Cursiefjes onder de kerktoren. Humoristisch, kritisch en soms cynisch.
12-07-2019
907 Biomimicry
907 Biomimicry
Planten en dieren passen zich al 3 miljard jaar aan om te overleven. De natuur is ons voorbeeld om circulaire veerkrachtige en zelfregulerende ecosystemen te maken. Enkele voorbeelden :
Ontsmettingsmiddelen en antibiotica overbodig maken door de microstructuur van de huid van haaien te imiteren : bacterieafstotend maken. De kleur van de chipszak : chitine bespaart 350 polymeren. Bijproducten CO2, fijnstof en nitraat in water : levensvriendelijk en levensbevorderend maken. Fotosynthese van bladeren : inspiratiebron voor efficiënte zonnepanelen. Voor ventilatoren de design van schelpen gebruiken. De Japanse kogeltrein heeft vooraan de kop van een ijsvogel die in het rimpellos water duikt.
Een van de eeste moderne kunstwerken in de Plantentuin Meise dateert nog van de tijd van directeur Petit. Het waren monumentale drijvende Lotus I, II en III uit polyester in de vijver voor de oprit van de A12. Nu liggen ze te verkommeren. Daarom heeft de directieraad beslist ze te schenken aan de Verbeke Foundation in Westakker (Kemzeke). Daar kunnen ze in een soort kunstreservaat van 12 h natuur en 20000 m2 overdekte ruimte. Het werk was van kunstenares Hilde Van Sumere (+ 2013).
Op 5 juni 2019 opende de nieuwe Rozentuin in Plantentuin Meise. De Rozentuin biedt de bezoeker een wandeling door de diversiteit en de ontstaansgeschiedenis van wilde en gecultiveerde rozen. De Plantentuin Meise heeft een uitgebreide collectie wilde rozen aangelegd, bestaande uit 125 van de bij schatting 200 gekende soorten. Het labyrint in het centrum, gevormd door twee spiralen, vertelt het verhaal van het ontstaan en de evolutie van de wilde rozen en toont hoe ze verwant zijn. In de perken rond de zichtheuvel komt men te weten hoe vanuit de wilde rozen de tuinrozen werden geselecteerd en ontwikkeld. Pal in het centrum van de tuin groeit de oudste van alle nog bestaande rozen: de ‘woestijnroos’.
De buitenkant van de tuin vertelt het verhaal van de cultuurrozen. Dit verhaal start met de historische Chinese en Europese rozen en ontplooit zich naar het ontstaan van de moderne rozenhybriden en hun evolutie.
De eerste Vlaamse leeuw is die van de oorkonde van graaf Filips van den Elzas uit 1162. Hij heeft een geel veld met klimmende zwarte leeuw en rode tong en nagels. In 1830 was onze nationale vlag een gouden leeuw. Die zag men later nog terug op de Brabantse vlag. De Vlaamse raad nam destijds de Vlaamse leeuw aan als officiële vlag voor Vlaanderen. Maar we zien toch nog de zwarte leeuw op gele achtergrond, zonder rood. Dat is omdat de Walen een rode haan hebben. Tijdens de Ronde van Frankrijk zie je hem overal opduiken in beeld. Wanneer komt er orde in de chaos?
Voor mijn brievenbus schoten plots twee planten op. Ze stonden tussen de keitjes, een ongewone ondergrond. Het eerste jaar bleven ze beperkt tot een kleine plant met enkel bladerenn. Het was de Koningstoorts. Dit is een tweejaarlijkse plant, die het tweede jaar uitgroeit en kleine gele bloemen heeft.
Op 22 mei 2019 - Internationale dag van de biodiversiteit – erkende het BGCI (Botanic Gardens Conservation International) Plantentuin Meise als een Advanced Conservation Practitioner : Plantentuin Meise is een botanische tuin die op wereldschaal het verschil maakt als het gaat om het behoud van plantendiversiteit! De organisatie overkoepelt 2000 botanische tuinen ter wereld. Ze kent de Plantentuin deze erkenning toe na een diepgaand onderzoek over de conservatiewaarde van de levende collecties, het wetenschappelijk onderzoek, de opleiding en specialisatiegraad van het personeel, de geleverde inspanningen voor educatie en bewustmaking, het naleven van de internationale conventies, enz. Hiervoor schakelde BGCI een internationale adviescommissie in en liet de anonieme doorlichting over aan expertteam.
In het rapport kan je ondermeer lezen dat Plantentuin Meise maar liefst 1079 soorten planten in collectie heeft die in geen enkele andere Plantentuin bewaard worden en 3227 soorten planten die telkens in minder dan vijf botanische tuinen in de wereld bewaard worden. 285 soorten uit de collectie staan op de IUCN-lijst van wereldwijd bedreigde plantensoorten, 6 daarvan worden enkel in Meise gekoesterd en 39 hooguit in vijf andere tuinen. 2409 soorten uit de collectie hebben een nationale, regionale of wereldwijde graad van bedreiging; 45 daarvan zijn uniek voor Meise, 246 daarvan komen telkens in hooguit vijf andere tuinen voor. Daarnaast heeft de Plantentuin nog een zadenbank waarin honderden bedreigde plantensoorten worden bewaard.
Op 2 mei 2019 werd een gloednieuw en uniek museum geopend in Plantentuin Meise! Op interactieve wijze kun je er kennis maken met alle aspecten van hout: van duurzaam bouwmateriaal dat mee het klimaat helpt stabiliseren tot de microscopische geheimen die de eigenschappen van hout verklaren. De Plantentuin beheert belangrijke historische houtcollecties, in totaal ongeveer 7.500 houtmonsters van boomsoorten van over de hele wereld. De historische kern van deze collectie, ca. 4.500 houtmonsters, bestaat uit collectiestukken behorend tot het voormalige Bosmuseum. Dit museum bevond zich in de Brusselse Kruidtuin en werd in 1902 officieel geopend. Na de verhuis van de Plantentuin van Brussel naar Meise werd het Bosmuseum nooit heropgebouwd. De collectiestukken zijn na meer dan een halve eeuw vanonder het stof gehaaldOp de foto zie je een 5 ton wegende schijf van een 2000 jaar oude mammoetboom (Sequoiadendron) met een diameter van meer dan 4 meter, geschonken door de Verenigde Staten bij de ontmanteling van het Amerikaans paviljoen de Wereldtentoonstelling van 1958
Meise, onder de toren van St.-Martinus Meise, onder de toren van St.-Brixius-Rode Madeleine in De waanzin van Charlotte Jos Pauwels e.a.
Digitaal
C.L.
Interactieve verbale leerprocessen in het A.A.AC.ZC.-talenpracticum C.L. Interactive verbal learning processes in the A.A.AC.SC. – language laboratory C.L. Kwaliteitsrevolutie in het onderwijs De Cuyper Jef C.L. Logboek AVC Jos Chabert cl Meise De Cuyper Jef C.L. Aanvankelijk lezen De Cuyper Jef 1966 – 2014 Nederlands cl I Basiswoordenlijst Nederlands cl 1 Leerplan Nederlands aan anderstaligen niveau 0 Leerplan Nederlands aan anderstaligen niveau 1 Leerplan Nederlands aan anderstaligen niveau 4
Erfgoed
Dialect van Meise De Cuyper Jef Sib Herman Boon pr. Het leven is te kort om klein te zijn Liber amicorum Herman Boon pr. De Cuyper Jef Sib Jeugdraad Meise 50 De Cuyper Jef Sib 2015 KMGSBL 1903 De Cuyper Jef Sib Liber amicorum Jos Chabert Madeleine en de keizerin De Cuyper Jef Sib Meise Jan Van den Eynde update De Cuyper Jef Sib Meise, St.-Brixius-Rode Stamënees in Meise De Cuyper Jef Sib Toren riep haan De Cuyper Jef Sib Beiaarden Meise met CD-rom De Cuyper Jef Sib Muurschilderingen in Meise Sib 2015 Jef L. DC Jeugdraad Meise 50 Sib 6.9.2015 Jef L. DC Reuzen Jan en Mie Meise Sib 2015 Jef L. DC Cultuur in Meise Sib 2015 Jef L. DC
Literatuur
Gedichten van Jef Lettens De Cuyper Jef Sib Wild places haiku’s over het boek van Robert Mac Farlane De Cuyper Jef Sib
Eindwerk Terreinstudie Buitenweide Meise CVN De Cuyper Jef Verkeersdelicten van 16-18 jarigen V.U.B. Jef L. DC
USB
Berla
Baron van der Linden d’Hoogvorst verschillende auteurs update Brochure toneel versie 9 maart 05 Piet De Cuyper Keizerin Charlotte en Meise Bettesone Achiel Sint – Sebastiaansgilde Rode Meise Van Hoeck, De Cuyper Jef, Van den Troost Oorlogsdagboek W.O. II van Peter Huygens De Cuyper Jef Sib
Natuur
Terreinstudie Berenput Meise De Keersmaeker André CVN
De metalen voor windmolens en elektrische auto’s zijn massaal nodig. Ze worden gewonnen via de mijnen in Kongo (kobalt), Zuid – Afrika (4), Rwanda (lithium) en China (6). Maar daar worden mensenrechten en milieu niet belangrijk bevonden. Daarom zou het beter zijn ze te recyclen. Bovendien zou de ontginning in Europa (bvb. Zweden) in de hand kunnen gehouden worden. Maar daar stootte men op verzet van actiegroepen : not in my back yard!
Ik bezit nog 7 banden van mijn eerste filmopnamen :
Scènes uit een huwelijksleven 16.11.1980 Kris Kras Meise met Jeanne Streulens en Louis Dierickx AVC november 1980 – 81 maa. 450 D2A F3A
Klassen AVC Meise november 1981 1982 don..
Klassen AVC Meise november vrijdag
MT 15.1.1981 EVD Exploitatie VDE I 9 10 Klassen AVC Meise november 1980 – 81 andere dagen 15 jaar Crea oefenband
Professor Engels 15.1.1981 I
Professor Engels II
Professor Engels III
Er was mij vroeger beloofd de kosten voor digitalisering te dragen door de gemeente. Maar de toestellen hiervoor waren stuk bij de firma. Bij het digitaliseren van recenter materieel stootte ik op de Nederlandse firma Van Eck die een offerte deed. Ik vroeg aan de gemeente, het CVO en de VZW Erfgoed Berla om de kosten te dragen
Door een toeval kon ik deelnemen aan de presentatie van de “Kwaliteitsrevolutie” van Tom Peters. Toen ik na een dag brain-stormen in het AVC kwam, was ik een gelukkig man. Ik had er de bevestiging gevonden van mijn ideeën en de uitwerking ervan in het AudioVisueel Centrum, mijn levenswerk. Ik heb in een eindwerk “management in het onderwijs” de Kwaliteitsrevolutie aangepast voor het onderwijs. Wij hebben toen alle slogans van dit type management vertaalde in de aangeleerde talen en in alle lokalen aangebracht.
Didactica cybernetica is een eigen didactisch profiel dat wij stelselmatig uitwerkten voor taalonderwijs aan anderstaligen. Het staat uitvoerig beschreven in http://www.avc-jos-chabert-cl.jouwweb.nl
1. De aan te leren taal is de voertaal, altijd. 2. Native speaker heeft prioriteit als hij beschikbaar is, life of opgenomen. 3. Voorrang van de gesproken taal d.i. voorrang voor het spreken door alle studenten 4. Geschreven taal in functie van de gesproken taal. 5. Geen theorie, maar functioneel taalonderwijs. Leer de studenten, wat ze zullen gebruiken. 6. Basiswoordenschat d.w.z. geen onnodige ballast, ook in hogere niveaus. Dit is echte aanpassing aan het niveau van alle studenten. Uitgaan van de student. 7. Democratische opstelling : iedereen is gelijkwaardig. 8. Reikwijdte vergroten : 8.1. Zoveel mogelijk, maar doordacht, audiovisueel en interactief werken d.w.z. uitgaan van authentieke situaties (prioritair life) met aanwending van een brede waaier van alle mogelijke audiovisuele (of multimediale ) middelen buiten tekst. 9. Professioneel didactisch werk leveren d.w.z. het hele didactische proces grondig afwerken; 10. Fouten voorkomen ("Van alle fouten van de opvoedelingen, is de opvoeder de oorzaak" , uit "Het Mierenboekje" van Salzmann).
Inoefenen deden we in het Audio Actief Actief Comparatief Zelfcorrectief talenpracticum. Tijdens een langdurig onderzoek konden wij de werking bijstellen en verfijnen. Het onderzoek werd beschreven in : https://jefdecuyper.wordpress.com/ Wij waren de enigen die uit het analoog talenpracticum systeem Ley het maximum haalden. Het systeem werd digitaal geprogrammeerd door de firma Divace in Finland.
Aanleren van een taal aan anderstaligen gebeurt volgens de principes van de AudioVisuele Structureel Globale methode. Dat is ons inziens de beste internationaal gereputeerde werkwijze. Het is simpel : men leert op het 0 – niveau in het begin enkel spreken en luisteren. Men gebruikt daarvoor dialogen uit het werkelijke leven gekoppeld aan beelden. Met lezen en schrijven en zeker de theorie begint men later, als die geen negatieve invloed meer hebben op het vlot en correct spreken.
Het AVC Meise, Strombeek en Jette had een gespecialiseerd centrum voor talen aan anderstaligen moeten blijven met Informatica als sluitsteen! De objectieve meerwaarde in Meise gerealiseerd luiddde
AVSG
AACC
EVAcl
Kwaliteitsrevolutie
Maar ze ging helaas teloor. Het centrum had toonaangevend kunnen blijven. Mits betere onderhandelingen had ze hoofdschool kunnen zijn voor de regio. Maar nu wordt ze opgeslorpt door het CVO Vilvoorde of wordt het CVO NW Brabant ?