De eerste collectie die de Belgische ontwerper voor het iconische modehuis Christian Dior is een waar succes. Verschillende celebs wilden de herlancering van Dior niet missen: Jennifer Lawrence, Marion Cotillard, Sharon Stone, prinses Charlene van Monaco en mede-ontwerpers als Olivier Theyskens en Diane Von Furstenberg kwamen opdagen, en natuurlijk zat ook Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour op de eerste rij.
De collectie wordt geprezen om zijn vrouwelijkheid, structuur en om het precaire evenwicht tussen minimalisme en uitbundigheid. De nadruk ligt op de taille, die vaak benadrukt wordt met een riem of door de voorgevormde rok. De kleuren waren over het algemeen somber: veel grijs, zwart en donkerblauw met uitschieters naar geel, rood en fuschia.
Ook de manier waarop hij klassieke Dior-elementen (zoals het gebruik van zakken of tweed) eruit puurde, en een moderne twist gaf wordt geapprecieerd.
De commentaren in de internationale modepers logen er niet om:
Cathy Horyn (New York Times)
"Simons start triomfantelijk bij Dior" titelt de NYT. "De kleren zijn vaak zo simpel dat je goed moet kijken voor het opvalt hoe moeiteloos een jurk de lijn van het lichaam volgt of welke mate van detail er toch aanwezig is. Hij haalt het meeste en het beste uit haute couture, en hij is nog maar begonnen."
Donatella Versace
"Raf is zo verlegen! Ik weet niet eens zeker of hij wel beseft hoe goed hij echt is."
UK Grazia
"De nieuwe silhouetten zijn vrij van overdaad en tegelijk spat de jeugdige energie er af. Bij de aanwezige ontwerpers was geen jaloezie te bespeuren, maar solidariteit."
Vogue UK
"Het was alles waar we op hoopten en meer. Een hommage aan Dior en tegelijk een goede mix van modern, onverwacht en clean. Het was nog eleganter dan elegant, en de manier waarop hij Dior respecteerde zonder zichzelf te verloochenen was briljant."
Dior stond altijd bekend om overdaad, grandeur, over-the-top ontwerpen, maar met Simons aan het hoofd lijkt een ander tijdstip aangebroken. Een van meer eenvoudige elegantie, een die niet hoeft te schreeuwen om op te vallen.
Raf Simons (44) was jarenlang de hoofdontwerper bij Jil Sander. Eerder dit jaar verliet hij het merk voor Dior. Daar is hij nog maar de vierde ontwerper sinds Christian Dior zelf. Simons volgt John Galliano op, die werd ontslagen na antisemitische uitspraken. (br.hln)
Het is weer zo ver: de zomersolden zijn een feit. De jacht op toffe zomerse outfits kan beginnen. Graag geven we jou een kort overzichtje mee van dingen die nu helemaal in én (f)out zijn. Zo kan jij gericht grabbelen in de koopjeschaos. Veel winkelplezier!
Helemaal in is de terugkeer naar de jaren '20 en '30 met gladde en zijdezachte stoffen die je lichaam mooi accentueren. Vooral kleedjes met een lage taille (drop waist) en speelse uitsnijdingen zijn een must-have. Combineer ze met meervoudige, glamoureuze halskettingen en toffe hoofbanden.
Dames met rondingen mikken dan weer beter op kleedjes met een hoge taille die van daaruit mooi openvallen. Speur zeker ook naar leuke tailleriemen om lossere jurkjes een accent te geven net onder de borst voor een afslankend effect.
Nog meer vintage Wie nog op zoek is naar een bikini, grijpt best naar de vintage geïnspireerde modellen want ze zijn he-le-maal in. Denk Brigitte Bardot met polkadots en bloempatronen.
Voor wie graag rommelt in vintagewinkels: ook de excentrieke zonnebrillen zijn weer trendy. Eens je jouw ultieme montuur vast hebt, kan je binnenspringen bij de opticien voor glazen die je ogen goed beschermen tegen uv-stralen.
Bikini en bril binnen? Dan moet je alleen nog je hoofd beschermen op het strand met een leuke strohoed. Je vindt ze ongetwijfeld in ontelbaar veel leuke varianten.
Out en fout: neon Voor de fans van de extreem felle kleuren, hebben we slecht nieuws want neon is helemaal (f)out. Fashionexperten stellen het zo: "Draag geen neon, niet dit seizoen, niet het volgende, nooit meer". De enige uitzondering op deze 'moderegel' zijn accessoires.
En dan nu van 'fout' naar in: de espadrille. Deze casual schoen kan tellen als een klassieker die voor veel vrouwen toch net iets té nonchalant is om te dragen onder een knaller zomeroutfit. Toch staat hij dit seizoen hoog op de trendlijst en is hij bovendien zeer betaalbaar en extreem comfortabel.
Geen beha, wel bandeau Een mooie bandeauverzameling blijkt een must deze zomer, aangezien het de ideale behavervangers zijn (althans toch voor dames die geen al te grote cupmaat hebben). Een bandeau brengt bovendien leuke accenten aan je outfits.
Denk bijvoorbeeld aan een kleurrijk exemplaar onder een wit hemdje met de eerste drie (of vier of vijf) knopjes open en een speelse short. Ook bij strapless jurkjes en tanktops is het mooi meegenomen dat er geen behabandjes onderuit komen.
Witter dan wit Hoewel ook dit een absolute klassieker is, benadrukken we toch nog even graag dat het ook deze zomer trendy is om helemaal in het wit te gaan, op accessoires na. Zeker voor de kleinere dames onder ons kan een 100 procent (gebroken) witte look zorgen voor een vergrotend effect.
Door het te combineren met twee of drie fleurige armbanden (hint: neon is hier wel toegelaten) trek je de aandacht naar je middel, dat door het wit sowieso al langer en slanker lijkt. (br.hln)
Zara, Mango en Blanco. Drie namen uit twee lettergrepen die om ter melodieust in de oren klinken. Toch doen de namen van de meest succesvolle Spaanse winkelketens geen spectaculair denkwerk vermoeden van het een of andere gigantische marketingteam. Niets is echter minder waar: de goed doordachte bondige namen spelen een belangrijke rol in de uitmuntende verkoopcijfers.
"Een goed gekozen naam is geen garantie tot succes", verklaart Ana Rumschisky, marketingprofessor aan de IE Business School in Madrid. "Er bestaan geen regels of vaste normen over een winkelnaam. Wel moet het aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet het kort zijn, makkelijk en vloeiend uitspreekbaar en mogen er geen negatieve connotaties aan vasthangen", gaat de professor verder.
"Het aantal gevallen waar de business slecht draait omwille van een fout gekozen naam is echter miniem, tenzij er natuurlijk een opvallend negatieve bijklank aan vasthangt. Een goede naam kan daarentegen wel op een positieve manier bijdragen aan de verkoopcijfers", verzekert Rumschisky. Hoewel in Spanje 30 tot 50 procent van de winkels de naam van de oprichter dragen, blijken dat uiteindelijk de minst succesvolle bedrijven te zijn.
Zara De naam Zara werd in het leven geroepen door de grote Spaanse winkelmagnaat Amancio Ortega himself. Hoewel hij Zara eigenlijk oorspronkelijk Zorba wilde noemen, naar de film van Michael Cacoyannis, zal hij zijn keuze ongetwijfeld nooit beklaagd hebben. Zo is de winkelketen vandaag de dag in maar liefst 84 verschillende landen vertegenwoordigd. De 1659 winkels worden verdeeld over de belangrijkste winkelsteden ter wereld.
Naast Zara is Ortega ook nog trotse eigenaar van de internationale ketens Massimo Dutti, Pull&Bear en Stradivarius.
Mango Opnieuw geen ingewikkelde marketingstrategieën, maar wel de oprichter zelf, Isac Andic, die met de naam 'Mango' op de proppen kwam. Tijdens een tripje door de Filippijnen botste Andic immers op een "heerlijke, frisse vrucht die tot dusver onbekend was in Europa": de mango. Aangezien de naam in alle talen dezelfde was en er dus geen vertaalproblemen konden opduiken, was Andic in 1984 snel overtuigd om samen met zijn broer Nahman de eerste Mango op te richten in Barcelona.
Blanco De naam 'Blanco' is afgeleid uit de naam van oprichter Bernardo Blanco Solana. In het kader van de wereldwijde winkeluitbreiding zal Blanco binnenkort echter als 'Suiteblanco' op de zakjes pronken. Door het woordje 'Suite' voor de huidige winkelnaam te plakken, hopen de grote bazen snel de vruchten te kunnen plukken van de uitbreiding.
Momenteel telt Blanco 200 winkels, verspreid over elf landen. In 2012 is het de bedoeling dat er vestigingen bijkomen in Azië, Europa, Noord-Afrika en Latijns-Amerika. Op het einde van het jaar hoopt de keten meer dan zestig winkels buiten Spanje te hebben geopend.
Of de oorsprong van de naam nu te danken is aan een stuk fruit, filmpersonage of de naam van de eigenaar, de Spaanse ketens blijven een onverklaarbare rol spelen in de grote markt der winkelketens. (br.hln)
Oilily is stilaan aan een ware comeback bezig. Nadat het even bijzonder stil was rondom het merk, brengen ze nu naast parfums en tassen ook weer een eigen sjaalcollectie op de markt. En het beloofd een erg trendy, volwassen collectie te worden!
Dit najaar brengt Oilily wollen sjaals op de markt. Van paisleymotieven over oosters geïnspireerde designs en vintage prints, alles gecombineerd met levendige kleuren en gedurfde combinaties. De sjaals zelf zijn voor 100% vervaardigd uit fijne wol.
Voor een exemplaar tel je tussen de 69,95 en 99,95 euro neer. De sjaals zijn vanaf augustus verkrijgbaar. (br.she)
De strooien hoed: zo ga je beschermd en stijlvol de zon in
De strooien hoed: zo ga je beschermd en stijlvol de zon in
De zon is niet alleen erg schadelijk voor je huid, maar ook voor je lokken. Daarom is het een goed idee om die te beschermen met een leuk zonnehoedje. En die hebben nog een extra voordeel: in combinatie met de juiste zonnebril creëer je een geweldige 'kijk naar mij'-look.
We zagen de trend al op de catwalk, en ook verschillende celebrities lieten er zich al mee spotten. Niet alleen op het strand, want tegenwoordig kan je zo'n zonnehoedje overal dragen.
Weet je niet goed welke hoed je moet kiezen en hoe je die moet dragen? Haal dan inspiratie uit de volgende tips:
Tegenwoordig kan je de zonnehoedjes overal vinden, ook in de betaalbare modeketens. Wie van plan is om het vaak te dragen, investeert het best in een duurder exemplaar. Goedkopere hoedjes zijn leuk om enkele keren te dragen, maar verliezen al snel hun vorm.
De zonnehoedjes bestaan in alle formaten, stoffen en kleuren. Vraag je dus in de eerste plaats af bij welke outfit je hem het liefst wil dragen, en stem je keuze daarop af.
Als je voor de échte retrotrend wil gaan, dan is een strooien hoed de beste keuze. Ga voor een groot, neutraal, beige exemplaar.
Nog leuker wordt het als je zo'n hoed afwerkt met een lint of een sjaal, natuurlijk in een kleur die bij de rest van je outfit past. Ten slotte is afwerken met een gigantische zonnebril een must!
Een zonnehoed kan je eigenlijk bij elke outfit dragen, dus hoef je niet bang te zijn om te experimenteren.
Om een retrolook te creëren, kan je bijvoorbeeld kiezen voor een broek met wijde pijpen of een korte exemplaar (of rok) met een hoge taille. Ook hier geldt: werk af met een reusachtige zonnebril.
De hoedjes werken ook perfect als een accessoire bij de bohémien stijl. Probeer er eentje uit bij een maxijurk of -rok, of een hippiebroek à la Mary Kate Olsen. Werk af met een paar sandalen.
Ten slotte is ook de combinatie met een kort, zomers jurkje een leuk idee. Dat is zelfs de ideale strandoutfit.
Een zonnehoed is ook een uitstekende methode om een bad hair day te verbergen. Maar hoe doe je je lokken het best uitkomen?
Los is natuurlijk de gemakkelijkste oplossing, maar het kan ook anders. Veel vrouwen gebruiken de hoed om hun haren in weg te steken. Dat is vooral handig bij warm weer, omdat je lokken zo wegblijven uit je nek. Kijk maar naar de look van Kylie Minogue.
Daarnaast is het ook leuk om je haren in een lage (eventueel zijdelingse) paardenstaart of vlecht te dragen. Ook een laag knotje is een optie. Succes! (br.hln)
Marlies Dekkers en Hunkemöller slaan handen in elkaar
Marlies Dekkers en Hunkemöller slaan handen in elkaar
De bekende Nederlandse designer Marlies Dekkers gaat een betaalbare lijn ontwerpen voor Hunkemöller. De collectie zal bestaan uit vier verschillende setjes. Net als de winkelketen is ook de lingeriekoningin blij met haar nieuwe opdracht.
'Ik design voor iedere vrouw. Helaas zijn de designeritems niet voor iedereen toegankelijk, daarom ben ik enthousiast over de samenwerking. Nu kan iedereen één van mijn exclusieve ontwerpen kopen', aldus Dekkers. Wie de lingerie van Marlies niet kent, kan hier even een kijkje nemen. De designs verbeelden sterk haar visie 'onderkleding is bovenkleding' en zijn meestal vanop meters afstand te spotten door de speelse bandjes die doorgaans decolleté en bovenrug decoreren.
De lingerie is niet overal verkrijgbaar. Vanaf 5 november zijn de setjes te koop in speciaal geselecteerde winkels in Nederland, België en Duitsland. (br.hln)
Dolce & Gabbana: "Alleen échte mannen op de catwalk"
Voor deze editie van de Milaan Fashion Week lieten Dolce & Gabbana hun standaard modellen links gingen en gingen ze 73 Siciliaanse jongens en mannen van de straathoek plukken om hun nieuwe collectie te presenteren.
De heren en tieners waren allemaal tussen 12 en 43 jaar oud en hadden de meest uiteenlopende bezigheden. Van studenten en schilders, tot kappers en obers. Om de 'echte' sfeer nog te verrijken, placeerden Dolce & Gabbana een live band op de catwalk in traditionele kostuums.
Om de toch wel ongewone showcase te verklaren, zei Steffano Gabbana: "We wilden onze ontwerpen zien op echte mannen omdat mode nu eenmaal voor echte mensen moet zijn". Hiermee sluiten ze aan bij de visie van steeds meer designers die ongezond magere modellen inruilen voor dames die beter aansluiten bij de 'échte' vrouw.
De finale van de D&G-show bracht een mannenzee de catwalk op in een mooie mix van donkere kostuums en witte jassen die allemaal net dat beetje van elkaar afwijken. De rest van de collectie wordt vooral gedomineerd door monochroom linnen, zijde, lichte wol en chiffon. Opvallend is verder de grote liefde voor de horizontale streep en de drukke prints en patronen die sommige hemden en shorts kleuren. (br.hln)
Wie nog op zoek is naar een nieuwe lippenstift in een leuk zomerkleurtje, doet er goed aan om voor koraalrood te kiezen. Heel wat celebrities deden het ons al voor, dus belooft dat kleurtje de nieuwste zomertrend te worden.
En dat is een goede zaak, want koraalrood is geschikt voor iedereen. Emma Stone geeft er een speelse en vrolijke touch aan, Crystal Renn maakt het sexy, terwijl Zooey Deschanel zoals altijd een beetje dromerig lijkt.
Omdat de kleur noch mat, noch glanzend is, kan je er ook zowel een warme als koude look mee creëren. Als je wil, kan het ook subtieler, zoals Selena Gomez deed.
Nog een voordeel: de kleur sluit aan bij zo wat alle outfits, van kleurrijk over goud en zilver tot wit en zwart.
Het enige waar je voor moet opletten, is de juiste tint. Die is sterk afhankelijk van je huidskleur. Enkele tips:
1. Bleke vs olijfkleurige huid Wie een bleke huid heeft, kiest het best voor een tint met een roze toets. Dat is ook de beste keuze voor degene die zelf al roze tinten in hun huidskleur hebben.
Vrouwen met een olijfkleurige huid hebben geluk. Zij kunnen net als Crystal Renn kiezen voor de uitdagende, meer oranjerode of tangerine tint van de lippenstift. Dat geldt ook voor vrouwen met een donkere huid.
2. Overdag vs 's avonds Overdag kies je het best voor de koraalrode kleur met een glanzende toets. 's Avonds kan je overschakelen naar een donkerdere, matte versie.
3. Werkwijze Welke kleur je ook kiest, het is erg belangrijk dat je zeer precies te werk gaat. Het is een goed idee om je liplijn te verzachten, voor je aan de slag gaat met de lippenstift zelf. Dat doe je door foundation aan te brengen op de hoeken van je mond. Zo kan je een scherpere lijn aftekenen met de lippenstift, en de hippe kleur beter doen uitkomen. Succes! (br.hln)
Als we de geruchtenmolen mogen geloven, dan wordt zangeres Lana Del Rey (26) het nieuwe gezicht van modeketen H&M.
Dat komt niet echt als een verrassing, want in januari sloot Lana al een contract af met 'Next Model Management'. En dat zou haar nu ook een eerste - meteen grote - campagne opleveren.
"Momenteel is ze bezig met een fotoshoot voor H&M in New York", vertelde een bron aan de New York Post.
H&M zelf bevestigde het nieuwtje nog niet, want "zij geven geen commentaar op geruchten". Een ontkenning is dat natuurlijk ook niet.
Met de nieuwe job zou de jonge zangeres alleszins een grote stap zetten in de modewereld, waarin ze al langer cirucleert.
Zo was ze eerder al de eregaste van Mulberry op de Londense Fashion Week, met wie ze ook samenwerkte voor 'The Del Rey'-handtas.
Daarnaast gebruikte Christopher Kane haar 'Video Games' voor één van zijn shows en was ze aanwezig op het Met Gala. Dat is in Amerika één van de belangrijkste mode-evenementen van het jaar, vergelijkbaar met de Oscars in de filmwereld. (br.hln)
Dit is de perfecte look voor een geslaagde sollicitatie
Dit is de perfecte look voor een geslaagde sollicitatie
Als tiener kan het geen kwaad om altijd strakke jurkjes te dragen of een simpele jeans met T-shirt, maar eens je aan het werkleven begint is dat voorgoed verleden tijd. Zeker op een sollicitatie moet je het beste van jezelf tonen. Hou daarom rekening met de onderstaande tips.
1. Haar Veel tienermeisjes zweren bij ultralange lokken, die steevast bestempeld worden als het meest sexy kapsel. Je mag echter niet vergeten dat zo'n kapsel je ook erg jong maakt.
Lang haar is natuurlijk geen probleem, maar je lokken mogen maximaal tot net boven je borstkas komen. Door enkele 'highlights' in je kapsel te brengen, zorg je voor een frisse look.
2. Make-up Vergeet de donkere 'smokey eyes', want die verbergen je ogen en geven je een onbetrouwbare look. Kies liever voor kleuren die goed aansluiten bij de natuurlijke kleur van je ogen.
3. Kledij Je hoeft je eigen persoonlijkheid en je voorliefde voor leuke kleedjes niet af te zweren, maar je moet ze wel op de juiste manier combineren. Werk bijvoorbeeld niet af met gekleurde panty's, maar hou die neutraal.
Ga voor een kleedje dat niet te kort is en niet te veel van je decolleté onthult. Te verhullend is echter ook geen goed idee, dus kies voor een open neklijn. Werk je outfit af met een blazer, die je later eventueel uit kan doen als je na het werk nog iets gaat drinken.
4. Accessoires Als het op juwelen aankomt, dan hou je het beter beperkt. Draag geen oversized oorringen of een arm vol bandjes. Beperk ook het aantal ringen rond je vingers en (eventuele) piercings.
Qua schoenen kies je het best voor een paar met een hak, maar geen torenhoge stiletto's. Zorg ervoor dat je je comfortabel voelt in je schoenen. Een bijpassende handtas geeft een afgewerkte look.
Wees ten slotte zuinig met je parfum, een klein vleugje volstaat. Daarnaast moet je zorgen voor netjes verzorgde en neutraalgekleurde nagels. (br.hln)
Het Franse modehuis Yves Saint Laurent krijgt een nieuwe naam. Dat heeft de nieuwe creatieve directeur, Hedi Slimane, beslist. Hij vindt dat er bij de nieuwe aanpak van het luxemerk ook een nieuwe naam hoort: Saint Laurent Paris. Het bekende logo YSL blijft wel bestaan.
De ontwerper nam in maart de fakkel over van Stefano Pilati als creatief directeur van het modehuis, en daar horen ook heel wat veranderingen bij. Niet alleen verandert hij de naam van het luxemerk, maar hij werkt ook aan een nieuw winkelconcept en nieuwe, jonge en moderne collecties.
Het laten vallen van de 'voornaam' Yves is niet een geheel onbekende zet. Eerder lieten ook luxemerken als Versace, Gucci, Chanel en Prada al hun voornaam vallen. Toch wordt verwacht dat de nieuwe naam wel wat controverse kan veroorzaken. Critici zeggen nu al dat het afbreuk doet aan de inspanningen van de 71-jarige oprichter van het modehuis, die in 2008 overleed.
Toch zal de volgende collectie, de eerste met Slimane als creatief directeur, zeker deze naam dragen. Die wordt in september voorgesteld in Parijs. Om verwarring te vermijden zal het bekende 'YSL'-logo echter wel op de producten van het luxemerk blijven staan. (br.hln)
De bekende Belgische modeontwerpster
Kaat Tilley is overleden. Dat meldt de VRT. Volgens een mededeling van
haar familie stierf ze heel onverwacht aan een virale infectie. Tilley
werd amper 52 jaar.
Met grote verslagenheid en immens verdriet
melden wij het plotse overlijden van Kaat Tilley, op de dag dat de zon
het hoogst in de hemel staat", laat haar familie weten.
"Haar
levenslange kruistocht voor schoonheid is abrupt afgebroken door een
virale infectie. Zij blijft verder leven in de harten van velen, net als
de wereld die ze met zoveel liefde en overgave gecreëerd heeft."
Kaat Tilley studeerde cum laude af aan de mode-academie in Antwerpen, met haar eindcollectie 'Mahler and Venice'.
"Kaat
Tilley heeft altijd haar stijl behouden: prinsessenjurken, etherisch,
romantisch", vertelde modejournaliste Veerle Windels aan Radio 1. En die
stijl werd bij heel wat beroemdheden gesmaakt. Zo ontwierp ze onder
meer outfits voor Barbra Streisand, Diana Ross, Naomi Campbell en Halle
Berry.
"Maar Kaat kende ook heel wat problemen. Ze had
verschillende zakenpartners en haar zaken gingen meermaals over kop",
aldus Windels. Zo gingen haar winkels in het najaar van 2010 failliet.
Daarna startte ze wel nog een nieuw modelabel op.
De jongste
jaren raakte Tilley echter meer bekend door haar schilderijen. "De
laatste jaren was ze niet meer zo met mode bezig. Ze leefde
teruggetrokken in haar huis, waar ze vooral schilderde", bevestigt Agnes
Goyvaerts, moderedactrice van De Morgen.
Ook zelf gaf Tilley aan
dat ze meer een schilderes was dan een modeontwerpster. "Als kind wilde
ik zangeres worden, en later danseres. Dan dacht ik eraan vroedvrouw te
worden, maar uiteindelijk ben ik gaan tekenen", zei ze ooit zelf.
"Tilley
maakte prachtige boeken met fijne, kleine tekeningen voor ze aan
collecties begon. Ze zag zichzelf niet als modeontwerpster, was helemaal
niet met trends bezig. Ze kwam ook na de generatie van de fameuze zes
van Antwerpenpen. De concurrentie was toen enorm groot, ze sprak daar
met enige bitterheid over", weet Goyvaerts.
"Ze is begonnen met
feest- en bruidskledij, maar viel buiten het modecircuit. Ze had een
winkel in de Koningsgalerij en maakte kostuums voor Zap Mama, MadreDeus.
Ze zat vooral in de kunstwereld. Zo zal ze dan ook herinnerd worden:
als iemand die in jaren negentig heel groot was en in een sfeer zat die
aansluit bij theater."
Op gezondheidsvlak kende Tilley ook
problemen, toen in 1989 kanker ontdekt werd. "Ik heb mijn kanker
vertaald in iets moois en goeds", zei ze daarover op de website van de
Vlaamse Liga tegen kanker. "Vroeger was ik gesloten en verlegen, nu durf
ik recht voor de raap mijn gedacht te zeggen. Nu stap ik op het
probleem af en terwijl ik het bij het nekvel grijp, zeg ik "O, is het
dat maar"."
Het overlijden van Tilley komt erg onverwacht. "Ik
schrok heel erg, gisteren op haar Facebook las ik nog dat alles klaar
was voor de verkoop van haar archief dit weekend. Het is totaal
onverwacht", aldus Agnes Goyvaerts.
Volgens de mededeling van
haar familie is Tilley overleden aan een virale infectie. De
modeontwerpster laat twee dochters achter. (br.hln)
Een voorproefje: de laatste designercollectie van H&M
Een voorproefje: de laatste designercollectie van H&M
Klik op de foto om het filmpje te bekijken
De modewereld is alvast dolenthousiast over de samenwerking tussen Maison Martin Margiela en H&M. Het modehuis staat bekend om zijn experimentele en extravagante ontwerpen, met deze collectie wordt dus duidelijk dat de modeketen het vanaf komend herfst over een andere boeg gooit. We kregen alvast een voorproefje: een dik, gebreide rolkraagtrui.
De bijzondere lijn van Maison Martin Margiela, opgericht door de gelijknamige Belgische designer, ligt vanaf 15 november in de winkels van H&M. Er wordt druk gespeculeerd over de stukken, omdat we de voorbije collecties van het modehuis op zijn minst bijzonder en soms zelfs ondraagbaar kunnen noemen. Maar sinds het modehuis werd overgenomen door de groep Renzo Rosso, ging het echter voor een meer commerciële aanpak, wat de samenwerking met deze keten ook verklaart.
Voor de eigen wintercollectie werkte Maison Martin Margiela vaak met cameltinten, gelukkig zorgen mauve en rood voor kleur. Ook zagen we veel bont en leder, wol en zijde. Maar andere stukken leken eerder zo van het containerpark te komen omdat er net afval in verwerkt zat.
In de prêt-à-porter collectie lag de nadruk op opvallende kragen bij truien en jassen, het is dus niet verrassend dat het eerste beeld dat we van de budgetvriendelijke collectie voor H&M een trui met een dikke rolkraag is. Als het van Maison Martin Margiela afhangt draag je dit op een nonchalante strakke broek of een lange asymmetrische rok. Wat de jurken betreft zagen we veel strakke kimono's met een bijzondere snit, erg typerend voor dit modehuis dus. (br.hln)
Zo vermijd je ontsierende witte lijntjes bij het zonnen
Zo vermijd je ontsierende witte lijntjes bij het zonnen
Een bruin tintje doet die frisse zomerjurk net iets beter uitkomen, daar is haast elke vrouw het over eens. Maar niets is zo ontsierend als ingebrande witte lijntjes van je bikini of badpak. Vermijd deze beautyblunder met onderstaande tips.
Badpakken met uitsparingen aan de buik en asymmetrische bikini's zijn tegenwoordig erg hip, helaas zorgen ze er wel voor dat je niet mooi egaal bruint op het strand. Als je dan een strapless jurk hebt klaarliggen voor een feestelijke gelegenheid als een zomerbruiloft zijn die vreemde witte lijntjes helaas niet zo elegant. Als je weet dat je er tiptop moet uitzien in je feestoutfit, blijf dan de dagen ervoor uit de zon. Wil je toch ontspannen op het strand, zet je dan enkel in de schaduw en bedek je lichaam met donkere kledij. Witte stukken zijn voelen echter minder warm aan, maar ze voorkomen niet dat de zonnestralen je huid kleuren.
Het lijkt misschien een evidentie, maar wanneer je naakt zont, heb je geen last van lijntjes. De moeilijkheid is een goede plek te vinden waar je dit kan doen, een afgesloten plekje in je eigen tuin is een goede optie. Zorg er wel voor dat je jezelf, en zeker plekjes die niet vaak in de zon komen, goed insmeert met een hoge beschermingsfactor. Deze moet je minstens een halfuur op voorhand aanbrengen om te voorkomen dat de crème er snel afgaat.
Kies een bandeautopje zonder bandjes, nog beter is zwemkledij te dragen die de zon doorlaat. Dit zijn bikini's en badpakken gemaakt in een stof waarop een speciale weeftechniek is toegepast. Onder meer het merk Kiniki is gespecialiseerd in dit soort kleding en biedt fashionable modellen aan. Wanneer je dit draagt, is het nog ontzettend belangrijk je goed te smeren om zonnebrand en huidkanker te voorkomen. Deze stoffen beschermen namelijk niet tegen de schadelijke stralen van de zon. (br.hln)
Tweelingzusjes Olsen maken toffe collectie voor Stylemint
Tweelingzusjes Olsen maken toffe collectie voor Stylemint
Het gaat goed voor Ashley en Mary-Kate in modeland. Recent werden ze door Time Magazine op dezelfde hoogte geplaatst als Miuccia Prada, Coco Chanel en Christian Dior, in de top 100 van mode-iconen van de laatste 90 jaar. Nu zijn ook hun laatste creaties, speciaal ontworpen voor Stylemint, te verkrijgen via Stylistpick.com, waar ook Cheryl Cole haar schoenencollectie lanceerde.
Eind vorig jaar verscheen deze fashiontweeling nog op de cover van Vogue
als 'best-dressed' duo en op deze editie van de CFDA (lees: oscars in
modeland) gingen ze lopen met de award voor Womenswear Designer of the
Year.
Anders dan hun peperdure
handtassen, is de kledinglijn voor Stylemint zeer betaalbaar. De
collectie bestaat uit draagbare mode met topjes, t-shirts, truitjes,
kleedjes en rokken die vaak onder de 25 euro blijven.
Deze
nieuwe modecreaties zijn een mooie aanwinst voor het gamma van de
zusjes, dat ondertussen bestaat uit het succesvolle fashion label 'The
Row' en de eigentijdsje collectie 'Elizabeth and James'.
In
Amerika werd deze collectie een klein jaar geleden al gelanceerd en een
aantal celebs blijken best fan te zijn van deze losse, alledaagse
ontwerpen. Zo werden onder andere Rachel Bilson en Dakota Fanning al
gespot met Olsen designs. Je kan de volledige collectie bekijken (en wie
weet ook bestellen) op Stylist Pick.
(br.hln)
Christian Louboutin gaat deze zomer volledig voor zijn mannensegment. De schoenenontwerper opent een mannenboetiek in New York West Village, Los Angeles, Miami en Londen.
"Ik ben per ongeluk in de mannenschoenenindustrie gerold. Op een bepaald moment kwam er een vrouw langs die wel erg grote voeten had, ze wou een op maat gemaakte schoen. Ik had niet eens leesten die zo groot waren, maar maakte ze toch. Eenmaal ze ze paste vond ze de schoenen te groot lijken en ging ze gewoon weg. Ik was woest. Een vriendin hoorde het verhaal en vond het de perfecte schoenen voor haar man, zo is mijn mannenschoenenavontuur begonnen", aldus Louboutin tegen WWD. (br.she - foto fotn news)
Paraderen op torenhoge hakken, dat kan al eens fout lopen. Terwijl veel vrouwen de missie om het te leren al lang overboord hebben gegooid, verdienen anderen er hun brood mee. Een horizontale kennismaking met de catwalk is dan ook het laatste wat topmodellen willen meemaken.
Tja, 'gravity's a bitch' zo blijkt, want catwalkmodellen gaan wel vaker onderuit. Hoewel we oprecht meeleven met deze pijnlijke momenten, is het tegelijkertijd ontzettend moeilijk om de ramptoerist in onszelf te onderdrukken. Daarom delen we - onder het motto 'lachen is gezond' - toch deze recent op YouTube verschenen 'fail compilation' van vallende modellen. (br.hln)
Australische wetenschappers hebben in samenwerking met kunstenares Donna Franklin een kledinglijn ontworpen uit rode wijn. De collectie bestaat momenteel uit kleedjes, t-shirts en badmode. "Dit project geeft een nieuwe dimensie aan geweven textiel en zou in de toekomst wel eens mainstream mode kunnen worden", klinkt het.
Om deze textiel te creëren wordt een bacterie, genaamd 'acetobacter', toegevoegd aan wijn om het te transformeren tot azijn. Tijdens dit proces vormt zich geleidelijk aan een schuimachtige laag die vervolgens op een opblaasbare paspop gedroogd wordt om de gewenste vorm te krijgen.
Wanneer de lucht uit de pop wordt gelaten, ontstaat het kledingstuk. De focus ligt nu op het steviger maken van het gefermenteerde textiel, dat op dit moment nog heel gevoelig is voor scheuren. Bovendien moet de 'wijnstof', die de naam 'Micro be' meekreeg, nu nog vochtig gehouden worden tijdens het dragen.
"Door kunst en wetenschap te verweven met een beetje inventiviteit hopen we uiteindelijk een naadloos kledingstuk te produceren waar geen steekje aan te pas komt", verklaart leidinggevend onderzoeker Gary Cass. Bovendien kan deze 'gefermenteerde fashion' ook andere sectoren inspireren, zoals de geneeskunde en de architectuur. "Het enige wat je moet doen is je verbeelding en vindingrijkheid loslaten", aldus Cass. (br.hln)
In de modewereld gonst het van de geruchten over een nieuwe samenwerking tussen H&M en een topontwerper. Deze keer zou Maison Martin Margiela een betaalbare lijn creëren voor de Zweedse winkelketen.
Op die manier stapt het modehuis, dat opgericht werd door de Belgische modeontwerper Martin Margiela, in de voetstappen van onder andere Marni, Versace en Lanvin als partner van H&M.
De naam van Margiela komt als een verrassing, want H&M slaat op die manier een heel andere weg in. Het Franse modehuis staat namelijk vooral bekend om hun voortuitstrevende, androgyne, vaak experimentele ontwerpen. Een groot contrast dus met de eerdere namen, die veel groter waren én meer draagbare kledij leverden.
De geruchten over de samenwerking werden voorlopig nog niet bevestigd (of ontkend) door zowel H&M als Margiela, maar de modewereld lijkt overtuigd te zijn dat het het waar is. En als dat klopt, kijken wij alvast uit naar de collectie. (br.hln - foto afp)
Franse presidentsvrouw maakt budgettas razend populair
Franse presidentsvrouw maakt budgettas razend populair
Valérie Trierweiler schonk vorige maand een Vicky-tas van het Franse modemerk Le Tanneur aan Michelle Obama. Het hebbeding kost 'amper' 469 euro, maar is nu al uitgeroepen tot must have van heel wat Franse fashionista's.
Een beige leren tas met olijfkleurige vulling, niets speciaals en ook de prijs valt goed mee ten opzichte van de prijzige cadeaus van Hermès en co. Toch was het net dat cadeau dat Trierweiler overhandigde aan Michelle Obama tijdens de G8-top. Menig fotograaf legde het cadeau op de gevoelige plaat vast, waardoor het tasje plots enorm populair wed. Alleen al in het weekend van die bewuste top werd er voor 20.000 euro aan Vicky-tasjes besteld.
Dat Trierweiler fan is van Le Tanneur was al langer bekend, de vrouw loopt vaak rond met het tassenmodel Nina, ter waarde van 299 euro. (br.she)