Deze blog toont U maar één pagina. De andere worden in een archief geplaatst. Door onderaan de pagina op één der pijlen te klikken kom je verder. Je kan ook een onderwerp in onderstaande inhoud aanklikken. Oudere publicaties worden nog regelmatig bijgewerkt.
Van alles wat... ... over de enige échte Ros Beiaardstad! Het wel en wee van Dendermonde, veel fotomateriaal en af een toe een vleugje humor in ons dialect!
Bent u in het bezit van fotomateriaal van alles wat met Dendermonde (geen deelgemeenten) te maken heeft, en wenst u dit op het blog te zien verschijnen? Aarzel niet en geef ons een seintje op jpmc@skynet.be.
Wij danken u bij voorbaat!
En... mocht u dit blog goedvinden, kan u in de linkerkolom een waardering geven (beoordeel dit blog).
Een tekst geschreven door René Legat (in oktober1990)... René was en is nog steeds woonachtig aan de Kasteelstraat en had het onder meer over de slechte toestand van de parking 'gedempte Dender'...
Dèrremonde 'k zien â gèire...
Azze'k 't smèires déir man vajnsjter kaik nor 't sant nor dië stomme plaasj, de liëlekste van 't lant. Ten pèize'k i man èige, Dèrremonde, 'k zien â ni gèire. Azze'k wandel in de Damme op den Dejnnerdaik en tristeg nor dâ zwèrt en stinkent woëter kaik. Ten pèize'k i man èige, Dèrremonde, 'k zien â ni gèire. 'k Em zjiër on 't èrt azze'k dem Bèlzjika zien stoën worrom moeste z'èm kuëpe, vèr kapot te loëte goën. Ten pèize'k i man èige, Dèrremonde, 'k zien â ni gèire. De Mechelse Puërt èmme ze doen klasséire, mor z'èmme gië gèltsj vèr te loëte restauréire. Ten pèize'k i man èige, Dèrremonde, 'k zien â ni gèire. Vèr alles ister gèltsj, balve vèr kiltier, daddis vèr d'iëre vèil te dier. Ten pèize'k i man èige, Dèrremonde, 'k zien â ni gèire.
Mor ik pèis op al die schuëne dinge, die-j-ons in 't stat auveral omringe. Tèn pèize'k i man èige Dèrremonde 'k zien â gèire. Wéir kènne nen uëp dinge, die vrèmde ons benain, awèl, zèg mè, woër kan dâ tèn nog béiter zain? 't Statouis, 't Begainof, d'Abdèi en de muzéi, de Gruëte Kèirek, Poëter De Smètj en Van Douize doen zelfs méi! Tèn pèize'k i man èige Dèrremonde 'k zien â gèire. En as dem bajjort spèltj van 'Ons Banier', zouë 'k wel kènne schrië vâ plezier. Tèn pèize'k i man èige Dèrremonde 'k zien â gèire. As mè Katouit de Réize déir de stroëte goën, wor dâ de mènsje op vier vaif raute stoën. Tèn pèize'k i man èige Dèrremonde 'k zien â gèire. En azze'k tèn 't soëvest nor mam bèdde goën as tèn wèrral ne schuënen dag verbèi-j-is gegoën. Tèn pèize'k i man èige Dèrremonde 'k zien â toch zuë gèire!
Naast volksliederen werden ook sportliederen gemaakt. Het meest bekende is waarschijnlijk het thans nog gangbare KAVD-clublied. Het werd geschreven in 1922 door F. De Vuyst en 'op muziek gezet' door Frans De Clercq. Het was clubsupporter nummer 1, Gustje Mestdag, die de aanhangers van paarsblauw het lied aanleerde... Dit gebeurde tijdens een 'plechtigheid' op de Grote Markt, ter hoogte van het café van Gustje. Honderden supporters verdrongen zich voor het café en ook de harmonie van August Mestdag had postgevat op de Grote Markt. Mestdag stond op de eerste verdieping van zijn herberg in het open venster en dirigeerde gans het gezelschap! De tekst: Onze club door iedereen gekend al bezit ze genen cent Heeft toch rijkdom in overvloed als men rekent haren moed Lacht de zege ons eens tegen Dan zingen wij allen blijgezind; Maar slaat het spel soms eens tegen Laat datgeen dat keert toch als de wind... Onze club ... Moedig gekampt en wint ohé Mannen van den A-V-D - Aa-Vé-Dé ...
Sommigen hadden wat moeite met het onthouden van de originele tekst en improviseerden er maar op los. Zo ontstond onder meer het welbekende: Aa-Vé-Dé killemodee dee dee pak ze vast en speelt er mee...
Hoewel op 6 mei jl. de start werd gegeven van de werken aan de Vlasmarktbrug, kan men nog altijd over de brug rijden. De geplaatste afsluitingshekken zijn verdwenen. Volgens de verantwoordelijken zijn de werken wel gestart, maar is het niet nodig om de brug af te sluiten voor het verkeer. Zoals u al hebt vernomen, wordt de vaste brug vervangen door een ophaalbrug om pleziervaartuigen tot de stad toe te laten. De werken passen in een project De Dender loopt. Later wordt het openmaken van de gedempte Dender én tevens de bouw van een nieuwe brug aan het kruispunt Bogaerdstraat-Veerstraat voorzien.
Een beeld uit het verleden, dat we wellicht binnen afzienbare tijd terugzien: werken aan de Bogaerdbrug..
De affichecampagne voor de nakende verkiezingen lijkt maar stil op gang te komen. Vele plaatsen op de voorziene borden blijven onbenut Crisis bij de kandidaten? Besparingen? Wie zal het zeggen.
Maar helpt een dergelijke campagne wel? Iedereen zal stilaan wel gaan weten zeker wie zijn stem krijgt op 7 juni? De politieke peilingen zien er voor sommigen niet al te rooskleurig uit, maar ja, dat hebben wij in het verleden nog meegemaakt Na het bekendmaken van de uitslag hoor je vaak: Het zijn weeral dezelfden die er aanzitten En degenen die dat zeggen, hebben wellicht voor dezelfden gekozen. Anderen zien de verkiezingen van 7 juni als een aanvullend evenement voor de start van de zomer (die moeten waarschijnlijk niet gaan zitten op die dag) Geef mij maar andere evenementen!
Ja, van het zomerseizoen gesproken De kalender voor de zomeractiviteiten in de stad ziet er redelijk gevuld uit als je het mij vraagt. Er zijn geen specifieke nieuwigheden, maar kom, de Grote Markt en omliggende straten zullen weer regelmatig bezet zijn. Bij dit alles kan men maar hopen dat het weer meezit Vorig jaar waren de weersomstandigheden voor diverse activiteiten niet zo denderend.
Het Ros Beiaard kent ook een internationale uitstraling. In Duitsland, Nederland, Spanje en Italië vindt men sporen van het Ros terug. In het Duitse Keulen vertelt men dat Reinout na een roemrijk ridderleven monnik werd en als steendrager werkte aan de bouw van de beroemde Dom van Keulen. Medearbeiders verdronken hem in de Rijn... In de Sankt Reinoldkirche staat een meer dan levensgroot houten beeld dat de Heilige Reinout voorstelt als ridder. In die regio hebben zich twee legenden verweven. Het gaat om de sage van Reinout en de Vier Heemskinderen en om de legende van monnik Reinoldus. In het Nederlandse Breda kwam er een ommegang van een Ros Beiaard voor van 1502 tot 1574. In de sacramentsprocessie van 1506 is er sprake van een 'volbeyert' en 'Vier Heemskinderen'. In 1572 maakte de reformatie een eind aan de processie. In 's Hertogenbosch voerden de Rederijkers in 1610 en in 1619 een spel op over het Ros Beiaard. Een processie met een Ros trok van 1413 tot 1572 door Bergen-op-Zoom, en in 1437 werd in Eindhoven een 'volbeyert' rondgedragen. Geldrop bezit een Ros Beiaardstandbeeld van Guus Hellegeers en een "Vierheemskinderenlaan".
In Frankrijk vindt men de stad Montauban waar volgens de legende de vier heemskinderen een tijdje in het 'Chateau Renaud' verbleven. Bogny-sur-Meuse bezit een standbeeld van de vier heemskinderen en in Pontcharra staat er een standbeeld op de Place Bayard. Het stelt ridder Pierre de Terrail voor, Seigneur de Bayard.
In Italië was de sage van de vier heemskinderen in vorige eeuwen een geliefkoosd thema van straatzangers.
In navolging van ons artikel over 'Den Dèrremonse Raf''...
Op 'Den Dèrremonse Raf' na hoort men tegenwoordig nog weinig oude liedjes uit het Dendermondse repertoire naar voor brengen. Het is misschien een teken des tijds? Vroeger hoorde men regelmatig liederen als 't Lied der Rosiers of Het Lied van de Leeuwerckenaers weerklinken. Misschien mag dit een hint wezen om in de toekomst bij de voorstellingen van de genoemde toneelkringen hun lied te laten horen bij de aanvang of tijdens de pauze... Het zou zeker een middel zijn om de liederen van een teleurgang te vrijwaren...
We hebben het even over het ontstaan van liedjes tijdens WO I. Tijdens die oorlog werd in de stad een 'Komiteit' opgericht dat zich inliet met 'goede werken' voor de bevolking. Zo voorzag het 'Komiteit' gratis klompen voor al degenen die er om verzochten. Gezien de klompen niet steeds in de juiste maat konden worden geleverd - "à la guerre comme à la guerre, n'-est-ce pas!" - had de man in de straat de actie al vlug in een kernachtig liedje uitgedrukt. Tijdens de sombere bezettingsperiode kwam de geest van Uilenspiegel tot uiting in het liedje dat als volgt luidde: Dames en Heren, ziet ons eens gaan. Altijd marcheren met blokskens aan. Niet om te stoefen, ze zijn al gelijk, zeggen de heren van 't Komiteit.
Dendermonde is door de jaren heen steeds een 'kazernestad' geweest. Er werden destijds diverse 'Lotelingsliederen' geboren en gezongen. Hierna één van de liedjes omtrent de opeising der jonge mannen die met de 'poepers' (typisch Dendermonds voor 'schrik') zaten: Moeder, moeder, wat is dat? Heel mijn hemd is nat! Mijn vloeren broeksken dat is vol ..... Wij gaan naar Lessen en dan naar 't front!
Tijdens WO I was er nog geen sprake van 'Winterhulp' of 'zegelkens'. Wel kende men 'het lazareth', waar behoeftigen gratis soep konden verkrijgen. Terwijl werd aangeschoven aan de Zwarte Zusterschool met het eetketeltje onder de arm, zongen zij: En wij gaan naar 't Lazareth, naar 't Lazareth, naar 't Lazareth. Wij hebben thuis toch gene fret, gene fret...
De geringste aanleiding volstond om een 'volksliedje' in 't leven te roepen. Eens de oorlogmiserie voorbij was, kwamen de revue-schrijvers op de proppen en werden liederen geschreven die veelal plaatselijke toestanden hekelden.
Als prelude op iedere herfst componeren zwaluwen hun afscheidsliedje op telefoon- of andere draden. Eens de trekvogels op zoek gaan naar de zon van het zuiden, is voor het verenigingsleven in het algemeen het tijdstip aangebroken om intense aandacht te besteden aan het programmeren van de winteractiviteiten, waarvan bij velen het teerfeest een belangrijk onderdeel is. Het is duidelijk dat dergelijke feesten vroeger intenser werden gevierd. Op elk teerfeest was er muziek en werd gezongen. Ook het volkslied had vroeger heel wat bijval. Thans moet je ver gaan zoeken om een straatzanger of een folkloregroep te vinden die dergelijke composities ten gehore brengen. Eén van die liederen die in onze stad op zowat elk teerfeest werd gezongen is Den Dèrremonse Raf Een lied dat bijwijlen in de vergeethoek is geraakt. Ouderen hoort men soms nog eens uitpakken met dit lied na een of andere braspartij aan de toog van een estaminet.
Een Dendermondenaar is zowat alle talen machtig (hm ), vandaar wellicht de eigenaardigheid van het lied, samengesteld uit Franse en Vlaamse verzen Wij publiceren tekst en muziek.
C'est Dieu qui nous éclaire, c'est Dieu qui nous entend C'est Dieu qui nous éclaire, c'est Dieu qui nous entend Lai tjou lai tjou lai tjou C'est Dieu qui nous éclaire, c'est Dieu qui nous entend Nonnes qui reposer sous ces froides pierres - rrrraf ! Pour une heure quitter votre lit funéraire - rrrraf ! Botermelk met kaneel - rrrraf ! Botermelk met kaneel - rrrraf ! Eet patatte met saus... Suiker, suiker met platte kaas Suiker, suiker met platte kaas Suiker, suiker met platte kaas Eet patatte met saus Eet patatte met saus Eet patatte met saus rrrraf ! rrrraf ! rrrraf !
Via verschillende mediakanalen wordt gewaarschuwd voor het stijgend aantal diefstallen van nummerplaten! Vorig jaar nog werden meer dan 25.000 platen gestolen. Men raadt aan om antidiefstalbouten (met gladde kop) te gebruiken om de plaat op de wagen te bevestigen.
Ook kan men gebruik maken van zelfklevende banden of antidiefstalhouders om het mogelijke verwijderen sterk te vertragen. Hopelijk houdt de overheid rekening met dit feit bij de voorbereidingen van de invoering van de Europse nummerplaat die voorzien is volgend jaar. De nieuwe nummerplaat zou volgens onze gegevens een witte achtergrond bevatten met daarop zwarte cijfers en letters. Links zou de 'B' op een blauwe achtergrond komen te staan.
Wil je contact nemen met de blog voor het sturen van een foto, het geven van informatie of het vragen om inlichtingen, stuur uw email via het voorziene vak hieronder. U kan ons helpen bij de identificatie van personen. Herken je iemand dan vernemen we dit graag met een email.