Digitale primeur voor patiënten en bezoekers
Zorg met een hart nemen we in AZ Alma graag letterlijk én figuurlijk. Daarom lanceren we vandaag een digitaal informatiebord om onze bezoekers én patiënten nóg vlotter van dienst te zijn. Aan deze topinnovatie gaan enkele jaren voorbereiding vooraf.
Van het kastje naar de muur Marleen Van De Woestyne, hoofdverpleegkundige zorgeenheid 24: “Wanneer een patiënt opgenomen is, wenst zowel die persoon als familie op de hoogte te zijn van zijn of haar toestand. Bezoekers, de ombudsdienst en patiëntenbevragingen maakten het duidelijk dat het voor de verschillende partijen moeilijk was om de juiste informatie te achterhalen, laat staan wie het aanspreekpunt was. Men voelde zich van het kastje naar de muur gestuurd. Het zorgde voor frustraties en gaf de indruk dat verpleegkundigen ‘van niets wisten’. In 2017 knutselden we een magneetbord ineen.”
Het oude bord magneetbord
Innovatie vanuit de werkvloer En zo ging zorgeenheid 24 in 2017 voorzichtig en ‘onprofessioneel’ van start met het prikbord en geplastificeerde fotokaarten. “Zo zagen bezoekers in één oogopslag tot wie ze zich met vragen konden richten. Nu, dat kon beter. In 2019 kwam het ondersteunend aanbod van zorg- en innovatieplatform Maker Health, in samenwerking met het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen, in samenwerking van In4Care en Hogeschool Howest. Met ons prototype hebben we zelfs de prijs van Zorgvinding van het jaar binnengehaald. Zie hier ons deelnamefilmpje: https://youtu.be/XkPhYVpK9-A” Het resultaat is dan ook fraai: het digitale informatiebord toont dagelijks wie het aanspreekpunt is voor welke patiënten, wie de behandelende arts is en als de ploegen wisselen, wisselt ook het digitale informatiebord. Op die manier kunnen patiënten en bezoekers steeds de juiste persoon aanspreken met vragen. Het digitale informatiebord is nu al aanwezig op drie afdelingen maar wordt met mondjesmaat uitgerold over het volledige ziekenhuis.
Het nieuwe digitale bord. Zeer groot potentieel
Ondertussen mag het duidelijk zijn dat deze ontwikkeling héél wat potentieel heeft. Zo kan je het programma veel ruimer gaan inzetten dan zorginstellingen. Denken we dan aan scholen, crèches, … en alle plekken waar een gezicht en duidelijke communicatie het verschil kunnen maken.
|