De dalende koopkracht laat zich overal voelen. Ook de beautysector, die
normaal niet te lijden heeft onder de economie, kent nu een enorme
achteruitgang.
Luxeproducten Als
het slecht gaat, zullen vrouwen besparen op luxeproducten, meldt
weekend.be. Maar ze blijven dan wel nog trouw aan hun beautyproducten.
Ze laten die designerhandtas -of jurk en kopen een lipstick van Chanel
of dat heerlijke chique parfum.
Cosmetica Maar
uit een Amerikaans onderzoek in bij 1500 shoppers blijkt nu dat ook
de beautysector begint te lijden onder de dalende koopkracht. Bijna 60
procent van de vrouwen gaf aan te besparen op cosmetica en 55 procent
spendeert minder aan huidverzorging. De meesten nemen hun toevlucht tot
goedkopere merken en winkels. De luxueuzere Amerikaanse departement
stores zagen in de eerste vier maanden van dit jaar de verkoop van hun
beautyproducten met 13 procent dalen, de ergste achteruitgang in tien
jaar. In het tweede kwartaal trad een kleine verbetering op.
Wegdromen "De
beautyafdeling is vaak een plek waar vrouwen kunnen wegdromen", aldus
Gary Giblen, analyst van het Amerikaanse onderzoeksbureau. Maar deze
keer is het anders. "Beauty is de laatste sector die eraan gaat. En dat
staat nu te gebeuren."
Een medicijn dat de oogziekte
glaucoom behandelt, mag nu in Amerika ook voor cosmetische doeleinden
gebruikt worden. Deze zalf maakt namelijk je wimpers langer en dikker,
wat binnenkort mascara misschien overbodig zal maken.
Langer, dikker en donkerder Het
medicijn, Latisse, werd oorspronkelijk getest als medicijn tegen
glaucoom, een oogziekte met gezichtsverlies als gevolg. De behandeling
had bij de gebruikers als neveneffect dat ze langere wimpers kregen in
slechts enkele dagen, ze werden ook dikker en donkerder. Welk
ingrediënt juist voor deze effecten zorgt, is nog niet bekend.
Volgend jaar verkrijgbaar Het
medicijn wordt gemaakt door Allergan, een farmaceutisch bedrijf dat ook
Botox produceert. De pil zou als wimperverlengende behandeling vanaf
volgend jaar in Europa verkrijgbaar moeten zijn. Het bedrijf is nu zijn
'wonderproduct' aan het beschermen en heeft al zeven cosmetische
bedrijven aangeklaagd die de pil probeerden na te maken.
Haarverlies Brits
professor Valerie Randall: "Ik kan me inbeelden dat er een ontzettend
grote markt is voor deze pil. Het bedrijf onderzoekt nu de
neveneffecten van deze medische behandeling. Eens we de werking ervan
beter begrijpen, kunnen we het gebruiken bij de behandeling van
alopecia, een vorm van haarverlies, en andere haarproblemen. (br.hln))
Net wanneer je
dacht dat je panty voor de vuilbak is, kan hij je meest trendy
mode-item worden. Deze herfst zijn ladders in je kousen helemaal in. Je
kunt deze 'rocky' exemplaren in de winkel kopen. Maar als je slim bent,
maak je ze gewoon zelf. En je spaart nog geld uit ook.
Catwalk We
zagen het voor deze herfst niet alleen op de catwalk bij Rodarte:
panty's waar meer gaten dan stof aan zijn. Lindsay Lohan, die zich
sinds kort ook aan het ontwerpen van leggings waagt, pikte de trend op
en nam het ook op in haar nieuwste collectie 6126. Maar aan deze hype
hoef je geen geld uit te geven, je kunt hem zelf maken.
Doe het zelf! Verschillende
fashionista's leggen op hun modeblog uit hoe je dit zelf kunt maken.
Maar eigenlijk is het heel simpel. Je neemt een oude, zwarte panty waar
toch al een gaatje of ladder in zit. Daarna ga je creatief aan de slag
met je eigen nagels of een schaar. Je hoeft zelfs niet voorzichtig te
zijn bij het aantrekken. Hoe meer gaten, hoe beter. (br.Nina)
Er zijn zo van die stijlmythes die jarenlang worden doorgegeven en
weinig waarheid bevatten. Neem nu de horizontale streepjes op je trui
of t-shirt. Horizontale strepen zouden je breder maken en een gezetter
figuur niet flatteren. Recent onderzoek aan de Engelse Universteit
veegt deze oude wijsheid van de tafel. Horizontaal gestreepte kleding
doen zelfs het omgekeerde en camoufleren extra kilo's optisch.
Foto's Bij
het onderzoek werden beelden getoond van fotomodellen in kleding met
zowel verticale als horizontale strepen. De meisjes met horizontale
patroontjes zien er slanker uit, met de verticale ogen ze breder. Het
feit dat zwarte kleding de figuur 'afslankt', is ook bewezen. Dat
toonden de foto's eveneens aan. (br.hln)
Prijs voor Jonge Ontwerper naar Mademoiselle Jean in 2008
De Modoprijs voor de Jonge Ontwerper gaat dit jaar naar Mademoiselle
Jean. De prijs, goed voor 7.500 euro, wordt jaarlijks uitgereikt aan
een Brusselse ontwerper die niet meer dan tien collecties heeft
gecommercialiseerd.
Mademoiselle Jean, alias Aurore Jean, opende in 2005 in de gekende Dansaertstraat haar eigen boetiek. (br.hln)
Antwerpen promoot zichzelf als shoppingstad bij uitstek
Antwerpen promoot zichzelf als shoppingstad bij uitstek
Antwerpen wil nog meer naar buiten
treden als dé shoppingstad van Vlaanderen. Het stadsbestuur heeft
daarom een strategisch communicatie- en marketingplan ontwikkeld.
Volgende maand zullen de eerste acties zichtbaar worden in Vlaanderen,
Nederland en Engeland.
De
campagne met als slogan "Shoppen in Antwerpen. In 't stad vind je
alles" loopt van 8 november tot 7 december. Ook handelaars krijgen de
mogelijkheid om een graantje mee te pikken. Ze worden via een mailing
op de hoogte gebracht en krijgen gratis promotiemateriaal voor hun
klanten.
Een nieuwe website laat bezoekers vooraf proeven van
Antwerpen als shoppingstad, door onder andere een overzichtelijk
stadsplan en tips om in 48 uur de winkelstad te doorkruisen. (br.hln)
Wanneer gooi je mascara weg? En wat
met jouw blush die al jaren in de kast staat? Make-up blijft niet
eeuwig goed. De houdbaarheidsdatum na opening geeft al een goede
indicatie, maar als de geur of samenstelling veranderd is, doet het
product heus niet meer wat de verpakking belooft. Vooral de huid rond
de ogen is delicaat en uiterst gevoelig.
Regels Onthou
één regel: ongeopend kan make-up drie jaar worden bijgehouden. Eens
geopend, gelden andere regels. Heb je een nieuw product gekocht, plak
gerust een sticker met de datum van het eerste gebruik, zo weet je
altijd hoelang het goedje al open is.
Producten Make-up
(poeders, blush, oogschaduw) en lip- en oogpotloden kan je 2 jaar
bewaren. Compactpoeder 3 jaar. Los poeder blijft zelfs eindeloos goed.
De kleur gaat na een tijdje veranderen. Bestudeer het even goed als je
het na enige tijd opnieuw wil gebruiken.
Ongeopend tot drie jaar goed. Voor
blush of oogschaduw in cèmevorm is dat 18 maanden. Lipsctick en gloss
gebruik je slechts 6 maanden, al blijven ze ongeopend 3 jaar goed. De
houdbaarheidsdatum van je lippenstift kan je verlengen als je deze met
warm weer in de koelkast bewaart. Voor lipgloss geldt dat niet, na een
jaar moet deze echt weg, het kwastje is immers een favoriete plek voor
bacteriën.
Foundation Bij
foundation kijk je welke formule gebruikt is: die op waterbasis
maximaal 1 jaar, op oliebasis 1,5 jaar. Vloeibare cosmetica zijn over
het algemeen een stuk langer houdbaar. Na anderhalf jaar is deze
sowieso aan verandering toe en als de crème klontert, moet deze meteen
de prullenbak in.
Nagellak Concealers
of stiften waarmee je puistjes aanstipt, doe je al weg na 3 tot 6
maanden. Nagellak kun je na opening, 1 jaar gebruiken. Je ziet trouwens
snel genoeg of deze nog goed is. De lak wordt dik en begint steeds meer
uit te drogen. Voorzichtigheid is geboden met oogmake-up. Potloden
slijp je regelmatig, maar vooral mascara kan oogontsteking veroorzaken.
Mascara De
antibacteriële stoffen raken na 3, 4 maanden echt uitgewerkt. Als je de
mascara te lang gebruikt heb je een grote kans op een oogontsteking. De
bacteriën verzamelen zich namelijk graag in het borsteltje. Mascara's
houden ook absoluut niet van lucht, dus beweeg het kwastje daarom zo
weinig mogelijk op en neer. De slimste manier is om het kwastje er met
een draaiende beweging uit te halen.
Tips De
kwastjes zijn in principe lang goed, alleen moeten ze op tijd en stond
worden uitgespoeld met een warm sopje van shampoo. Gebruik voorts zo
min mogelijk je vingers, zo krijgen bacteriën weinig of geen kans. Leen
geen make-up uit aan anderen.
Modeontwerper Edouard Vermeulen viert 25 jaar Natan
De man die alle vrouwen mooi maakt. Zo wordt
Edouard Vermeulen omschreven. Geen wonder dat zoveel prinsessen bij hem
kind aan huis zijn. Dinsdagavond vierde de man de 25ste verjaardag van
zijn huis Natan. Claire en Laurent ontbraken niet op het feestje.
Hij kleedde zowel Mathilde als Claire op hun huwelijk. Ook Justine
Henin trouwde in een creatie van Edouard Vermeulen. Maxima Zorreguieta
kondigde haar huwelijk met de Nederlandse prins Alexander aan in een
rode jurk van Natan. Toen ze ooit in een jeansjasje van Natan
verscheen, ging heel Nederland op zoek naar de winkel die dat verkocht.
En de Belgische olympische atleten mochten naar Peking in een pakje van
de Belgische ontwerper.
Het
gaat goed met de 51-jarige Ieperling, die oorspronkelijk voor
interieurarchitect studeerde. In 1983 nam hij het Brusselse Maison de
Couture over, dat Paul Natan daar in 1930 geopend had. In 1984
presenteerde hij al meteen zijn eerste collectie. In de jaren daarna
maakte hij naam met elegante, sobere mode voor vrouwen, die bijzonder
goed in de smaak viel bij adel en koningshuizen. Hij werkt ondertussen
niet alleen voor het Belgische en Nederlandse, maar ook voor het Deense
en Zweedse hof. In ons land werd hij voor die diensten in 2003 beloond
met een benoeming tot officier in de Orde van Leopold II.
Vermeulen
heeft ondertussen winkels in Kortrijk, Antwerpen, Knokke, Maastricht,
Gent en Parijs, en met zijn Rozenhout een schitterend eigendom in de
buurt van Mechelen. Maar de boetiek aan de Brusselse Louizalaan blijft
het hart en de ziel van Natan. Geen wonder dat daar dan ook
dinsdagavond de 25ste verjaardag van Natan gevierd werd. Bij de
genodigden waren onder meer prins Laurent en prinses Claire, de
voormalige Brusselse burgemeester Xavier de Donnéa en tv-presentator Jo
De Poorter.
Als blijvende inspiratiebron noemt
Vermeulen Italië en meer in het bijzonder Firenze, voor de stoffen, het
licht en de sfeer. Bij de vrouwen die hij bewondert, horen onder meer
koningin Rania van Jordanië en actrice Nicole Kidman. 'Ik maak geen
kunst voor de kunst' is één van de motto's die hij hanteert. En: 'Het
is de vrouw die het kledingstuk maakt en niet andersom. De manier
waarop de vrouw een kledingstuk maakt, is allesbepalend.'
Het advies dat Vermeulen al jarenlang aan Mathilde geeft, ging alvast niet onopgemerkt voorbij. Stijlbijbel Vanity Fair
plaatste haar deze zomer nog bij de best geklede vrouwen ter wereld.
'Ze is een kroonjuweel. Haar handelsmerk zijn getailleerde jurken en
mantelpakjes.' Vanity Fair viel vooral voor het ivoorkleurige ensemble dat Mathilde droeg bij de doop van haar dochter Eléonore.
'Natuurlijk flatteert het mij', gaf Vermeulen toen toe in Paris Match.
'Het is altijd goed dat België op zo'n manier erkenning krijgt op het
gebied van elegantie. En het doet mij plezier, omdat men mij soms
verwijt dat ik niet excentriek en extravagant genoeg ben in mijn
ontwerpen. Het is in elk geval een droom om Mathilde te mogen kleden.
En ik kijk er nu al naar uit om de eerste baljurk voor haar dochter
Elisabeth te ontwerpen.' (br.Het Nieuwsblad)
Bont wordt weer
gedragen deze winter. Terwijl het tot voor kort echt niet meer kon,
lijkt het nu anders. De grote mode-ontwerpers hebben de toon gezet.
Tijdens de Fashionweek in New York werden de dierenvachtjes massaal
gespot en ook Parijs volgde deze trend. Ontwerpers willen hiermee het
ultieme luxegevoel opwekken. Bij de kleinere ketens zijn de nepbontjes
populair.
Protest Het
overmatige gebruik van bont op de catwalks leidde tot hevig protest bij
een aantal dierenrechtenorganisaties. Gaia bijvoorbeeld richt zijn
woede niet langer op de modehuizen, maar eerder op de grote
winkelketens waar je echt bont kan kopen.
Nep Om
wel respectvol met dierenhuiden om te gaan, is er gelukkig een heel
gamma aan nepbont. Deze worden dit seizoen massaal gebruikt in de
verschillende collecties en zijn bijna niet te onderscheiden van het
echte werk.
Gilets De bond-gilets staan
mooi bij de Boho-trend. De korte Bont-jackjes passen dan weer perfect
bij de iets stoerdere look die tegenwoordig 'in' lijkt. Nepbontjes zijn
o.a. te vinden bij H&M, Morgan, Mango en River Island. (br.Nina)
De
H&M-collectie door het Japanse merk Comme des Garçons ligt pas over
enkele weken in de winkel. Dat wil echter niet zeggen dat het nog niet
te koop is, blijkbaar. Want niemand minder dan fashionista Katie Holmes
werd al met een stuk uit de collectie gezien in New York.
Holmes
koos voor een bloesje met witte bollen en droeg het heel casual op een
jeansbroek en met haar kenmerkende zonnebril. De collectie bestaat
zowel uit mannen als vrouwenkleren, al zijn veel stukken ook
genderneutraal. (br.Nina)
Enkellaarsjes en laarsen zijn er in alle soorten, vormen en maten. Voor elk wat wils!
Deze winter is het aan warme stoffen, warme kleuren en vrouwelijke
kledij. Maar hoe bouw je nu de perfecte winterlook op? Wij geven je de
bouwstenen aan.
1) Schoenen Deze
winter is het heel duidelijk: je draagt enkellaarsjes. Laarzen en half
open schoenen met gesp kunnen ook in bepaalde combinaties. Mét een
ferme hak wel te verstaan, plat is uit den boze. Spijkerkoppen
(zogenaamde 'studs') als afwerking scoren bonuspunten.
2) Benen De
benen bedek je met een nylon of legging, liefst in een felle kleur, met
een print of een patroon. Broekenliefhebsters kiezen beter voor een
brede, 'baggy', versie of een met wijdere pijpen. Skinny wordt nog
gezien in het straatbeeld, maar is niet meer het van het. Ook de broek
wordt overigens met hakken gecombineerd.
3) Knielengte Rokjes
zijn er nauwelijks, jurkjes des te meer. In lichte, fladderstoffen of
warmere wollen versie: ze komen onveranderlijk tot net boven of op de
knie. De jurken zijn zeer stijlvol: er is gekozen voor een retrosnit,
met bedekte boezem en een afwezig of koket mouwtje.
Ze hebben
een lichte A-vorm of volgen de lijn van het lichaam zonder te spannen.
Zeer vrouwelijk en zeer elegant! Je brengt meer pit in de garderobe
door het jurkje in een funky kleur te kiezen, of te combineren met
opvallende panty's.
4) Taille De
taille krijgt niet veel aandacht dit seizoen. In de jurkjes is de
taille subtiel aanwezig of gewoon afwezig. Dit zonder meteen een lomp
uiterlijk mee te geven! Bij de jassen en truien zijn er wel versies met
een riem, maar ze domineren het beeld niet. De broeken hebben zowel
hoge als middelhoge tailles. Laag is in alle geval uit den boze.
5) Bovenlichaam De
trend is hooggesloten, zowel wat bloesjes, topjes als jurkjes betreft.
De snit is retro en soms een tikje ouderwets door plooitjes of ronde
knoopjes. De neklijn is een wijde boog of een vierkant. T-shirts zijn
voor de vrije tijd, binnenshuis en niet iets waar je fashioble ergens
mee kan verschijnen.
De jasjes zijn kort, de mantels halflang en
volumineus. De jasjes dienen voor een kortere, edgier look met leren
stof en/of militaire details (bijvoorbeeld aan de schouders). Ook
gespot maar niet zo handig: vestjes met driekwart mouwen. De voorspelde
terugkeer van het mannencolbertje is nergens in de magazines te
bespeuren.
De mantels zijn onveranderlijk in een warm wol en
hebben een bollende vorm en een opvallende kraag. Ook een andere
uitvergroot detail (zoals de zakken) kan. Ook hier overheerst de
retrosnit en een retroprint. Eevetueel te combineren met een wollen
mutsje en altijd, altijd met panty's en (enkel)laarsjes. Wie voor de
wijde broek opteert, richt zich beter tot een vestje.
6) Stoffen Wol
is zeer populair (vooral bij jassen, jurkjes en broeken), net als
fluweel (vooral als detail). Leer duikt ook op, voor de ruigere (en
jongere) chicks. Een bloesje of topje is in een lichte, glanzende stof
en zit zeer losjes om het lichaam.
7) Kant Zwart
kant is niet enkel meer voor lingerie: deze winter worden jurken ermee
afgewerkt, draag je ze als handschoenen of is het verwerkt in je
panty's. Deze look kan enkel sober gedragen worden. Draag je iets met
kant, kies dan simpele en eenvoudige accessoires. Beter: kies er zo
weinig mogelijk. Je combineert het niet met felle kleuren, tenzij één
kleurrijk accent.
8) Ruiten Tegengesteld
aan de romantische kant-trend is de ruitenprint. In combinatie met wol
of flanel en een wijde broek, is dit dé look voor wie naar het
platteland trekt om te wandelen, te jagen en te onthaasten.
Ralph Lauren Ruitjes mogen weer, en subtiliteit is geen voorwaarde.
Een
variant daarop is de opvallende en ietwat onverwachte terugkeer van de
Schotse ruit. Een jurkje, tailleur, bloes, broek of panty in deze
opvallende print: het kan en het mag.
9) Hoofdbedekking Wollen,
gebreide mutsjes met een bloem als versiering of een opvallend
'hoofdjuweel' met veel veren: wie helemaal glam wil gaan, mag alles uit
de kast trekken.
10) Kleur Hét
winterkleur blijft paars, maar ook rood, mosterdgeel en olijfgroen doen
het goed net als het onvermijdelijk zwart en wit. Wie prints kiest,
kijkt best uit naar etnische, Oost-Europese prints in warme kleuren of
geometrische vlakken in felle combinaties voor een meer punky look.
(br.Nina)
Deze jeans doet
wonderen voor je kont. Toepasselijk de 'Wonder Jeans' genaamd, zorgt
deze jeans er met optische truukjes voor dat je kont ronder en wulpser
lijkt.
De
jeans sluit perfect aan op je lichaam en zit comfortabel. Toch geeft
het de illusie dat je achterwerk boller is en een beetje uitsteekt. Dat
komt door de slimme dikkere stiksels, de kontzakken die een beetje
schuin staan en de hartvormige achterband. Ook sluit de jeans goed aan
aan de benen, om het effect te versterken.
De jeans komt in vier
verschillende soorten: Wonder originals, Wonder Chino, onder Posh en
Wonder Hug. De jeans verschillen in kleur en vorm van de zakken. De
broeken zijn te koop in elke winkel die Salsa-jeans verkoopt.
Geef toe, een beha
voorzien van duizenden diamanten, het is niet voor ieders budget
weggelegd. Toch hoopt lingeriemerk Victoria's Secret een koper te
vinden voor de Fantasy Bra, een soutien dat miljoenen mag kosten.
Zwarte diamant Elk
jaar brengt het Amerikaanse lingeriemerk Victoria's Secret een 'Fantasy
Bra' uit voor superrijke dames. Dit jaar is het er eentje die een dikke
3,4 miljoen euro mag opbrengen. Juwelier Martin Katz maakte het
exemplaar van 3.575 zwarte diamanten, 117 één karaats ronde diamanten
en 34 robijnen en twee druppelvormige zwarte diamanten met een totaal
van 100 karaat. Een magapush-up zorgt letterlijk voor een groots en
duur decolleté.
Opgetogen Het Braziliaanse
Model Adriana Lime is bijzonder fier dat ze de duurste bustehouder ter
wereld mag showen. Voordien stonden ook al Karolina Kurkova, Heidi Klum
en Tyra Banks model voor de duurste borstenhouders. (br.Nina)
Mr. Blackwell is
op 86-jarige leeftijd overleden. De Amerikaanse modegoeroe overleed aan
de gevolgen van een infectie aan zijn darmkanaal, zo liet zijn
woordvoerder weten.
Worst Dressed List Richard
Blackwell, zoals de modekenner voluit heette, werd bekend door Mr.
Blackwell's Worst Dressed List, een lijst waarop hij jaarlijks de
slechtst geklede Hollywoodsterren opsomde.
In januari
verscheen de 48e editie van de lijst, die werd aangevoerd door Victoria
Beckham, wier 'skinny mini-wanproducten' de goedkeuring van Blackwell
niet konden wegdragen. Tweede werd Amy Winehouse, en derde op de door
Hollywoodsterren gevreesde lijst was Mary-Kate Olsen. "Ze lijkt op een
geknakte tandenstoker opgeslokt door een orkaan", zo vond hij. (br.hln)
Na anorexia, tanorexia en
stressorexia duikt een nieuw, verontrustend verschijnsel op: de
wrinklerexia. Zeg maar een botoxverslaving in vergevorderde staat.
Patiënten
willen niet alleen een rimpelvrij gelaat, meer zien plots overal
lijntjes waar er geen zijn. Hun ultieme wens is een star uiterlijk
zonder expressielijntjes, alsof het lijkt dat hun gezichten bevroren
zijn. De verslaving bestaat voorlopig vooral in Engeland, waar dames
geobsedeerd raken van een plooivrij huidje.
Studie Volgens
een eerdere Britse studie blijkt dat ongeveer 40% van de
Botox-gebruikers 'verslaafd' raken aan de behandeling. Botox-gebruikers
hebben een probleem met natuurlijke ouderdomsverschijnselen en 40%
heeft een compulsieve neiging om herhaald de injectienaald te laten
gebruiken.
Baby Botox The Harley Medical
Group, de provider zeg maar van alle botox behandelingen, wil vanaf nu
speciaal opgeleide artsen inzetten om patiënten beter te adviseren. Ook
zal de 'baby botox' worden gepromoot, een lichtere variant van de
behandeling. Baby Botox maakt gebruik van zeer lage doses van het
toxine, met als resultaat een zeer subtiel en natuurlijker effect. (br.nina)
Het kleurenpalet bij Hermès kleurt prachtig het winterseizoen.... herfsttinten als roestbruin... alle bruintinten...oranje... groen enz... zorgen voor een warme en een echt winterse look...
Kate Moss is aantrekkelijk door haar symmetrisch gezicht.
Ook Gwyneth Paltrow heeft een perfect symmetrisch gezicht.
Zou het niet handig zijn als er een gids bestond over hoe een vrouw
zich aantrekkelijk kan maken voor mannen. De Amerikaanse
wetenschapsjournaliste Jena Pincott dacht er net zo over en bundelde in
haar boek 'Do gentlemen really prefer blondes?' de ontelbare resultaten
van wetenschappelijke onderzoeken over aantrekkelijkheid. Het werd een
handige gids met enkele boeiende onthullingen.
Gezicht Uit
tests bleek dat een gemiddeld gezicht (met een gemiddelde neus, mond,
ogen,...) aantrekkelijker is dan een gezicht waarbij bijvoorbeeld de
ogen ver uit elkaar staan. De reden hiervoor is dat trekken die van het
gemiddelde afwijken, ons wijzen op de aanwezigheid van 'slechte' genen.
Hoewel je zou denken dat schoonheid afhankelijk is van cultuur, blijkt
toch dat mensen uit heel andere culturen en continenten dezelfde mensen
aantrekkelijk vinden.
Daarnaast bewijzen verschillende
onderzoeken bij baby's dat reacties op schoonheid aangeboren zijn.
Kinderen van één dag oud die werden blootgesteld aan mooie en
onaantrekkelijke gezichten, staarden consequent langer naar de
aantrekkelijke gezichten.
Symmetrie Symmetrie
is ook erg belangrijk. Misschien zelfs belangrijker dan het gemiddelde,
kijk naar Gwyneth Paltrow bijvoorbeeld. Haar mond is breder dan
gemiddeld en haar ogen staan te ver uit elkaar. Maar haar gezicht is
wel perfect symmetrisch en dat is waarom velen haar knap vinden. Dit
geldt ook voor supermodellen als Kate Moss en Cindy Crawford. Dit komt
omdat symmetrie erop wijst dat je een sterk lichaam hebt, het is
namelijk een teken dat je gezond en fit bent en dat je lichaam beter
ziektes kan afweren.
Mannelijk of vrouwelijk Een
mannelijk of vrouwelijk gezicht hebben, is het derde onderdeel van
aantrekkelijkheid wat het gezicht betreft. Testosteron zorgt bij mannen
voor een uitgesproken kaaklijn en jukbenen, dikkere wenkbrauwen, grote
neus, kleine ogen, dunne lippen en gezichtsbeharing. Vrouwen vinden dit
aantrekkelijk omdat het een teken van een sterk immuunsysteem en
vruchtbaarheid is. Oestrogeen is dan weer verantwoordelijk voor een
vrouwelijk gezicht. Het geeft volumineuze lippen, en geeft smallere
kinnen en neuzen en ronde kaakbeenderen.
Blondines Onderzoek
toonde aan dat de meeste Europese en Amerikaanse mannen blonde vrouwen
aantrekkelijker vinden. Een Poolse studie bewees dat mannen duidelijk
blondines verkiezen wanneer ze vrouwen jonger dan 25 op het uiterlijk
moesten beoordelen. Dit komt omdat mannen de minst voorkomende
haarkleuren het mooist vinden. In de meeste landen zijn blondindes
zeldzaam. Maar in Scandinavië, waar blondines het vaakst voorkomen,
vinden mannen brunettes dan weer aantrekkelijk.
Rimpels Rimpels
zijn niet noodzakelijk onaantrekkelijk. Uit een studie blijkt dat
mannen een ouder gezicht slechte punten geven als het om een potentiële
partner voor een korte relatie gaat. Maar als een man bij zijn geboorte
een moeder ouder dan 30 jaar had, koos hij eerder voor een ouder
utziend gezicht als potentiële partner voor een lange, vaste relatie.
De leeftijd van de vader bij de geboorte had geen invloed.
Het perfecte lichaam Door
naar je lichaam te kijken, kan een man veel leren over de leeftijd
gezondheid en vruchtbaarheid van een vrouw. Dat kan hij afleiden uit de
verhouding tussen de heupen en taille van een vrouw. Hoe smaller je
heupen in vergelijking met je taille zijn, hoe vrouwelijker je vormen
zijn. Het aantrekkelijkst is een verhouding van 0,7, onafhankelijk van
je gewicht.
Hoogte Bij minder dan 1
procent van de huwelijken is de vrouw groter dan de man. Vrouwen willen
namelijk een grote man zodat ze naar hem op kunnen kijken, zelfs als ze
hoge hakken dragen. En het is wederzijds, mannen verkiezen kleine
vrouwen. (br.hln)
Altijd al eens een designerkleedje, schoenen of andere
accessoires willen passen, maar nooit het lef gehad om de winkel binnen
te stappen? Dan is dit weekend misschien wel hét ideale tijdstip.
Dankzij de stockverkoop van de grote designshops kan je namelijk voor
een prikje de hipste merken op de kop tikken.
Dit weekend kunnen fans van Christoph Broich en Tim Van Steenbergen
hun modehart ophalen tijdens de stockverkoop in hun winkels gelegen op
de Helmstraat 139 te Antwerpen en de Arsenaalstraat 3 in 2000 Antwerpen.
Dit weekend geen tijd? Niet getreurd, want VERONIQUE BRANQUINHO,
CHRISTIAN WIJNANTS, BRUNO PIETERS, STEPHAN SCHNEIDER, DIRK BIKKEMBERGS,
ANN DEMEULEMEESTER en vele anderen designers openen volgend weekend
eveneens hun deuren voor het grote publiek.
Voor een volledige lijst van de geplande stockverkopen neemt u best eventjes een kijkje op de website van Flanders Fashion Institute.
Bij Gucci verscheen een bont allegaartje op de catwalk: minuscule bikini's, seventies caftans en safaripakjes. Daarnaaast zagen we tal van gouden knopen en opvallend veel pantalons en pakken. En net zoals bij de rest van de Milanese shows: torenhoge, opvallende hakken.
Bij de Milanese Fashion Week met shows voor komende zomermode zagen we het aardse thema terugkeren.
Cavalli zag het weer even groots als anders. Hij werkte met
bombastische, lange jurken waarbij de inspiratie uit wel elke
windstreek, stijl en periode lijkt te komen.
Raf Simons vond voor Jill Sanders de retro charlestonjurk met franjes opnieuw uit.
Armani pakt voor komende zomer uit met een heel diverse collectie,
waarbij voornamelijk de vederlichte zomerjurken opvielen. Iets om naar
uit te kijken.
Je
eigen sportschoenen stylen of je mening uitschreeuwen zonder een woord
te zeggen? Het kan dankzij een nieuw type basketschoen dat Reebok op de
markt brengt, de 'Talkin Krazy'. Op de schoenen ligt een uitwisbare
laag waarop je kan tekenen of schrijven. Ben je je ontwerp beu of is je
boodschap achterhaald, dan kan je de tekst of tekening moeiteloos
wissen en weer aan het schrijven gaan. De Talkin Krazy wordt verkocht
met een uitwisbare stift. 'Zo lang de basketschoen bestaat, wordt erop
geschreven, maar dankzij de Talkin Krazy heeft de consument de kans om
zich steeds opnieuw op een andere manier uit te drukken', zegt
directeur John Lynch van Reebok. In Nederland is de schoen al op de
markt. Prijzen vanaf 80 euro. Wij moeten er nog heel even op wachten.
(br.Het Nieuwsblad)