Lut De Rudder

06-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brieven IX
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Met de kleinste briefvorm maak ik een constructie die naar het midden toe ‘open’ wordt, omdat ik de lijn aan die kant van de vorm niet teken en de middenvlakte wat open rek. In die open middenruimte laat ik het goud zijn werk doen. Ik gebruik de kleinste vorm omdat het werk maar 40 x 50 is. Met de grotere vormen kan je niet een compact lijnenspel bereiken.


05-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brieven VIII
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Met de kleinste briefvorm probeer ik een luchtig lijnenspel in een dwarse dwarreling over het blad. Op het lege veld boven en onderaan komt een gouden streep. Ik zou vroeger nooit durven dromen hebben iets met dat goud te proberen, tenzij voor mijn kinderen een brief van de Sint te schrijven. Want een brief uit de hemel (en kwam de Sint niet uit de hemel om, eens op aarde, zich te vestigen in Spanje?) kon niet anders dan in schoonschrift met gouden letters bevestigen wat een prachtige kinderen op dat adres woonden.


04-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brieven VII
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Omdat de tekeningen wit-zwart zijn, probeer ik er wat ‘kleur’ in te brengen. Ik heb nog een restje ‘goudkleur’ liggen. Met enkele ‘gouden’ lijnen fleur ik de sobere tekening wat op. Weer een weg om uit te proberen.


03-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brieven VI
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Met al de vormen, maar vooral de kleinste vorm, probeer ik de rand van het blad te vullen en in het midden ruimte te laten. Weer een andere benadering die past in dezelfde opgave.


02-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brieven V
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ook de grootste vorm mag zijn zeg doen. Ik probeer visueel in het midden van het blad een kern te vormen … maar hoe groter de vorm, hoe moeilijker het wordt om dat te realiseren.


01-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brieven IV
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Nu krijgt de middelste vorm een beurt. De afmetingen van de tekeningen zijn 40 x 50, zodat de tekeningen passen in een reeks wisselkaders, zonder dat er een passe-partout moet gebruikt worden. voor deze tekeningen wil ik het heel sober houden: alleen een kader moet volstaan.


31-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brieven III
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Nu ga ik met de kleinste vorm aan de slag. Ik werk op wit papier … maar de automatische aanpassing van het contrast van mijn pc geeft een nogal gelig resultaat. Maar het gaat om de tekening … en daar geniet ik van.


30-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brieven II
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ik gebruik de omtrek van de drie vormen door elkaar . Ondertussen bedenk ik dat ik in mijn leven al veel van de drie soorten brieven geschreven heb. Vooral de ‘grote’ brieven hadden mijn voorkeur. Voor mij betekent schrijven ‘bewust’ worden. Ook nu nog zit ik graag achter mijn toetsenbord.


29-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brieven I
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Sinds enkele jaren wil ik iets rond ‘brieven’ doen. Brieven schrijf je normaal, maar ik zou er grafisch mee willen aan de slag gaan.

Ik ontwerp drie brieven: groot, middelgroot en klein. De kleine vorm zou een kattebelletje kunnen zijn of een korte boodschappenlijst. De middelste vorm doet me denken aan een eerder zakelijke brief: geachte zus en zo en daarbij de mededeling waarover het gaat met op het einde dan vriendelijke groeten. De grote vorm is dan een brief waarin je je hele wezen legt, vb. een brief aan een geliefde.

De vorm die ik ontwerp heeft geen bepaalde betekenis of bedoeling. Ik wil gewoon de vier zijden van een brief oproepen. Natuurlijk kan ik daarvoor ook rechte lijnen gebruiken en dan spreek je van rechthoekige en vierkante vormen. Maar die rechtlijnigheid trekt me niet zo aan, om niet te zeggen dat ze me soms afschrikt, maar dan in meer overdrachtelijke betekenis.

Ik maak van die vormen een exemplaar in stevig karton, zodat ik dat later kan gebruiken om er rond te tekenen. Nu beperk ik me om de vormen één keer te tekenen, door elkaar heen. Laat me stellen dat ik de vormen verken met de vraag: wat kan ik met die vormen gaan doen. Het inhoudelijke komt in de opdracht die ik mezelf stel niet aan bod. Ik wil experimenteren met de uiterlijke vorm.

En daar gaan we. Ik ben benieuwd waar dit lijnenspel me gaat heen voeren.

 


28-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele foto's van de werken van Fons en Moniek
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Christel heeft haar fototoestel mee en is daardoor fotograaf van dienst. Ze vindt het niet erg dat ik die foto’s voor mijn blog gebruik. Nu kan iedereen die wil mee genieten.

Doorheen een glazen deur, kijk je voor je binnen bent, recht op dit werk van Moniek. En als je binnen bent blijf je er naar kijken. Wat trekt de aandacht naar dit werk? Het onderwerp, de sfeer die het uitstraalt … Ik geniet er gewoon van.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Moniek is erg geboeid door portretten en dat zie je in deze tentoonstelling. Er hangen er verschillende aan de muur.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is haar laatste geschilderd portret. Hier gebruikt ze vooral toetsen om de kleur te zetten.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is een werk van Pieter, de zoon van Fons.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Fons maakte een reeks kleine potjes waar je een waxinelichtje in kan plaatsen. Later verzamelde hij die potjes volgens kleur om er een verzameling van te construeren.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hier zijn de potjes rood van kleur. De kleur bekomt hij … hij heeft het me uitgelegd, maar ik ben het weer vergeten. In elk geval is zo’n verzameling erg mooi.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze potten zijn heel zuiver van lijn, prachtig om zien.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In deze vormen laat hij ‘de aarde’ spreken.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Fons legt me uit hoe hij tot zijn creaties komt. Hij doet me zin krijgen om terug met klei te gaan werken. Toch zal ik me bij mijn leest houden en werken op doek of papier.


27-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Schuur van A.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

'De Schuur van A’ is een droom die Fons Van Tricht realiseerde doorheen de turbulentie van zijn leven. Hij kocht een vervallen boerderijtje midden nogal drukke verkeersaders aan de vaart in Wilsele. Daar wou hij een ruimte van stilte creëren in de drukte van het bestaan. Dat is hem ook gelukt. De woning verbouwde hij tot woonst voor zichzelf en de schuur is denkelijk zowat van de grond af opgebouwd tot een ruimte waarin hij kan werken en exposeren.

Fons werkt in klei. Nu ‘De Schuur van A’ af is, toont hij daar zijn werken. Hij hoopt dat die ruimte zal uitgroeien tot een werkplaats voor creatieve mensen, enerzijds om er te werken, anderzijds om er ten toon te stellen.

Ik ken Fons al een paar jaren. We ontmoetten elkaar in de gespreksgroep van ouders die een kind verloren door zelfdoding. Ook Fons wil dat over zelfdoding vrijelijk kan gesproken worden, dat het taboe daar rond doorbroken wordt.

Wanneer we de parkeerplaats voor het huis oprijden, merken we dat de buitenkant van het huis de sporen van ‘oud zijn’ draagt, maar wanneer we binnen stappen overvalt ons licht en ruimte. De vriendin van Fons, Moniek, schildert. Haar werken hangen tegen de muur. Zij wordt vooral geboeid door de mens en die vind je terug in haar doeken.

Fons zelf stelt keramiek ten toon. Prachtige potten en vormen. Hij vertelt hoe die werken ontstaan, dat vooral concentratie de voorwaarde is tot zijn creatieve bezigheden, dat hij in zijn werk een vorm van spiritualiteit wil leggen. Hij legt uit welke procedés hij gebruikt om tot het resultaat te komen dat we voor ons zien. Ik heb vroeger nog enkele jaren keramiek gevolgd en wat Fons vertelt maakt mijn herinnering wakker. ’t Is net of ik terug aan de kleitafel sta.

De Schuur van A straalt rust uit. Veel licht, alles is opengegooid tot één omspannende ruimte. Je hoort de autoweg wel, de overvliegende vliegtuigen, de voorbijsnellende trein, maar het is geen doordringend geluid meer. Voor Fons betekent het dat hij hier de moderne samenleving wel toelaat, maar vanuit een innerlijke rust die woont in deze ruimte, een antwoord geeft op het hectische van dat moderne bestaan.

Ook zijn zoon, die zoveel jaren terug uit het leven stapte, is aanwezig in deze ruimte: een schilderij dat hij maakte, hangt tegen een muur. Fons verwijst er met fierheid naar: zijn zoon had de begaafdheid van een kunstenaar maar kon niet meer verder in deze samenleving. Hoe vaak wordt dit verhaal niet verteld? De mensen die uit het leven stappen kunnen niet meer, voelen zich niet meer thuis in deze samenleving.

Maar nog is Fons niet uitgedroomd: hij wil nog een stuk bijbouwen, zodat het gebouwtje waar zijn grote keramiekoven staat verbonden wordt met het geheel. Een binnenruimte creëren die, overladen door zon, wellicht toelaat een olijfboom te laten groeien.

Een antwoord op de geroofde en omgekapte olijfbomen in een ander deel van de wereld?


26-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RVT Betlehem in Herent
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een collega van de tekenklas vroeg me of ik geen zin had om enkele werken ten toon te stellen in het RVT Betlehem in Herent. Zij exposeerde er nu tot eind augustus en daarna kon ik komen. Er was plaats voor een negental grotere werken.

Omdat het begrip ‘groot’ nogal relatief is, ging ik de situatie ter plaatse bekijken.

Wat een pracht van een instelling … tenzij we alleen de moderne bouw te zien kregen. Maar ik kan me niet voorstellen dat daar veel donkere hoeken en verborgen kanten huis houden. De hoek waar de tijdelijke tentoonstellingen plaats vinden, geeft uitzicht op de tuin: veel glas dus veel licht, het groen van de tuin brengt een rustige levendigheid in de ruimte, een goed ophangsysteem en aangepaste verlichting maken dat de werken makkelijk te plaatsen zijn en goed tot hun recht komen.

Natuurlijk is 1 september heel dichtbij, maar ik ben heel enthousiast. Ik beschik over voldoende werken waaruit ik kan kiezen. Ik wil voor eenheid zorgen, zowel in techniek (ik kies voor Oost-Indische inkt en geen schilderwerken), als grootte van de werken (allemaal 70 x 50, een maat van wisselkaders), als onderwerp. Het thema is lijnenspel. Drie werken die ook bij mijn eindwerk hingen neem ik mee, met de andere werken kwam ik nog niet naar buiten, zodat er nieuwe dingen te zien zijn.

Het zijn maar negen werken, maar toch vraagt dat weer heel wat voorbereiding: oude werken uit de kaders halen, het werk dat er in zit weg nemen (en waar blijf ik er nu mee?), het nieuwe werk inkaderen, lijstje van de werken maken … ik ben er langer mee bezig dan ik voorzien heb.

Ik heb graag dat alles op tijd klaar ligt, zodat ik de dag zelf niets anders moet doen dan inpakken en wegwezen. Zeker nu. Er begint dan een druk jaar van lessen volgen in kantklossen, aquarelleren, thuis de inspiratie uitwerken die ik voorlopig als voor het rapen heb en ten slotte ook ten toon stellen.

Eerst komt de kunstmarkt Tremartre er aan. Als het goed weer is krijg ik een plaatsje onder de tent van Christel, bij slecht weer blijf ik thuis of kom even langs als bezoeksters. Dat is pas op 7 september dus nog even de tijd voor ik daar aan denk.




Inhoud blog
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Reeksen
  • Reeksen
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • Afscheid
  • Afscheid
  • Afscheid
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Vervreemding
  • Geometrische vormen IV
  • Geometrische vormen III
  • Vervreemding XI
  • Vervreemding X
  • Vervreemding IX
  • Vervreemding VIII
  • Vervreemding VII
  • Vervreemding VI
  • Vervreemding V
  • Vervreemding IV
  • Vervreemding III
  • Vervreemding II
  • Vervreemding I
  • Geometrische vormen II
  • Geometrische vormen I
  • experimenteren VII
  • experimenteren VI
  • experimenteren V
  • experimenteren IV
  • experimenteren III
  • experimenteren II
  • experimenteren I
  • Pandemie I
  • Laat me vergeten VII
  • Laat me vergeten VI
  • Laat me vergeten V
  • Laat me vergeten IV
  • Laat me vergeten III
  • Laat me vergeten II
  • Laat me vergeten I
  • Herinneringen IV
  • Herinneringen III
  • Herinneringen II
  • Herinneringen I
  • Tentoonstelling
  • Tentoonstelling in het atelier
  • Pandemie II
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VIII
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VII
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VI
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet V
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet IV
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet III
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet II
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet I
  • Tussen hemel en aarde XIV
  • Tussen hemel en aarde XIII
  • Tussen hemel en aarde XII
  • Tussen hemel en aarde XI
  • Tussen hemel en aarde X
  • Tussen hemel en aarde IX
  • Tussen hemel en aarde VIII
  • Tussen hemel en aarde VII
  • Tussen hemel en aarde VI
  • Tussen hemel en aarde V
  • Tussen hemel en aarde IV
  • Tussen hemel en aarde III
  • Tussen hemel en aarde II
  • Tussen hemel en aarde I
  • Basisvormen XIII
  • Basisvormen XII
  • Basisvormen XI
  • Basisvormen X
  • Basisvormen X
  • Basisvormen IX
  • Basisvormen VIII
  • Basisvormen VII
  • Basisvormen VI
  • Basisvormen V
  • Basisvormen IV
  • Basisvormen III
  • Basisvormen II
  • Basisvormen I
  • Open de poort VI
  • Open de poort X
  • Open de poort IX
  • Open de poort VIII
  • Open de poort VII
  • Open de poort VI
  • Open de poort V
  • Open de poort IV
  • Open de poort III
  • Open de poort II
  • Open de poort I
  • Ode aan de vriendschap V
  • Ode aan de vriendschap IV
  • Ode aan de vriendschap III
  • Ode aan de vriendschap II
  • Ode aan de vriendschap I
  • Cirkel en vierkant XII
  • Cirkel en vierkant XI
  • Cirkel en vierkant X
  • Cirkel en vierkant IX
  • Cirkel en vierkant VIII
  • Cirkel en vierkant VII
  • Cirkel en vierkant VI
  • Cirkel en vierkant V
  • Cirkel en vierkant IV
  • Cirkel en vierkant III
  • Cirkel en vierkant II
  • Cirkel en vierkant I
  • Verborgen verhaal VI
  • Verborgen verhaal V
  • Verborgen verhaal IV
  • Verborgen verhaal III
  • Verborgen verhaal II
  • Verborgen verhaal I
  • Kleurenspel VII
  • Leren lezen en schrijven op de lagere school
  • Kleurenspel VI
  • Hinkelen
  • De kersenboom
  • Knikkerspel
  • Het oerwoud van het geheugen IV
  • Het oerwoud van het geheugen III
  • Het oerwoud van het geheugen II
  • Het oerwoud van het geheugen I
  • Kunstroute 2019
  • Verschillende werelden oproepen III
  • Verschillende werelden oproepen II
  • Verschillende werelden oproepen I
  • En dan maar kijken
  • Oefenhoekje
  • Hoe lang was het weer geleden?
  • Voorbereiding op de jury
  • Kleurenspel V
  • Kleurenspel IV
  • Kleurenspel III
  • Kleurenspel II
  • Kleurenspel I
  • Ruimte III
  • Ruimte II
  • Ruimte I
  • Met zwarte achtergrond VIII
  • Met zwarte achtergrond VII
  • Met zwarte achtergrond VI
  • Met zwarte achtergrond V
  • Genese van een lijn IV
  • Collage

    Archief per maand
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 09-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11--0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Categorieën


    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!