Cursiefjes onder de kerktoren. Humoristisch, kritisch en soms cynisch.
31-05-2019
901 Houtlab
901 HOUTlab
Op 2 mei 2019 werd een gloednieuw en uniek museum geopend in Plantentuin Meise! Op interactieve wijze kun je er kennis maken met alle aspecten van hout: van duurzaam bouwmateriaal dat mee het klimaat helpt stabiliseren tot de microscopische geheimen die de eigenschappen van hout verklaren. De Plantentuin beheert belangrijke historische houtcollecties, in totaal ongeveer 7.500 houtmonsters van boomsoorten van over de hele wereld. De historische kern van deze collectie, ca. 4.500 houtmonsters, bestaat uit collectiestukken behorend tot het voormalige Bosmuseum. Dit museum bevond zich in de Brusselse Kruidtuin en werd in 1902 officieel geopend. Na de verhuis van de Plantentuin van Brussel naar Meise werd het Bosmuseum nooit heropgebouwd. De collectiestukken zijn na meer dan een halve eeuw vanonder het stof gehaaldOp de foto zie je een 5 ton wegende schijf van een 2000 jaar oude mammoetboom (Sequoiadendron) met een diameter van meer dan 4 meter, geschonken door de Verenigde Staten bij de ontmanteling van het Amerikaans paviljoen de Wereldtentoonstelling van 1958
Meise, onder de toren van St.-Martinus Meise, onder de toren van St.-Brixius-Rode Madeleine in De waanzin van Charlotte Jos Pauwels e.a.
Digitaal
C.L.
Interactieve verbale leerprocessen in het A.A.AC.ZC.-talenpracticum C.L. Interactive verbal learning processes in the A.A.AC.SC. – language laboratory C.L. Kwaliteitsrevolutie in het onderwijs De Cuyper Jef C.L. Logboek AVC Jos Chabert cl Meise De Cuyper Jef C.L. Aanvankelijk lezen De Cuyper Jef 1966 – 2014 Nederlands cl I Basiswoordenlijst Nederlands cl 1 Leerplan Nederlands aan anderstaligen niveau 0 Leerplan Nederlands aan anderstaligen niveau 1 Leerplan Nederlands aan anderstaligen niveau 4
Erfgoed
Dialect van Meise De Cuyper Jef Sib Herman Boon pr. Het leven is te kort om klein te zijn Liber amicorum Herman Boon pr. De Cuyper Jef Sib Jeugdraad Meise 50 De Cuyper Jef Sib 2015 KMGSBL 1903 De Cuyper Jef Sib Liber amicorum Jos Chabert Madeleine en de keizerin De Cuyper Jef Sib Meise Jan Van den Eynde update De Cuyper Jef Sib Meise, St.-Brixius-Rode Stamënees in Meise De Cuyper Jef Sib Toren riep haan De Cuyper Jef Sib Beiaarden Meise met CD-rom De Cuyper Jef Sib Muurschilderingen in Meise Sib 2015 Jef L. DC Jeugdraad Meise 50 Sib 6.9.2015 Jef L. DC Reuzen Jan en Mie Meise Sib 2015 Jef L. DC Cultuur in Meise Sib 2015 Jef L. DC
Literatuur
Gedichten van Jef Lettens De Cuyper Jef Sib Wild places haiku’s over het boek van Robert Mac Farlane De Cuyper Jef Sib
Eindwerk Terreinstudie Buitenweide Meise CVN De Cuyper Jef Verkeersdelicten van 16-18 jarigen V.U.B. Jef L. DC
USB
Berla
Baron van der Linden d’Hoogvorst verschillende auteurs update Brochure toneel versie 9 maart 05 Piet De Cuyper Keizerin Charlotte en Meise Bettesone Achiel Sint – Sebastiaansgilde Rode Meise Van Hoeck, De Cuyper Jef, Van den Troost Oorlogsdagboek W.O. II van Peter Huygens De Cuyper Jef Sib
Natuur
Terreinstudie Berenput Meise De Keersmaeker André CVN
De metalen voor windmolens en elektrische auto’s zijn massaal nodig. Ze worden gewonnen via de mijnen in Kongo (kobalt), Zuid – Afrika (4), Rwanda (lithium) en China (6). Maar daar worden mensenrechten en milieu niet belangrijk bevonden. Daarom zou het beter zijn ze te recyclen. Bovendien zou de ontginning in Europa (bvb. Zweden) in de hand kunnen gehouden worden. Maar daar stootte men op verzet van actiegroepen : not in my back yard!
Ik bezit nog 7 banden van mijn eerste filmopnamen :
Scènes uit een huwelijksleven 16.11.1980 Kris Kras Meise met Jeanne Streulens en Louis Dierickx AVC november 1980 – 81 maa. 450 D2A F3A
Klassen AVC Meise november 1981 1982 don..
Klassen AVC Meise november vrijdag
MT 15.1.1981 EVD Exploitatie VDE I 9 10 Klassen AVC Meise november 1980 – 81 andere dagen 15 jaar Crea oefenband
Professor Engels 15.1.1981 I
Professor Engels II
Professor Engels III
Er was mij vroeger beloofd de kosten voor digitalisering te dragen door de gemeente. Maar de toestellen hiervoor waren stuk bij de firma. Bij het digitaliseren van recenter materieel stootte ik op de Nederlandse firma Van Eck die een offerte deed. Ik vroeg aan de gemeente, het CVO en de VZW Erfgoed Berla om de kosten te dragen
Door een toeval kon ik deelnemen aan de presentatie van de “Kwaliteitsrevolutie” van Tom Peters. Toen ik na een dag brain-stormen in het AVC kwam, was ik een gelukkig man. Ik had er de bevestiging gevonden van mijn ideeën en de uitwerking ervan in het AudioVisueel Centrum, mijn levenswerk. Ik heb in een eindwerk “management in het onderwijs” de Kwaliteitsrevolutie aangepast voor het onderwijs. Wij hebben toen alle slogans van dit type management vertaalde in de aangeleerde talen en in alle lokalen aangebracht.
Didactica cybernetica is een eigen didactisch profiel dat wij stelselmatig uitwerkten voor taalonderwijs aan anderstaligen. Het staat uitvoerig beschreven in http://www.avc-jos-chabert-cl.jouwweb.nl
1. De aan te leren taal is de voertaal, altijd. 2. Native speaker heeft prioriteit als hij beschikbaar is, life of opgenomen. 3. Voorrang van de gesproken taal d.i. voorrang voor het spreken door alle studenten 4. Geschreven taal in functie van de gesproken taal. 5. Geen theorie, maar functioneel taalonderwijs. Leer de studenten, wat ze zullen gebruiken. 6. Basiswoordenschat d.w.z. geen onnodige ballast, ook in hogere niveaus. Dit is echte aanpassing aan het niveau van alle studenten. Uitgaan van de student. 7. Democratische opstelling : iedereen is gelijkwaardig. 8. Reikwijdte vergroten : 8.1. Zoveel mogelijk, maar doordacht, audiovisueel en interactief werken d.w.z. uitgaan van authentieke situaties (prioritair life) met aanwending van een brede waaier van alle mogelijke audiovisuele (of multimediale ) middelen buiten tekst. 9. Professioneel didactisch werk leveren d.w.z. het hele didactische proces grondig afwerken; 10. Fouten voorkomen ("Van alle fouten van de opvoedelingen, is de opvoeder de oorzaak" , uit "Het Mierenboekje" van Salzmann).
Inoefenen deden we in het Audio Actief Actief Comparatief Zelfcorrectief talenpracticum. Tijdens een langdurig onderzoek konden wij de werking bijstellen en verfijnen. Het onderzoek werd beschreven in : https://jefdecuyper.wordpress.com/ Wij waren de enigen die uit het analoog talenpracticum systeem Ley het maximum haalden. Het systeem werd digitaal geprogrammeerd door de firma Divace in Finland.
Aanleren van een taal aan anderstaligen gebeurt volgens de principes van de AudioVisuele Structureel Globale methode. Dat is ons inziens de beste internationaal gereputeerde werkwijze. Het is simpel : men leert op het 0 – niveau in het begin enkel spreken en luisteren. Men gebruikt daarvoor dialogen uit het werkelijke leven gekoppeld aan beelden. Met lezen en schrijven en zeker de theorie begint men later, als die geen negatieve invloed meer hebben op het vlot en correct spreken.
Het AVC Meise, Strombeek en Jette had een gespecialiseerd centrum voor talen aan anderstaligen moeten blijven met Informatica als sluitsteen! De objectieve meerwaarde in Meise gerealiseerd luiddde
AVSG
AACC
EVAcl
Kwaliteitsrevolutie
Maar ze ging helaas teloor. Het centrum had toonaangevend kunnen blijven. Mits betere onderhandelingen had ze hoofdschool kunnen zijn voor de regio. Maar nu wordt ze opgeslorpt door het CVO Vilvoorde of wordt het CVO NW Brabant ?
Thee maakt men met bladeren van de struik Camelia sinensio. Voor witte thee gebruikt men de witte knoppen. Die worden gedroogd in de zon of de oven. Groene thee komt van de geplukte bladeren die een stoombehandeling krijgen. Bij zwarte thee worden de bladeren volledig geoxideerd waardoor ze een bruine kleur krijgen. Oolongthee houdt het bij gedeeltelijke oxydatie. Je maakt groene en witte thee best met water op 80 graden. De andere mogen op 100 graden. Bij het trekken komen de polyfenolen, cafeïne entheanine vrij.
De sierlijkste plant in onze wateren heet Azolla. Maar dit plantje heeft bijzondere eigenschappen. 50 miljoen jaar geleden koelde de Noordpool aanzienlijk af. Het plantje kan broeikasgassen uit de atmosfeer halen en opslaan. Men noemt dat het Azolla evenement. Men kan het inzetten voor biodiesel en milieuvriendelijk veevoeder. De kracht van Azolla zit hem in het blad. De onderste kant heeft de vorm van een boot en drijft. Het bovenste staat als een zeil en vangt licht. Er is een holte in het blad bewoond door een bacterie (cyanobacterie). Die vangt stikstof uit de lucht, zet het om en geeft het terug aan de plant. Dat geeft het een enorm concurrentievoordeel. Men kan van de Azolla ook Azollaburgers maken : een plantaardige variant van de hamburger.
Heeft zijn roots in Ethiopië. Het wetenschappelijk personeel van de Plantentuin Meise is wereldvermaard voor het onderzoek van koffie. Zo vonden ze via DNA onderzoek in het herberium een koffiesoort die van nature geen cafeïne bevat. De schimmel koffieroest belaagt de koffieplant. Hij heeft ook te lijden onder een kever, de koffieboorder . In Midden Amerika vinden we de Arabica . Die kan niet tegen de volle zon, en hoge temperatuur. Bij rondleidingen van studenten wordt de koffievrucht getoond. Daar is veel variatie in : o.a. rood, twee bonen …
Toen ik mijn kleindochter afhaalde op school, vertelde ze mij dat ze gedichtendag hielden. Zij citeerde een gedicht dat ze leerden. Het thema is “vrijheid”. Wat ze niet wist was wat Meise op het gebied van poëzie betekent. In de jaren tachtig startten wij de Jules Van Campenhoutprijs voor poëzie en een jaar later hielden wij poëzieshows in 7 talen in het AVC. Toen de dienst cultuur de prijs afnam daalde het peil snel tot een plaatselijke prijs. Ik zette ons initiatief verder met “Poëzie in de vitrien” en bracht goede gedichten aan op de uitstalramen van winkels. Later hernamen wij poëzie in 7 talen in de toen nog Nationale Plantentuin Meise. Het motto was ”Liefde in de Plantentuin”. Wij brachten rond de Oranjerievijver de mooiste liefdesgedichten uit de wereldliteratuur. De JVC – prijs werd om wlle van besparingen en onbegrip, afgeschaft.
De Akademie van Meise heeft een afdeling Woord en daar wordt nog aan poëzie gedaan.
Via een bericht op facebook gaan de tieners nu spijbelen voor het klimaat! Zouden ze eerder niet beter en objectief geïnformeerd worden? Bovendien zouden ze beter op woensdagnamiddag of tijdens het week-end betogen. Neen? Ze brossen liever ten koste van hun eigen opleiding. Amusement en festivalitis zijn niet ver weg. De Vlaamse regering ontving hun. Dat is een goedkeuring. Waar gaan we naartoe. Dit is verloedering van hiërarchie en gezag. De scholen die er een didactische uitstap van maken zijn hypocriet.
Ik vraag mij af of ze niet door een of andere politieke beweging gemanipuleerd worden? Zo onnozel zijn ze hopelijk niet!
De douglas spar werd in 1827 door David Douglas ingevoerd van de USA naar UK Plantenverkeer verloopt in twee richtingen : van buiten uit naar ons en van ons naar elders. Door het toenemende vrachtverkeer en via de havens en de luchtvaart wordt dat bevorderd. Zo kreeg ik van een collega zaden die ingevoerd werden in de luchthaven. Zij werden in beslag genomen. Ik gaf ze aan de toenmalige directeur van de Plantentuin om ze op naam te brengen. Deze dienst wordt nog steeds geleverd aan de douane. Maar ik heb er verder niets meer van gehoord. Men noemt dat Invasieve Planten. In Zuid Amerika werden zo Europese planten ingevoerd zoals witte klaver en populier.