Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
27-01-2014
EVERGREENfestival in De Schakel
Na een geslaagd Jeruzalemfestival richt Cultuurcentrum De Schakel zijn pijlen nu op oud, jong en alles ertussenin. Van zondag 2 februari tot en met 6 maart kan je proeven van voorstellingen, concerten, lezingen en workshops die allemaal iets te maken hebben met het samenwerken van verschillende generaties. Dit festival kreeg dan ook heel toepasselijk de naam EVERGREEN.
Kapper Eugeen en familie hebben alvast hun medewerking belooft…
DIY-namiddag
Het festival wordt officieel geopend met een Do It Yourself-namiddag. Op zondag 2 februari kan je vanaf 14 uur met de hele familie diverse workshops volgen. Zo ga je samen met je favoriete nonkel, tante, opa, oma of kleinkind aan de slag tijdens een initiatie tekenen, schilderen, knutselen, breien of bloemschikken. Alle workshops zijn toegankelijk voor mensen van 6 tot 99 jaar en er is opvang voorzien voor kinderen jonger dan 6 jaar. Vooraf inschrijven is een must en dit kan op 056 62 13 40 of via www.ccdeschakel.be, op deze website vind je tevens alle nodige informatie.
EVERGREEN zondag
Zondag 2 februari geven wij het startschot van het EVERGREEN-festival met een dag die alle generaties door elkaar haalt. Barbara Sarafian verwelkomt ons op deze EVERGREEN-zondag met een terugblik op haar carrière als actrice. Ze vertelt ons tijdens een ontbijtgesprek over haar grote voorbeelden en wie voor haar het aanstormend talent is. 02/02 10u30-12u00 €10|7
‘s Middags kan je in De Schakel terecht voor een echt WAPfestijn! Op je bord tovert Bistro Katrien worst appelmoes en puree, goed voor alle leeftijden. 02/02 12u30-14u00 (oranje zaal) € 8|4 (-12j)
Van 14u tot 17u kan je met de hele familie genieten van onze DIY-namiddag (DO IT YOURSELF). Jong en oud slaan de handen in elkaar om samen iets te maken. Je kan als duo kiezen tussen 5 workshops:
breien (van 14u tot 15u15 of van 15u45 tot 17u00)
haken (van 14u tot 15u15 of van 15u45 tot 17u00)
tekenen en schilderen (van 14u tot 15u15 of van 15u45 tot 17u00)
bloemschikken (van 14u tot 15u15 of van 15u45 tot 17u00)
bouwpakket (van 14u tot 15u15 of van 15u45 tot 17u00)
Je kan intekenen voor 2 workshops en dit kost telkens 3 euro per workshop per duo. Voorkennis hoef je absoluut niet te hebben, gewoon de goesting om het eens te proberen. Alle workshops zijn toegankelijk voor mensen van 6 tot 99 jaar en wij voorzien kleuteropvang. Deze dien je vooraf telefonisch te reserveren (met opgave van de leeftijd van je kleuter). Inschrijven voor de workshops kan online via ons ticketformulier of telefonisch op 056/62 13 40.
Theater, film en dans
Met de familievoorstelling ‘De (on)mogelijke vriendschap van Augustijn en Stef’ en de avondvoorstelling Alles van Eva worden twee uitzonderlijke verhalen verteld waarin leeftijdsverschillen al dan niet het verschil maken. In de film Amour en de dansvoorstelling Parkinson van de Italiaanse choreograaf Giulio d’Anna ligt de focus eerder op de aftakeling van het menselijke lichaam en geest bij het ouder worden. Giulio d’Anna danst zijn choreografie trouwens samen met zijn vader die aan de ziekte van Parkinson lijdt, een taboedoorbrekende avond die van minuut één weet te ontroeren.
Gezinsbond
Een praktijkgerichte uiteenzetting over Cyberpesten en een geleid groepsgesprek over de aloude stelling ‘dat kleinkinderen bij oma en opa veel meer mogen dan thuis’ zijn twee lezingen die de Evergreenthematiek naar de praktijk vertalen. Voor deze avonden kan De Schakel rekenen op de medewerking en knowhow van de Waregemse afdeling van de Gezinsbond.
Zingen in de Meers
Vijf jonge muzikanten maken een nostalgische wandeling doorheen de hits van weleer met hun concert De Tijd van Toen: vanaf ‘den oorlog’ tot en met de sixties, van La Esterella via Frank Sinatra en Marilyn Monroe tot Elvis. De bewoners van De Meers zullen voor de gelegenheid een aantal nummers instuderen om deze tijdens het concert te kunnen meezingen. Ook het Roemeense zigeunerorkest Taraf de Haidouks, een groep muzikanten variërend in leeftijd van midden de twintig tot ver in de zeventig, past als geen ander in dit festival over generaties en mensen.
Fototentoonstelling
De Gentse fotografe Kaat Pype maakt voor dit festival een exclusieve portrettenreeks van Waregemse inwoners. Haar werk is meer dan een afspiegeling van de realiteit. Kaat is een visueel artieste die speels omgaat met de mensen en de dingen die ze voor de lens zet. Het bij momenten bevreemdende resultaat kan je bewonderen in de hal van De Schakel tijdens de volledige duur van het EVERGREENfestival.Vanaf 14 februari kan je doorlopend in onze inkomhal werk zien van fotografe Kaat Pype. Kaat Pype maakt fantasierijke beelden vanuit haar eigen sprookjesachtige wereld en geeft voor de gelegenheid haar kijk op het thema EVERGREEN.
Programmatie :
Cyberpesten
Ouders, grootouders en opvoeders maken zich vaak zorgen over cyberpesten. Tijdens deze praktijkgerichte lezing i.s.m. Gezinsbond en Child Focus, komen we aan de hand van voorbeelden en filmpjes alles te weten over dit toch wel verontrustende fenomeen. wo 5/2 (19:30 – 21:30) | € 2
De (on)mogelijke vriendschap van Augustijn en Stef
De tengere, jonge, Franstalige Augustijn en de superstoere, Vlaamse Stef worden door de KOPERGIETERY samen op scène gezet in een verrassend speelse voorstelling voor jong en oud. za 8/2 (19:00) | € 12/9/5 (-12j) | gezinsvriendelijk, vanaf 8 jaar
Taraf de Haidouks
Dit Roemeens zigeunerorkest bestaat uit twaalf muzikanten, variërend in leeftijd van midden de twintig tot ver in de zeventig. Hun unieke geluid vertaalt de fabuleuze levenskracht die de traditionele zigeunermuziek uitstraalt. za 8/2 (20:15) | € 23/20 | Kortrijkse Schouwburg
Film: Amour
Op een dag krijgt Anne een herseninfarct waardoor ze aan één kant verlamd raakt. George weigert haar naar een rusthuis te brengen en kiest ervoor haar thuis te verzorgen. Dit alles stelt de relatie tussen Georges, Anne en hun dochter behoorlijk op de proef. De Gouden Palm in Cannes ging terecht naar deze verbluffende film van Michael Haneke. ma 10/2 (20:00) | € 7/6
Parkin’son
De choreograaf Giulio d’Anna brengt in deze schitterende dansvoorstelling het verhaal van zijn vader die lijdt aan de ziekte van parkinson. Een ontroerende choreochrafie van twee mannen, vader en zoon, die de taboes rond deze ziekte willen aanpakken en daar glansrijk in slaagt. vr 14/2 (20:00) | € 12/9
Bij oma en opa mag ik dat wel
In de volksmond wordt wel eens gezegd dat bij oma en opa veel meer mag dan thuis. Maar is dat ook zo? Tijd voor een deskundig geleid groepsgesprek waar je misschien wel enkele nieuwe inzichten aan overhoudt.
do 20/2 (20:00) | € 3
Alles van Eva
Eva, een jong theatergroupie, aanbidt Margot, gevestigde ster aan het theaterfirmament. Iederéén kijkt op naar Margot, gespeeld door Barbara Sarafian, die echter vooral in de clinch ligt met haar vijand de tijd.
za 22/2 (20:00) | € 12/9
Barbara Sarafian is internationaal gelauwerd actrice en momenteel ook te zien op één als moeder Virginie in de fictiereeks In Vlaamse Velden
De Tijd van Toen
In zorgcentrum De Meers maken vijf jonge muziaknten een nostalgische wandeling doorheen de hits van weleer. De bewoners van De Meers zullen voor de gelegenheid een aantal nummers instuderen om deze tijdens het concert te kunnen meezingen. De muzikanten laten zich verder begeleiden door leuke anekdotes en een niet te versmaden diavoorstelling. do 6/3 (14:30) | € 10 | De Ierse Berm
Alle informatie, data, prijzen van de voorstellingen in het kader van dit EVERGREENfestival vind je op www.ccdeschakel.be of telefonisch via 056 62 13 40 tijdens de kantooruren.
Gisterenavond kwam in de tweede aflevering van de VRT-serie ‘In Vlaamse Velden’ ook het fragment voor over een bijeenkomst van het Algemeen Nederlands Verbond (ANV) in de bibliotheek van de universiteit van Gent. We zijn nog in het eerste jaar van de Eerste Wereldoorlog en binnen het ANV was er dan nog nagenoeg eensgezindheid om zich niet voor de kar van de laffe Duitse invallers te laten plaatsen. Zo moet ook de uitroep “Vive la Belgique” aan het einde van dit fragment worden begrepen. De tweede aflevering wordt nog eens herhaald volgende zondagavond vlak voor de volgende aflevering en dit op 12.
De fictiereeks ‘In Vlaamse Velden’ op één belooft nu al één van de hoogtepunten van de herdenking van de 100e verjaardag van de Eerste Wereldoorlog te worden. In Vlaamse Velden vertelt in tien afleveringen het verhaal van de Gentse familie Boesman, die probeert te overleven tijdens de Eerste Wereldoorlog. De focus ligt op de vijf familieleden die gedurende vier jaar elk hun eigen oorlog meemaken.
Centraal in het verhaal staat de 15-jarige Marie, een naïeve puber die door haar ervaringen in de oorlog ontpopt tot een gelouterde, volwassen vrouw die gelooft in de toekomst. De echte impact van de oorlog wordt voor de familie pas echt voelbaar wanneer de Duitsers hun huis bezetten. Marie droomt ervan om dokter te worden maar wordt verpleegster aan het front. Daar vindt ze uiteindelijk de kracht om op een genuanceerde manier naar de wereld en naar haar familie te kijken. De rol van de jonge Marie wordt voor de talentrijke Lize Feryn (Desselgemstraat in Deerlijk) wellicht de start van een veelbelovende acteer-loopbaan. Voor de andere hoofdrollen koos regisseur Jan Matthys voor ervaren topacteurs.
Rond vader Philippe Boesman (Wim Opbrouck), gynaecoloog, speelt ondermeer de tweestrijd van het Vlaams activisme. Hij ziet zijn kans om professor te worden in de door de Duitse bezetter gesteunde Vlaamse universiteit. Met moeder Virginie (Barbara Sarafian) krijgen we inkijk in de organisatie van liefdadigheid. Zij probeert zo goed en zo kwaad als het kan haar gezin bijeen te houden, maar de oorlog drijft hen uit elkaar. Marie’s oudste broer Vincent (Matthieu Sys) is de patriot en vecht uit idealisme mee aan het front,... en zal daarvoor een zware prijs betalen. Guillaume (Wietse Tanghe) is als gewetensbezwaarde of kandidaat-deserteur de tegenpool en wordt soldaat tegen wil en dank.
De reeks 'In Vlaamse Velden' start zeker veelbelovend. Die Grooten Oorlog van bij ons inspireerde tot nu toe enkel buitenlandse series (Groot-Brittanië, Frankrijk tot Australië en Nieuw-Zeeland) en met 'In Vlaamse Velden' krijgen we daar duidelijk ook ons eigen mooi en boeiend meesterwerk over. Het belooft een eigentijdse inkijk te bieden op dit historisch drama 100 jaar geleden bij ons vanuit minstens vijf aparte verhaallijnen van de leden van de familie Boesman. Uiteraard is het verhaal daar voor een deel voorspelbaar, maar de regisseur slaagt hier wonderwel om de kijker tot de laatste minuut te boeien en te verwonderen met prachtig in beeld gebrachte verhaallijnen...
Met veel zin voor detail krijgen we een beeld van het leven van honderd jaar geleden. We zien het straatbeeld van 1914 met wagens en andere voertuigen van toen. Bij de avant-premiere in Roeselare zat ik naast iemand, die in de reeks enkele keren figureert met zijn oude wagens anno 1914. Het belang van de historische kostumering mocht ik zelf ondervinden bij mijn rol van deelnemer aan de ANV-vergadering. De opnamen voor dat fragment hadden plaats in de indrukwekkende historische bibliotheek van de Augustijnerabdij in Gent met alle wanden vol met historisch interessante boeken uit de 19e eeuw. Alles aan deze locatie heeft ons een bijzonder aanvoelen van minstens 100 jaar terug te treden in de tijd. De Augustijnerabdij was dan ook het kader van meerdere fragmenten in de historische reeks ‘In Vlaamse Velden’
In het fragment zat ik in de rol van een bestuurslid van ANV-Gent tussen hoofdfiguur Philip Boesman (Wim Opbrouck) en bankier Francqui (Yves Degen). Die vergadering werd voorgezeten door oogarts professor Speleers (Steven Van Matermeulen) en actief bijgewoond door andere historische figuren als bankier Francqui, Professor historicus Pirenne (Fank Focketeyn) , De Vreese en Domela (Han Kerkhoffs). Heb vooral goede ervaring aan de samenwerking met Frank Focketeyn en Wim Opbrouck. We zaten met vier figuranten centraal tussen de acteurs mee aan tafel en onze rol was mee reageren op de discussie. In onze rol stond niet meer dan dat we op een bepaald ogenblik moesten zorgen voor “Geroezemoes”. In praktijk werd dat een uitspraak ter verontwaardiging op de aantijging van bankier Francqui. Na Francqui ‘Trahison” was mijn inbreng uiteindelijk : “Waar haalt hij het vandaan ? Verraad … Kom zeg…” gericht naar mijn overburen collega figuranten. Het fragment eindigt met de gezamenlijke drink op de uitspraak van “Vive la Belgique” Philip Boesman (Wim Opbrouck), die al is opgenomen in de reclametrailer voor de reeks.
Net als de gehele reeks speelt dit fragment zich af binnen de historische krijtlijnen. De vergadering dateert uit de beginperiode van de oorlog en dan stond de grote meerderheid van de ANV-leden (ook de latere activisten) nog aan de kant van België en schuwden ze elke benadering die in de kaart kon spelen van de laffe Duitse invaller. Enkel de Nederlandse Domela, een predikant van de hervormde kerk, voelt weinig begrip voor de Vlaamse onderdrukking in België en ziet van bij het begin kansen voor Vlaamse eisen.
De standpunten aan het begin van de oorlog worden vertolkt door de reactie van Pirenne op de aantijging van bankier Francqui, die ANV ziet als een bende opportunisten. Pirenne antwoordt hier : “ Wij stellen uw ondubbelzinnige mening op prijs. Zeker wanneer het over financiële kwesties gaat. Maar wat het ANV betreft, hebt u het verkeerd. U weet goed genoeg dat wij onze Vlaamse eisen hebben opgeborgen tot na de oorlog.” Dit wordt gevolgd door instemmend gemompel van de meeste aanwezigen. Ook voorzitter Reimond Speleers bevestigd die stelling: “Meneer Francqui, als voorzitter van de Gentse afdeling verzeker ik u dat niemand van het ANV ooit over zo’n beweging gepraat heeft.”
De repliek van Domela is echter niet zonder historische grond : “Ik moet u teleurstellen, voorzitter, en ik weet dat meneer Francqui het ook niet graag zal horen ... (tot allen) Ik ga nog niet in detail treden, maar het is een kwestie van tijd voor ‘Jong Vlaanderen’ wordt opgestart. Een nieuwe beweging die zal ijveren voor een onafhankelijk Vlaanderen!”. Onder het leiderschap van Jan Derk Domela had inderdaad op 24 oktober 1914 al een eerste vergadering van Jong Vlaanderen plaats met tien aanwezigen, maar ze werkten in volle geheimhouding en zouden pas in februari 1915 naar buiten treden.
De vastbesloten uitspraak van voorzitter Speleers : “Wie daar lid van wordt, wordt bij het ANV onmiddellijk buiten gebonjourd!” berust op het historisch feit dat Domela inderdaad wegens zijn banden met Jong Vlaanderen ontslag heeft moeten nemen uit ANV. Typerend voor de standpunten, zelfs binnen ANV, bij het begin van de oorlog is ook de uitroep "Vive La Belgique" aan het einde van de ANV-bijeenkomst en dit ook door voorzitter Speleers en hoofdfiguur Philippe Boesman, die een paar jaar later tijdens de oorlog hun idee enigszins zouden wijzigen om de vernederlandsing van de Gentse Universiteit te realiseren met Duitse hulp. Het zou trouwens nog tot in de herfst van 1916 duren vooraleer de Duitsers genoeg medestanders vinden om in Gentse een Vlaamse universiteit te kunnen openen.
Onder de titel “Bij de Archivaris op Schoot” maakte de FAAD een verslag op van hun bezoek op 26 november 2013 aan het Waregems stadsarchief. Het was een gezamenlijke organisatie van het Forum van Afgestudeerden Archivistiek en hedendaags Documentbeheer (FAAD) en de VVBAD (Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie). Tijdens dit bezoek leerde Geerd De Ceulaerde (foto) hen de kneepjes van het vak. Zo maakt hij een onderscheid tussen de eigenlijke publiekswerking en strategisch netwerken. Beiden zijn met elkaar verweven maar verdienen een afzonderlijke aandacht.
Archieven treden vaak nog te weinig naar buiten. Hierdoor hebben ze een saai imago, onbekend maakt onbemind. Het Stadsarchief Waregem bewijst dat je dit kan doorbreken. Hun publiekswerking was een belangrijke factor bij het behalen van het Vlaamse kwaliteitslabel: Cultureel Erkend Archief.
We publiceren hier het verslag van Dieter Viaene, Stadsarchief Mechelen met dank aan Geerd De Ceulaerde, Stadsarchief Waregem.
Publiekswerking
Publieksbemiddeling bij gemeentelijke archieven is niet altijd even eenvoudig. In tegenstelling tot erfgoedbeherende instellingen zoals musea, lijken archieven minder troeven in handen te hebben om de brug te bouwen tussen de ogenschijnlijk ‘saaiere’ collecties en alle (potentiële) doelgroepen. Niets is minder waar. Zelfs administratieve archieven puilen uit van raakpunten met de erfgoedgemeenschap. Alleen moet je soms wat verder, wat dieper en wat creatiever op zoek gaan in je eigen collecties.
Een belangrijk onderdeel van de publiekswerking in Waregem is het organiseren van activiteiten. Cruciaal daarbij is om mensen een blik te gunnen achter de schermen van unieke locaties. Zo smaakte het publiek in Waregem tijdens Open Monumentendag 2012 enorm de rondleiding achter de coulissen van Cultuurcentrum De Schakel. Een ander mooi voorbeeld was de tentoonstelling “Rokjes, stokjes en botjes” op de hippodroom. Een meer symbolische plaats is voor een paardenstad als Waregem haast niet denkbaar.
“Hou ook rekening met de doelgroep die je wil bereiken. Fietstochten en wandelingen bijvoorbeeld zijn een heel goede keuze als je op gezinnen met kinderen mikt. Dit bleek tijdens de erfgoedwandeling die in 2006 op Open Monumentendag te Waregem werd voorgesteld. Ook al was er toen geen grote link met Open Monumentendag, toch kon het stadsarchief handig gebruik maken van de communicatiekanalen ervan. Het is ook mooi meegenomen als je activiteiten gratis zijn en als de bezoekers iets tastbaars mee naar huis kunnen nemen.”
Zoek waar mogelijk ook samenwerking met andere instellingen. Samen bereik je vaak veel meer, zeker als kleine archiefinstelling. Het Stadsarchief Waregem bijvoorbeeld werkt nauw samen met de lokale heemkundige kring, met de talrijke (historische) verenigingen, met het stedelijke en het vrije onderwijs en met een groot aantal enthousiastelingen, vrijwilligers en “vrienden van het archief” .
Vaak zijn er aan de activiteiten die het Stadsarchief Waregem organiseert publicaties verbonden. Een mooie illustratie daarvan is de publicatie “Van paardenmiddel tot paardendokter”, gekoppeld aan de gelijknamige tentoonstelling over de geschiedenis van de paardengeneeskunde. Dit is een onderwerp wat de Waregemnaars nauw aan het hart ligt. Het is dan ook van belang om je doelpubliek in hun persoonlijke leefwereld te raken. Dit lukte eveneens in 2008 wonderwel met de openluchttentoonstelling en bijhorende publicatie rond modernisme en art deco in Waregem. Mensen ontdekten toen dergelijke elementen in hun woning en komen nog steeds enthousiast met vragen tot bij het stadsarchief. Er ging ook een golf van enthousiasme door Waregem naar aanleiding van de tentoonstelling rond wielericoon Briek Schotte in 2010. De hele stad was toen aangekleed in dat thema.
Denk er bij dit alles aan om waar mogelijk subsidiestromen aan te boren. Hiervoor zijn er allerlei kanalen, zoals de Vlaamse overheid en de provincie. Door middel van subsidies kan je bijvoorbeeld projectmedewerkers betalen. Bovendien zijn politici steeds opgezet met extra financiële middelen en dat is mooi meegenomen in het kader van je strategisch netwerken (zie verder).
Naast activiteiten en publicaties is ook communicatie een essentieel onderdeel van publiekswerking. Hiermee staat of valt alles. Neem je tijd om even stil te staan van hoe je als instelling naar buiten wil komen (brand building) en probeer dat steeds in eigen handen te houden. Koppel je missie en visie aan elk handelen. Superleuk in Waregem zijn de paradepaardjes op de website van het stadsarchief: boeiende ontdekkingen, curiosa, weetjes, schenkingen en nog veel meer. Het is een mooie knipoog naar Waregem paardenstad. Verder maakt het grote publiek kennis met het Stadsarchief Waregem via persberichten, de provinciale nieuwsbrief en het provinciale archiefnetwerk Probat. Het archief duikt tevens regelmatig op in de digitale nieuwsbrieven van de stad, affiches, het maandelijkse infoblad De Sprong… Cruciaal is steeds om goed te overwegen wanneer je welk communicatiemedium gebruikt.
Uiteraard is er in de Waregemse publiekswerking een heel grote rol weggelegd voor de leeszaal. De bezoeker kan er veel meer dan documenten opvragen. Het is ook een ontmoetings- en tentoonstellingsruimte. Zo is er op dit ogenblik een visueel heel aantrekkelijke tentoonstelling rond Waregemse reclame. Het is de kunst om bij de opening van dergelijke tentoonstellingen zo veel mogelijk volk naar de leeszaal te lokken. Schepenen, gemeenteraadsleden, bruikleengevers en schenkers zijn daarbij heel belangrijk. Zo’n openingen verhogen de bekendheid van de leeszaal enorm. Er is in Waregem eveneens oog voor de virtuele leeszaal. Een groot deel van de collectie is doorzoekbaar via het provinciale archiefnetwerk Probat en Erfgoedinzicht. Er komt ook een online beeldbank.
Ook kinderen leren de leeszaal en het stadsarchief kennen. Graaf Guy Storie neemt hen mee voor een speurtocht in het archief, gebaseerd op een bordspel. De interactieve doe-activiteit “herken Waregem vanuit de lucht” kon in het verleden op veel animo rekenen. Maar de educatieve werking van het stadsarchief beperkt zich niet tot binnen de muren van de leeszaal. Daarbuiten bouwt het stadsarchief in nauwe samenwerking met leerkrachten en andere belanghebbenden erfgoed- en herinneringseducatieve projecten uit, zoals “Een eeuw geleden”, een ontdekkingsreis naar de Amerikanen op het eind van de Eerste Wereldoorlog.
Bezoekers van de leeszaal kunnen gratis brochures meenemen. Er zijn er over bouwvergunningen, over genealogie, schenken van archief… Het zijn stuk voor stuk handige beknopte handleidingen die de mensen heel snel op weg zetten. Ze krijgen regelmatig een update of er komen nieuwe bij. Die brochures worden ook uitgedeeld tijdens activiteiten en soms zelfs per post opgestuurd. Mensen nemen graag iets mee naar huis, ideaal dus om te netwerken.
Strategisch netwerken
Voor een goede publiekswerking moet je tevens investeren in strategisch netwerken. Een uitgebreid en goed onderhouden netwerk van relaties helpt om zaken te realiseren. Belangrijk daarbij zijn onder meer goede contacten met je bestuursoverheid/overheden. Denk er bijvoorbeeld aan om een voorwoord in je publicaties met de naam van je bestuursverantwoordelijke op te nemen. Laat hem/haar er maar mee uitpakken. Of verhoog mee de administratieve efficiëntie van je organisatie, dat bespaart tijd en geld, succes gegarandeerd!
Ook collega’s van andere diensten zullen een goed draaiende administratie op prijs stellen. Door hun aanwezigheid in het stadhuis kunnen de medewerkers van het Stadsarchief Waregem heel vlug een gevraagd dossier op het bureau van de collega’s leveren. Die collega’s staan dan op hun beurt snel klaar als hun hulp gevraagd wordt. Nodig de collega’s uit op je activiteiten en loop ook eens bij hen langs als ze iets organiseren!
Onderhoud goed de banden met je leeszaalbezoekers. Zij zijn potentiële vrijwilligers bij je volgende erfgoedactiviteit of misschien permament in je leeszaal. Zij kunnen ook nieuwe schenkers zijn, want wie zich engageert voor het verleden bewaart zelf vaak ook oude documentatie en archivalia. En vaak hebben ze ook gewoon heel veel te vertellen. Je kan er misschien nog iets interessant van opsteken. Wees dus steeds klantvriendelijk en objectief.
Daarnaast zijn er nog heel wat mogelijke actoren mogelijk in je netwerk. In Waregem besteedt men bijvoorbeeld ook aandacht aan de verenigingen. Hun archief is van groot belang in de puzzel van het stedelijke verleden maar ze kunnen tijdens publieksgerichte activiteiten waarin hun vereniging wordt betrokken eveneens welgekomen vrijwilligers leveren.
Een gulden middenweg
Sommigen zullen zich de vraag stellen of dit allemaal wel nodig en mogelijk is voor een archiefdienst. Een goed uitgebouwde publiekswerking heeft het Stadsarchief Waregem alvast geen windeieren gelegd. Daar zijn het behaalde kwaliteitslabel, het positieve imago bij het stadsbestuur en de grote bekendheid bij het publiek mooie bewijzen van. Het heeft dus veel goeds gebracht en staat de dagelijkse werking niet in de weg. Dat laatste blijft heel cruciaal: een archiefdienst moet naar buiten treden maar het mag niet ten koste gaan van de aandacht voor de basistaken. Een goede publiekswerking levert in het ideale scenario juist meer middelen op voor de basiswerking.
Dat het culturele verenigingsleven tot ver buiten onze stadsgrenzen uitstraling geeft aan Waregem, blijkt uit de beslissing van de stad om drie cultureel ambassadeurs aan te stellen voor het jaar 2014. Na besprekingen in de cultuurraad en het schepencollege besliste de stad om de titel van Cultureel Ambassadeur 2014 toe te kennen aan de Koninklijke Muziekvereniging De Leiezonen Desselgem, hetBevers Harmonieorkest en Con Cuore Waregem.
Afgelopen zomer behaalde KMV De Leiezonen Desselgem de 1e plaats in de 2e fanfaredivisie van het WereldMuziekConcours te Kerkrade (Nederland) en heeft zodoende de wereldtitel in deze 2e divisie te pakken. Het Koninklijk Bevers Harmonieorkest behaalde in diezelfde wedstrijd de 4e plaats in de allerhoogste concertdivisie en wordt hiermee beschouwd als het beste harmonieorkest van België. De HaFaBra-wereld (Harmonieën/Fanfares/Brassbands) is een handelsmerk voor Vlaanderen. Dat uitgerekend twee orkesten op Waregems grondgebied toonaangevend zijn in deze HaFaBra-wereld is uniek.
Ook het koor Con Cuore mag in 2014 de titel van Cultureel Ambassadeur dragen. Het schepencollege is van mening dat het koor zijn niveau en status heeft bevestigd met innoverende initiatieven met regio-overstijgende uitstraling met o.m. het grote project ‘Voices’ waar Con Cuore aantrad in gerenommeerd internationaal gezelschap.
De proclamatie vindt plaats op zaterdag 1 maart 2014 ter gelegenheid van het jaarlijkse ‘Feest van de Cultuurraad’.
Titel Cultureel Ambassadeur
De titel van Cultureel Ambassadeur wordt voor de vijfde maal uitgereikt. In 2009 en 2010 was het Koninklijk Bevers Harmonieorkest Cultureel Ambassadeur van onze stad, in 2011 en 2012 viel de eer te beurt aan het koor Con Cuore. Op de erelijst in 2014 komen nu KMV De Leiezonen, het Bevers Harmonieorkest en Con Cuore Waregem te staan. Het stadsbestuur kon het blijkbaar niet waarmaken om na twee jaar Leievrienden Beveren-Leie en twee jaar Con Cuore Waregem de titel van Cultureel Ambassadeur alleen toe te kennen aan wereldkampioen de Leiezonen Desselgem…
De titel van Cultureel Ambassadeur werd destijds in het leven geroepen ter opwaardering van Waregems talent dat Waregem op de culturele kaart zet. Het stadsbestuur kan de titel toekennen aan een niet-professionele vereniging die nationaal en/of internationaal het cultureel imago van de stad Waregem uitdraagt. Misschien wordt het de volgende jaren mogelijk om ook een plaatselijk cultureel artiest deze titel toe te kennen…
Historiek fanfare Leiezonen
Als we de historiek van onze drie Culturele Ambassadeurs bekijken, dan kent de muziekvereniging Leiezonen uit Desselgem toch de rijkste geschiedenis. De vereniging is gesticht op “11 Oest 1894” en dus bijna 120 jaar jong. Over zichzelf zeggen de Leiezonen echter wel : “Van de eerste halve eeuw is alleen relevant dat het vooral ging om het amusement en de sociale functie binnen de lokale gemeenschap.”
Pas vanaf 1964, onder impuls van een “jong” bestuur met voorzitter André Anckaert werd er gewerkt in de richting van kwaliteitsverbetering. Gery Bruneel, toen professor aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel, werd aangetrokken als dirigent, een Desselgemse afdeling van de Waregemse muziekschool werd opgericht, en het orkest werd omgevormd van harmonie tot fanfare. Dit was de basis voor een voortdurende opgang.
Martin Vliebergh, trombonist bij de Marine en leraar aan de Waregemse Academie, volgde in 1974 Bruneel op en zette door op de ingeslagen weg, gesteund door een dynamisch bestuur. De fanfare klom in de kortst mogelijke tijd op de ladder van de provinciale toernooien en promoveerde in 1986 naar de Superieure Afdeling. Ze bevestigde daar steeds tot en met de laatste editie van het toernooi (2001). Na 28 jaar toegewijde inzet gaf Martin Vliebergh in 2002 het roer over aan Diederik De Roeck, onder meer trompettist bij de Beethoven Academie.
Op het recente palmares prijken de Nationale Kampioenstitel in eredivisie in december 2008. In de zomer van 2009 behaalden De Leiezonen, bij hun eerste deelname de wereldtitel op het befaamde WereldMuziekConcours te Kerkrade (NL) in de categorie Fanfares, 3de Divisie en vorig jaar werd die wereldtitel bevestigd in tweede fanfaredivisie. In 2010 vroeg Wim Opbrouck het orkest om mee te doen aan het NTG-project Aida. De Leiezonen schitterden 16 keer op het podium van NTGent, speelden een openluchtconcert op het Sint Baafsplein na de première, en vormden met het NTG-koor de verrassingsact aan het einde van OdeGand. Wegens het grote succes werd de productie nog eens overgedaan eind 2011. In april 2012 deden De Leiezonen een project samen met Stijn Meuris: “Rise of the Planets”. De Leiezonen waren de afgelopen jaren dus al zonder de titel al een gewaardeerd cultureel ambassadeur.
Historiek Bevers Harmonieorkest
De stichting van de Beverse Leievrienden dateert van 1927. Met meester Jozef Stevens en André Nolf als bezielers begon de ontwikkeling van de muziekvereniging in Beveren-Leie al onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog en de fanfare promoveerde op het provinciaal tornooi in Wevelgem op 12 september 1948 al naar de Tweede Categorie met de grootste onderscheiding.
Met de plaatselijke Paul Vercruysse als dirigent promoveerde het Bevers Harmonieorkest in In 1972 naar Eerste Afdeling en op 2 mei 1982 naar Uitmuntendheid. Ter gelegenheid van deze zestigste verjaardag en de promotie naar Ereafdeling organiseerde de Beverse muziekvereniging op 5 september 1987 een jubileumfestival met als deelnemende fanfares De Ware Vrienden uit Ooigem, Eendracht uit Ingooigem, De Leiezonen uit Desselgem, De Eendracht uit Aalter.
In 1988 wordt Bert Decavel de derde dirigent van de muziekvereniging, die van fanfare “De Leievrienden” in korte tijd wordt omgevormd tot “Bevers Harmonieorkest”. In 1992 bevestigde de vereniging haar plaats in Ereafdeling om tenslotte in 1996 te promoveren naar Superieure Afdeling. Het Bevers Harmnieorkest oogstte vervolgens succes in het buitenland. In 2003 behaalde het orkest de eerste Prijs op het Certamen Internacional de Bandas de Musica,Valencia, Spanje. De (tot nog toe) ultieme bekroning volgde in 2005 toen het orkest werledkampioen werd in Eerste afdeling op het WMC in Kerkrade.
Historiek Con Cuore
Het koor Con Cuore Waregem begon in 1971 als “Het Waregems Kamerkoor”. Na dirigenten Ivan Leire en Patrick Van Compernolle bracht het met Hans Vervenne grote producties, zoals de Johannespassie van J.S. Bach, het Requiem van W.A. Mozart en het Requiem van Fauré. Vanaf 1999 verkende het met Jan Vuye nieuwe horizonten en concentreerde zich vooral op muziek van de 20ste eeuw, maar bracht ook uitvoeringen zoals het Requiem van Duruflé, de 9e Symphonie van Beethoven, muziek van W.Matthias en J.Tavener en Carmina Burana van Carl Orff.
Door de gestage groei was het koor geen “kamerkoor” meer en in oktober 2003 koos het zijn nieuwe naam, waarna het op de internationale koorwedstrijd Vlaanderen-Maasmechelen prompt de prijs voor de beste uitvoering van het opgelegd werk van Frits Celis wegkaapte. In 2005 stootte het koor door tot de finale van de wedstrijd “Koor van het Jaar”. In het jaar daarop won het in Sint-Martens-Latem de eerste driejaarlijkse Muziekprijs Lieven Duvosel én werd het in het Brugse concertgebouw eerste laureaat van het vernieuwde Koorfestival van de provincie West-Vlaanderen. Con Cuore gaf een compositieopdracht aan Roland Coryn en creëerde zijn “Canticum Canticorum Salomonis” en het voerde “All-Night Vigil” (“Vespers”) van Rachmaninov uit.
In 2010 werd Con Cuore Waregem geselecteerd door het Florilège Vocal de Tours en behaalde het in de tweede finale van het provinciaal Koorfestival opnieuw een grootste onderscheiding met felicitaties van de jury! Het kreeg de titel “Cultureel Ambassadeur van de Stad Waregem 2011”, wat de aanleiding vormde voor een merkwaardige reeks van drie grote concerten in eigen beheer, “Con Cuore Triade”, met o.m. een innovatief project met een programma a capella in Waregem Expo. Begin 2012 werd zijn titel van Cultureel Ambassadeur van de Stad Waregem verlengd, wat gevierd werd met een groots ambassadeursconcert waarin de Mattheuspassie van Bach werd gebracht in de versie (1841) van Mendelssohn.
Imog wil samen met Fost Plus, Stad Waregem en organisatiebureau Twice op zondag 12 januari van het Belgisch Kampioenschap Veldrijden in Waregem een voorbeeldevenement maken op vlak van afvalpreventie en afvalbeleid. Meer dan 300 verschillende afvalrecipiënten zullen op het terrein opgesteld zijn. Ook het ecoteam, met meer dan 30 personen, zal ervoor zorgen dat het terrein er perfect bijligt. Achter de schermen worden de afvalstromen op een correcte manier gesorteerd. Zo ijveren we naar een duurzame en ecologische verwerking.
Rik Soens, IMOG-voorzitter en eerste schepen van de stad : “Zaterdag 11 en zondag 12 januari vindt in de Hippodroom in Waregem het BK veldrijden plaats. Het gesloten parcours van het Belgisch Kampioenschap leent zich uitstekend om afvalmaatregelen te nemen. Stad Waregem, Imog, Fost Plus en TWICE sloegen dan ook de handen in elkaar om van dit kampioenschap een afvalarm evenement te maken. Sensibilisatie alom, wat hopelijk ook de bezoekers aanzet tot een nette piste.”
Buiten het terrein
Ook de aanpalende omgeving wil zwerfvuil bannen. In opdracht van stad Waregem plaatst Imog op vrijdag 9 januari 16 duo-eilanden en 1 afvaleiland, met containers van 240 L voor restafval en PMD, met de nodige signalisatie op strategische plaatsen in het centrum, de parkings en busstopplaatsen.
Op het terrein
Verdeeld over de omloop kunnen 50 afvaleilandjes nuttig worden gebruikt door de verwachte 25.000 bezoekers. Al dan niet met of zonder aanmoediging van de ecoboys en -girls en de zwerfvuilmascottes. De ecoboys zijn een groep van 30 vrijwilligers van de atletiekclub Beveren-Leie die herkenbaar over het terrein zwerfvuil zullen ruimen en de afvaleilanden leeg zullen maken. Ze krijgen hiervoor de nodige materiële ondersteuning (oa. zwerfvuilgrijpers) van Imog. Ze hebben natuurlijk ook een sensibiliserende taak. We hopen dat als de bezoekers zien welke inspanningen worden geleverd, ze niet alles achteloos op de grond zullen gooien. Achter de schermen worden 3 heuse containerparken uitgebouwd om het afval selectief te verzamelen: van houtafval over papier & karton, glasafval tot pmd, enz. Een goede sortering en zwerfvuilvrij terrein zorgt trouwens ook voor een snelle opruiming achteraf. Zo kan de piste weer snel afvalvrij worden gemaakt voor de paardensport, want een paard lust nu eenmaal geen peuken.
Sensibilisering
En dat er gesensibiliseerd zal worden! Je kan er als bezoeker niet naast kijken. Zwerfvuilmascottes lopen tussen het publiek om hen attent te maken de vuilnisbakken te gebruiken. Tot slot is er ook een Recycling Palace dat voorziet in randanimatie. Hier kunnen kinderen spelenderwijs stukken zwerfvuil sorteren om nadien beloond te worden. Een maximale preventie en selectieve inzameling staat dus hoog genoteerd.
15de Gaverprijs voor Schilderkunst voor Izegemse Lisa Spillebeen
Vanavond werden in Cultuurcentrum De Schakel in Waregem onder ruime belangstelling de winnaars bekendgemaakt van de tweejaarlijkse Gaverprijs voor Schilderkunst. Juryvoorzitter Jo Coucke noemde de 15de editie geslaagd met 119 effectieve inzendingen en overhandigde de eerste prijs aan de 24-jarige Izegemse kunstenares Lisa Spillebeen. De tweejaarlijkse Gaverprijs is een organisatie van de Waregemse Cultuurraad, het Cultuurcentrum De Schakel en het stadsbestuur van Waregem. Tot zondag 9 februari loopt nog een tentoonstelling van de 10 geselecteerde kunstenaars voor de Gaverprijs, dagelijks te bekijken van 10 tot 12 u. ven van 14 toto 17 u.
Dit werk van de winnares LIsa Spillebeen wordt opgenomen in het kunstpatrimonium van de Stad
Binnen de discipline hedendaagse schilderkunst bevestigt de Gaverprijs met zijn derde lustrumeditie de ambitie als één van de belangrijkste prijzen in de Benelux voor jonge kunstenaars. Het groeiend aantal deelnemers uit gans het land bevestigt de stevige reputatie. Aan de Gaverprijs is een geldprijs verbonden van 5000 euro voor de winnares, 2500 euro voor de tweede en 1000 euro voor de derde. De winnares krijgt in het voorjaar van 2015 ook een individuele tentoonstelling in De Schakel.
Lisa Spillebeen werd gelauwerd voor haar kleurrijke en poëtische, klassiek-moderne schilderijen. Ze behaalde haar Master in de schilderkunst aan het KASK in Gent. De jury noemt haar werk poëtisch en integer, goed opgebouwd en klassiek modern. Het verhoudt zich bewust tot enkele van de grote meesgters van de moderne kunst : Sigmar Polke, Roger Raveel, R.B. Kitaj, ea. Het meest raadselachtige van haar werken wordt conform het reglement opgenomen in het kunstpatrimonium van de stad Waregem.
De tweede prijs ging naar Hans Temmerman met grote fotografische, figuratieve doeken. De jongste van de geselecteerde kunstenaars, Wannes Vanwijnsberghe, uit Ieper, kaapte de derde prijs weg met zijn fascinerende, raadselachtige werken. De grote, abstracte doeken van de Nederlander Gijs Van Lith tenslotte overtuigde de jury dermate dat ze eraan houden hem te bedelen met een Eervolle Vermelding.
Naast het bekroonde werk van de 4 bovenvermelde kunstenaars, vind je er ook nog werk van Sharon Bambust uit Olsene, Dieter Durinck uit Gent, Jana Cordenier uit Sint-Amandsberg, Wim De Pauw uit Gent, Jan Dheedene uit Anzegem en Stefan Peters uit Hasselt.
De tentoonstelling van de geselecteerde kunstenaars is nog te zien in De Schakel tot en met zondag 9 februari 2014 en is elke dag geopend van 10u-12u en 14u-17u.
Met schilderkunst aangepast fotografisch werk 'Fotograaf' van Hans Temmerman
Dit olieverfwerk op doek van Wannes Vanwijnsberghe kreeg titel 'Motorcycleboy'
Met Achiel Becu verliest Waregem verdienstelijk steunpilaar
We vernemen het overlijden van Achiel Becu (° Snellegem 25/07/1924 - †Leuven 28/12/2013). Achiel was, ondermeer als directeur van het PMS, een gekend en alom gewaardeerd figuur in Waregem. Achiel blijft in mijn herinnering als een goede vriend, altijd luisterbereid en initiatief nemend bekommerd om elke medemens. Dat kenmerkte zijn optreden en bezieling op divers domein als leraar, PMS-directeur, oprichter op vlak van sociaal-medische hulp, Ten Anker, als voorzitter CVP en OCMW-raadslid,...
Achiel Becu is weduwnaar van Gilberta De Groote († 1972) en woonde langs de Baanstknokstraat tot hij om praktische redenen verhuisde naar Residentie De Varent. Hij had vier kinderen Anna, Hans, Evelyn en Thomas. Onlangs werd hij opgenomen in het O.L.V. van Lourdes ziekenhuis in Waregem en stierf vorige zaterdag in het UZ te Leuven.
Achiel behaalde eerst het diploma van onderwijzer aan de normaalschool in Torhout, waarna hij naar Waregem werd gehaald als leerkracht algemene vakken aan de Vrije Vakschool. Tijdens zijn leeropdracht hier behaalde hij nog het licentiaatdiploma na 4 jaar universiteit in Gent. Dit liet hem toe zich nog méér dienstbaar maken voor de gemeenschap door een Dienst voor Beroepsoriëntering op te richten die naderhand uitgroeide tot een psycho-medisch-sociaal centrum, het PMS of VCLB. Duizenden jongeren hebben er over de jaren heen de passende raad gekregen hoe ze zich best op hun toekomst konden voorbereiden. Hij stond daarbij ook altijd ter beschikking om de mensen in de regio met voordrachten te overtuigen van een verantwoorde beroepskeuze in het belang van “de toekomst van onze kinderen”.
Achiel Becu was op zijn bescheiden manier dienstbaar voor elke medemens en heeft een niet onbelangrijke rol gespeeld in de realisatie van socio-medische dienstverlening voor de Waregemse gemeenschap. Hij kwam naar Waregem als leraar aan het V.T.I. Als oprichter en directeur van het P.M.S (latere Centrum voor Leerlingen Begeleiding) speelde Achiel een belangrijke rol in het zoeken naar een verantwoorde beroepskeuze voor de leerlingen van de plaatselijke scholen. Hij was ook oprichter en bestuurder van het Gezondheidscentrum Waregem en de Interbedrijfsgeneeskundige Dienst Waregem. Aan hem danken we ook het Gezinsvervangend Tehuis “Ten Anker”, waarvan hij mede-oprichter en voorzitter was. Hij bleef altijd sterk geëngageerd in de lokale gemeenschap en was nog lid en bestuurslid van meerdere organisaties en verenigingen.
De huidige sterke politieke CD&V-meerderheid in Waregem is gebouwd op de grondvesten van een democratische werking van een CVP-afdeling Waregem, die Achiel Becu ruim 30 jaar als voorzitter steeds met veel inzet en beheestering heeft geleid. Tijdens het grootste deel van deze periode vormde hij een onafscheidelijke duo met wijlen burgemeester Marcel Coucke. Zelf was hij nooit kandidaat-gemeenteraadslid, maar zetelde wel tijdens de legislatuur 1983-1989 in de OCMW-raad, toen de CVP daar in de oppositie werd verdrongen.
Wij bewaren aan hem de beste herinnering en bieden de familie onze blijken van deelneming aan. De uitvaartdienst heeft plaats in de Decanale kerk St. Amandus van Waregem (Markt) op zaterdag 4 januari 2014 om 10.30 uur. Samenkomst met gelegenheid tot rouwbeklag in de kerk vanaf 10 uur. Achiel zal bijgezet worden bij zijn vrouw op de stedelijke begraafplaats, Deerlijkseweg in Waregem.
We besluiten met “De Waterlelie” van Frederik van Eeden, als bezinning opgenomen in zijn rouwbericht :
Vanwege Vlaams Minister van Onroerend Erfgoed Bourgeois kreeg Cultuurschepen Pietro Iacopucci vandaag de mededeling dat een premie van 495.574,14 euro wordt toegekend voor de restauratie en herbestemming van de koetshuizen op het domein van kasteel Casier in het centrum van Waregem. Het mag een bijzonder nieuwjaarsgeschenk genoemd worden voor de erfgoedwerking van de stad Waregem.
Tijdens zijn bezoek aan Waregem ter gelegenheid van Open Monumentendag 2013 had de Minister deze premie al aangekondigd voor de zomer van 2014. Daarbij had de Minister zelf kunnen vaststellen welke belangrijke investeringen de stad Waregem in het verleden reeds deed in het onroerend erfgoed in en rond het park Baron Casier.
De stad maakte vorige legislatuur reeds een renovatiedossier op om het Koetshuis te renoveren tot een moderne tentoonstellingsruimte met beeldentuin en sindsdien was het wachten op de toezegging van de Vlaamse renovatiepremie door de Minister. Totale kostprijs wordt geraamd op één miljoen euro, waarvan dus de de helft met Vlaamse middelen zal worden gefinancierd.
De koetshuizen zijn samen met het kasteel en oranjerie beschermd als monument in 2003. De gebouwen worden momenteel gebruikt als opslagplaats voor de stedelijke groendienst, maar zullen na de restauratie een passende herbestemming krijgen.
Restauratie en herbestemming zijn voor de Minster de ideale manier om waardevolle gebouwen een toekomst te geven. Bedoeling is dat de koetshuizen, met inbegrip van de hondenkennel, volledig gerestaureerd worden, en nadien een bestemming zullen krijgen voor culturele doeleinden, zoals tentoonstellingen, lezingen, enz.”
In de koetshuizen worden tentoonstellingsruimtes ondergebracht, met bijhorende dienstruimtes (kitchenette, berging, vestiaire …). In de hondenkennel wordt het publiek sanitair ondergebracht. De bijhorende tuin wordt afgesloten met hekwerk, en zal mee gebruikt worden voor tentoonstellingen.
Naast de zuiver restauratieve werken, moeten er ook aanpassingswerken gebeuren voor het nieuwe gebruik, zoals het vast beglazen van een aantal poortopeningen (weliswaar met behoud van de bestaande poorten), het draagkrachtig maken van de vloeren, isolatiewerken en technische infrastructuur.
Het kasteel en koetshuis zijn rond 1850 opgetrokken in neoclassicistische stijl door bouwheer Felix De Ruyck, grondlegger van Waregem Koerse. Omstreeks 1880 kwamen ze in handen van de verwante familie Casier. In 1904 werd het koetshuis uitgebreid. Kasteel en koetshuis leden sterk onder beschadigingen tijdens het eindoffensief van WO I. In 1977 kocht de gemeente Waregem het kasteel van de familie Casier. De openstelling van het domein voor het publiek volgde in 1981.
Het stadsbestuur is heel tevreden met dit mooi eindejaarsgeschenk voor het erfgoed en het tentoonstellingsbeleid in onze stad!
Kees van Kooten was gisteren de gastauteur voor Het Groot Dictee der Nederlandse Taal . Zijn dictee eindigde met een positieve boodschap voor onze stad Waregem : “Menen ligt dicht bij Kortrijk, maar verre van Waregem.” Het gaat om een bekend spreekwoord als ironische reactie wanneer iemand iets meent te weten, door te verwijzen naar de stad Menen, die ver van Waregem, dus van de waarheid, vandaan ligt.
We weten momenteel niet wat Kees van Kooten bezield heeft om zich bij deze publieke gebeurtenis te plaatsen in de denkwereld uit onze regio. Is het de blijvende herinnering aan een optreden in de Schakel of de Hoop in Waregem? Feit is dat hij met deze afsluiter van zijn Groot Dictee der Nederlandse Taal zeker gezorgd heeft voor goede publiciteit voor onze stad Waregem en ons steunt in ons chauvinisme en onafhankelijkheid tegenover (kortzichtig) Kortrijk. Ook in de titel van het dictee, nl. “ Een przewalskipaardenmiddel”, zouden we een verwijzing kunnen zien naar paardenstad Waregem.
Het Groot Dictee der Nederlandse Taal beleefde gisterenavond in de prestigieuze Eerste Kamer der Staten Generaal in Den Haag zijn 24e uitgave. De jaarlijkse spellingtoets werd uitgezonden bij de NTR op Nederland 1 en bij ons op Canvas en is een hoofditem in de nieuwsberichtgeving vandaag. De presentatie was in handen van Philip Freriks en Martine Tanghe. De jury staat onder leiding van advocaat Inez Weski.
Kees van Kooten nam ook taalproblemen op in zijn tekst. Niet alleen moesten de deelnemers goed spellen, zij moesten ook verkeerd gebruik van woorden en foute zinsconstructies onderstrepen. Bij een gelijk aantal fouten heeft de jury bepaald dat het aantal spelfouten leidend is. Uiteindelijk is spelling de basis van het dictee. Zowel in de einduitslag als bij de deelnemende prominenten ging de overwinning naar een Vlaming. Dirk Bosmans is de winnaar van Het Groot Dictee der Nederlandse Taal 2013. Hij had 13 fouten (7 spelfouten, 6 taalfouten). De beste prominente deelnemer is woordkunstenares Maud Vanhauwaert met 21 fouten (14 spelfouten, 7 taalfouten).
We putten ook even uit de tekst en het juryrapport van de Taalwedstrijd…
8e en laatste zin : “Bijgevolg beseft u zich een pseudobancaire poging tot phishing zorgeloos te kunnen deleten dan u leest: Er is een inactieve activiteit op dit rekening plaatsgevonden. Want zodan onze zuiderburen zeggen: Menen ligt dicht bij Kortrijk maar verre van Waregem. “
Verslaggeving : “pseudo zonder koppelteken, pseudo schrijven we vast aan het tweede deel.
phishing is het hengelen naar gegevens om vervolgens iemand te kunnen oplichten. Met ph om het woord te onderscheiden van gewoon vissen.
zorgeloos zonder tussen-n omdat het een afleiding is, geen samenstelling.
dicht bij met een spatie, want het gaat om een voorzetsel, bij, dat hoort bij het volgende woord, Kortrijk. In Kortrijk is dichtbij schrijven we deze woorden wel aan elkaar vast.
plaatsgevonden is één woord omdat het werkwoord plaatsvinden in de betekenis ‘gebeuren’ één woord is.
Toelichting bij het spreekwoord: Menen ligt dicht bij Kortrijk maar verre van Waregem.
Wie goedgelovig is (iets meent), kan denken dat rijkdom dichtbij is, maar de waarheid kan veraf liggen. De steden Menen en Kortrijk liggen dicht bij elkaar; Waregem ligt ook in West-Vlaanderen, maar meer naar Gent toe.
Gisteren dinsdag 10 december 2013 stelde Hans Maddelein, huidig voorzitter van UNIZO Waregem, zijn opvolger voor. Geert Vanderhaegen werd door de raad van bestuur unaniem verkozen tot voorzitter van UNIZO Waregem vanaf 1 januari 2014. Hij is al 30 jaar zaakvoerder van de gelijknamige winkel in de Stationsstraat. Daarnaast verzorgt hij in Waregem de relaties van de nv Drukkerij Vanderhaegen uit Kruishoutem.
Hans Maddelein, Sabine Verkinderen en Geert Vanderhaegen
Hans Maddelein, zaakvoerder van Pearle Opticiens, werd in 2006 voorzitter van UNIZO Waregem. “Een enorme uitdaging, maar voor mij persoonlijk als mens een enorme verrijking. Vooral het werken met een goed team en het leren kritisch zijn op mezelf, maakten voor mij van de 8 jaar voorzitterschap een echte universiteit van het leven.”
Ook Geert Vanderhaegen gaat deze uitdaging niet uit de weg.
“Ik ben opgegroeid middenin het middenstands-gebeuren. Zelf ben ik al 25 jaar bestuurslid bij UNIZO Waregem. Ik zal de komende 4 jaar de werkgroepen stimuleren en ondersteunen om verder te gaan en te innoveren. Ik wil tevens de belangen van de Waregemse middenstand verdedigen en bijsturen waar nodig, de contacten met UNIZO Nationaal aanwenden om onze slagkracht te verstevigen en de syndicale functie versterken. Ik richt graag een woord van dank aan mijn voorganger Hans. Hij heeft de afgelopen jaren echt wel het verschil gemaakt binnen UNIZO Waregem.”
Naast een nieuwe voorzitter, werd ook het uitvoerend comité voor de komende legislatuur verkozen. Chantal Brouckaert, Joof Duthoy, Hans Maddelein, Peter Van Luchene en Sabine Verkinderen zullen samen met voorzitter Geert Vanderhaegen, secretaris Liesbeth Deman en voorzitter van vzw De Middenstand Gauthier De Brabandere, instaan voor het dagelijks bestuur van UNIZO Waregem.
“Francky Verschuere verlaat na jarenlange inzet het uitvoerend comité. Hij blijft verder actief in de Raad van Bestuur. Daarnaast verlaten Luc Naessens, Connie Devos en Christ Bossuyt deze Raad van Bestuur. Ze blijven echter UNIZO Waregem ondersteunen als actief lid. We stellen ook 2 nieuwe bestuursleden voor: Valerie De Cabooter zal vanaf 2014 samen met Kristof D’Hondt het voorzitterschap van Jong UNIZO op zich nemen. Ook Xavier Wyckhuyse vervoegt onze bestuurdersploeg.”
Tijdens de gemeenteraad vanavond 3 december 2013 stelde SPa-raadslid Mario Verhellen in vraag of Waregem ‘villa Gernay’ wil behouden. Het gebouw staat al leeg sedert parkhotel Groenhove begin 2007 de deuren sloot. Ondertussen staat de historische Villa Madeleine uit 1904 in Normandische cottagestijl er vervallen en verdrongen bij tussen een drietal nieuwgebouwde appartementen. Het gebouw is (nog) niet erkend als beschermd monument en blijft het wachten op de beloofde restauratie voor een nieuwe bestemming als wooncomplex.
Raadslid Mario Verhellen : “Ik stel vast dat de Villa Gernay, gelegen Henri Lebbestraat 1 en opgenomen op de Vlaamse Inventaris van het Bouwkundig Erfgoed, in tegenstelling tot de afspraken die werden gemaakt n.a.v. het inrichtingsplan van de totale site op de hoek Lebbestraat-Zuiderlaan, nog steeds niet is gerestaureerd. In tegendeel zelfs. De elementen die nodig zijn om het gebouw enigszins te conserveren zijn op vandaag onbestaande. Graag verneem ik welke initiatieven het stadsbestuur zal nemen om de eigenaar(s)/ontwikkelaar(s) te dwingen de Villa Gernay te renoveren of duurzaam te conserveren?”
“In de bestuursperiode 2000-2006 werd door de Waregemse gemeenteraad het inrichtingsplan van de gronden gelegen op de hoek van de Lebbestraat en de Zuiderlaan goedgekeurd. In het inrichtingsplan was sprake van het bouwen van een 3-tal appartementsgebouwen, een centrale tuin met daaronder een parkeergarage en de renovatie en herbestemming van de voormalige ‘Villa Gernay’ ook wel gekend als Groenhove. Dit gebouw in cottagestijl werd gebouwd in 1904 en is opgenomen op de Vlaamse lijst van Bouwkundig Erfgoed. Opname van een gebouw op deze lijst betekent dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.”
“Begin 2007 werd gestart met de 1ste fase die leidde tot de bouw van bouwblok Avalon langs de Lebbestraat. De tweede fase, de bouwblok achter bouwblok Avalon, langs Zuiderlaan, was voorzien voor 2008 en de derde fase en vierde fase, de renovatie van de ‘Villa Gernay’ en de bouw van een achterliggend appartement, zouden starten in 2010. Diverse oorzaken leiden ertoe dat 7 jaar na start van het ganse project enkel het bouwblok Avalon is afgewerkt. Oktober ll. werd gestart met het appartement achter de ‘Villa Gernay’.
“Op de renovatie en herbestemming van de ‘Villa Gernay’ blijft het echter wachten. Gezien de ‘Villa Gernay’ opgenomen is op de Vlaamse lijst van Bouwkundig Erfgoed en gelet op het gegeven dat de villa één van de weinig overblijvende historische gebouwen in het centrum van Waregem is, is het behoud en renovatie dan ook aangewezen. Gezien de toestand waarin de ‘Villa Gernay’ zich op vandaag bevindt (de daken zijn lek, de goten stuk, ramen zijn stuk of vervangen door plastiek – die ook al is gescheurd- gevelbepleistering brokkelt af, ….) twijfel ik of het daadwerkelijk de bedoeling is/was van de eigenaars/ontwikkelaars om de villa daadwerkelijk te behouden en te renoveren.”
“Is het stadsbestuur ook van mening dat de ‘Villa Gernay’ behouden moet blijven? Welke maatregelen zal het stadsbestuur ondernemen om de eigenaars/ontwikkelaars te motiveren/dwingen de ‘Villa Gernaye’ te conserveren en renoveren? Dat vernemen we deze avond op de gemeenteraad waar het stadsbestuur een antwoordt dient te geven op een vraag van ondergetekende ter zake.”
In zijn antwoord bevestigd cultuurschepen Pietro Iacopucci dat de toestand van de Villa Groenhove in de Henri Lebbestraat ook het stadsbestuur zorgen baart. De villa verkeert in slechte toestand en de renovatie ervan laat op zich wachten. “De Villa Groenhove staat al jaren leeg en is een storend element in het straatbeeld. Het gebied waar de villa staat, is een toegangspoort tot het stadscentrum, maar een mooie entree is het zeker niet. We zijn niet fier op de staat van de villa, maar doen alles wat we kunnen,” aldus de schepen. “We stuurden al ettelijke aangetekende brieven naar de eigenaars en de bouwheer en hadden ook al mondeling overleg, maar er komt geen schot in de zaak.” De villa werd gebouwd in 1904 en staat sinds 2009 op de inventaris van onroerend erfgoed. Het gebouw maakte destijds deel uit van het imperium van textielfabrikant Alfons Gernay, die in de Olmstraat een weverij had. In de jaren zestig werd het gebouw omgedoopt tot Parkhotel Groenhove.
Historie
De ‘Villa Gernay’ of ‘Villa Madeleine’, zoals het typische bouwwerk voor de komst een 40-tal jaar van de restauranthouder van het parkhotel werd genoemd, werd in 1904 gebouwd voor fabrikant Alphonse Gernay. De villa is net als een aantal andere Waregemse villa’s uit die periode gebouwd in Normandische stijl. Villa Madeleine is echter niet beschermd als monument. Volgens informatie bij de voorstelling begin 2007 van het bouwproject Avalon zou Villa Madeleine volledig worden gerenoveerd en plaats bieden aan een viertal woningen. Ook een reactie van 4 april 2008 door de projectontwikkelaar op onze vorige bijdrage bevestigde deze planning. De huidige gang van zaken stelt echter ernstige vraagtekens omtrent die geruststellende verkondiging…
We citeren nog een Mr Delmulle op 4 april 2008 : “Ik wil toch even reageren op uw artikel in verband met de zogezegde afbraak van het Parhotel Groenhove. Er worden 6 appartementen ondergebracht in het bestaande gebouw. De uitbouw aan het hotel waarin de feestzaal ondergebracht wordt gesloopt, zodat het oorspronkelijke gebouw volledig vrij komt te staan zoals het vroeger oorspronkelijk was. Het oorspronkelijk volume wordt gerespecteerd, enkel aan de linkerzijde van het bestaande gebouw - daar waar de feestzaal werd afgebroken- wordt een nieuw hedendaags circulatievolume toegevoegd. Het wordt een update met respect. Door het respecteren van het bestaande volume, het renoveren van de bestaande metselwerkgevels en het aanbrengen van een aantal nieuwe gevelopeningen en nieuwe discrete volumes worden deze werken geïntegreerd in de omgeving en gaan zowel een relatie aan met het oorspronkelijke typische eclectische gebouw, het groen (de bestaande bomen aan de straat), als met de toekomstige nieuwbouwvolumes in de nabije omgeving. U kan altijd de werken opvolgen op www.ideeell.be (nr 194) Hopend U hiermee wat duidelijkheid te hebben verschaft. Met vriendelijke groeten, IDEËELL Architecten”.
Op woensdagavond 4 december blaast de erfgoedsector uit de regio verzamelen in Waregem. Het moet een ontmoetingsavond worden rond een gemeenschappelijk erfgoedbeleid voor de streek . Met dit ontmoetingsmoment voor groot en klein, vrijwillig en professioneel wil Overleg Cultuur/UIT in Regio Kortrijk stilstaan bij de plannen die ze smeden voor het cultureel erfgoed in onze steden, gemeentes en de streek.
Onze regio kent een rijke erfgoedwerking. Tientallen vrijwillige en professionele organisaties zijn intens in de weer met het erfgoed van de streek! Om de lokale musea, archieven, verenigingen en erfgoedorganisaties in de komende jaren verder te ondersteunen en te begeleiden schreef Overleg Cultuur samen met de lokale besturen aan een cultureel erfgoedbeleidsplan voor de komende jaren. Hierin nemen begrippen als duurzaamheid, openheid en een ondernemende aanpak een centrale plaats in.
Wat dit plan precies inhoudt, welke acties we plannen, hoe we verder kunnen samenwerken en wat de prioriteiten kunnen zijn in de volgende vijf jaar, stellen we graag aan het brede erfgoedveld voor. We maken ook ruimte voor jouw ideeën en aanvullingen! Als professioneel, vrijwilliger of louter geïnteresseerde in het erfgoed van je gemeente en onze streek ben je dus meer dan welkom! Als afsluiter is er nog een netwerkmoment.
In de discussie kunt u meepraten in verschillende werkgroepen rond de thema’s :
* Hoe bewaren we het erfgoed in onze streek?
* Hoe zetten we interessante en uitdagende publieksprojecten op?
* Hoe werken we samen en wisselen we ervaringen en kennis uit?
Hier op e-Waregem hebben we al enkele malen een lans gebroken voor een soort erfgoedcel in Waregem. We denken dan aan een samenwerking tussen stadsarchief, Geschiedkundige en Heemkundige kring De Gaverstreke, de Gavergids van de Gidsenkring, erfgoedpublicaties van de plaatselijke Unizo-werkgroep, socio-culturele verenigingen zoals Davidsfonds (jaarlijkse Dag van de Geschiedenis), verenigingen voor derde leeftijd, scholen en uiteraard individuele geïnteresseerden in erfgoed. http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=1106696
Als professioneel, vrijwilliger of louter geïnteresseerde in het erfgoed van Waregem en onze streek ben je meer dan welkom en we zijn benieuwd naar jouw inbreng! Voor meer info en om je in te schrijven kan je terecht op http://www.uitinregiokortrijk.be/erfgoedcafe.
Praktisch :
wanneer: woensdag 4 december - 18u30
waar: CC De Schakel - Schakelstraat 8 Waregem
Programma
18.30 u. Onthaal met broodjes
19 u. Welkom
19.10 u. Voorstelling plannen voor de periode 2015-2020
41e jaarboek van Geschiedkundige kring De Gaverstreke
Dinsdag 17 december 2013 om 20 u. stelt voorzitter Guy Algoet het 41e jaarboek voor van de Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke. Traditioneel gaat de voorstelling de derde dinsdag van december door in het cultuurcentrum De Schakel en gaat gepaard met een gratis voordracht over een bijdrage in het jaarboek of over een historisch getint Waregems onderwerp. Geerd De Ceulaerde biedt hierbij een voorstelling van de “Beschermde monumenten in Groot-Waregem”. Het nieuwe jaarboek is vanaf die avond ter beschikking en worden afgehaald. Het is een jaarlijkse organisatie van De Gaverstreke en het Davidsfonds van Waregem.
Guy Algoet : “Met dit nieuw jaarboek hebben we de kaap van 40 overschreden. We beginnen een nieuw decennium en hopen de streekgeschiedenis stukje bij stukje verder uit te pluizen. Zo bieden we een gamma van onderwerpen, die de tijd doorlopen van prehistorie tot heden.”
Van uit de lucht leiden foto’s ons binnen in de prehistorie, want het verre verleden dat in de grond schuil gaat, openbaart door vormen en kleuren, wat er van vroeger in de grond gekomen is. Die laten ons vermoeden dat er hier in het verre verleden ook al bewoning was, al hebben we over die tijd nog niet veel gegevens. Sporen van Waregems oudste verleden...
In dezelfde lijn worstelen we met de gegevens over de Burggravie van Vijve. Was er daar ooit een burcht en zo ja, waar stond die? Wat weten we over de bezitters van deze heerlijkheid? Waar lag die precies? Onze vermoedens en ook onze gegevens wijzen in de buurt van de brug over de Leie in Sint-Eloois-Vijve. Vinden we een oplossing die onze meningsverschillen kan overbruggen? Het boek biedt een bijdrage tot oplossing.
Nu we daarmee in de Middeleeuwen beland zijn kunnen we ook pluizen naar de vroegere geschiedenis van het ‘Goed ter Sluizen’ in Waregem en van het ‘Goed te Herlegem’ in Kruishoutem tegen Waregem aan. Uit de archieven komen deze plaatsen tot leven. We leren er de toenmalige bewoners van kennen en kijken even nader in hun familiegeschiedenis.
De herbergen zijn de wereld nog niet uit, hoewel er veel veranderd is. Vele namen dreigen in de vergetelheid te raken. De moeite dus zeker om die voorhet nageslacht te bewaren. Zowel Beveren-Leie als Anzegem krijgen op dit gebied een bijzondere aandacht. We gaan verder in op wat we vorig jaar al aansneden. Zo komt dit aspect stilaan tot volledigheid.
Bewaren voor het nageslacht… dit is ook het opzet van de erfgoedwerking, die zich toont op de ‘Open monumentendag’. Zorg voor de beschermde monumenten willen we in dit boek ook onder de aandacht brengen. Er werd en wordt heel wat gerestaureerd. Welke zijn die beschermde monumenten in de fusiegemeente Waregem? We willen er nog eens op terugkomen… hun verleden, hun toestand, hun belang. Want waarom zijn ze het bewaren waard? Wat weten we ervan?
VTI-Waregem viert zijn 75-jarig bestaan. Is dit geen reden om dit instituut voor het voetlicht te brengen? Hoe is het ontstaan en hoe is het in al die jaren verder tot ontwikkeling gekomen tot een belangrijk element in de Waregemse onderwijswereld? We komen wel eens aan die schoolgebouwen voorbij, maar wat steekt er achter? Die evolutie draagt ook namen. Ook die roepen we voor de geest in deze geschiedenis die naar het heden verwijst.
Aangezien de levende getuigen van de eerste wereldoorlog stilaan allemaal verdwijnen, loont het zeker de moeite daarbij stil te staan. We doen het enerzijds door een verkennende fietsroute langs de frontlijn tussen Waregem en Machelen. Daarover kan je niet alleen lezen, ook fietsend kan je gaan bekijken wat er nog naar verwijst. Anderzijds komen ze zelf nog aan het woord langs overgebleven dagboeken. Die zijn zeker het bespreken waard. Staan we trouwens niet aan de vooravond van de herdenking van het begin van deze oorlog? (spelen: weglaten) We lazen vorig jaar het wedervaren van Joseph Decraene en Arthur Verhelst. In deze jaargang luisteren we naar Julien Adolph Vandenberghe. Zodoende spelen we nu al in op die herdenking, die dan volgend jaar verder aan bod zal komen met het vervolg op dit artikel.
Ook Desselgem laten we speciaal aan bod komen. We berichten over het leven en het optreden van de burgemeesters Henri en Jan Van Houtte. Ze hebben een belangrijke rol gespeeld in het politieke leven van Desselgem nog niet zó heel lang geleden. We kunnen en willen ze niet over het hoofd zien.
Over de laatste oorlog is ook nog het laatste woord niet gezegd. We weten dat de overgave in Wijnendale werd getekend, maar waar precies? In het kasteel? Langs onderzoek en getuigenissen wordt in een eerste artikel van dit boek de precieze omstandigheid ontrafeld.
Zoals elk jaar brengen we tot slot nog enkele eerder anekdotische gegevens onder de titel ‘Mengelmaren’ of ‘Naklanken’, onder meer de eerste materniteit te Waregem. Moge deze inhoud jullie alvast trek geven naar meer.
En wil je weten wat in ‘De Gaverstreke’ tot nu toe zoal verschenen is, dan kan de index achteraan daarbij helpen. Zowel de schrijvers als de onderwerpen maken het zoeken naar wat over een onderwerp of een gemeente gepubliceerd werd gemakkelijker.
Kostprijs: 22 euro. Te verkrijgen bij de bestuursleden of door storting op rekeningnummer IBAN: BE12 0680 5030 1092 van de Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke, Waregem.
Midden november 2013 starten de bouwwerken voor het
Storm-windpark op dHooie op grondgebied Sint-Baafs-Vijve in Wielsbeke. Het
park is volledig vergund en zal bestaan uit drie windturbines. De ingebruikname
is gepland voor 2014.De heer Jan
Caerts, gedelegeerd bestuurder van de coöperatieve Storm, en de heer Jan
Stevens, burgemeester van Wielsbeke, zullen op woensdag 13 november de eerste
spadesteek geven voor de bouw van het nieuwe windpark.In dezelfde zone zijn ook nog twee
windturbines gepland van Electrabel en samen met een covergistingsinstallatie
van BioMegaWatt wordtDHooie een
groene stroom eiland.
Het Storm-windpark in Wielsbeke zal bestaan uit drie
windturbines met een gezamenlijk elektrisch vermogen van 6,9 MW. Het windpark
wordt gepland op de industriezone DHooie in de deelgemeente Sint-Baafsvijve.
Het windpark zal vanaf 2014 voldoende groene stroom produceren om te voorzien
in het elektriciteitsverbruik van 3.930 gezinnen.
Alle omwonenden van de Storm-windparken krijgen
de mogelijkheid om in de windparken te participeren via de coöperatieve Storm
CVBA. Inwoners van de gemeenten
Wielsbeke, Waregem, Zulte en Dentergem kunnen tot en met 30 november 2013
inschrijven voor de bewonersparticipatie via de coöperatieve Storm CVBA. Voor
meer informatie, surf naar www.storm.be/NL/bewonersparticipatie
. Eén aandeel in de coöperatieve kost 125 euro. Als u in de
buurt van één van onze windparken woont, kan elk lid van uw gezin maximaal 24
aandelen verwerven. De coöperatieve investeert de door haar opgehaalde gelden
in de windparken van Storm. Het verwachte jaarlijkse rendement bedraagt 4% tot
6%. Alle leden van de coöperatieve krijgen de mogelijkheid om aan een
aantrekkelijk tarief groene stroom af te nemen.
In tegenspraak met Waregem opteerde Wielsbeke altijd voor
het windmolenpark op DHooie aan de grens met Zulte en Sint-Eloois-Vijve.
Volgens de Wielsbeekse schepen Debie is deze zone in Sint-Baafs-Vijve niet
alleen als industriegebied geschikt, ook de Leie speelt er een belangrijke rol
in. Zo wordt de jongste tijd gebruik gemaakt van de scheepvaart om onderdelen
van windturbines te kunnen aanvoeren. Op 16 augustus 2012 zijn al de nodige
vergunningen afgeleverd door Vlaams minister Schauvliege om op het
industrie-eiland DHooie 5 windmolens te realiseren (2 van Electrabel, 3 van de
coöperatieve Storm).
De
coöperatieve Storm heeft ook al een vergunnigsprocedure lopen voor een windpark
met twee turbines met een gezamenlijk vermogen van 6 MegaWatt in de
industriezone Schoendale langs de Leie aan de grens tussenDesselgem en Sint-Eloois-Vijve.Hier hebben zowel het gemeentebestuur van
Wielsbeke als het stadsbestuur van Waregem negatief advies over gegeven. De
deputatie van de Provincie West-Vlaanderen heeft in haar zitting van donderdag
8 augustus 2013 al een milieuvergunning verleend voor dit nieuw windturbinepark
in het industriegebied langs de Leie in
Desselgem en Wielsbeke. Het betreft een gezamenlijk project van de nv Katoen
Natie (twee windturbines langs de kant van Wielsbeke) en bvba Storm Desselgem
(twee windturbines langs de kant van Desselgem). De aanvraag voor windturbines
werd gunstig geadviseerd door alle betrokken Vlaamse adviesinstanties en door
de Provinciale Milieuvergunningscommissie.
Sinds het station in onze stad enkele jaren geleden
terecht een IC-station werd, kiezen meer en meer reizigers om vanuit Waregem de
trein te nemen. Dit succes brengt ook een tekort aan parkeerplaatsen voor
voertuigen met zich mee. De NMBS-Holding staat nu echter in voor ongeveer
honderd extra parkeerplaatsen. Die komen op het terrein waar rijschool Lust een
oefenterrein heeft. In het voorjaar van 2014 is de extra parking bruikbaar.
Sinds enkele jaren stoppen de IC-treinen tussen Kortrijk
en Antwerpen ook in het station van Waregem. Vanuit Waregem kan je zo onder
andere zonder overstap naar Antwerpen sporen. Alle extra treinreizigers maken
ook dat het dagelijks zoeken is naar vrije parkeerplaatsen op de parking aan de
achterzijde van het station. Ondanks enkele aanpassingen in de voorbije jaren
blijkt het aanbod nog steeds onvoldoende om alle pendelaars een parkeerplaats
aan te bieden.
Honderd
extra plaatsen in 2014
Het stadsbestuur is daarom heel tevreden dat de
NMBS-Holding beslist heeft om het aflopende huurcontract (31 januari 2014) met
rijschool Lust stop te zetten. De rijschool gebruikt momenteel een stuk van de
oudere goederenkoer in het verlengde van de bestaande stationsparking. Nadat de
rijschool al haar materiaal verwijderd heeft, zal het stadsbestuur het terrein
nivelleren en de oude loskade opbreken. De NMBS-Holding staat in voor het
uitlijnen en afbakenen van de in totaal honderd parkeerplaatsen.
Overzicht aanpassingen parking
2006 : 204 extra parkeerplaatsen en
fietsenstallingen na uitbreiding bestaande parking
2008 : contract tussen stad en NMBS-Holding
voor inrichting van een tijdelijke parking op een braakliggend stuk naast de
bestaande parking
2012: 28 extra parkeerplaatsen na afbraak
oude werkloodsen langs de Boulezlaan door NMBS-Holding
2014: 100 extra parkeerplaatsen op oude
goederenkoor
VTI Waregem pilootschool in educatief project rond de Grote Oorlog
HetVrij Technisch
Instituut van Waregem is één van de pilootscholen in een educatief project dat
uitgaat van de American Overseas Memorial Day Association Belgium in
samenwerking met het Stadsarchief van Waregem. Het is de bedoeling om via het
herdenken van de Eerste Wereldoorlog aan jongeren de principes dit mogen we
nooit vergeten en waardeer vrijheid door te geven. Het zijn de leerlingen en
leerkrachten van het 2de technische die in dit project stappen. VTI heeft al enige ervaring door een eerder Australisch project over WO I.
Tussen 23 oktober 2013 en 26 mei 2014 zullen ze via zeven
uitdagingen kennis maken met en uitzoeken hoe de Eerste Wereldoorlog verliep,
welke sporen die naliet in de eigen familie en in de eigen (Waregemse)
regio,hoe die oorlog heel de wereld in
zijn greep had en hoe die oorlog in verschillende landen op een eigen unieke
manier herdacht wordt. Vanzelfsprekend maken ze ook nader kennis met de
Amerikaanse oorlogsbegraafplaats in Waregem en zullen zein overleg met de verantwoordelijken een
eigen herdenkingsdienst uitwerken. Ook de gedachte waardeer vrijheid /
vrijheid is niet vanzelfsprekend (het motto van de AOMDA) komt in dit project
aan bod. Het projectwordt uitgewerkt
door de VTI-leerkrachten in overleg met de vertegenwoordiger van de AOMDA en in
samenwerking met de DienstArchief van
het Waregemse stadsbestuur.
Op woensdag 23 oktober was er de kick off van dit
project. De leerlingen kregen een uiteenzetting over de gevechten in en rond
Waregem in 1918 (op die dag was het bovendien precies 95 jaar geleden dat
Franse troepen het centrum van Waregem veroverden en daarmee de bevrijding van
de stad inleidden) en ook de voorzitter van de American Overseas Memorial Day
Association Belgium, Mr Jerome Sheridan PhD, sprak de leerlingen toe om hen
warm te maken voor deze Price of Freedom Award.
De einddatum van het project, 26 mei, slaat op Memorial
Day, de dag van de jaarlijkse herdenking op de Amerikaanse Flanders Field
begraafplaats hier in Waregem.
Slagen de leerlingen in de zeven uitdagingen, dan
ontvangen ze de unieke Price of Freedom Award-badge van de AOMDA.
www.vtiwaregem.eu (contactpersoon
voor dit project : Johan Durnez OAM)
We ontvingen het verrassend overlijden thuis vorige
maandag 30 september 2013 van auteur-dichter Luc Verbeke, ereschooldirecteur en
ere-inspecteur basisonderwijs. Hij was in 1947 met André Demedts stichter en
grote bezieler van het KFV (Komitee voor Frans-Vlaanderen). Vorig jaar verloor
hij zijn vrouw Maria Bossuyt (( °Desselgem 8 januari 1926 Waregem 6 januari 2012).Het
echtpaar kreeg vier kinderen: Dirk, Mark, Wim en Hilde. Uit de huwelijken van
die vier kinderen sproten 13 kleinkinderen en 2 achterkleinkinderen.
De uitvaartliturgie heeft plaats op zaterdag 5
oktober 2013 om 10.30 uur in de parochiekerk van de H.-Margareta
(Oblatenstraat) in Waregem, Nieuwenhove.
Samenkomst en gelegenheid tot groeten vanaf 10 uur.
Luc zal worden bijgezet bij zijn echtgenote Maria in de familiegrond op de
begraafplaats in Wakken.
Als we achterom kijken
staan we verrukt
voor het mysterie
van onze oorsprong.
Als we vóór ons zien
duizelen wij,
want wij kijken
in de eeuwigheid.
Luc
Verbeke
Luc Verbeke werd bekroond met talrijke onderscheidingen
o.m.de
Visser-Neerlandiaprijs ( 1965 ), de eerste André Demedtsprijs (1970), het
ereteken van de Marnixring (1970), het lidmaatschap van de Europese Eresenaat
(1979), het Gulden ereteken van St.-Donatianus (1989), het ereteken van de
Waregemse Cultuurraad (1989), de eremedaille van de stad Nieuwpoort (1988), het
RIDDERSCHAP in de ORDE VAN ORANJE - NASSAU (1988) en ook van 't Manneke uit de
Mane (1988), het lidmaatschap van de Maatschappij van Nederlandse Letterkunde
(1985), het Ereteken van de Provincie - West-Vlaanderen en van de stad Waregem
(1997), het erelidmaatschap van de Vereniging van Vlaamse Letterkundigen (1999)
en Gouden Palmen in de Kroonorde (1999).
A
V V K
V
Luc Verbeke ( officieel Lucien ) werd geboren in
Wakken op 24 februari 1924. Hij studeerde aan de Normaalschool te Torhout en
aan het Hoger Instituut voor Opvoedkunde in Gent.Hij was achtereenvolgens in
Waregem onderwijzer ( 1944-1959 ), schoolhoofd met klas ( 1959- 1972 ),
schooldirecteur zonder klas ( 1972- 1984 ). Daarna was hij nog vijf jaar
inspecteur (1984-1989) van het basionderwijs in de regio Kortrijk. Hij was
ook12 jaar lang lid van de leerplancommissie moedertaal voor het basisonderwijs
van de C.R.K.L.O.
Zijn drukke beroepsleven verhinderde hem niet om
zich in z'n vrije tijd op vele terreinen actief in te zetten. Zo werd hij al in
1945 als dichter bekend door publicatie van gedichten in tijdschriften als het
literaire jongerentijdschrift 'Nieuwe Stemmen' waarvan hij enkele jaren ( 1948
-1952 ) redactielid was,samen met o.m. Lieven Rens, Marcel Brauns,Johan Van
Mechelen en Albert De Longie.
Vanaf 1956 tot 1965 was hij redactielid van 'De
Brug ', een maandschrift van en voor leerlingen van het middelbaar onderwijs,
samen met redactiesecretaris Albert De Longie, J. Bergers, Gabriëlle Demedts,
de Eerw. Heren A. De Bleecker en Etienne Verhack. Het verscheen als een bijblad
van ' Nieuwe Stemmen ' en heel wat jongeren van toen ( o.m. Patrick Lateur )
publiceerden daarin hun eerste gedichten.Voorts was hij ook redactielid van'
Het Daghet '( 1948 - 1949 ) en vanaf 1951 tot op heden van ' West - Vlaanderen
', later ' Vlaanderen '.
Nog in 1945 stichtte hij met Pater Verbrugge op het
Gaverke-Waregem de Chirojeugd. Tot 1950 bleef hij er de hoofdleider van. In
diezelfde jaren richtte hij ook de K.B.M.J. op in Wakken en schreef hij in Het
Pennoen, onder het pseudoniem Loekianos, de rubriek Kroniek van de Poëzie. In
het pedagogisch tijdschrift Oriëntering pleegde hij een reeks artikelen over
Het Kind in de Roman. Een tijdlang werkte hij mede aan de krant De Standaard
met een culturele rubriek over Waregem.
Van 1948 tot 1973 werkte hij ook mee aan de
boekenschouw van B.R.T.-West-Vlaanderen en besprak er niet minder dan 148
boeken.In de uitgave 1973 van de Encyclopedie van de Vlaamse Beweging verzorgde
hij het hoofdartikel over Frans-Vlaanderen en nog een twintigtal kortere
bijdragen.In
1951- 52 was hij medestichter van het Christelijk Vlaams Kunstenaarsverbond en
hij werd ook lid van de redactie van het door het CVKV gestichte tijdschrift
West-Vlaanderen.
Z'n eerste dichtbundel" Gezangen in de Deemstering "verscheen in 1951. Daarop volgden " Van
donker naar licht " ( 1965 ) , "Nescio Quid " ( 1978 ) , "
Terugblik " ( 1994, waarvoor hij de F.Snellaertprijs ontving ), " Ik
leef in taal en tijd - Herfst-en nieuwjaarsgedichten " ( 2004 ). De
herfstgedichten werden geschreven in 2004 en de nieuwjaarsgedichten van 1985
tot 2005. Daarna verschenen " Van
morgenlicht tot avondzon " ( 2005 ) met gedichten geschreven in 2005 en
" Nieuw en Oud " met niet gepubliceerde vroegere gedichten en nieuwe
gedichten geschreven in 2006 en met nieuwjaar 2013 werd het bundeltje '
Gedichten voor Maria ' uitgegeven. Momenteel dus negen dichtbundels. De jongste
bundels werden met beperkte oplage uitgegeven voor familieleden en vrienden en
zijn niet in de handel te verkrijgen. Sedet 2006 kan iedereen de gedichten
lezen op zijn poëzieblog.
In de reeks VWS-cahiers verscheen als nr.125 een
cahier ( onder redactie van Raf Seys )van de hand van Pieter- Jan Verstraete met
een levenskroniek, een aantal gedichten en een primaire en secundaire
bibliografie.In de Moderne Encyclopedie
der Wereldliteratuur ( 1963 ) schreef André Demedts een beknopt artikel over
Luc Verbeke. Gedichten van hem verschenen ook in verschillende bloemlezingen.
Het gedicht ' Nescio quid ' vooral werd vaak opgenomen in bloemlezingen o.m. in
' Alom en nergens ' ( Prof.em. Herman Mertens - Uitg. Averbode 2001 ) en in de
grote bloemlezing' God in gedichten - De mooiste religieuze poëzie van de
twintigste eeuw uit de Lage Landen - verzameld door Harry Gielen en Piet Thomas
' ( Uitg.Lannoo - 2007 - 2008 ).
Hij verwierf vooral naam als drijvende kracht van
het langzaam gegroeide Komitee voor Frans-Vlaanderen, dat in 1947 werd
opgericht in het kader van het Waregemse Kunstverbond, met André Demedts als
stichter-voorzitter en Luc Verbeke als stichter- secretaris en uiteindelijk
voorzitter. Hij werd als secretaris-organisator van het KFV opgevolgd door zijn
zoon Dirk. Momenteel is Guido Carron, de ere-burgemeester van Waregem, de
voorzitter van de KFV-VZW-Mededelingen, met Luc Verbeke als ere-voorzitter.
Hij bleef tot vorige week nog heel actief op zijn
poëzie-blog http://seniorennet.be/lucenmariaDaarop vindt u honderden bijdragen over
zijn activiteiten, zijn gedichten en zijn kijk op de huidige actualiteit.
Onbegrip voor uitwijzen Navid Sharifi naar Afghanistan
Het Commissariaat-Generaal voor de vluchtelingen heeft
beslist om Waregemnaar Navid Shariffi uit Waregem uit te wijzen. Hij is
allesbehalve een misdadiger, alhoewel hij werd opgepakt en momenteel zit
opgesloten in het gesloten Asielcentrum in Brugge. Eerder integendeel is Navid
een voorbeeldig student en loodgieter bij een Waregems bedrijf. Hij verblijft
al vijf jaar bij ons en heeft zich perfect geïntegreerd zowel inzake taal,
vrienden, sociale instelling, werkkracht, belastingbetaler, eigen gezin met
vriendin en kindje Zijn leraars, zijn werkgever en zijn collegas op school en
op het werk noemen hem zonder enig aarzelen voorbeeldig op alle vlak.
Het Commissariaat-Generaal voor de vluchtelingen baseerde
haar uitspraak alleen op basis van haar bevoegdheid. Hier was geen reden tot
subsidiaire bescherming en de graad van integratie speelt voor ons geen rol. De beslissing werd genomen op basis van een
grondige individuele beoordeling en zijn veiligheid in Kaboel in Afghanistan.,
is de reactie op het ongeloof in de samenleving. Het commissariaat baseerde
zichvolgens Dirk Van
den Bulck op internationale criteria, adviezen en rapporten. De uitgeprocedeerde mag worden uitgewezen naar
Afghanistan.
Het lot van Navid Sharifi ligt nu in handen van de Dienst
Vreemdelingenzaken en staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block.
Zij kan de uitwijzing nog voorkomen. Maggie DeBlock kan rekening houden met andere criteria
zoals zijn verregaande integratie, zijn inbreng als voorbeeldig arbeider in een
knelpuntberoep, zijn bijdrage als belastingbetaler, enz. Maar langs die kant blijft het deze keer opvallend stil, wat het ergste doet vermoeden.
Onbegrip is
eigenlijk te zacht uitgedrukt als we dieper ingaan op het geval Navid Sharifi. Politici nemen maatregelen om buitenlanders
naar hier te halen om onze knelpuntberoepen in te vullen en een voorbeeldige volledig
geïntegreerde jonge loodgieter, die niets dan positieve getuigen van
bekwaamheid kan voorleggen, zouden we naar Afghanistan sturen Luister eerst
naar zijn verhaal en kijk vooral naar zijn prestaties. Is het in zijn geval
niet wraakroepend om als misdadiger te worden behandeld en bij het select
groepje uitgewezenen te behoren, terwijl duizenden misdadigers waarvoor het gebruik
beter zou worden doorgevoerd, vrijuit werkloos ons mogen blijven bedreigen.
Kaboel in Afghanistan
wordt voor hem veilig beschouwd, maar daar al gevlucht op 4-jarige leeftijd
heeft hij als 21-jarige nog weinig met dat land gemeen.Toen ik vier
jaar was, ben ik samen met mijn familie voor de taliban naar Iran gevlucht. Toen
ik vijftien was, moest ik in mijn eentje Iran verlaten, omdat een familievete
uit de hand liep. Na zes maanden rondzwerven ben ik in België terechtgekomen.
Moet ik nu naar Afghanistan? Een oorlogsgebied dat ik nooit heb gezien, vraagt
hij zich af.
Waregemnaar Igor Decraene wereldkampioen tijdritten
Waregem mocht vandaag juichen voor een kersverse
wereldkampioen. De 17-jarige Igor
Decraene was in Firenze de beste in het wereldkampioenschap tijdritten bij de
juniores. Decraene toonde zich over de 22 km de beste met een tijd van 26:56.
Hij klopte de Deen Mathias Krigbaum met 8.66 seconden en derde werd de
Amerikaan Zeke Mostov op 21 seconden. Donderdag mogen zijn medestudenten hem
gewoon weer in de klas verwachten in het H.Hartcollege te Waregem voor de
lessen economie en wetenschappen.
Alhoewel hij eerder al vice-Europees kampioen was , kwam
de overwinning toch nog als een verrassing, ook voor Igor zelf. Dit had ik
zelfs in mijn stoutste dromen niet durven dromen, glunderde Igor Decraene. Toen ik te horen kreeg dat ik betere tijden
realiseerde dan Nathan Van Hooydonck, wist ik al dat het goed zat. Op het
moment ik de anderhalve minuut voor mij gestarte Fransman Rémi Cavagna in het
vizier kreeg, wist ik dat het helemaal in orde was. Tijden van andere renners
kon ik in mijn oortje nauwelijks verstaan maar de aanmoedigingen van Carlo
Bomans volstonden. Op het einde kwam het er alleen nog op aan goed door de
laatste bochten te komen. Mijn voorsprong gaf me een geruststellend gevoel om
die goed aan te pakken en mijn winst niet meer af te staan.
Zie me nu staan met deze trui die ik nog een vol jaar
kan dragen", schuddebolde het 17-jarige talent uit Waregem. Wat de
toekomst moet brengen weet ik niet. Als renner tenminste niet. Want in het
normale leven moet ik donderdag gewoon opnieuw naar het college in Waregem waar
ik economie en wetenschappen volg. Wat het als wielrenner wordt, zie ik later
wel.Zeker is dat ik mijn focus op het
tijdrijden blijf leggen.Ik kan ook goed
uit de voeten als er moet geklommen worden en dat zal me later ook zeker van
pas komen. Tijd zal wel raad brengen en mijn trainer Frederik Broché zal me
hierbij zeker helpen. Samen met de mensen van de nationale ploeg die me samen
met mijn trainer een fantastische voorbereiding hebben bezorgd en die mee dit
succes mogelijk hebben gemaakt.
Het is twaalf jaar geleden dat een Belg de wereldtitel
tijdrijden bij de junioren kon veroveren. In 2001 ging de titel naar Jurgen Van
den Broeck. De laatste Belgische wereldtitel werd in 2006 door Dominique Cornu
gewonnen. Hij was toen de beste bij de beloften. Igor treedt met zijn
wereldtitel in Waregem ook in het spoor van Briek Schotte en Dirk Baert.
Deze namiddag mocht monumentendag in kasteelpark Felix De
Ruyck (Casier) ook minister Bourgeois rondleiden.Een hele eer voor de organisatoren van het
Stadsarchief en het stadsbestuur, temeer de minister ook nog heuglijk nieuws aankondigde
voor de restauratie van het koetshuis. Het dossier wordt als hoogdringend
behandeld en komt op de lijst voor subsidiëring in de eerste helft van 2014. De
monumentendag in het kasteelpark Casier in Waregem telde deze voormiddag alleen
al 250 bezoekers.
Minister
Bourgeois kondigde het nieuws aan tijdens de voorstelling aan zijn delegatie van
het restauratieproject van het koetshuis. De restauratie steunt op het
uitvoerig historisch onderzoek uit de archieven van de familie Casier van huidig
stadsarchivaris Sandrin Coorevits. Het
oudste deel van de koetshuis met paardenstallen dateert uit 1883 met een
uitbreiding in 1904 van een serre aan de westkant en een kennel voor de
hondenmeute aan de oostkant. Bij de restauratie wordt de historische opbouw
gerespecteerd. Toen de familie van baron Jean Casier nog het kasteel bewoonde, stonden
in dit gebouw de koetsen van de baron en werden zijn paarden hier op stal
gezet. De stallingen worden op vandaag gebruikt door de tuinarbeiders, maar
doen ook dienst als opslagruimte voor de uitbaters van het kasteel en in het
uiterst rechtse gedeelte is een publiek toilet ingericht. Het bebouw krijgt een
culturele functie. De grootte, de ligging en het karakter van het gebouw
verlenen zich tot het gebruik als tentoonstellingsruimte. Het gebouw staat er nu vervallen bij en er is duidelijk
behoefte aan een dringende aanpak.
Minister Bourgeois : Het restauratiedossier wordt ontvankelijk
verklaard en als waardevol architectuurhistorisch bouwwerk beschouwd. Het komt op
de wachtlijst voor budgettering. De wachtlijst omvat heel wat projecten, maar
het budget is beperkt zodat een aantal projecten zeker niet vóór 2016 kunnen
betoelaagd worden. Voor het Koetshuis in het kasteelpark De Ruyck kan echter hoogdringendheid
worden ingeroepen omdat het wegens de bouwvalligheid het best dringend wordt
aangepakt. In dit kader krijgt het restauratiedossier van het koetshuis
voorrang en komt het op de lijst voor subsidiëring in de eerste helft van 2014.
Het koetshuis met hondenkennel werd op 5 juni 2003 erkend
als beschermd monument.De erkenning omvat
naast het kasteel en koetshuis ook het erehek aan de Stationsstraat, de
waterpartijen met eilanden en bruggen, de ijskelder en de afsluitingsmuur met
de Onze-Lieve-Vrouwkapel aan de Keukeldam. Het park is daarenboven als
stadsgezicht geklasseerd. De site ontleent zijn bescherming in hoofdzaak aan de
bijzondere architectuurhistorische waarde van het geheel. Eerder op 22 oktober
2001 werd het pompmolentje al beschermd vanwege zijn industrieel-archeologische
en sociaal-culturele waarde.
Dossier
van begin vorige legislatuur
Het dossier dateert al van begin vorige legislatuur en
schepen van Cultuur Pietro Iacopucci kreeg in september 2007 al groen licht van
de gemeenteraad om het koetshuis in het stedelijk kasteelpark Felix De Ruyck te
renoveren en in te richten als tentoonstellingsruimte met beeldentuin. Toen al
werd gesteld dat voor de omvorming eerst de goedkeuring moest bekomen worden
van Monumentenzorg en bovendien eerst betoelaging zou afgewacht worden van het
Vlaams Gewest en van de provincie West-Vlaanderen. De realisatie zou dus
meerdere jaren op zich laten wachten en als minister Bourgeois woord houdt
wordt dat 2014. De totale kostprijs wordt geraamd op één miljoen euro, waarvan
60 procent zou gefinancierd worden met Vlaamse middelen en er ook gerekend
wordt op 20 % steun door de provincie.
Schepen Iacopucci : Gedreven door de hoogdringendheid om
het Koetshuis aan te pakken werden in afwachting reeds in 2011 instandhoudingswerkzaamheden
uitgevoerd door de stad en afgelopen zomer werd ook een nota van
Restauratiebureau Demeyere J. & A overgemaakt aan de minister om de
hoogdringendheid te motiveren voor deze noodzakelijke werken. Tot grote vreugde
van het stadsbestuur deelde de minister mee dat de hoogdringendheid wordt
aanvaard, wat impliceert dat de toezegging van de renovatiepremie in principe
kan verwacht worden voor de zomer van 2014. Het stadsbestuur is heel tevreden
met dit zeer positief nieuws voor het erfgoed en het tentoonstellingsbeleid in
onze stad.
We
citeren ook uit zijn motivering bij de beslissing uit 2007. Momenteel beschikt de stad over de
tentoonstellingshal van Cultuurcentrum De Schakel en zaal 29 in de
Kunstacademie. Het is niet de bedoeling dat het omgevormde koetshuis alleen zou
open staan voor kunst met de grote K. Het stadsbestuur wil al onze kunstenaars
voldoende ruimte bieden voor een of andere tentoonstelling. In het verleden
werden hier al beperkte tentoonstellingen in ondergebracht, die dan veelal te
maken hadden met het natuurpark. Het koetshuis leent zich tot de vooropgestelde
nieuwe bestemming. In combinatie met de cafetaria in het kasteel, kunnen hier
binnen afzienbare tijd veelbelovende exposities worden geopend.
Benevens de
restauratie is het de bedoeling allerhande aanpassings- en renovatiewerken aan
het interieur uit te voeren. Ook het buitenschrijnwerk zal vernieuwd dienen te
worden. De compartimentering op het gelijkvloers kan verwijderd worden om een
grote open ruimte te bekomen voor allerhande tentoonstellingen.
We vernoemden hier
een paar keer Felix De Ruyck. Hij was gehuwd met Nathalie Storme, dochter van
burgemeester Ferdinand Storme en Victorine Boulez. Deze laatste was de dochter
van burgemeester Godefroid Boulez, die het kanunnikenbos in de late 18de
eeuw in het kader van de Franse Revolutie voor een appel en een ei openbaar
kocht van het kapittel van Doornik. Het is inderdaad Felix De Ruyck,die op het domein van het voormalig
kanunnikenbos in 1852 een groot landhuis liet bouwen. Het is ook De Ruyck,
eigenaar van een steenbakkerij, die in 1872 op dit uitgestrekte domein een
romantisch park aanlegde met siervijver en houten pompmolentje om de brede
vijvers te voorzien met het nodige water uit de lager gelegen Gaverbeek.Langs het landhuis verrees ook de nieuwe
indrukwekkende koetsenstalling, die we hier als koetshuis vermelden.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)