richting, weerbarstige plukken
haar die in de verkeerde richting wijzen strijk je best plat.
Wie
halflang haar heeft, moet het zo snel mogelijk laten groeien, want
'midi' geldt enkel voor de roklengte. In 2011 zijn lange haren in.
Laagjes blijven een must om het haar zwier te geven, vooral als ze in
elkaar over vloeien, en dus niet 'gezaagd' lijken.
Dit kapsel
wordt gedragen in een doodgewone middenscheiding of met een zware
froufrou, die tot bijna over de ogen valt. Asymmetrische frous zijn uit
den boze.
Wie krullen wil in haar
steile haar, kan zich helemaal uitleven. Wilde golven zijn een must, en
kunnen gewoon met een krulijzer gemaakt worden. Pik er willekeurige
haarstrengen uit, zodat er veel variatie in ziet. Gebruik een styling
crème of mouse om de strengen uit elkaar te houden en/of een lichte
hairspray.
Wie al krullen heeft, steekt vooral de stijltang ver,
vér weg. Die krullen mogen nog meer in de verf gezet worden, overdrijf
ze zodat je volume krijgt. Krulhaar is meestal droger dan ander haar, en
vraagt een uitstekende verzorging.
Schone, mooi gelakte nagels zijn een voorwaarde voor een verzorgd uiterlijk. Met een klein beetje moeite ben jij de trotse bezitter van mooie nagels.
De nagelverzorging begin je met het verzachten van de nagelriemen met een zogenaamde cuticle remover. Hierna duw je de nagelriemen zachtjes met een bokkenpootje terug. De nagelriemen zijn weliswaar nog zacht en soepel van de cuticle remover, maar een klein beetje nagelriemcrème werkt extra verzorgend op de nagelriemen alvorens tot de verzorging van de nagels over te gaan.
Versterkende cocktail Het nagelbed heeft - het liefst iedere dag - baat bij het gebruik van een voedende en verzorgende nagelolie of -crème. Breng de olie 's avonds aan (nadat je eventuele lak hebt verwijderd) en laat het de hele nacht intrekken. Zijn de nagels extreem zwak, dan is het gebruik van een nagelverharder aan te bevelen.
Ook zijn er tegenwoordig producten te koop die als een soort voedingssupplement voor de nagels werken. Zij werken als een versterkende 'cocktail' voor de nagels en verbeteren de structuur van het nagelbed met provitamine B5, keratine, calcium en conditioners.
Zo lak je zelf je nagels Je hoeft je nagels niet per se met een opvallende, felle kleur te lakken. Je kunt ook heel goed een lichte kleur of wit doorschijnende lak gebruiken. Ook dan worden je nagels mooi glanzend.
Volg de onderstaande stappen om je nagels professioneel te lakken:
* Ontvet eerst je nagels. * Vijl je nagels met een glasvijl zo recht mogelijk af. * Lak je nagels van onder naar boven. * Laat bij de zijkanten een stukje open, hierdoor lijken je nagels langer. * Laat ze goed drogen, zodat je geen stof of haartjes vangt.
Onderhoud Wekelijks onderhoud is de basis voor prachtige nagels met een regelmatige lengte en gelijkmatige vorm. Ondanks goed onderhoud kan zich een haakje of scheurtje in de nagel voordoen. Meestal gebeurt dit op een moment of plaats waar geen vijl binnen handbereik is. Er zit dan vaak niets anders op dan dit haakje af te scheuren. Hierdoor scheurt de nagel verder in, waardoor van een gelijkmatige vorm geen sprake meer is.
Juist nu zou een glasvijl handig zijn geweest. Er zijn glasvijlen in tasformaat; deze hebben een ideaal formaat en kun je dus altijd meenemen. De fijne structuur van de nagelvijl zorgt ervoor dat zelfs de kleinste oneffenheden weggevijld kunnen worden. De vijl is onslijtbaar en hygiënisch.
Waarom niet
* Je nagels reinigen met een beetje zeep in plaats van nagellakremover? Met zeep verwijder je nagellakrestjes niet. * Knippen met een schaartje? Door de nagel te knippen ontstaan er fijne scheurtjes die uiteindelijk haakjes en diepere scheurtjes kunnen veroorzaken. Bovendien is het met een nagelknipper of nagelschaar vrijwel onmogelijk om één vloeiende vorm te krijgen. Met een vijl lukt dit wel. * De nagels van je kindje vijlen? Een glasvijl is ook geschikt om kindernagels te vijlen. Kinderen vinden het knippen van de nagels vaak niet leuk. * Een nagelsjabloon gebruiken? Dit is heel handig bij het lakken. Je smeert de nagellak nooit meer verkeerd! (br.gezondheidsnet)
De achtjarige Romeo Beckham, zoontje van David en Victoria, prijkt nu al op een Britse lijst van bestgeklede mannen.
De middelste zoon van de Beckham's, die al over een eigen kledinglijn
beschikt, staat op nummer 26 in het top 50- lijstje van best geklede
mannen van 2011, geselecteerd door GQ men's magazine. Hij staat net
onder papa David. Kenners spreken van een toekomstige celeb-figuur omdat
hij graag experimenteert met kleding. Zijn stijl is uniek en apart.
Op
nummer 1 staat acteur Aaron Johnson. Prins Harry die er 'goed uitziet
omdat het hem niets kan schelen' staat op nummer 5, terwijl broer
William pas op de 27ste plaats eindigt. Acteur Mel Gibson krijgt de
titel van 'slechtst geklede man' mee.
Het burleske pin-upmodel Dita Von Teese is druk aan het werken aan haar eigen make-upboek. Dat schrijft ze op haar Twitter-pagina.
In het boek zal Von Teese verklappen hoe je makkelijk zelf aan een prachtige retrolook als de hare kan komen. Volgens de 38-jarige vrouw heb je er namelijk geen stylisten voor nodig, maar enkel een paar tips. "Ik doe mijn haar en make-up immers steevast zelf", verklapt ze.
Het boek zou in 2011 in de winkelrekken moeten liggen. Op haar Twitter-account geeft ze alvast een foto uit het beautyboek prijs. (br.she)
Jarretellen zijn officieel weer hip, en dat heeft het te danken aan
de burlesk rage. Dita Von Teese is ermee begonnen, de Schoon Madammen
zetten het voort, en met de film Burlesque komt de trend voorlopig tot
zijn hoogtepunt. Het afgelopen jaar steeg de verkoop van jarretellen met
65 procent.
Vijftig jaar geleden waren jarretellen heel gewoon, en de enige manier
om kousen op te houden. Toen kwam de 'broekkous' die de jarretellen, op
huwelijksnachten na, in het verdomhoekje duwde. En de interesse komt
van vrouwen uit alle leeftijdsgroepen. "De interesse in retrolingerie
met een moderne twist is enorm", aldus directeur Tony Jarvis.
De
laatste keer dat jarretellen een comeback maakten, was begin de jaren
'90 toen Madonna nog echt de Queen of Pop was. Zij maakte jarretellen
trendy door ze te dragen met het fameuze roze korset van Jean Paul
Gaultier op haar Blond Ambition-tournee.
Burlesk werd in de 19de
eeuw in Londen ontwikkeld. Het begon als entertainment voor de
arbeidersklasse, waarin 'gevestigd amusement' zoals opera,
Shakespeariaans theater en ballet op de korrel werden genomen. Later
breidde het uit naar een populaire mix van komedie, theater en
striptease.
In vele grootsteden zijn burleske shows weer een grote hit. Ook burlesk dansen is een echte trend.
Peperdure handtassen Victoria Beckham nu al uitverkocht
Peperdure handtassen Victoria Beckham nu al uitverkocht
Nog voor de handtassencollectie van modeontwerpster Victoria Beckham in
de winkels ligt, is het volledige aanbod online al bijna helemaal
uitverkocht.
Hoewel de prijs van de modellen begint bij ongeveer
2.000 euro, een ontwerp kost meer dan 10.000 euro, zijn alle
goedkoopste handtassen van de nieuwe accessoirelijn van Victoria Beckham
al gereserveerd op de designerwebsite net-a-porter.com.
De enige merken die nog duurdere handtassen verkopen zijn Chanel en
Hermèes. Wanhopige fashionista's die hopen toch nog een Victoria Beckham
aan hun arm te dragen zonder bankroet te gaan, kunnen zich inschrijven
op een wachtlijst.
Koopjesjagers kunnen bij zelfstandige modewinkeliers vanaf de eerste dag
van de wintersolden, komende maandag, kortingen van gemiddeld 30
procent verwachten.
Dat blijkt uit aparte onderzoeken van de
ondernemersorganisaties Unizo en NSZ. De meerderheid van de
zelfstandigen verwacht minstens evenveel te verkopen als tijdens de
vorige wintersolden.
Daling Gemiddeld
rekenen de ondervraagde leden van Unizo-lid Mode Unie op een
minderverkoop van 0,7 procent tegenover de wintersolden van januari
2010. Bij het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) verwachten de
leden een meerverkoop van 2 procent. Bij beide organisaties viel de
winterverkoop tot nu toe tegen en werd er iets minder verkocht geboekt
dan een jaar geleden.
Ruimer assortiment "Door
het slechte weer van de afgelopen maand ligt er gevoelig meer in de
rekken dan vorig jaar bij de start van de wintersolden. Dat is goed
nieuws voor de consument die uit een ruimer assortiment kan kiezen",
stelt het NSZ.
Nocturnes Bij handelsfederatie
Comeos wacht men de start van de wintersolden af om cijfers te geven.
Net als bij het NSZ luidt het bij Comeos dat de soldenstart vermoedelijk
eerder verspreid zal verlopen. De eerste soldenweek valt immers samen
met de laatste week van de vakantie. Vooral in Wallonië zijn er maandag
nocturnes gepland voor de mensen die toch moeten gaan werken en nadien
nog op koopjesjacht willen gaan, aldus nog Comeos.
Elk jaar telt toffe trends, en 'trends' die je liever zo snel mogelijk wil vergeten. In 2010 waren dat de volgende:
1) Buiken bloot
Heel even waanden wij ons
terug in de jaren '90, want in de zomer kwamen plots de buiken van
celebs weer tevoorschijn zonder dat ze een bikini droegen. De korte
shirtjes hadden een omgekeerde boogvorm, en het is duimen dat het in
2011 niet verder evolueert.
2) Yeti-laars
Ja,
het is koud, en ja, het sneeuwt veel. Maar deze 'harige' laarzen, vaak
in felle kleuren, zijn zo mogelijk nog onhipper dan de overhypete Uggs.
3) Harige panty's
We
wensen vanuit de grond van ons hart dat niemand het in zijn hoofd haalt
dit verder te ontwikkelen. Kunnen we niet gewoon de haartjes op onze
benen laten staan in plaats van haar te faken, zoals topmodel Nadia
Vodianova?
4) Sokken in sandalen
Uberhip op de catwalk, al verstond niemand echt waarom. Plus mannen haten het, for real.
5) Shorts en leggings
Een stijl die alleen tienermeisjes met de juiste maten kunnen dragen en een absolute horror voor de rest van de wereld.
Rihanna brengt haar kerstvakantie met haar familie op het strand van
Barbados door. Maar ze lijkt er ook te werken, ze dineerde er op tweede
kerstdag namelijk met de eigenaar van de Britse kledingketen Topshop
Philip Green en muziekbaas Simon Cowell.
De
Amerikaanse zangeres twitterde meteen het grote nieuws. Ze droeg een
eenvoudig zwart topje en een sjaal met luipaardprint op haar hoofd.
Green, de eigenaar van Topshop, zag er ontspannen uit in een eenvoudige
witte t-shirt. Omdat Rihanna erg bezig is met mode en een stijlicoon
betekent voor veel jonge meisjes, groeien de geruchten dat ze met Green
samenwerkt aan een kledinglijn voor zijn Britse keten. Eerder al tekende
Kate Moss verschillende collecties voor Topshop. Met Cowell is de kans
groot dat ze haar controversieel optreden op X Factor besprak, ze
stripte tijdens haar act 'What's My Name'
Op
het strand in Barbados viel Rihanna eerder al op met een uniek zwempak
met bijzondere pantertekening. Hoewel het om een badpak ging, benadrukte
het de mooie vormen van de 22-jarige schone. Het unieke ontwerp is van
het merk 'We Are Famous' en kost 227 euro. Rihanna brengt Kerstmis door
met haar familie op Barbados, oudjaar zal ze in New York vieren.
Ondertussen
groeien de speculaties dat de zangers brak met de baseballster Matt
Kemp. Het koppel werd voor het laatst samen gezien in New York in
november. De zangeres reisde de afgelopen weken tussen Noord-Amerika en
Europa om haar nieuwe album Loud te promoten.
In tegenstelling tot de vrouwenmode, verandert aan de mannenmode in
de basis nogal weinig. Maar trends zijn er altijd, en daar is de
mannenmode ook weer geen uitzondering op. Deze zeven trends definieerden
de mode voor mannen in 2010.
1) Gespierde T-shirts
Net zoals vrouwen, die
push-ups voor borsten en poep dragen, kregen mannen hun eigen
'illusiemode': T-shirts die zijn bierbuik verstoppen, en een gespierd
lichaam (al dan niet met 'blokjes') suggereert.
2) Zwemmode Met
dank aan Giorgio Armani werd de strakke zwembroek (aka 'de speedo')
weer hip voor mannen. En dat terwijl het jarenlang een van de grootste
fashion faux pas werd genoemd. Deze zwembroek zien vrouwen dan ook het
liefst bij mannen die er het lijf voor hebben, met andere woorden: quasi
niemand.
Maar of ze die andere trend, de mankini, beter kunnen
appreciëren is nog maar de vraag. Ooit gelanceerd door Borat, een van de
typetjes van komiek Sascha Baron Cohen, werd de mankini mannelijker
gemaakt en de catwalk opgestuurd.
3) Fedora Mannelijke
celebs werden er vrij vaak mee gespot, maar tot de gewone man is de
trend van de fedora of deukhoed nog niet doorgedrongen.
4) Harige decolleté In
theorie is dit een trend in 2009, maar in 2010 dook hij werd erg vaak
op: T-shirts die zo laag zijn uitgesneden dat mannen een decolleté
tonen.
5) Ballerina's Mannen die ballerina's willen dragen moeten zich haasten. Iets zegt ons dat deze 'trend' het niet lang volhoudt.
6) Vrouwelijker Algemeen
kan gesteld worden dat de mannenmode vrouwelijker werd, en de
vrouwenmode mannelijker. Bewijs daarvoor zie je in de succes van
handtassen, badpakken, ballerina's en decolletés voor mannen, terwijl
vrouwen vlinderdassen, kostuums, buideltassen en lederen sokken
aantrokken.
Kledingmerk zegt graatmager model de wacht aan na klachten
Kledingmerk zegt graatmager model de wacht aan na klachten
Allie Crandell, het model dat centraal staat in de controverse.
Kledingmerk Revolve Clothing heeft gezegd dat ze een extreem mager model
geen opdrachten meer zal geven tot ze een 'gezonder' gewicht heeft
bereikt. Dat meldt modeportal Styleite.
De beslissing van het
bedrijf komt er nadat verschillende bezoekers van de bedrijfswebsite
zich hadden beklaagd over lichtgewicht-model Allie Crandell. Het is
overigens niet de eerste keer dat Crandell in opspraak kwam. Ze was ook
al te zien in MTV-programma 'The City', waar er ook heel wat kritiek op
haar kwam, omdat ze als graatmager rolmodel een gevaarlijke invloed zou
kunnen hebben op jonge meisjes die extreem aan het lijnen zouden kunnen
slaan.
Een geslaagde feestoutfit draait maar een klein deel om wat je
werkelijk draagt. Andere factoren spelen een veel grotere rol, en deze
vijf tips gaan je helpen om complimentjes te krijgen op een feestje.
1) Tijd en energie Een toffe outfit komt niet zomaar
uit de lucht vallen, je moet er wel degelijk wat tijd en energie in
steken. Dat betekent niet dat je zeven winkels moet afschuimen, maar wel
dat je kledij netjes is en zorgvuldig samengesteld. Vermijd te veel
bloot of te extravagante kledij, omdat het afleidt.
2) Dresscode Je
outfit is afhankelijk van het feestje waarop je bent uitgenodigd. Het
familiediner kan je vast wel inschatten, maar bij het oudejaarsfeestje
is het veilig om op voorhand even te polsen wat er precies verwacht
wordt.
3) Dat tikje anders Opvallen kan je
ook zonder dat het mensen afleidt van hun eten of gesprekspartner. Een
zwart jurkje kan je dat tikje meer geven door een opvallend juweel of
opvallende schoenen, je kan kiezen voor een accessoire in een fel kleur
of zelfs een opvallende jurk, als de dresscode dat toelaat. Kies voor
iets dat bij jou past, en draag het met flair.
4) Less is more Het
adagium 'less is more' slaat boven alles op mode. Eén opvallend
kledingsstuk of accessoire is vaak meer dan genoeg, verschillende
combineren is een kunst die maar weinigen is gegeven.
5) Begin er op tijd aan Haast
en spoed is zelden goed, en dat geldt ook voor feestoutfits. Begin op
tijd aan de kledijselectie, het (eventueel) wassen en strijken, het
lakken van je nagels, douchen en opmaken. Zo vermijd je niet alleen
zweetplekken, maar ook ladders in nylons, gescheurde nagels en
ongevallen.
Vrouwen dromen massaal van zon en slaan bikini's in
Vrouwen dromen massaal van zon en slaan bikini's in
De verkoop van bikini's in het Verenigd Koninkrijk steeg ondanks de vriestemperaturen explosief.
Groot-Brittannië
beleeft de koudste winter sinds 30 jaar, de temperaturen zakken er tot
-27 graden. Toch meldt de grootwarenhuisketen Debenhams dat de verkoop
van bikini's er met 20 procent steeg. Iets wat de bazen verbaast, want
de meeste Britten pakken zich goed in om zich warm te houden. Ook
ontwerpster Elizabeth Hurley was verrast te ontdekken dat haar
bikinicollectie momenteel zo goed verkoopt. "Dames zullen naar meer
zonnige klimaten vluchten tijdens deze eindejaarsperiode."
Woordvoerder
voor Debenhams Carie Barkhuizen: "Met deze extreme temperaturen zou je
denken dat bikini's het laatste is wat mensen willen kopen. Vorig echter
merkten we echter net dezelfde evolutie op. Het is net alsof hoe
slechter het weer is, hoe beter het met de verkoop van zwemgerief gaat."
De samenwerking tussen het modehuis Lanvin en de winkelketen H&M heeft laatstgenoemde toch geen windeieren gelegd. Ondanks de uitgebleven stormloop in België kende het merk een grote populariteit in het buitenland, wat meteen voor ongekende verkoopcijfers zorgde.
De verkoop van H&M in november is met 17% gestegen ten opzichte van het jaar voordien. Niet alleen de opening van een aantal nieuwe winkels ligt daarbij aan de grondslag, ook de Lanvin-collectie van H&M is verantwoordelijk voor de meerverkoop. Zo was de volledige lijn in enkele uren uitverkocht in Groot-Brittannië. In eigen land was de collectie echter minder populair en bleven bepaalde, wel erg opvallende, designs nog dagen na lancering in de winkelrekken hangen.
De hevige sneeuwval legt ons land en half Europa lam. Dit zorgt voor een
snelle stijging van vreemde gadgets die de koude moeten bestrijden.
Daarom een selectie van de beste sneeuw- en wintergadgets.
Sneeuwkettingen voor schoenen Wandelen
in de sneeuw zonder te vallen is tegenwoordig een grote uitdaging.
Gelukkig zijn er de Yaktrax, dit zijn ingenieuze kettingen die je over
je schoenen aanbrengt, zodat je meer grip krijgt. Deze vliegen over de
toonbank en zijn zelfs bijna uitverkocht in Groot-Brittannië.
Dekentjes De
verkoop van dekentjes met mouwen steeg explosief. Het is volgens de
uitvinder het perfecte kledingstuk om door de sneeuw in het verkeer vast
te zitten, je kan er natuurlijk om mee in de zetel thuis liggen. Maar
ook 'gewone' dekentjes en warmwaterkruiken. De verkoop van dekentjes
steeg met 73 procent, waterwaterkruiken met 42 procent.
Houthakkershemd De
verkoop van het houthakkershemd steeg in het Verenigd Koninkrijk met 65
procent, het lijkt alsof al dat sneeuwruimen de macho in de Britse
mannen losmaakt.
Snoods De snood is een
sjaal in cirkelvorm, hij heeft dus geen begin of einde. Vorig jaar was
dit al een trend bij vrouwen, maar dit slaat nu ook aan bij mannen. Tal
van Britse voetballers als Carlos Tevez, Pepe Reina en Samir Nasri
houden zich hiermee warm op het veld. De zoekterm snood werd al 600 keer
zoveel ingegeven sinds de start van het barre winterweer.
Comfort food Britten
hebben duidelijk geen zin om te diëten met deze koude temperaturen. De
verkoop van typisch comfort food nam explosief toe. Er werd 195 procent
meer 'meatpie' verkocht, de verkoop van rijstpudding nam 652 procent
toe, beide zijn traditionele Britse gerechten.
Slee Het is haast onmogelijk om in Groot-Brittannië nog een slee te vinden.
Soep De
restaurantketen Pret à Manger, gespecialiseerd in lunchen, ontdekte dat
werknemers de koude liefst bestrijden met warme soep. Bij Tesco steeg
de verkoop ook met 30 procent.
Zonvakantie Sinds
het begin van de winterprik zoeken Britten massaal heil in een tripje
naar meer exotische oorden. Er werden al 11 procent meer last minutes
naar de zon geboekt in vergelijking met vorig jaar.
Niet enkel meer voor houthakkers of notoir onhippe mannen, maar ook
voor hippe, urban vrouwen: het ruitjeshemd. Vermijd evenwel de Schotse
ruit: die is (nog?) niet terug aan een opmars bezig.
De winkelcijfers liegen er niet om: een ruitjeshemd met lange mouwen
verkoopt nu 62 procent meer dan vorig jaar. Zwart-wit is een populaire
ruitjescombinatie, maar ook in tinten van rood, roze, blauw en paars is
het hemd hip. Niet alleen vrouwen springen op de kar, ook voor mannen
'mag' het hemd weer.
Geen wonder als je de voordelen van deze
casual trend bekijkt: je kan het op tal van manieren dragen, en dus is
er dus heel wat variatie (en personal touch) mogelijk én de gehypte
stiletto's mogen op stal blijven. Een laars met een hakje maar ook
sportieve schoenen passen veel beter bij deze trend.
- Lange of korte mouwen? Lange
mouwen zijn nu gegeerd door de winter en de lage temperaturen. Dit hemd
kan je ook recycleren als het iets warmer is. Je draagt hem dan als
lichte trui, over een broek of rok en topje.
- Strak of los? Een
strak hemd is heel geschikt om in je strakke jeans te dragen, in
combinatie met laarzen. Je kan er ook voor kiezen om het hemd er los
over te dragen, wil je een zeer nonchalante look.
Het losse hemd
vraagt iets meer werk. Dat draag je op een legging, met kortere laarzen
(losse enkelboots of Uggs) en een riem. Het is langer dan het strakke
hemd en verstopt gemakkelijk je achterwerk. Dit kan je los of geknoopt
dragen.
Een halflang 'boyfriend' hemd, kan dan weer perfect op
een minirok en panty's. Combineer bij voorkeur met bottines voor een
stoere look.
- Kleur Zwart en wit is dé
topcombinatie, maar vind je dat te somber dan kan je ook voor kleur
kiezen. Rood, roze, blauwe en paars doen het goed, geel en groen zijn te
mijden.
- Katoen of flannel?
Mannen kunnen zonder problemen voor flannel kiezen, maar vrouwen kiezen beter voor katoen.
Stylisten verwachten dat deze trend zal doorleven in de lentecollecties. De ruitjes zijn duidelijk terug van weggeweest.
Terwijl Teva's sandalen niet meteen als moeders' mooiste worden
beschouwd, moet de nieuwe Teva op hoge hakken daar verandering in
brengen.
Als we de foto's mogen geloven, kunnen de stiletto's van Teva alle werk
aan, gaande van kruiwagens voortduwen tot stevige rotsen beklimmen. De
sandalenfabrikant hoopt vrouwen te overtuigen en wil hiermee de 'meest
comfortabele hak op aarde' produceren.
Samen met de ontwerpers
van kledingmerk Grey Ant werden de eerste stiletto's voor outdoor
gefabriceerd. De Teva stiletto is verkrijgbaar in twee uitvoeringen:
een zwart-witte 'Worlds Unite' sandaal met klittenbandsluiting en de
'Natural' met gespsluiting. Verkoopprijs bedraagt 250 euro.
Vleesjurk van Lady Gaga maakte meeste indruk in 2010
Vleesjurk van Lady Gaga maakte meeste indruk in 2010
De jurk, hoed en schoenen gemaakt van vlees die de excentrieke zangeres
Lady Gaga droeg tijdens MTV Video Music Awards werd door Britten
verkozen tot meest iconische outfit van 2010.
Tofu De
bewuste vleesjurk veroorzaakte heel wat controverse, er kwam heel wat
kritiek op. Lady Gaga verdedigde zich: "Wat is het probleem van iedereen
met mijn vleesjurk? Jullie hebben me toch ook al leder zien dragen? De
volgende keer draag ik een outfit van tofu, dan zal de sojapolitie
waarschijnlijk komen zeuren. "
De blauwe jurk van Kate Middleton
die ze droeg om hun verloving aan te kondigen kwam op de tweede plaats,
een minijurk van Victoria Beckham op de derde plaats.
Marketingdirecteur van MyCelebrityFashion.co.uk Andy Barr: "Het is geen
verrassende uitslag, zeker niet na alle controverse omtrent de bewuste
vleesoutfit, maar het verbaasde me wel dat de recente jurk van Kate
Middleton zo'n grote indruk op fashionista's maakte."
De top tien van iconische jurken van 2010: 1 De vleesjurk van Lady Gaga' 2 Blauwe verlovingsjurk van Kate Middleton 3 Minijurk met mouwen van Victoria Beckham 4 Een jurk ontworpen door Julien MacDonald en gedragen door Cheryl Cole 5 De latexjurken van Katy Perry 6 De roze jurk van Halston Heritage die Carrie Bradshaw draagt in de eerste scène van Sex and the City 2 7 De sm-panty's van Cheryl Cole 8 Het maatpak van Leighton Meester 9 De vogelverschrikkerjurk van Lady Gaga ontworpen door Francesco Scognamiglio 10 De kanten jurk van Rafael Lopez die Emma Watson droeg