Deze blog toont U maar één pagina. De andere worden in een archief geplaatst. Door onderaan de pagina op één der pijlen te klikken kom je verder. Je kan ook een onderwerp in onderstaande inhoud aanklikken. Oudere publicaties worden nog regelmatig bijgewerkt.
Van alles wat... ... over de enige échte Ros Beiaardstad! Het wel en wee van Dendermonde, veel fotomateriaal en af een toe een vleugje humor in ons dialect!
Bent u in het bezit van fotomateriaal van alles wat met Dendermonde (geen deelgemeenten) te maken heeft, en wenst u dit op het blog te zien verschijnen? Aarzel niet en geef ons een seintje op jpmc@skynet.be.
Wij danken u bij voorbaat!
En... mocht u dit blog goedvinden, kan u in de linkerkolom een waardering geven (beoordeel dit blog).
11-12-2008
Brusselsespoort...
"De Brusselsepoort, opgetrokken begin 13e eeuw, werd ca. 1402 door een nieuwe poort vervangen. Ze lag in het verlengde van de Brusselestraat en verdween na 1872, toen op bevel van Jozef II de vesting werd ontmanteld. De huidige neoklassieke poort werd ca. 1824 iets oostelijker opgetrokken en was aan de binnenzijde voorzien van bakstenen keermuren en twee wachtlokalen. De Brusselse Poort is sedert 1993 als monument beschermd. Na restauratie ingehuldigd op 23 oktober 2003 door burgemeester Norbert De Batselier"
Ik herinner mij een liedje dat vroeger werd gezongen tijdens de zangronden van Den Dèrremonse Klapper... Het werd gemaakt in de tijd dat de eerste "boetiekskes zonder kleren" in de Nederlandse gemeente Sluis hun deuren openden. De tekst wordt gezongen op de melodie van "Ik ben in Parijs geweest...".
'k Em isj nô Slouis gewéist, was mè dâ doër kerjéis... 't Spéildinge is dor zuë kommik, ammel masjiene in plastik... Mènsjen iniëngedrouit, 'k gerokte d'r ni-j-on ouit... en de Ollanse margarin die smok nor vazzelin!!!
Aansluitend werd dan nog de eerste regel gezongen van het bekende liedje van Bob Benny met daarna een eigen toevoeging:
Lievelingk woër en wanniër, doe me't wéir nogge ne kiër???
Oscar Van Schoor, een geboren Dendermondenaar die later uitweek naar Antwerpen schreef het volgende over onze stad...
"Nederig stadje, zoo heerlijk gelegen aan den samenvloei van Dender en Schelde; stadje zooals geen enkel meer in gansch Vlaanderland bestaat, op evenwijdigen afstand van al de groote steden van Vlaamsch-België, aan gansch het land verbonden te water en te lande, omringd door vruchtbare landbouwen en nijverige dorpen, aan U, eerst en vooral aan U, onzen kinderlijken groet! Moederstad, waar onze wiege stond; waar wij, uit Moeder's mond de eerste klanken onze sprake leerden stamelen; waar Vader voor ons wrocht en zwoegde en waar wij de eerste lessen ontvingen van vlijt en werkzaamheid, die zoo onmisbare burgerdeugden van het latere leven. Geboortestad, waar onze voorouders woonden; waarvan wij elk hoekje en huizeken kenden en lief hadden; wier spraakklanken ons nog steeds als eene zoetluidende muziek in het oorruischen, gegroet! Nederig, klein Dendermonde, laag van gronde, klein van goed, doch groot tusschen al de plaatsen van Vlaanderen door uwe roemrijke zonen; moederstad van Pater De Smet, Polydoor De Keyser, Franz Courtens en zoovele andere waardevolle inboorlingen waarop alle stadsgenoten met rechtmatige fierheid wijzen, gegroet, gegroet! Kleine nederige stad, die gedurende den loop der tijden klein zijt gebleven, omdat gij werd geslachtofferd voor de verdediging des Vaderlands; stadje dat groot kon en wilde worden, doch door eenen gordel van vestingen versmacht werd en ten slotte door de woede van onmenschelijke krijgsmannen vernield werd tot den gronde toe, ik groet van verre, in verbeelding, uwen eertijds zoo slanken stadstoren, uit denwelke ik zoo gaarne de zilveren tonen van onzen eeuwenouden beiaard hoorde nederrinkelen. Moge welhaast uit de galgaten van uwen herstelden stedetoren het lied der opstanding en van het leven weerklinken! Dan wordt het feestdag in mijn hart en zonnetij in mijn ziele.
Zoals we bij de Brusselse Poort al vertelden, heeft Dendermonde in het eerste kwart van de 19de eeuw nieuwe stadspoorten gekregen ter vervanging van de vervallen middeleeuwse toegangen. Maar natuurlijk waren die doorgangen niet afgestemd op het latere autoverkeer. Bij de Brusselse en de Mechelse Poort zijn er daarom in 1909 doorsteken door de stadswallen gemaakt, om zo de wegen aan weerszijden rechtstreeks op elkaar te laten aansluiten. Dat is echter niet gebeurd voor de hier staande Gentse Poort, die in augustus/september 1914 door het eigen Belgische leger gedeeltelijk is afgebroken.
Omdat de bovenbouw gebarsten was, werd gevreesd dat die wel eens zou kunnen instorten wanneer er zware konvooien met oorlogsmateriaal zouden passeren. Wat er van de poort nog restte, is later gesloopt en dus volledig verdwenen. Maar van die Gentse Poort uit 1824 bleef wel de sluitsteen van de binnenkant, dus van de Kerkstraatzijde, bewaard, die de vorm van een ramskop heeft.
Op het gazon van OCMW-rusthuis Aymonshof is die sluitsteen in 1994 verwerkt in een monument, dat door ingenieur Philippe Janssens van de Stedelijke Technische Dienst is ontworpen.
Foto's van mijn gesneuvelde grootnonkel Henri De Beul, broer van (mijn grootmoeder) Aline De Beul. .
Henri De Beul (rechts).
De herdenking van de gesneuvelden waarbij Christine Delcart (mijn overgrootmoeder), echtgenote van Johannes-Baptist De Beul, postuum de eremedaille ontvangt voor haar gesneuvelde zoon.
(Uit de privécollectie van Jean De Wolf en mezelf).
VILLA GORUS-De BLOCK/Le CHÂLET DU BOULEVARD/TORENHOF - Leopold II-laan 15.
Een slechte gewoonte die vaker voorkomt bij Dendermondse textielnijveraars is dat zij failliet gaan en dat houdt vooral veel ellende in voor hun arbeiders. Hun bazen gaan wat later gewoon in een andere combinatie verder, in dit geval als La Termondoise vanaf 20 maart 1894 dat in 1893 failliet ging. Hier werden dekens, dweilen uit geperste katoenresten, paklinnen en zakken gemaakt.
Gorus is een overtuigd christelijk mens en dat hebben zijn arbeiders geweten: Men zal het werk beginnen en eindigen met ten minste het teken des Kruizes, om over hetzelve den zegen Gods te bekomen, zo begint hun arbeidsreglement in 1893. Slecht gedrag wordt bestraft met direct ontslag en ook vloeken is beslist verboden. Als we het vandaag hebben over ongewenste intimiteiten op het werk, is dat dus geen nieuw verschijnsel, want dat slecht gedrag omvat vooral aanslagen tegen de zeden en onkuise gesprekken.
La Termondoise houdt het vol tot halverwege de crisis van de jaren 30 van de 20ste eeuw, maar gaat op 6 februari 1937 toch ten onder. Maar ook nu is er weer redding vanuit de kring der grootindustriëlen: de aanpalende textielfabriek Anciens Etablissements Philips-Glazer et Fils koopt gebouwen en materiaal op en we zijn opnieuw vertrokken. De Tweede Wereldoorlog wordt overleefd, maar in 1955 is Philips-Glazer door toenemende concurrentie uit lageloonlanden genoodzaakt af te slanken en worden de oude Termondoise-gebouwen verkocht.
De geschiedenis van Philips-Glazer is echter zo karakteristiek voor die Dendermondse familiebedrijven, dat we die nog even verder uitspinnen, om in de terminologie te blijven.
De op 1 juli 1777 in het naburige Baasrode geboren Josse Philips trouwt op 9 september 1819 met de 22 jaar jongere Barbara Glazer en zij starten wat later met een spinnerij aan de Brusselsestraat in Dendermonde. Vooral de export van dekens naar de Verenigde Staten is zeer succesvol. Ze worden er als Belgian Philips Blankets aan de man gebracht. Later ontdekt Josse, dat je die weefsels goed kan gebruiken als dweil, wanneer je zon deken in kleinere stukken snijdt. Vloeren worden makkelijker schoon en droog met zon dweil, dan met de oude vodden waarmee dat tot die tijd gebeurt. Na de dood van Josse op 7 april 1871, zet zijn weduwe het bedrijf voort met haar zonen. Reeds het jaar daarop volgt een flinke uitbreiding vanuit de Brusselsestraat achterdoor naar de Leopold II-laan, waar de kantoren komen en een nieuwe hoofdingang. Er worden nu ook verpakkingszeildoek en gewatteerde bedspreien aan het productengamma toegevoegd. De Eerste Wereldoorlog betekent de verwoesting van het bedrijf, maar de naar Engeland uitgeweken zoon Arthur koopt daar nieuwe weefgetouwen, zodat na de oorlog de productie weer snel hervat kan worden. Bij diens dood in 1928 laat hij een bedrijf achter met 6000 spillen in de spinnerij en 50 weefgetouwen, waarop onder meer jacquard-dekens worden gemaakt. Na de Tweede Wereldoorlog gaat het echter in een steeds dalende lijn, wordt de fabricage ingekrompen tot dweilen en wollen dekens, om uiteindelijk eind jaren 60 tot volledige sluiting over te gaan. Het is een lot dat dit bedrijf deelt met de andere Dendermondse textielfabrieken, waarmee deze industrie uit het stadsbeeld verdwijnt.
Schooljaar 1971-72 - 4de leerjaar van het Koninklijk Lyceum
Karine Aerts - Christine Cool - Marijke Currinckx - Marleen De Backer - Ann De Boodt - Greta De Brandt - Nicole De Herde Marie Rose D'Hondt - Martine De KLippel - Annick De Smedt - Galey De Wolf Mich. Franckaert - Martine Geubels - Hilde LAUWERS - Maria MariEn - Katja Merckx - Karine Michiels - Connie Quarin - Conny Siau - Yolande Stassijns - Ann Van Damme Mart. Van de Velde - Hilde Van Dorpe - Gr. Van Herrewegen - Greetje Van Onsem - Tania Vereecken - Vera Vergult Jeanny VerhofstadT
Lerares A. FAMAEY-PENSAERT
Schooljaar 1971-72 - VIde middelbaar A van het Koninklijk Lyceum
Latijn:
Anne MEUNIER
Moderne:
Elise DE KLIPPEL Marina DE PRINS - Fabiola DE ROS Ann FIELD Betty HOFMAN Hilde JANSSENS Annie MEERT Patricia NEELS Chantal SCHELKENS Sonja TROCH Marina VAN DE VELDE Gh. VAN NIEUWENHOVE Peggy VAN REGENMOORTER Geertje VAN ROYEN Myriam VERHASSELT Ingrid VERSPEET Marleen VRIJDAGS
Lerares F. BOGAERTS-GOOSSENS
Schooljaar 1971-72 - VIde middelbaar B van het Koninklijk Lyceum
Latijn:
Anne ADRIAENSSENS - Patricia VIETTE
Moderne:
Martine BAUDEWIJN Daisy COOL Sonja COOL Gonda DE MAYER Martine DE NIL - Hilde DE PAUW Lutgart DE POTTER Carla DE VOS Mireille GOBEL Carla MERTENS Rita ROGIERS Anja SEGERS Yvette VAN DEN STEEN Hilde VAN DER JEUGHT Maureen VAN DER VREKEN Martine VAN HAUTE Annie VAN KEER
Schooljaar 1971-72 - VIde middelbaar C van het Koninklijk Lyceum
Bovenste rij: Rita PISSENS (mod.) - Jenny VENNEMAN (mod.) - Godelieve PAUWELS (mod.) - Ina DE RIDDER (Lat.)
Zitten ook in de klas: Mireille BISSCHOP Jenny COPPENS Nadine SALEMBIER - Mireille VAN DE WINKEL (allen moderne)
Schooljaar 1971-72 - Vde middelbaar A van het Koninklijk Lyceum
Latijn:
Karine BAUDEWIJN
Moderne:
Romy BORMS Jeannine BOSMAN Marina CAMMERMANS Mon. DE CLIPPELEIR - Ilse DE GRAUWE - Chantal DE GROEF- Sonja DE MAESSCHALCK Martine DENEEF - Hilde DE TROCH Marceline DE WULF - Martine GOIRIS Dany HELON - Christ. LANCKBEEN Anny LENSSENS - Patricia PAUWELS Gerda STALLAERT Patricia VAN DEN EEDE - Ida VAN DEN EYNDE - Peggy VAN KEER Lut. VAN REGENMOORTER - Karin WILLEMS
Lerares A.-M. CORBISIER-CROONENBERGHS
Schooljaar 1971-72 - Vde middelbaar B van het Koninklijk Lyceum
De leerlingen van de afdelingen mechanica en elektriciteit bezoeken tijdens een vierdaagse reis o.a. twee montagefabrieken van elektrische apparaten evenals de Rijnvallei.
Te herkennen Adolf Cooreman, Firmin Dupont, Johny Grisez, Gustaaf Robbrecht, Roger Schepmans, Willy Van Eeckhoorn, Wilfried Vera.
De furore rond de Ros Beiaardommegang van 2000 zette verschillende Dendermondse kunstenaars aan om een werk te realiseren in verband met ons Peird. We tonen u werken van 9 schilders...
Koor met de kerkzangertjes van de wijk Keur, o.l.v Adhemar De Landtsheer (*) organist verbonden aan de grote kerk, anno 1965 - 1966.
(foto Peter Beeckman)
Bovenste rij: vlnr: Jean -Louis De Proft / Gustaaf Hubert / Peter Beeckman / Marc Doré / Adhemar De Landtsheer (*) /Mark Peersman / Erik Beeckman
Onderste rij: Julien Machiels / ? / FrançoisVan Oudenhove / Dirk Van Biesen / Daniël De Proft, Benny De Smedt en Danny De Smedt (*) (*) Met onze dank voor de aanvulling aan Robert Korte (*)Met onze dank aan Joris De Nys
Schooljaar 1971-72 - IIIde wetenschappen B van het Koninklijk Lyceum
Graziëlla DE ROS Karine DE SMEDT Jocelyne DEWULF Veerle MERCKX Linda QUARIN Monique VAN DER STRAETEN Maggie VAN MUYLDERS
Schooljaar 1971-72 - IIIde economische van het Koninklijk Lyceum
Arlette BOGAERT M. Christine DE BRANDT Myriam DE MEY Yvette DE RIDDER Linda DE WILDE Martine DHAEN Liliane DOOMS Annie FRAIPONT Erna GOIRIS Sonia HERTSENS Rita LAUREYS Nicole MOENS Nicole SAERENS Sonia SMEKENS Anne-Marie STAELENS Lutgarde TROCH Myriam VAN GAEVER Erna VAN DEN STEEN Monique VAN HERREWEGEN Martine VEKEMANS
Schooljaar 1971-72 - IIde wetenschappen B van het Koninklijk Lyceum
Bettina DE VOS - Marie-Paule DIERICK Marie-Louise VAN BELLE Ludwin VAN CAUTEREN Linda VAN GEERT
Leraar F. LEBEER
Schooljaar 1971-72 - IIde economische van het Koninklijk Lyceum
Anne-Marie CASSIMAN Sonia DE COCK Gonda DE MAESSCHALK Nicole DE VRIESE Martine DE WINTER Yolande JOOS Monique Mathijs Linda RENETTE Jeannine VAN DAMME Linda VAN DEN ABBEELE Linda VAN DE PERRE Gerda VAN HECK
Lerares onbekend
Schooljaar 1971-72 - Iste wetenschappen B van het Koninklijk Lyceum
Diane CAUDRON Erna DE VEL Myriam VAN DEN ABBEELE Beatrijs VAN GELDEREN Marlyse VAN NUFFEL
Schooljaar 1971-72 - Iste economische van het Koninklijk Lyceum
Christiane BAECK Nicole DE BEULE Marie-Hélène DE CLOPPER - Marlène DE CROOCK - Ingrid DE DECKER - Josée DE MEYST - Rita DE PAUW Julienne DE WILDE - Viviane HOFMAN - Nicole LUYPAERT Martine MEULEBROECK Elly SNEPPE - M. VAN DEN BOSSCHE A. VAN DER VREKEN - Linda VAN DER VREKEN Greta VAN HUFFEL - Anita VAN KEER - L. VAN NIEUWENHOVE N. VAN RUYSSEVELDT - Myriam VERCAUTEREN Vera WAUTERS
Prijsuitreiking schooljaar 1964-65 in het Koninklijk Lyceum
De lln beelden taferelen van 80 jaar eerder uit.
Foto 01
Te herkennen: Marleen Cleemput (geknield, 5de van L), Sonja Mornau (geknield, 3de van L) , Clementine Robbrecht (laatste rij, 7de van L), Monique Van De Voorde (geknield, 2de van R)
Gustje Mestdag, een bekend Dendermonds figuur, fungeerde elk jaar als goede Sint voor de kinderen van de Tonbakmaatschappij 'De Ton'. Weer maar eens een bewijs dat Gustje van alle markten thuis was.
Naast de kerk van Sint-Gillis Binnen bevond zich tot in 1784 het kerkhof van de parochie. In 1844 werd dit plein afgesloten met een smeed- en gietijzeren hekken, waarvan nu nog het gedeelte ten noorden van de kerk bewaard bleef. Het sluit de toegang af tot de achter de kerk gelegen pastorie.
De toegang tot de pastorie is toegankelijk via het met 'fronton' afgedekte poortgebouw.
Wanneer u deze poort passeert komt in in de pastorietuin. Een wegel leidt naar de ingang van de woonst die werd opgetrokken in 1852.
De arme klaren zijn gesticht door een timmermansdochter. Deze Nicoletta Boilet wordt in 1381 in Corbie geboren en timmert zelf haar verdere leven aan de weg, zonder man, en maagd gebleven. Eerst wordt ze begijn, één stap verder wordt ze non in het clarissenklooster van Corbie. Die orde is in de 13de eeuw gesticht door Chiara (Clara) Offreduccio, dochter van een rijke edelman uit het Italiaanse Assisi en de eerste volgelinge van stadsgenoot Franciscus. Het zijn dus vrouwelijke franciscanen.
Nicoletta groeit op tot Coleta en brengt de clarissen weer in het gareel, die intussen wat waren afgeweken van de regels van Clara. Ze sticht zelf zo maar even zeventien kloosters en wordt algemeen overste van de nonnen clarissen-coletinnen, die ook arme klaren worden genoemd. Coleta overlijdt in 1477 in Gent, maar moet nog flink wat geduld hebben voordat ze heilig wordt verklaard, want dat gebeurt pas in 1807. Coleta wordt aangeroepen voor een voorspoedige zwangerschap en bevalling. Dat lijkt wat vreemd voor iemand die haar hele leven maagd is gebleven. Maar het heeft alles te maken met haar eigen geboorte; haar moeder was al 60 toen ze Nicoletta ter wereld bracht. Doch moeder is niet heilig, dus moet je via de dochter je verzoek doen.
Voor mooi weer worden nog altijd eieren naar de clarissen gedragen. Dat heeft alles te maken met de Latijnse naam van de ordestichtster Clara, wat de vrouwelijke vorm is van clarus, helder, klaar.
In 1842 komen zes arme klaren uit Gent een klooster stichten in het 14de-eeuwse Heilig-Geesthuis (een instelling voor hulpbehoevende burgers), waar ook een godshuis als onderdak voor zestien arme vrouwen aan was verbonden. De middeleeuwse kapel van dat godshuis laten ze door de Gentse architect Arthur Verhaegen in 1877 vervangen door een neogotisch equivalent, waarvoor hij zelf de glasramen maakt. Ach, zoek er niet naar, 1914, alles gaat teloor. Maar collega-architect Frans Van Severen zorgt ervoor dat alles ook weer herrijst, waarbij hij de bouwtekeningen van Arthur nauwkeurig volgt. De zusters zijn echter de grote afwezigen. Zij zijn in 1919 naar Nederland getrokken en arriveren na lange omzwervingen langs Lokeren en Gent pas in 1951 weer in Dendermonde. Ze ontvangen hier eieren tot in de jaren 80, wanneer deze nonnen afgelost worden door de Vincentiuszusters van even verderop aan de Kerkstraat. Zij brengen hun patroonheilige mee en sindsdien zie je hier Vincent als bodyguard bij de ingang staan.
In 2002 wordt het klooster gesloten. De gebouwen worden verkocht aan de Zusters van Vincentius, die het zelf betrekken.
Aan de woning van kunstenaar Eduard Verhas op de hoek van de Nijverheidsstraat en de Lindanusstraat bemerken we in de gevel een prachtig kunstwerk. Het betreft een afbeelding van het Ros Beiaard.
Wil je contact nemen met de blog voor het sturen van een foto, het geven van informatie of het vragen om inlichtingen, stuur uw email via het voorziene vak hieronder. U kan ons helpen bij de identificatie van personen. Herken je iemand dan vernemen we dit graag met een email.