Het Nederlandse ontwerpersduo Viktor & Rolf zijn in Nederland uitgeroepen tot de Domme Bontjes van 2013. Volgens de dierenorganisatie Bont voor Dieren is bij de verkiezing veel gestemd op het ontwerpersduo vanwege het gebruik van vossen-, nertsen- en wasbeerhondenbont in hun creaties.
"Door massaal te stemmen op juist de ontwerpers laat Nederland zien dat zij aan de basis staan van het koopgedrag", aldus directeur Nicole van Gemert van Bont voor Dieren. "We hebben alle bontproductie verboden in Nederland, dan is het doodzonde dat designers toch verder gaan met het laten produceren van dierenleed."
Gerard Joling eindigde als tweede in de verkiezing. Vorig jaar werd - toen nog prinses - Máxima gekozen tot Dom Bontje, het jaar daarvoor Sylvie van der Vaart. (br.hln)
Eerste beelden van Matthias Schoenaerts in campagne voor Louis Vuitton
Eerste beelden van Matthias Schoenaerts in campagne voor Louis Vuitton
Modeliefhebbers en andere fans worden verlekkerd met de eerste beelden van de lente/zomercampagne van Louis Vuitton met niemand minder dan topacteur Matthias Schoenaerts in de hoofdrol. Designer van de mannencollectie, Kim Jones, koos zelf Schoenaerts uit als model. De shoot werd gedaan door Mikael Jannson.
Het is een voorproefje van de Louis Vuitton-campagne die er dus al snel aankomt, maar ook van een redelijk straf jaar voor Matthias Schoenaerts. In 2014 zal hij immers te zien zijn in de eerste grote Amerikaanse productie van Michaël R. Roskam, 'Animal Rescue', en wel naast de betreurde James Gandolfini. En - eindelijk - ook in 'The Loft', de remake van de oorspronkelijke Vlaamse kaskraker 'Loft van Erik Van Looy. (br.hln - foto knotoryus.com )
Steeds meer kinderkledingwinkels starten al eind december, begin januari met de verkoop van kleding voor communies en lentefeesten. Dat blijkt uit een enquête die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) hield bij 156 zaken die gespecialiseerd zijn in kinderkleding. Probleem is dat 84 procent van die kinderkledingwinkels liefst pas in de loop van de tweede helft van januari of begin februari met de verkoop van communie- en lentefeestkledij zou willen beginnen, maar onder druk staat van leveranciers, zo blijkt.
De helft van de handelaars verkoopt de collectie nu al vanwege de druk van leveranciers om steeds vroeger uit te pakken en de onderlinge concurrentie tussen winkels zelf. Wie als handelaar van de collectie geen slapend geld wil maken, hangt ze meteen ook uit in de winkel. Het gevolg is dat ook andere kinderkledingzaken niet willen en kunnen onderdoen. De helft van de handelaars pakt dan ook eind december, begin januari al uit met hun collectie communie- en lentefeestkleding. "Die vroege start gaat ten koste van de verkoop van de wintersolden", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.
Zowat 88 procent van de winkels wil dat ze allemaal rond dezelfde datum met de verkoop van de communie- en lentefeestkledij beginnen, liefst na de soldenrush. "Op die manier ondergraaft deze collectie de wintersolden niet, wat volgens de handelaars nu nadrukkelijk wel het geval is. Een betere spreiding zou de omzet in die winkels ten goede komen", klinkt het bij Mattheeuws.
NSZ zal binnenkort met handelaars en leveranciers van communie- en lentekleding samenzitten om na te gaan of er afspraken kunnen gemaakt worden over een realistische timing. "Het heeft echt geen zin om er een wedren van te maken, want daar zit de consument niet op te wachten", aldus nog Mattheeuws. (br.hln)
Ze zijn weer daar, de befaamde soldenkoopjes! Dé favoriete tijd van het jaar voor menig fashionista. Maar hoe kan je nu jouw lievelingsmerk scoren aan -50% zonder al die elleboogstoten of traantjes als dat ene item net voor je wordt weggegraaid? Hier een 101 over hoe je helemaal klaar bent voor de solden.
1. Be Prepared: Een goeie fashionista is al een paar maanden voorbereid. Ze weet wat er op haar wishlist staat en houdt de koopjes nauw in de gaten. Pas liefst op voorhand je favoriete stuks, zo kan je ellenlange files voor de paskamers vermijden en direct je maat uit de rekken nemen. Geen tijdsverlies of onnodig stress, succes gegarandeerd.
2. Maak een lijstje: kijk even rond in je kleerkast welke items je echt nodig hebt. Zo kom je later niet thuis met allerlei onnodige prullen. Praktische basics zijn altijd een goeie deal tijdens de solden, maar je af en toe eens laten gaan op iets speciaals aan -70% is zeker ook toegestaan.
3. Neem een vriendin mee: Om een heleboel schulden en kopzorgen achteraf te vermijden neem je best een kritische vriendin mee. Zij zal je behouden voor miskopen wanneer je te veel op de prijs in plaats van de fit let. Want soms werken die spiegels in de paskamers écht verslankend en heb je niet meer hetzelfde aan als je thuiskomt.
4. Neem liefst NIET je vriend of kinderen mee: beiden bezitten over weinig geduld en hebben er helemaal geen zin in om overal achter je aan te lopen. Vermijd teleurgesteld naar huis terug te keren met zagende geliefden. Laat hen lekker thuis hun zin doen terwijl jij koopjes scoort.
5. Kleed je geschikt: Draag comfy schoenen waarop je de hele dag het kan uithouden. Doe een legging aan en een aansluitend topje met een warme pull en jas. Heel gemakkelijk om zo gewoon tussen de rekken snel even iets te passen. Vermijd wederom de ellenlange files aan de paskamers.
6. Neem iets mee om te eten en drinken: Je wil namelijk niet je budget spenderen aan een onnodige pauze in een veel te druk restaurant of ongezonde burgertent. Wees dat hongergevoel voor en neem iets lekkers mee om tussen winkels door even van te smullen. Vergeet ook niet genoeg water te drinken, de winkels zijn tijdens deze periode erg warm en we willen niet uitgedroogd thuis komen.
7. Check alle voorwaarden: Mag je je kledingstukken nog ruilen na aankoop? Tot hoeveel dagen? Bewaar zeker al je kasticketjes, zo kan je altijd even terug gaan om te ruilen als je je later toch nog bedenkt.
Wil je toch liever de drukte wat vermijden? Heel wat online winkels bieden ook fikse kortingen aan. Shopplezier vanuit je luie zetel, wat wil je nog meer! Denk maar aan internationale sites als Netaporter, Theoutnet, Asos, Topshop, Zalando, Vente Exclusive,... Ook je favoriete high-street brands hebben op hun sites solden, als Zara, Mango, ... Geniet van die solden en vermijd de stress. Laat de jacht naar het beste koopje beginnen! (br.hln)
Lang was het zwarte jurkje de favoriet voor de feestdagen van veel vrouwen. Maar nu zijn felle jurken of patronen heel wat populairder, dat melden verschillende internationale webshops.
Matchesfashion.com verkocht twee keer meer felgekleurde jurken dan zwarte modellen. En concurrent Asos.com zegt dat 60 procent van zijn verkochte exemplaren niet zwart zijn. Volgens mode-experts valt wel op dat deze winkels vooral online kledingstukken erkopen. Op een computerscherm kan zwarte kleding 'plat' lijken doordat het 'slechts' in twee dimensies gepresenteerd worden. Felle kleuren en prints lijken online aantrekkelijker.
Jacqui Markham van Asos.com: "Prints zijn belangrijk voor onze webshop, deze jurken zien er gewoon beter uit op een scherm." Heel wat designers hebben de laatste seizoenen ook geëxperimenteerd met prints. De Britse ontwerper Jonathan Saunders was de eerste om dit te doen. Ontwerper Katrantzou volgde niet veel later: "Een print is geen taboe meer. Vrouwen willen outfit dragen die iets zegt over hun persoonlijkheid. Kleur en details zijn erg belangrijk voor kledingstukken die online verkocht worden. Omdat ze hierdoor meer opvallen."
En sociale media zijn ook verantwoordelijk voor de populariteit van prints. Instagram en Facebook maken van een avondje uit meteen een rode loper moment. Een opvallende jurk is aantrekkelijker op foto, een zwarte jurk oogt saaier. "De enige zwarte stukken die online indruk zullen maken, zijn die met borduursels, pailletten of couturedetails", aldus moderedactrice bij Vogue Emma Elwick-Bates. Het ziet er naar uit dat het internet de shopgewoonten van vrouwen heeft veranderd. (br.hln)
Deze feestelijke accessoires hebben afslankend effect
Deze feestelijke accessoires hebben afslankend effect
Veel dames voelen zich niet helemaal op hun gemak in een feestjurk, zeker niet na de vele overdadige kerstmaaltijden. Daarom delen we deze tips om met enkele eenvoudige accessoires snel wat slanker te lijken.
Benen Lange benen lijken slank en sexy in rokjes met een spitse schoen en dunne hak. Dit verlengt namelijk het slanke silhouet van de kuiten. Een rechte schoentip en brede hakken doen je been korter lijken. Schoenen in dezelfde kleur als je outfit werkt afslankend voor je onderlichaam, met zwarte pantyes en schoenen zit je helemaal goed.
Buikje, billen en heupen Koop figuurcorrigerend ondergoed dat je boezem een lift geeft. Onder een strakke jurk of kokerrok draag je ondergoed dat je buikje platter maakt.
Lange kettingen doen een korte nek langer lijken, ze leiden namelijk de aandacht van de heupen af. Hierdoor gaan mensen meer naar je gezicht en minder naar je taille kijken. Opvallende armbanden en ringen verleggen de aandacht van je bovenarmen naar de polsen.
Alle ogen gaan naar een grote handtas. Als dit accessoire aan je arm bengelt, kijken mensen minder naar je lichaam en probleemzones.
Gezicht Steek je lokken hoog op en neem er enkele plukjes haar uit aan je kruin om je gelaatstrekken beter te doen uitkomen. Zo lijkt je gezicht smaller. (br.hln)
2013 was het jaar dat heel wat kledingstukken die vroeger als lelijk werden beschouwd nu een trendy comeback hebben gemaakt. We zetten de meest bizarre trends die toch hip werden in 2013 op een rijtje.
De onflatterende sandalen van Birkenstock worden vaak in verband gebracht hippies, maar maakten een comeback op de catwalk bij Edun, Trina Turk en Houghton.
Velen vinden de bermuda en verwarrend kledingstuk, is het een rok of een broek? Toch spotten we dit bij toonaangevende designers als Alexander Wang, Emporio Armani en Proenza Schouler.
Wie dacht dat opvallende logo's afgeschreven waren, was fout. Alexander Wang, DKNY en Pucci lanceerden alvast met succes een comeback.
Een outfit helemaal uit leder enkel voor motorijders bestemd? Prada, Mulberry en Gucci bewezen het omgekeerde op de catwalk. Dankzij elegante jasjes en rokjes is dit nu ultravrouwelijk.
De salopet kreeg een trendy update dankzij DKNY. In 2013 werd duidelijk dat dit kledingstuk niet langer enkel voor boeren bestemd zijn.
De flatforms blijven een vreemde trend. Dit onelegant schoeisel was alomtegenwoordig was op de catwalk in 2013. (br.hln)
Duurste handtas ter wereld verkocht voor 125.000 dollar
Duurste handtas ter wereld verkocht voor 125.000 dollar
Een handtas van het Franse modehuis Hermès is in Texas geveild voor 125.000 dollar. Dat schrijft Daily Mail. De tas - die de naam 'Geranium Porosus' meekreeg - is een uniek exemplaar, gemaakt van mat krokodillen- en stierenleer. De startprijs bedroeg 50.000 dollar. Een anonieme koper was echter bereid om er meer dan het dubbele voor neer te leggen.
De handtas meet 32 centimeter en is uitgerust met... 'pootjes'. Het designerstuk is enig in zijn soort en werd drie jaar geleden gemaakt voor 'Petit H Exhibition' in Londen, een project waarmee Hermès de beste vakmensen ter wereld de kans gaf om met schaarse materialen unieke stukken te maken, zoals 'Geranium Porosus'.
De exclusieve tas ging eerder deze maand voor 125.000 dollar onder de veilinghamer in Dallas en is daarmee de duurste handtas ter wereld.
Holiday Luxury Signature Auction vond plaats op 10 en 11 december in Texas. Er werden niet enkel tassen van het merk Hermès geveild, ook unieke stukken van luxemerken zoals Chanel en Louis Vuitton gingen er onder de hamer. De veiling zelf was ook uniek. Het was immers de eerste keer dat een verkoop van die grootte en belangrijkheid georganiseerd werd in de wereld van de luxeaccessoires. (br.hln)
De koopjesperiode komt er weer aan, in sommige winkels vind je nu zelfs al flink wat kortingen. Daarom zetten we de trends die in 2014 blijven op een rijtje, zodat je goed weet waar je naar op zoek moet gaan in de chaos en wat je kunt laten liggen.
De blote schouder kende weer even een comeback op de catwalk bij Jonathan Saunders, maar de blote buik van Alexander Wang is een echte blijver. Enkel als je voldoende zelfvertrouwen hebt om deze trend te dragen, moet je hier naar op zoek gaan in de winkels. De oversized mantel was even populair dankzij Stella McCartney, maar als het wat warmer wordt, ben je beter af met een kostuumjasje à la Balenciaga. Een ander stuk dat nog even blijft is de tuniekjurk. Dit is ideaal voor dames met een jongensachtig figuur. Een moderne versie is een model met de verlaagde taille, zoals we dat met Chanel zagen.
Uitgaan doe je in 2014 met schoenen met een enkelbandje, zet dit dus zeker op je soldenlijstje. Vergeet de volle rok komend seizoen, deze lente zal het allemaal rond de lange short draaien. Hoewel bordeaux erg populair was deze winter, scoor je komende lente beter met pasteltinten. Ook camouflageprints blijven trendy. Ga wel op zoek naar klassieke, chique stukken met dit stoere patroon in de winkels. Een andere populaire print is de bloementrend. Daarbij geldt: hoe groter, hoe beter. Qua kleuren blijven de metallics het nog wel even goed doen. Designers toonden op de catwalk voor 2014 hoe deze tint ook erg vrouwelijk kan zijn. Als laatste is de midirok een blijver. Als je een felgekleurd exemplaar koopt, zul je die zeker de komende zomer vaak kunnen dragen. (br.hln)
Geen zin in feestjurk? Zo vier je in makkelijke jeans
Geen zin in feestjurk? Zo vier je in makkelijke jeans
Jeansbroek van Philip Lim.
Moderedactrices hebben een nieuwe trend gespot: de chique feestelijke jeansbroek. We selecteerden modellen met hippe prints, studs en pailletten die iedereen flatteren. Zo hoef je niet in te boeten aan comfort tijdens de feestdagen en zie je er toch schitterend uit.
Leg je gescheurde jeans maar bij het vuilnis, want die heeft helemaal afgedaan. Deze look staat namelijk bij geen enkele vrouw die ouder dan 18 jaar is. Dat besluit de Britse moderedactrice van The Guardian Jess Cartner-Morley. Ze spotte de feestelijke jeanstrend op de catwalk bij de hippe ontwerpster Isabel Marant en Philip Lim. Zo kun je gaan voor een jeansbroek met pailletten op de knieën voor een ludiek effect en nog gekker is een model met grappige of retro lapjes. Ook met studs ben je meteen in feestmodus.
Laat alle aandacht naar de broek gaan en hou je top dus eenvoudig. Is je broek strak, combineer dan met een los bovenstuk. Op een boyfriendjeans staat een strak truitje beter. Qua schoenen zijn feestelijke pumps met een glittertoets een goede optie. Als laatste zit je met een blazer, bij voorkeur in een fel kleurtje, helemaal goed. (br.hln)
Marieke Olsthoorn, een van de oprichters van het Nederlandse modemerk Oilily, is afgelopen woensdag op 72-jarige leeftijd overleden. Een woordvoerster van de familie bevestigde dat gisteren.
Olsthoorn lanceerde Oilily samen met haar man Willem in 1963. De bontgekleurde kinderkleding van het echtpaar werd in de jaren 80 en 90 een hit en Oilily groeide uit tot een internationale onderneming met meer dan 600 werknemers.
De oprichters verkochten Oilily in 2003 aan investeringsmaatschappij H2 Equity Partners en ABN Amro. Zes jaar later ging de zaak failliet. In mei 2009 kocht de familie Olsthoorn de merknaam terug uit de failliete boedel.
Oilily is sinds oktober 2010 weer actief met kinder- en dameskleding en modeaccessoires. (br.hln)
Feestelijke ogen, als zwarte eyeliner en opvallende oogschaduw, zijn voor heel wat vrouwen moeiljik mooi aan te brengen, want een pandalook moet je zeker vermijden. Make-upartieste Sandy Linter maakt het creëren van je feestlook heel wat makkelijker met haar stappenplan.
Stap 1 Breng een neutrale oogschaduw aan op het hele ooglid tot aan het wenkbrauwbeen voor een egale basis. Dit maakt ook dat de make-up die je hierover aanbrengt beter blijft zitten. Kies voor een crèmige oogschaduw die je met je vingertop aanbrengt.
Stap 2 Met een zwarte eyeliner trek je een lijntje zo dicht mogelijk tegen je bovenste wimpers. Trek je ooglid strak en probeert een soort van stippenlijn te trekken in plaats van een volledige lijn. Met een klein borsteltje kun je de stippen met elkaar verbinden. Aan de buitenste kant van je ogen kun je de lijn doortrekken zodat die naar boven gaat in de richting van je slapen.
Stap 3 Krul je wimpers. Gebruik de krultang zo dicht mogelijk tegen de wortels van je wimpers. Dit voorkomt dat je een knik krijgt in het midden, wat achteraf ontzettend moeilijk te corrigeren is.
Stap 4 Een oogschaduw in violet flatteert bijna elke oogkleur. Breng dit aan voor je aan twee lagen zwarte mascara begint. Om je ogen groter te laten lijken, breng je de donkerste kleur aan op de uiterste hoeken van je ooglid. Naarmate je meer naar de neus gaat, kies je voor een lichtere tint. Wat extra glamour voeg je toe met glans op je lippen. (br.hln)
Dat het niet altijd Louboutins moeten zijn aan de voeten van vrouwelijke sterren, bewijst de populariteit van Niluh Djelantik, vroeger bekend als 'Nilou'. Deze lederen schoenen worden met de hand gemaakt in het atelier van de Balinese ontwerpster Ni Luh Ayu Pertami in het Indonesiscche Canggu.
Samen met 40 schoenmakers creëert ze kwalitatieve en comfortabele sandalen en laarsjes waar onder meer Cate Blanchett, Uma Thurman, Julia Roberts, Paris Hilton, Cameron Diaz en Gisele Bündchen al voor gevallen zijn. (br.hln)
Met het eindejaar in zicht heb je ongetwijfeld weer heel wat feestjes op de planning staan. Aangezien hoge hakken een outfit op één, twee, drie een upgrade geven, is het altijd mooi meegenomen om de pijnlijke voeten zo lang mogelijk uit te stellen. Voetyoga zou wel eens het antwoord kunnen zijn.
Je kent het wel, zo een geweldig paar stiletto's die je absoluut moest hebben, maar waarin je voeten al op minder dan een half uur gemarteld worden. Volgens yoga-experte Yamuna Zake heb je dat die pijn voor een groot deel zelf in de hand.
"Ik krijg het soms hard te verduren omdat ik de slechte reputatie van hoge hakken niet ondersteun, maar je voeten zouden alles moeten kunnen doen wat jij ervan verlangt, net als eender welk ander lichaamsdeel. Je gaat toch ook naar de fitness om bepaalde zones te trainen, waarom zou je je voeten negeren? Ze zouden het sterkste, meest flexibele deel van je lichaam moeten zijn, aangezien ze de rest van je structuur moeten ondersteunen", getuigt Yamuna Zake.
De yogasessie voor hakvriendelijke voeten begint met bewustwordingsoefeningen rond de beweeglijkheid van je tenen en het verschuiven van je gewicht tussen de bal van je voet en de hiel. Na de opwarming, ga je aan de slag met twee halve bollen (zie foto en video). Hiermee werk je een betere lichaamshouding en een sterker evenwichtsgevoel in de hand. Bovendien train je je tenen om de typische voetpositie in hakken langer te verdragen.
Die 'Foot Saver Kit' kan misschien nog vlug op je wenslijstje voor kerst? (br.hln)
De beha van 10 miljoen dollar kan nu ook de jouwe zijn
De beha van 10 miljoen dollar kan nu ook de jouwe zijn
Elk jaar brengt Amerikaans lingeriemerk Victoria's Secret de exclusieve Fantasy Bra uit. Die is doorgaans bezet met diamanten en andere peperdure edelstenen, waardoor het prijskaartje al snel tot in de miljoenen oploopt. Nu heeft het modehuis een goedkopere replica gemaakt van de versie van 2013, zodat jij je net als topmodel Candice Swanepoel kunt voelen.
De replica is een push-upbeha die als twee druppels lijkt op wat Candice op de catwalk droeg. Het grote verschil met het origineel is dat bij de goedkopere versie geen peervormige robijn in het midden bengelt. Het is de eerste keer dat Victoria's Secret 1.000 betaalbare replica maakt van zijn pronkstuk van het jaar. Wie deze wil bemachtigen, zal dus snel moeten zijn. Voor de beha moet je 215 euro neertellen, het slipje is goed voor 42 euro. Het lichaam van Candice is spijtig genoeg niet inbegrepen. (br.hln)
Bloggers zijn niet langer welkom op de New York Fashion Week. De organisatie wil van de modeweek weer een exclusief event maken voor mensen 'die er echt toe doen' in het modewereldje. "Het was een zoo geworden."
Het nieuws sloeg deze week in als een bom in de blogosfeer. IMG, het bedrijf achter de Mercedes-Benz Fashion week, meldt aan The Wall Street Journal dat er 20 procent minder uitnodigingen verstuurd zullen worden voor de New Yorkse modeshows in februari. De nieuwe locaties hebben als doel om "de capaciteit voor het publiek onder controle te houden en te reduceren". En het lijkt nu al duidelijk dat vooral modebloggers eindeloos op een VIP-pasje zullen mogen wachten. "Uitnodigingen zullen opnieuw een exclusief toegangsticket worden voor echte fashion-insiders", klinkt het.
De New Yorkse modeweek werd - net als die in Parijs, Londen en Milaan - steeds meer overspoeld door bloggers en fashionista's die zich voor de gelegenheid in de opvallendste of gekste outfits wurmen en zich voor de show uitgebreid laten fotograferen door de al even veeltallige streetstylefotografen. Tel daar nog eens de honderden journalisten en celebrity's bij en je krijgt een dierentuin, zegt Catherine Bennett, vicepresident bij IMG.
Met alle gevolgen vandien voor het imago van de modeweek. Wat vroeger een chic event was voor een select clubje modejournalisten en inkopers dreigt nu uit te groeien tot een circus waar meer en meer mensen hun neus voor ophalen. (br.hln)
Steeds meer modemerken en -ketens denken ook aan de rondere dames, gisteren kondigde de Spaanse keten Mango de lancering van de plus-sizecollectie Violeta aan. Deze zal dames vanaf maat 40 tot 52 kleden en wordt op 15 januari gelanceerd.
De lijn belooft jeugdige mode voor een maatje meer van hoge kwaliteit te brengen. De eerste collectie zal 400 stukken, zowel kledij en accessoires, bevatten. Elke maand komen er nieuwe items bij. Het eerste beeld dat al de wereld werd ingestuurd bewijst dat het om flatterende kledij gaat. Voorlopig zal de collectie enkel in Europa, Turkije en Rusland beschikbaar zijn.(br.hln)
Elk jaar kondigt Pantone in december de uitverkoren kleur voor het volgende jaar aan. Het ziet er naar uit dat de paars-rozige tinten van de orchidee in 2014 zullen domineren.
Ieder jaar gaan internationale smaakmakers uit uiteenlopende takken van de populaire cultuur (mode, reizen, technologie, muziek, ...) op zoek naar opkomende kleurentrends. De jacht begint traditioneel in januari en de uitverkoren tint wordt vlak voor de sprong naar het nieuwe jaar onthuld. Om de keuze te rechtvaardigen, wordt in de zomer steevast een tweedaagse geheime vergadering gehouden waar iedereen zijn topkandidaten op tafel legt.
Radiant Orchid "Het moet weerklinken over de hele wereld, een kleur die verbeeldt wat er gebeurt in de samenleving", getuigt Leatrice Eiseman, uitvoerend directeur van Pantone. Dit jaar stond alles in teken van 'emerald' (smaragdgroen), als kleur van groei, vernieuwing en voorspoed. De fakkel zal in 2014 worden overgenomen door 'radiant orchid', de paars-rozige tint die we kennen van de orchidee.
"Deze kleur dragen versterkt het gevoel van creativiteit. We zijn allemaal op zoek naar die hint van uniekheid", klinkt het. Eens de kleur gekozen is, zorgt Pantone voor de verfijning en definitie van de tint. Ze brainstormen over hoe de kleur gebruikt kan worden in textiel voor mode en interieur, make-up, advertenties, ... Uiteindelijk wordt alles gebundeld in een boek, getiteld 'Pantone View', dat dienst doet als kleurenbijbel voor heel wat designers en bedrijven.
Verwacht je dus in 2014 maar aan veel roze en paarse tinten.
Hoewel maskers op de catwalk al lang geen rariteit meer zijn, waren ze bij de show van deze Chinese designer geen modieuze statement, maar een pijnlijke must. Door de hevige smog in Nanjing moesten de modellen én toeschouwers verplicht een medisch mondmasker dragen.
De elegante verschijning van vrouwen in lange gewaden met gouden creaties en andere prachtige juwelen werd abrupt verbroken door medische mondmaskers. De lapjes stof waren geen publiciteitsstunt, ze werden verplicht door de overheid omdat de hevige smog een gevaar vormt voor de gezondheid.
In Nanjing is de uitstoot tot 40 keer hoger dan de veiligheidslimiet van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). In de winter stijgt de luchtvervuiling nog eens extra omdat de drukbevolkte gebieden dan nood hebben aan extra energie.
De impact hiervan op de ademhaling is uiteraard niet klein. "Het stinkt verschrikkelijk en de lucht schuurt in je keel. We hebben nog nooit in zo'n hevige smog moeten leven", getuigt een vrouw aan het Chinese nieuwsagentschap Xinhua. (br.hln)
Mindervalide mannequins stellen 'perfectie' aan de kaak
Mindervalide mannequins stellen 'perfectie' aan de kaak
Klik op de foto om de video te bekijken
Op een populaire winkelstraat in Zürich werden voorbijgangers deze week geconfronteerd met mindervalide mannequins. Het project, getiteld 'Because Who Is Perfect? Get Closer', stond in teken van de internationale dag van mensen met een beperking (3 december).
Het is een iniatief van Pro Infirmis, een organisatie voor mensen met een handicap, om de zichtbaarheid van lichamen die afwijken van de idealen in de modewereld te vergroten en meteen ook de vastgeroeste "perfectie" aan te kaarten. De afgeborstelde lichamen van paspoppen stemmen namelijk maar overeen met een heel klein percentage van de bevolking. Voor mensen met een fysieke beperking is het al helemaal ondenkbaar om mannequins in het straatbeeld te zien die herkenbaar zijn.
Hoe het project tot stand kwam en wat voor reacties het teweeg bracht, kan je bekijken in de bijhorende video. (br.hln)