Britse mannen vinden vrouwen met leggings, Ugg-laarzen en grote
zonnebrillen onaantrekkelijk, dat blijkt uit een recente Britse enquête.
De ondervraagden stelden een lijstje samen van de negen meest populaire
mode- en accessoiretrends bij vrouwen die ze echter een afknapper
vinden.
Deze verschenen voor
het eerst op de catwalk bij Yves Saint Lauren drie jaar geleden,
sindsdien zijn ze niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Mannen
haten de harembroek omdat het lijkt alsof vrouwen die dit dragen net in
hun luier hebben gedaan. Het toont ook niets van de benen of kont, het
zijn enkel grote lappen stof.
Kylie Minogue met harembroek én
gladiatorsandalen.
De
ondervraagde mannen vinden dat de jumpsuit, een broek en top in één,
vormeloos is. "De beste exemplaren doen je er als een kleuter uitzien,
met de lelijkste lijk je zo op een moeder uit de jaren '70", aldus een
eerlijke man.
Jessica Biel met Ugg-laarzen, grote
zonnebril én legging.
Of het nu zomer
of winter is, je vindt altijd wel één dame die dit afschuwelijke,
vormeloze schoeisel heeft aangetrokken. "Deze laarzen verstoppen alle
mooie delen van een dame, de tenen, kuiten en enkels, daarnaast ruiken
ze nog slecht ook", aldus een jongeman.
Mannen
houden van natuurlijke lokken, alle accessoires als diademen,
haarbanden of speldjes vinden ze daarom afschuwelijk. Ze laten namelijk
graag hun vingers door ongeschonden lokken glijden.
Mannen vinden dat de vele bandjes van deze sandalen
vrouwen kleiner doen lijken. Daarnaast laten ze lelijke rode striemen
na.
Het probleem met leggings is,
aldus de mannen, dat ze alles onthullen. Je ziet er elk foutje mee. Veel
vrouwen dragen dit ook zonder rekening te houden met hun figuur,
waardoor velen net benen als worsten hebben. "Zelfs Cheryl Cole zou
beter geen legging dragen", aldus één man.
Steeds
meer celebs verschijnen in maatpak op de rode loper. Ze willen er een
chique look mee creëren maar krijgen vaak het omgekeerde effect. Mannen
zijn eenvoudige schepsels: ze zien graag wat benen, armen en een beetje
decolleté.
Wie wil nu een vrouw
die er uitziet als een bouwvakker, of die haar borsten en taille
verstopt achter een stug stuk jeans?
"Een
dame die dit draagt, heeft iets te verbergen: een leugen of een
drankprobleem", aldus een man. "De ogen zijn de sterkste troeven van een
vrouw, waarom deze verstoppen?" Het heeft ook praktische bezwaren,
aldus de heren. "Je kunt nooit een vrouw kussen die een gigantische
zonnebril op haar neus heeft staan."
De kleur zwart is al eeuwen populair maar was vroeger ook een
statussymbool. MoMu's nieuwe tentoonstelling illustreert de historische
fases van zwart en de uiteenlopende connotaties die de kleur her en der
in de wereld oproept.
Ook deze zomer mag 'the little black dress' als toonbeeld van elegantie
niet in de kast van de consument ontbreken volgens trendy modemagazines.
Eeuwenlang al kleurt de mode in het Westen in diverse periodes en om
uiteenlopende redenen zwart. In de 16de en 17de eeuw groeide Antwerpen
uit tot één van de belangrijkste Europese centra voor het zwart verven
van textiel. De stad ontwikkelde bijgevolg een historische band met de
kleur.
Nieuwe interpretaties Zwart bleef
aanwezig in het modebeeld en kreeg verschillende nieuwe interpretaties,
o.a. door de existentialisten en beatniks uit de jaren 1950, en diverse
subculturen uit de jaren 1960 en 1970. Hoewel de jaren tachtig bekend
staan om hun kleurrijke stijl, vormde een nieuwe garde Japanse
ontwerpers zoals Rei Kawakubo (Comme des Garçons) en Yohji Yamamoto een
tegengewicht door hun opvallend gebruik van zwart.
Hedendaagse
topstukken De exhibitie showt eveneens topstukken van
hedendaagse ontwerpers die, net als de stad Antwerpen, een speciale
bandhebben met zwart. Silhouetten van Belgische designers zoals Ann
Demeulemeester, Olivier Theyskens en Dirk Van Saene, maar ook van
internationale couturehuizen zoals Givenchy (Riccardo Tisci), Chanel,
Gareth Pugh e.a. maken van deze tentoonstelling een intrigerende
ervaring. Zwart blijft duidelijk bekoren.
Praktisch Wanneer:
van 25 maart tot 8 augustus, elke dag behalve maandag Waar:
ModeMuseum, Nationalestraat 28, 2000 Antwerpen Toegangsprijs: 4 euro
Het Amerikaanse model Crystal Renn met maatje 42 leek tijdens haar
laatste catwalkshow voor Chanel plots heel wat slanker. Hoewel dit voor
meeste mannequins een voordeel is, kreeg zij heel wat commentaar op haar
slankere lijn.
Crystal
Renn was een van de eerste succesvolle 'dikkere modellen' die op
verschillende catwalks van bekende designers mocht flaneren. Ze schreef
een autobiografie over de druk in de modewereld om slank te zijn. Het
model overwon haar eetstoornissen en sindsdien is ze trots op haar
gezonde maat 42, dat meldt styletoday.nl. Renn wil vrouwen helpen te
stoppen hun eigen lichaam te haten door het huidige opgedrongen
schoonheidsideaal. Daarom reageren nu zoveel mensen verbaasd sinds ze op
de catwalk voor Chanel duidelijk slanker leek.
Haar manager reageert nu door te zeggen dat Crystal
helemaal niet op dieet is. "Ze schommelde altijd al tussen een maatje 38
en 42 door haar actieve levensstijl. Een recente wandelvakantie van
drie weken zorgde ervoor dat ze wat kilo's kwijtspeelde, maar ze valt
zeker niet doelbewust af."
Een hydraterende crème is goedkoper en efficiënter om rimpels te
bestrijden dan botox, ontdekten huidwetenschappers. Een droge huid
ontwikkelt namelijk dubbel zo snel rimpels.
Professor Greg Hillebrand bestudeerde
gedurende acht jaar 122 vrouwen met een leeftijd van tien tot 72. "De
resultaten suggereren dat de kwaliteit van de buitenste laag van de huid
de snelheid kan beïnvloeden waarmee uitdrukkingslijntjes veranderen in
permanente rimpels. Dit is de eerste lange termijn studie die de
snelheid van de ontwikkeling van rimpels meet. Daaruit blijkt dat
vrouwen met een gehydrateerde huid aanzienlijk trager rimpels
ontwikkelen dan degenen met een droge huid. De gemiddelde 28-jarige
vrouw die haar gezicht niet verzorgt met vochtinbrengende crèmes heeft
52 procent meer zichtbare rimpels tegen haar 36ste. Als ze haar huid wel
goed verzorgt met vochtinbrengende crèmes heeft ze slechts 22 procent
meer rimpels tegen die leeftijd.
"Vrouwen,
maar ook mannen, kunnen dramatisch het begin van de ontwikkeling van
rimpels vertragen door hun huid dagelijks te beschermen met een goede
hydraterende crème en zonnemelk vanaf jonge leeftijd. Je kunt nooit te
vroeg je beginnen huid te verzorgen en jezelf tegen rimpels beschermen",
aldus de onderzoekers. (br.Nina)
Vrouwen besteden meer tijd aan uiterlijk op maandag
Vrouwen besteden meer tijd aan uiterlijk op maandag
Maandag vraagt het meeste tijd om netjes op kantoor te verschijnen.
Die dag spenderen vrouwen 76 minuten aan hun uiterlijk. In het begin van
de week willen dames er duidelijk mooier uitzien want op vrijdag wordt
slechts 19 minuten voor de spiegel gestaan.
Naarmate de week vordert, daalt het aantal uren dat we aan het uiterlijk
besteden. Maandag verdient het meeste werk, na de 40 minuten op
dinsdag daalt de 'beautytijd' verder tot slechts 19 minuten op vrijdag.
Vooral
het haar slorpt alle tijd op. Make-up aanbrengen vraagt gemiddeld 18
minuten, 16 minuten lang worden verschillende outfits gewikt en gewogen.
De overige tijd staan dames onder de douche.
De
Britse rondvraag van de winkelketen Debenhams toont voorts aan dat
mannen minder inspanningen verrichten om perfect op kantoor te
verschijnen. OP maandag wordt 28 minuten uitgetrokken, op dinsdag daalt
de tijd tot 14 minuten, de rest van de week spenderen mannen slechts 11
minuten aan hun verzorgingsrituelen.
Al eens gedacht aan een handtas van roggeleer of
schoenen gemaakt van
zalm? Het klinkt op het eerste zicht misschien raar maar het gebruik
van vissenleer in de modewereld is aan een flinke opmars bezig. Het
materiaal is immers sterker en duurzamer dan gewoon leer. En geef toe,
pumps gemaakt van geschubde huid zijn toch gewoon erg hip!
De afgelopen jaren begonnen exclusieve
modemerken vissenleer af en toe
te gebruiken in hun collecties. Modeontwerper John Galliano is er dol op
en maakte voor Dior roze zalmleren pumps en een vissenleren avondtasje.
Voor zijn eigen label verwerkte hij galuchat, de Franse benaming voor
vissenleer, zelfs in een bikini. Ook Givenchy en Bottega Veneta maakten
tassen met vissenleer. Nu zijn onder meer Nike en Puma op de kar
gesprongen met sneakers gemaakt uit de schubbige huid. Ook Prada en Dior
hebben hippe pumps uit vissenleer in hun gamma opgenomen.
Rode enkellaarsjes van
victoriabaars
Het
materiaal lijkt een beetje op reptielenleer maar is veel zachter en
fijner. Het is een bijproduct van de visvangst, wat op zich ook goed is
voor het milieu. Al blijven schoenen uit zalm, baars of bijvoorbeeld
zeewolf natuurlijk exclusief. Het looien van de huiden is een intensief
proces dat veel handwerk vraagt. Dat is ook te merken aan het
prijskaartje. Reken toch op 400 euro voor een paar trendy enkellaarsjes.
De bekende roze, strapless jurk van Marilyn Monroe gaat in juni onder
de hamer. Veilinghuis Profiles in History verwacht dat het kledingstuk
250.000 dollar zal opbrengen.
Monroe droeg de jurk tijdens de beroemde dansscène in de film
'Gentlemen prefer blondes' (1953) waarin ze het nummer 'Diamonds are a
girl's best friend' zong.
Op de veiling, die tussen 10 en 12 juni plaatsvindt, zullen ook
stukken uit 'The Wizard of Oz' onder de hamer gaan. Ook kan er geboden
worden op een kledingsverzameling van Elvis Presley en op poppen uit Tim
Burtons 'A nightmare before Christmas' en 'Star Wars'.
Ook de 'Scissorhand' die Johnny Depp droeg in 'Edward Scissorhands'
kan gekocht worden.(br.she)
Je kon er moeilijk naast kijken: de laatste jaren was er één
opvallende trend in de schoenenmode en dat is de steeds hoger wordende
hak. Miljoenen vrouwen wereldwijd wrongen hun voeten in torenhoge
schoenen, met knobbels, blaren en pijnlijke voeten tot gevolg. Toch zijn
en blijven vrouwen dol op deze schoenen.
"Waarom?", vragen vele mannen zich af. Schrijfster Elizabeth Semmelhack
weet het antwoord. "Hoe hoger de schoenhak, hoe zwaarder de economische
recessie", aldus Semmelhack in haar boek 'Heights of fashion: a history
of the elevated shoe'.
Eerdere hypes "Zowel
tijdens de Grote Depressie van de jaren '30, de oliecrisis in de jaren
'70 en bij het barsten van de internetluchtbel werden de hakken hoger",
analyseerde ze. Een verklaring voor het verband heeft Semmelhack niet
meteen. "Het is misschien een vorm van escapisme?" Dat tegelijk met de
hoge hakken ook de platte sandalen en ballerina's een hit zijn, vermeldt
ze niet.
Lang en slank Een andere theorie
voor de hakkenhysterie is dat vrouwen er langer en slanker voor lijken.
Helaas zorgt het ook vaak voor verzwikte enkels, hamertenen, gezwollen
knobbels en voeten en algemene voetpijn.
"De hoge hakken zijn
een deel van de reden waarom wij werk hebben", aldus podoloog Martin
Alongi. "Als vrouwen het enkel doen als ze jong zijn, en de rest van hun
tijd hun voeten verzorgen, zullen ze er wel geen blijvende schade van
ondervinden."
Mode is evenwicht Moderedacteur
Hal Rubenstein van InStyle Magazine nuanceert de hype van de hoge
hakken. "Het is allang niet meer zo dat mensen je uitlachen als je de
trend niet volgt. Mode nu gaat over evenwicht, en keuzes. Je kan niet
zeggen dat dat type hak uit of in is, want dan koppel je de schoenen los
van de rest van de outfit. Dat kan nu niet meer, schoenen zijn
onlosmakelijk verbonden met een type look."
Tip Rubenstein
heeft nog een geweldige tip. "Voel je je sexy en comfortabel met
hakken, draag ze dan. Doet het pijn en wens je dat de dag voorbij is
omdat je voeten zoveel pijn doen, draag ze dan niet. Waarom zou je
schoenen dragen die je martelen?"
Couturier Jean-Paul Gaultier stapt uit de artistieke directie van de
vrouwelijke prêt-à-porterafdeling van de groep Hermès na zeven jaar
samenwerking.
Gaultier wil zich toeleggen op zijn eigen projecten, staat te lezen in
een persbericht van de groep vandaag.
Lente/zomer 2011 Vanaf
de herfst en winter van 2011 wordt Gaultier vervangen door Christophe
Lemaire. De laatste collectie die Gaultier ontwerpt voor Hermès zal die
van de lente en zomer van 2011 zijn. Die collectie wordt in oktober 2010
voorgesteld.
"Hermès wil Jean-Paul Gaultier danken voor zijn
opmerkelijke creatieve bijdrage de voorbije zeven jaar", luidt het in
het persbericht van Hermès. De groep Hermès blijft met 45 procent de
belangrijkste aandeelhouder van het huis Jean-Paul Gaultier na de
couturier. (br.hln)
De 42-jarige popster zegt geen botox te gebruiken, het enige geheim van
haar jeugdige uiterlijk is een crème van ongeveer 5 euro, aldus de
zangeres zelf. Experts zeggen echter dat de sporen van cosmetische
ingrepen duidelijk merkbaar zijn bij de ster.
Sinds Kylie Minogue toegaf dat ze
Pond's Cold Cream gebruikt, steeg de verkoop ervan met 120 procent.
Vroeger gebruikte de celeb naar eigen zeggen wel botox, maar dat heeft
ze nu voorgoed afgezworen voor de goedkope crème die al meer dan 100
jaar verkocht wordt. Ook zou ze nog nooit naar de plastische chirurg
zijn geweest. "Mensen willen achter mijn oren naar littekens zoeken,
maar ze zullen weinig vinden, ik wil niet onder het mes gaan, je bent
jezelf niet meer als je dat doet. Ik heb mijn leeftijd aanvaard, ik ben
gezond, ben verliefd en gelukkig. Ik heb rimpels net als alle vrouwen."
De
crème is gebaseerd op een reiniger waarmee Griekse vrouwen al 2000 jaar
geleden hun gezicht wasten, het is een emulsie van water en bepaalde
vetten. "Dit heeft echt mijn huid veranderd, mijn moeder gebruikt het
ook en het werkt echt." Sinds de uitspraken van Kylie loopt het storm
voor de Pond's Cold Cream. "Het is echt gek, winkels plaatsen massaal
meer bestellingen en we hebben de productie aanzienlijk verhoogd", aldus
een woordvoerder van de fabrikant.
Topmodel Irina Lazareaunu lanceert eigen collectie
Topmodel Irina Lazareaunu lanceert eigen collectie
Het topmodel Irina Lazareaunu scheert hoge toppen in het modelandschap. Na een succesvol optreden voor Chanel en Balenciaga gaat het model nu een geheel eigen lijn ontwerpen.
Rini By Irina werd de kledingcollectie van Lazareaunu gedoopt. De hebbedingen zouden gebaseerd zijn op de eigen kleerkast van het topmodel, wat zoveel betekent als een overaanbod aan vintage stukken.
Lazareaunu mocht eerder reeds optreden tijdens de show van de Chanel Cruise-collectie en wordt door Balenciaga-ontwerper Nicolas Ghesquière omschreven als zijn grootste muze.
Misschien
heb je dit al eens meegemaakt: je vriendin heeft een nieuw parfum
gekregen en je vindt het heerlijk ruiken. Daarop trek je naar de
parfumerie voor je eigen flacon van het geurtje. Wat blijkt echter na
thuiskomst? Eigenlijk vind je het parfum niet meer zo goed geuren...
Geen
nood, je bent niet wispelturig en met je reukorgaan is er niets mis!
Wel reageert jouw huid anders op het parfum; noem het gerust chemie.
Geuren passen zich namelijk aan aan de persoon die ze draagt. Wat
speelt daarbij een rol? Je huidtype, je transpiratiegedrag en je
voedingspatroon.
Omgeving verandert geuren
Zelfs
als je rekening houdt met het hoogst persoonlijke karakter van een
geur, toch betekent dat niet dat een parfum altijd hetzelfde ruikt bij
een en dezelfde persoon. Ook de omgeving beïnvloedt of vervuilt de
geur. Omgevingsgeuren, de temperatuur, de luchtvochtigheid, het al dan
niet gebruik van air conditioning... spelen een rol. Dit verklaart
waarom een bepaalde geur thuis anders ruikt dan in de parfumerie of de
winkel waar je het parfum gekocht hebt.
Verschillende geurstadia
Omdat
het even duurt eer je de geurkern van een parfum kan opvangen, wacht je
best een tiental minuten voor je beslist of je al dan niet van de geur
houdt.
Wist je dat geuren opgebouwd zijn uit drie
delen? Men spreekt van een top, een hart en een basis. Deze geurnoten
verwijzen naar één bepaalde geur of een karakteriserende kenmerk van de
geur van één grondstof.
* De eerste minuten ruik je de alcohol die snel verdampt. * Als de alcohol vervlogen is, ruik je de topnoot van het parfum: een frisse, sterke geur die erg vluchtig is. *
Na een tiental minuten tot een uur bereikt de geur de middennoot of het
hart van het parfum: de eigenlijke geur die drie à vier uur blijft
hangen. * Ten slotte blijft de basisnoot over. Dit is
de vaak sensuele en zoete geur die in je kledij kruipt en die het
parfum diepte en karakter geeft.
Verschillende geurfamilies
Als
je enkele favoriete parfums hebt, kan je een nieuwe geur zoeken in
dezelfde geurfamilie. Dat zijn grote geurakkoorden die de ziel, de
structuur en de architectuur van parfums bepalen.
Men deelt parfums in in zeven geurfamilies:
* Bloemig - een of meerdere bloemengeuren zoals roos, meibloem * Kruidig - kruidige aromas zoals majoraan, kruidnagel en peper * Fruitig - frisse citrusgeuren zoals pompelmoes, sinaasappel en citroen * Oriëntaals - zware, pittige geuren die kruidig en/of bloemig zijn en lang blijven hangen zoals kaneel, vanille en amber * Houtig - bosachtige geuren zoals patchouli, ceder en sandelhout * Groen - frisse natuurgeuren zoals gras, bladeren en kardemom *
Chypre - frisse geurencombinaties zoals bergamot als kopnoot, aangevuld
met bloemige geuren met een vleugje eikenmos en/of patchouli
Op
basis van je karakter en persoonlijkheid zal je geneigd zijn om een
bepaalde categorie te kiezen. Ook het klimaat bepaalt je voorkeur voor
een bepaalde geurfamilie. In het algemeen kiest men voor bloemige
parfums in de lente en voor fruitige in de zomer.
Dos en donts bij het testen van parfum
Ten slotte sommen we enkele tips op waarmee je best rekening houdt bij de keuze van een parfum:
* Ruik niet aan een open flacon, want dan ruik je enkel de alcohol en de topnoot van het parfum. * De beste manier om een geur uit te testen is deze aanbrengen op je huid. *
Als je dat niet wil, kan je een papieren teststrip of een stukje stof
gebruiken, maar de geur komt pas ten volle tot uiting op je eigen huid. * Wrijf niet over het parfum want dan beschadig je de geurmoleculen en wijzig je de geurnoten. * De beste plek om parfum te testen is de binnenkant van je pols of de rugzijde van je hand. * Op het einde van de dag is je reukvermogen op zijn best. Ga dus tegen sluitingstijd naar de winkel. * Draag geen parfum als je voor jezelf een nieuw parfum wil aanschaffen. *
De neuzen van de parfumindustrie kunnen geur na geur perfect
analyseren. Wij kunnen echter niet zon groot aantal geuren aan; we
kunnen de aromas dan niet meer onderscheiden van elkaar. Test daarom
nooit meer dan vier geuren. Als je de geuren wil neutraliseren, kan je
aan koffiebonen ruiken of frisse lucht inademen. * Een parfum uitkiezen voor iemand is heel erg persoonlijk. Laat de persoon in kwestie dus zelf kiezen.
Een strak figuurtje dat zich in elke jurk kan hijsen, is niet elke vrouw
gegeven. Heel wat vrouwen lopen rond met een duidelijke buik, dikkere
armen en gezette benen. En toch hoeft dat niet lelijk te zijn, met de
juiste kleuren en modetips ziet ook de volslanke vrouw er prachtig uit.
1.
Draag donkergetinte kleuren, al hoeft dat niet zwart te zijn. De kleur
die het best bij je past, is degene die je gelaatskleuren weet te
complimenteren. Ga op zoek naar de tinten die je gelaat
opfrissen, dat trekt de aandacht weg van de vetrolletjes.
2.
Meisjes met een zwaar bovenlichaam, dragen beter geen horizontale
patronen. Vertikale patronen werken beter, het patroon
vervaagt bredere delen waardoor je smaller oogt.
3. Heb je
een korte, dikke nek, draag dan een V-hals. Deze maakt
je hals slanker. Om een lange nek te creëren, kan je ook lange oorringen
aan. Het verlengt de neklijn.
4. Draag geen mouwloze
topjes. Jurkjes met een mouw staan mooier, een shirt met
opgerolde mouwen staat beeldig.
5. Een rechte spijkerbroek
is niet ideaal, een loszittende katoenen broek kan wel, deze verdoezelen
je vet beter. Potloodrokken draag je niet, plooirokken
kunnen echter wel. Ze camoufleren je stevige benen.
6. Dat hakken
niet mogen voor dikkere vrouwen, is een fabeltje. Zelfs
puntige stiletto's kunnen, schoenen met hakken maken je langer en
smaller. Tracht wel riempjes of enkelschoenen te vermijden.
7.
Kleur je haar in een lichte tint en laat het loshangen. Draag
geen middenscheiding, ook haarbanden of pony's laat je maar beter
achterwege.
8. Zoek naar de juiste accessoires
bij je jurk. Armbanden bijvoorbeeld verdoezelen de brede pols en zijn
bovendien helemaal in de mode.
Michelle Obama lijkt wel weggelopen uit de nieuwste Sex and the City
film met haar flitsende jurk en hip kapsel. De First Lady oogstte heel
wat bijval op het laatste staatsdiner in het Witte Huis. Tal van celebs
werden uitgenodigd om de president van Mexico te verwelkomen.
Om
de Mexicaanse president Felipe Calderón en zijn vrouw Margarita Zavala
te eren, passeerden heel wat beroemde celebs als actrice Eva Longoria de
revue. Ook haar glamoureuze outfit mocht er wezen. Gekleed in een
fleurige, oranjekleurige jurk, stal Longoria ongetwijfeld de show tot
Mrs Obama arriveerde.
De First lady
koos voor een azuurblauwe zijden jurk, ontworpen door Peter Soronen.
Modekenners reageren enthousiast over Michelle's keuze. Vooral met haar
opgestoken kapsel met krullen oogt ze nog jonger dan voorheen. Barack
mag er trots op wezen.
Modellen steeds vaker dikker gemaakt met photoshop
Modellen steeds vaker dikker gemaakt met photoshop
Het magazine Healthy kreeg vorige week kritiek nadat bekend raakte dat
een graatmager covermodel ronder en gezonder werd gemaakt met behulp van
photoshop. Verschillende redacteurs van andere bladen zeggen nu dat dit
echter steeds vaker nodig is.
Photoshop
was lang het redmiddel van hoofdredacteurs om covermodellen en celebs
slanker te maken en imperfecties weg te werken, dat meldt nu.nl. Nu
wordt het echter steeds vaker gebruikt om de modellen wat gezonder
(lees: dikker) te laten lijken, dat beweert althans Alexandra Shulman,
de hoofdredactrice van de Britse Vogue. "Onlangs nog vroeg ik aan een
fotograaf het niet te hard te laten opvallen dat het model zo dun was."
Ook de creatief directeur van de Britse Vogue zegt dat hij de laatste
tien jaar steeds vaker de meisjes wat dikker moet maken in plaats van
slanker.
Johnnie Boden, eigenaar
van een Britse kledingmerk, vindt geen modellen meer waar huidige
moeders van dertig zich aan kunnen weerspiegelen. "We selecteren meisjes
met een gezond gewicht, maar eens ze op de shoot aankomen, blijken ze
in het echt veel slanker te zijn."
Ook
redactrice Leah Hardy van de Britse Cosmopolitan: "Omdat iedereen al
betaald is voor de shoot, kunnen we de uitgemergelde meisjes moeilijk
terug naar huis sturen, daarom maken we ze achteraf dikker door middel
van Photoshop." Hardy legt de schuld van het grote aantal modellen met
anorexia bij de bureaus, zij zouden meisjes met een gezonder gewicht
moeten aannemen. "Het spijtig is dat onze lezeressen door photoshop
nooit het effect zien van te slank te zijn, ze zien de modellen nooit
zoals ze echt zijn. Hun vale teint, donkere kringen rond de ogen en
flets haar worden weggewerkt."
Is dit de mooiste jurk van de laatste vijftig jaar?
Is dit de mooiste jurk van de laatste vijftig jaar?
De minijurk van Geri Halliwell met de vlag van het Verenigd Koninkrijk
op werd tot meest iconische jurk van de laatste vijftig jaar verkozen.
Op de tweede plaats kwam de Versacejurk met veiligheidsspelden die Liz
Hurley ooit droeg.
Geri of Ginger Spice droeg deze minijurk,
die door 82 procent van de ondervraagden tot de meest iconische werd
verkozen, in 1997 toen de Spice Girls optraden op de Brit Awards.
Top
10 van de meest iconische jurken van de afgelopen 50 jaar: 1.
Geri Halliwell - Jurk met vlag van Verenigd Koninkrijk 2. Liz
Hurley - Jurk van Versace met veiligheidsspelden 3. Marilyn Monroe -
Witte jurk die 'per ongeluk' opwaaide 4. Audrey Hepburn - Zwarte
jurk en parels in de film Breakfast at Tiffany's 5. Lady Gaga -
Witte, pofferige jurk en pruik die ze droeg op de Brit Awards 6.
Prinses Diana - Trouwjurk 7. Kylie Minogue - Gouden hotpants 8.
Jennifer Lopez - Transparante groene jurk van Versace die ze droeg op de
Grammy's 9. Björk - Zwanenjurk die ze op de Oscars droeg 10.
Cindy Crawford - Rode jurk van Versace die ze droeg op de Oscars
Kate Moss is met de zomercollectie van 2010 al aan haar twaalfde lijn
voor modeketen Topshop toe, deze ligt vanaf 20 mei in de winkels. Ze
showt de creaties zelf in een wel erg sexy filmpje.
In
haar eerste filmpje voor haar eigen collectie laat Kate Moss zich al
dansend van haar meest sexy kant zien. Haar goede vriend Nick Knight
regisseerde het, hij is verantwoordelijk door de dromerige sfeer, ideaal
om de zweverige boholook van de collectie te illustreren. De lijn is
net als de vorige ontwerpen een weerspiegeling van de persoonlijke stijl
van het model, romantisch maar classy. Denk aan losse maxijurken,
retrojurken met jaren '30 look en een cape met veren. (br.hln)
De toonaangevende designer Alber Elbaz bij modemerk Lanvin zegt dat niet
de modewereld de schuldige is van het stijgend aantal patiënten met
eetstoornissen, maar vrouwen zelf.
Ontwerper
Alber Elbaz: "Eetstoornissen worden niet gestimuleerd door graatmagere
modellen, het zijn gewoon de vrouwen zelf die slank willen zijn.
Mode-ontwerpers krijgen vaak te horen dat zij de reden zijn waarom
zoveel modellen anorexia hebben. Maar als ik met vrouwen van over de
hele wereld praat, rijk of arm, jong of oud, slim of dom, ze willen
allemaal hetzelfde: slank zijn. "
Hoewel
de meeste vrouwen het perfecte figuur proberen na te streven, zegt
Alber dat hij net van imperfecties houdt. "Ik wil dat mijn creaties
comfortabel zijn en ik ben verzot op schoonheid. Ik hou van grijs haar
en rimpels, niet van graatmagere vrouwen. "
Vrouwen die hun haar kleuren lopen 37 procent meer risico op een
leverziekte dan dames met een natuurlijke haarkleur. Dat blijkt uit een
recente Engelse studie.
Uit Engels
onderzoek bij 5.000 mensen blijkt dat dames met gekleurd haar 37 procent
meer kans lopen op een gevorderde leverziekte, namelijk primaire
biliaire cirrose (PBC). Dit is een vroege vorm van levercirrose en een
chronische auto-immuunziekte. De onderzoekers keken wel niet naar hoe
vaak de dames hun haar kleurden. De verantwoordelijke chemische stof zit
ook in nagellak. Andere oorzaken van deze ziekte zijn een genetische
aanleg, rookverslaving en bepaalde huidaandoeningen.
Dit is niet het eerste onderzoek dat
schoonheidsproducten in verband brengt met schadelijke effecten voor de
gezondheid. Vrouwen gebruiken dagelijks tot 20 verschillende cosmetica
en ze slikt zelfs meer dan drie kilo lipstick in tijdens haar leven.
Iemand die dagelijks make-up gebruikt absorbeert elk jaar 2,2 kilo
chemicaliën in haar lichaam. Veel van de ingrediënten in cosmetica
werden nog niet grondig getest, er is weinig geweten over de
gezondheidsrisico's, sommige stoffen werden al wel gelinkt aan
huidirritatie tot kanker.
Wie graag enkele modieuze items in zijn verzameling heeft zonder er een fortuin aan te betalen is binnenkort bij La Redoute aan het juiste adres. Het postorderbedrijf heeft namelijk niemand minder dan Vanessa Seward, artistiek directrice bij Azzaro, gestrikt voor een nieuwe collectie.
Wie La Redoute zegt, denkt niet meteen aan grote modemerken. Toch probeert de keten zich de laatste jaren net daarin te onderscheiden. Zo tekenden eerder Sonia Rykiel, Paula K en Yves Saint Laurent reeds een minicollectie voor het merk. In de collectie van Azzaro zullen onder andere geborduurde juwelen, avondjurken, driedelige kostuums, tunieken uit zijde, pulls en schoenen te vinden zijn. De collectie is verkrijgbaar vanaf juli 2010. (br.she)