Het modehuis Burberry staat bekend om zijn legendarische trenchcoats. Maar vanaf volgend seizoen geven ze hun klanten een fikse macht in de samenstelling van die aloude jas.
Fan van de trenchcoat, maar zou je er zelf toch enige veranderingen aan toebrengen? Dan kan je vanaf volgend seizoen je creativiteit loslaten op de aloude trench van Burberry. Het modehuis lanceert namelijk een website waarop je je eigen trenchcoat kan samenstellen, gaande van de kleur, de stijl van de jas, de versiering zoals studs en knopen en de initialen. (br.she)
Na Beyonce, Taylor Swift en Christina Aguilera heeft nu ook Katy Perry
haar eigen parfum uitgebracht. In Londen presenteerde de zangeres Purr,
een flesje in de vorm van een kat. Honderden fans kwamen een kijkje
nemen in warenhuis Selfridges. "Ik wilde iets ontwikkelen dat totaal
anders was dan wat ik ooit geroken had en niet een slap aftreksel van
een ander parfum", aldus Katy. Volgende week gaat de kersverse
echtgenote van Russel Brand naar New York om haar parfum te promoten.
"Ik
ben erg blij om hier te zijn en ik wil jullie bedanken voor jullie
komst", vertelde Perry in Londen. "Het lijkt me leuk om een aantal van
jullie te ontmoeten en handtekeningen te geven. Het leek heel logisch
voor mij om een parfum te lanceren. Het moeilijkste was om het zolang
geheim te houden, maar nu wil ik het gewoon aan iedereen vertellen." (br.hln)
Victoria's Secret zend haar Angels weer de catwalk op
Victoria's Secret zend haar Angels weer de catwalk op
De intussen wereldberoemde Victoria's Secret Angels, waaronder topmodellen Adriana Lima en Alessandra Ambrioso, showden gisteren in New York de nieuwste collectie van het Amerikaanse lingeriemerk.
'A Night of a Thousand Fantasies' was het thema van de show van 2010. Alessandra Ambrosio mocht het startschot geven met als echte engel met gigantische vleugels. Adriana Lima, die voor de eerste keer weer op de catwalk na de geboorte van haar dochter Valentina verscheen, had de eer de peperdure Fantasy Bra te dragen. Deze beha bestaat uit meer dan 2.000 diamanten. Ook zangeres Katy Perry droeg een ontwerp van designer Todd Thomas en zong haar hit Fireworks, daarnaast bracht Akon zijn single Angel.
De show van de Victoria's Secret Angels is een jaarlijkse traditie, waar wereldwijd naar uitgekeken wordt. Topmodellen als Heidi Klum en Doutzen Kroes hadden als Angel te mogen verschijnen op de catwalk. (br.hln)
Schapenvacht is een absolute trent deze winter en dus niet te missen in je garderobe.
Het wordt vooral gebruikt als voering voor jassen en schoenen. Het schapenvachtje kan men goed gecombineren met suède en leder, wat een mooie look oplevert
Eva Longoria in 11 verschillende outfits tijdens MTV Music Awards
Eva Longoria in 11 verschillende outfits tijdens MTV Music Awards
Eva Longoria nam haar taak als presentator tijdens de MTV Europe Music Awards wel erg letterlijk. De actrice was doodop na een avond waarin ze maar liefst 10 keer van kledij en haarstijl veranderde.
Eva Longoria arriveerde in een glamoureuze George Hobeika jurk, waarna ze zich onder andere in een jurk van Lady Gaga hees. Bij iedere outfit veranderde de actrice bovendien ook haar hele look en haarstijl. Nadien was de actrice vermoeid maar uitermate gelukkig. "Dank je wel voor deze geweldige ervaring. Ik hou van Europa! Nu terug naar de opnames van Desperate Housewives", Twitterde Longoria. (br.she)
Schoenwinkel Cocodrillo pakt uit met een bijzondere etalage, waarin de meest legendarische schoenen van het merk Salvatore Ferragamo tentoongesteld worden.
Van 25 november tot 15 december kan je bij Cocodrillo in Antwerpen de zogenaamde 'Creations' van Salvatore Ferragamo bewonderen. Het gaat om heruitgaven van beroemde ontwerpen van het schoenenlabel, dat op tachtig jaar zo'n 13.000 modellen creëerde. Pronkstukken van de collectie zijn schoenen die Ferragamo ontwierp voor Sophia Loren, Marylin Monroe en Judy Garland.
De reproducties van deze icoonmodellen zijn handgemaakt, uitgevoerd volgens de authentieke constructie en in de originele materialen. Wie zich een paar aanschaft, kan bovendien rekenen op een certificaat dat hun echtheid bewijst.
Verkrijgbaar bij Cocodrillo, Schuttershofstraat 9, 2000 Antwerpen.
De MTV Europe Music Awards lokte heel wat celebs op de rode loper in
Madrid. Verschillende Amerikaanse sterren sloegen de bal echter volledig
mis wat hun outfitkeuze betreft.
Rockgitarist Slash
droeg een t-shirt met onverstaanbaar opschrift. Het was een zwart
exemplaar met de tekst 'Cunt (wat vagina betekent), the real thang' en
dan een logo dat verdacht veel op dat van Coca-Cola leek. Als je een
stylestatement met een opschrift wil maken, zorg er dan wel voor dat
iedereen begrijpt wat er op staat.
Slash
Sexy tienersterretje Miley Cyrus
verscheen op het podium in een kanten body, maar haar jurk op de rode
loper was een pak preutser. Met de witte maxidress in laagjes leek ze zo
weggelopen uit de set van 'Little House on the Prairie'.
Miley Cyrus.
Snooki,
een Amerikaanse celeb bekend uit de realityreeks 'Jersey Shore', staat
niet meteen bekend om haar gevoel voor stijl. Ze heeft vaak een oranje
huidskleur, wat ook nu het geval was, een te diep decolleté en veel te
korte rokjes. Gisteren leek ze echter op een struisvogel door haar
bizarre jurk- en handtaskeuze.
Taylor Momsen.
Tienersterretje uit 'Gossip Girl' en wannabe rebel Tayler Momsen
deed weer net iets te hard haar best in een poging over te komen niets
om stijl te geven. Het resultaat waren pandaogen en een iets te diep
decolleté voor een 17-jarige. (br.nina)
Het is zover de nieuwe officiële collectie van Lanvin voor H&M staat online. De verkoop gaat van start op 23 november .
Gevreesd werd dat de collectie nogal somber ging zijn (met veel zwart), maar op de valreep raakte bekend dat Lanvin bepaalde jurken ook in felle kleuren als fuschsia, rood en geel heeft gemaakt.
Opvallend is dat de collectie veel extreem korte jurken en rokjes telt, wat maakt dat ze zeker niet voor iedereen flatterend zal zijn. Tegelijk heeft H&M ook zijn prijzenpolitiek aangepast: waar sommige stukkenongeveer 30 euro kosten, zullen de leukste jurken en jassen gemakkelijk 150 tot 200 euro kosten. Ook geen budget voor iedereen...
De collectie, ontworpen door Alber Elbaz, telt 48 stukken en zal wereldwijd in 800 winkels verkocht worden .
10 modeklassiekers die elke vrouw zou moeten hebben
10 modeklassiekers die elke vrouw zou moeten hebben
Een garderobe is niet compleet zonder enkele onmisbare
basisstukken en modeklassiekers. Deze kledingsstukken zijn quasi
tijdloos, passen bij zowat alle stijlen en alle situaties en zijn
grandioos in al hun eenvoud. De enige voorwaarde is dat je de juiste
versie koopt, zodat het karen kan meegaan.
1) Trench coat
De trench coat is elegant, biedt
echt bescherming tegen regen en wind, laat zich dragen op jurken,
broeken en rokken en kan voor jong en oud.
Hoe draag je het? Op
een formele gelegenheid kan je de riem netjes dragen, maar het mag
allemaal wat losser en kan je de jas laten openhangen, of knoop je de
riem nonchalant op je zij. Kies altijd voor een dubbele rij knopen, dat
is eleganter dan een enkele rij.
Zorg ervoor dat je jas net iets
langer is dan je rok. De enige uitzondering hierop is als je een korte
trench draagt, met hoge hakken. Een trench combineer je trouwens best
altijd met (hoge) hakken, anders doe je het elegante effect compleet
teniet (ook met ballerina's).
Ook technisch moet de jas goed
gemaakt zijn: de epauletten moeten eindigen aan de naad van de schouder,
en zorg ervoor dat de split op de achterkant niet opent als je de jas
sluit, of je kont steekt er (niet zo elegant) uit.
2) Een pak Voor
fashionista's is het summum een pakje van Chanel, dat traditioneel
bestaat uit een wollen rok en bijpassend vest, vaak versierd met enkele
lijnen. Maar de prijs (gemakkelijk 6.000 euro) maken dit niet bepaald
voor iedereen toegankelijk. Een net pak is voor vrouwen met een carrière
wel onontbeerlijk. Een kokerrok of rechte rok boven de knie, een
onberispelijk hemd en een modieus jasje kunnen ook al wonderen doen,
zeker gecombineerd met een pump en attitude. Mode is immers niet alleen
wat je draagt, maar ook hoe je het draagt.
3) De perfecte broek Vergeet
de modebroek (even), en kies ook voor een tijdloze broek. Deze broek is
wijd genoeg om in een rechte lijn te vallen van heup tot vloer,
flatteert iedereen en is zowel gekleed als comfortabel. Kies liever
een broek met een rits aan de zijkant. De perfecte broek vinden is
moeilijker dan het lijkt en niet opgeven en blijven passen zijn dan ook
de toverwoorden. Het mag niet te veel spannen in het kruis, niet gapen
aan de rug of te veel zakken als je door de knieën gaat.
4) Een wit hemd Een
tijdloze klassieker en tevens onmisbaar: een wit hemd. Het maakt je
gezicht frisser en je outfit minder donker. Het past zowel op jeans als
op een geklede broek of een pak en is daardoor hét hebbeding.
Zo kies je het juiste hemd: - Vergeet het klassieke hemd, en kies voor een getailleerd of een wikkelexemplaar. -
De schoudernaden moeten mooi passen, de knopen mogen niet opengaan of
gapen en een naad op de borst moet onder het midden van de borsten
vallen. - Laat een of twee knoopjes open voor de 'hint' van decolleté
5) Een trui van kasjmier Geen
goedkope stof, maar wel chique en tijdloos voor vrouwen vanaf mid-30.
Bedenk dat in dit geval duurder wel beter is: het kasjmier is
kwalitatiever, zal minder pluizen en langer meegaan. Om het nog langer
te kunnen dragen was je de trui best met de hand, en leg je hem van tijd
tot tijd in de diepvries. Wie geen kasjmier kan betalen, kan het ook
met angorawol proberen.
6) Een maxi-jurk Al
seizoenen lang een hit om alle juiste redenen: comfortabel, eenvoudig
en het verstopt een boel probleemzones. Het is vooral een zomerstuk.
Zo kies je de juiste: -
Ben je klein, kies dan voor een lichte stof zoals katoen of zijde en
een grote decolleté of strapless. Dit zal je lichaam langer maken,
vooral als je het combineert met (slee)hakken. - Ben je aan de
mollige kant, kies dan voor een empire line: onder de borsten is een
rekbaar stuk ingebouwd wat een mooie lijn geeft (en veel verstopt) - Combineer een maxidress nooit met een riem en altijd met een grote zonnebril en een oversized handtas.
7) Het kleine zwarte jurkje Een
onverwoestbare klassieker en de favoriet van elke vrouw, om één
belangrijke reden: je kan de stijl en de accessoires volledig zelf
kiezen, waardoor je zowel elegant kan zijn als je eigen stijl kan
dragen.
Zo kies je de juiste:
-Halternek:
voor wie aandacht wil vestigen op decolleté en schouders (en net geen
op de heupen). Kies altijd voor verstelbare bandjes. Heb je het koud of
voel je je oncomfortabel met blote armen, combineer dan met een toffe
bolera of elegante sjaal. Draag zeker geen halsketting.
- Zonder mouwtjes: elegant
voor de slanke oudere vrouw omdat het de nadruk legt op de proporties
van het lichaam. Wie een zandloperfiguur heeft of wat dikker is, kan dit
best vermijden. Jongere vrouwen kiezen beter voor strapless.
- Wrap: om je rondingen te tonen en je buik toch te verstoppen
- Off shoulder: voor wie de schouders wil benadrukken, zonder te veel te tonen.
8) Een paar goede laarzen Een tikje sexy, een tikje stier maar altijd elegant en ideaal voor in de winter.
Zo kies je de juiste: - Ken je benen, en kies enkel voor enkellaarsjes en een minirok als je er de benen voor hebt - Combineer nooit een minirok met een dijlaars - dat is iets voor Pretty Women. - Verleng je silhouet door je laarzen, kousen en rok in hetzelfde kleur te dragen - Kies voor laarzen met een hak(je) tenzij je deze over een jeans wil dragen, dan kunnen platte laarzen ook. - Vermijd Ugg-boots -
Wie goed gevormde kuiten en benen heeft en in het reguliere aanbod maar
moeilijk laarzen vindt, kan misschien eens rondsnuisteren op
duoboots.com. Goedkoop is het zeker niet, maar je vindt er misschien wel
een paar dat past.
9) Iets rood Rood is de
kleur die verleidt, die passie oproept en die de monotonie doorbreekt.
Hert is een gedurfd kleur om te dragen, daarom dat iedereen voor
zichzelf moet uitmaken hoe ver ze willen gaan. Een rood T-shirt of een
sjaal voor de ene, een jurk of zelfs een broek voor de andere. Kies een
tint die bij je past, en combineer het met neutrale effen kleuren.
10) Jeans Een
jeansbroek, we kunnen niet meer zonder. De perfecte jeansbroek vinden
is vaak een lijdensweg, maar eens je hem hebt gevonden wil je hem nooit
meer kwijt. Welke cut, stijl of kleur je kiest, is afhankelijk van je
look. Jonge hipsters kiezen voor een afgewassen skinny jeans, modieuzere
types kiezen voor een stone washed bootcut en volumineuze types kiezen
beter voor een rechte pijp. Ook hier is het mantra veel passen en niet
opgeven. Voor een goede jeans betaal je ook wat, maar wie de broek goed
verzorgt, zit voor jaren goed. (br.nina)
Fashionista's die maar moeilijk aan het sporten slaan, krijgen nu een extra stimulans: het modehuis Armani gaat namelijk samenwerken met Reebok.
Modebewust sporten, dat is wat Reebok en Armani met hun samenwerking willen bekomen. De vrucht van hun samenwerking zal een speciale versie van de EasyTone-sportschoen zijn. De schoen wordt in het zwart uitgevoerd en krijgt lederen details. Kleur in je ensemble kan je brengen met behulp van de bijgeleverde kleurrijke veters. (br.she)
Topmodellen gaan topless in de Britse Vogue, ze dragen geen beha's maar
strategisch geplaatste plakkers. Een nieuwe modetrend in aantocht?
Nederlands
topmodel Lara Stone draagt voor het novembernummer van de Britse Vogue
een bolero met daaronder enkel een paar zilveren tepelstickers in
stervorm. Ze worden omschreven als 'lichaamsjuwelen' en kosten ongeveer
173 euro, een prijs waarvoor je al enkele steungevende beha's kan kopen.
Model Lily Donaldson echter moet het met nog minder stellen en kan haar
borsten onder haar lokken verstoppen, Kate Moss gebruikt haar linkerarm
als 'schild', Naomi Campbell geeft alles bloot.
Betekent
dit borstennummer van Vogue een nieuwe lingerietrend? Steeds meer
vrouwen lijken er minder problemen mee te hebben hun boezem te
ontbloten. Amerikaans tienersterretje en fashionista Tayler Momsen
ontblootte onlangs tijdens een optreden haar borsten, op haar tepels
droeg ze zwarte plakband. Trendsetter Lady Gaga deed het haar enkele
jaren geleden voor om toch 'zedig' voor te komen in een transparant
catsuit. Rihanna ging vorig jaar uit in Vegas met stervormige stickers
en blazer, sexy Dita Von Teese draagt dit accessoire al jaren tijdens
haar burleske shows. (br.hln)
Door een reeks balletfilms is de balletlook terug in de mode. Dat
gaat verder dan de ballerinaschoenen en de bolero die al enkele jaren
terug een plekje in de schoenenkast hebben veroverd. Ook in jurken,
rokjes en andere kledingsstukken is de balletinvloed zichtbaar.
*Jurken
Een simpel bovenstukje, met gewone of zonder
bandjes, gecombineerd met een wijde rok in korte laagjes, wat volume
creëert. Dit kan zowel kort als halflang (tot boven de knie), en wordt
gedragen met een hoge hak.
Vaak is de combinatie zwart-oudroze
populair, maar in principe kan het ook monochroom of in andere
combinaties. De overgang tussen bovenstuk en rok kan gemaakt worden door
een brede, zwarte elastische band. In de rok kan tule verwerkt
zijn,maar dat hoeft niet.
*Rok
Ongeveer
hetzelfde principe als de jurk, maar zonder het aangehechte bovenstuk.
Echte tutu's zijn echter niet de bedoeling, wél volumineuze laagjes.
*Body
Te dragen op een rok: de body. Met driekwartmouwen, een mooie decolleté of hoog aangesloten: dat maakt niet uit.
*Truitjes
De
bolero heeft al een tijdje terug zijn vaste plek weer opgeëist, maar
ook de wikkeltrui is terug. Dit geklede truitje sluit niet klassiek in
het midden, maar sla je over elkaar en knoop je vast op je rug. Het is
een eenvoudige maar doeltreffende manier om een taille te suggereren en
staat erg elegant. Kies voor zachte pastelkleuren, eventueel wol of
kasjmier.
*Schoenen
Er zijn uiteraard de
ballerina's die in alle kleuren, patronen en prijsklasses voorkomen.
Andere schoenen met een 'ballet touch' zijn die met linten, die zich
kruisen over de voet en samenkomen aan de enkel, zoals de pointes van
ballerina's.
*Designers
Erdem en David Koma
lieten zich inspireren door ballet en dansers in hun collecties voor
2011. De twee ontwerpers vertaalden dat principe nogal vrij, en pure
balletelementen zijn moelijk te spotten. Koma inspireerde zich naar
eigen zeggen vooral op het beeld van de ballerina: een fysiek sterke
vrouw in een fragiel kader. De foto's onderaan tonen enkele stukken uit
hun collecties.
De ballettrend is geen dominante trend. Dat wil
zeggen dat vooral stukken uit de collectie zullen gecombineerd worden
met andere kledingsstukken om zo een nieuwe look te creëren.
Wat
de trend echt in gang heeft gezet, is de nieuwste Nathalie Portman-film
'Black Swan' waarin ze een getormenteerde ballerina vertolkt. Emily
Blunt neemt een gelijkaardige rol op in The Adjustment Bureau.
De lingerieshow in New York georganiseerd door Seven Bar Foundation moet vrouwen die in armoede leven helpen. Dit deden ze door aandacht te trekken met modellen in string. Daarnaast zagen we op de catwalk latexlingerie van Atsuko Kudo en kant van Carine Gilson.
Model Veronica Webb die een lichtgevend korset showde: "Mensen zouden niet enthousiast zijn om naar een evenement te komen waar je over microfinanciën moet discussiëren. Dus waarom dit probleem niet aankaarten door modellen sexy lingerie te laten showen?"
De Amerikaanse actrice Sofia Vergara vond het alvast een goed initiatief. "Ik was zelf een alleenstaande moeder, sommige vrouwen hebben gewoon wat hulp nodig op financieel vlak."
De Amerikaanse zangeres Taylor Swift werkt aan een nieuw project. Ze gaat namelijk een eigen parfum op de markt brengen.
De 20-jarige Swift werkt samen met beautymerk Elizabeth Arden, dat ook al parfums van Britney Spears en Mariah Carey op de markt bracht. De 'You belong to me'-zangeres is naar eigen zeggen zeer betrokken bij het project en is enorm blij met haar eigen geurtje.
"Ik houd ervan hoe parfums een herinnering kunnen oproepen. Sommige geuren herinneren je aan bepaalde gebeurtenissen en mensen in je leven, dat vind ik mooi", aldus de zangeres.
Het parfum ligt eind volgend jaar in de rekken.(br.she)
Klik op de foto om een clip van het defilé te bekijken
Mode om van te genieten, zo zou je het zestiende 'Salon du Chocolat' het best kunnen omschrijven. 130 chocolatiers toonden, in samenwerking met enkele mode-ontwerpers, hun 'métier' door de modellen in lekkere outfits te heisen. De catwalk loopt nog tot en met maandag aan de 'Porte de Versailles' in Parijs . Nadien wordt het ongetwijfeld smullen...
Klik op de foto om een clip van 'Mango Fashion Awards 2010' te bekijken
De Belgische Helena Lumelsky is de winnaar van de El Bonton-Mango Fashion Awards 2010, de grootste geldprijs van de modewereld. Lumelsky 300.000 sleept euro in de wacht en haar collectie wordt door de Spaanse keten in productie genomen.
Voor de derde editie van de Mango Fashion Awards werd ze samen met 45 andere jonge ontwerpers geselecteerd uit 200 inzendingen. De Belgische ontwerpster, die afstudeerde aan de Antwerpse Modeacademie, overtuigde de jury met haar ultralichte en ragfijne stukken.
De Franse modeontwerper Jean Paul Gaultier en juryvoorzitter reikten de award uit. Ook actrice Scarlett Johansson, het gezicht van de Mangocampagne, was aanwezig.
Ook de eerste editie van de Mango Fashion Awards werd gewonnen door landgenoten, het Belgische duo achter Sandrina Fasoli. De internationale wedstrijd wordt ondersteund door vijf gerenommeerde modeopleidingen. (br.Het Nieuwsblad)
Scarlett Johansson showt chique collectie voor Mango
Scarlett Johansson showt chique collectie voor Mango
De herfst/wintercollectie die Scarlett Johansson voor kledingketen Mango
promoot, bevat een stijlvol jasje bezet met juwelen, glanzende
kostuumblazers en chique pantalons.
Op de beelden straalt
Scarlett Johansson voor Mango nog met haar lange lokken, na de shoot ze
liet haar blonde manen kortwieken. Ze treedt hiermee in het voetspoor
van andere sterren Keira Knightley en Peaches Geldof, korte coupes zijn
duidelijk trendy in celebland. De Hollywoodactrice oogt erg verleidelijk
in de campagne. Ze krijgt ook de hulp van Olivia Palermo, een
Amerikaanse actrice.
Het modemerk Calvin Klein gaat de make-upwereld in. De bekende speler in de modewereld kondigde aan een volledige make-uplijn te gaan creëren. De hebbedingen zouden in 2012 gelanceerd worden.
Calvin Klein staat bekend omwille van zijn kwalitatieve kledij en parfums, en is nu klaar om een nieuwe stap in de mode- en beautywereld te zetten. Het merk lanceert namelijk een eigen make-uplijn. Meer informatie over de lijn wilden ze voorlopig nog niet kwijt, maar vast staat dat de hebbedingen geproduceerd zullen worden bij Coty en in 2012 in de winkelrekken zouden moeten liggen. (br.she)
De modeontwerper Derek Lam is binnenkort verkrijgbaar op internet. En dat voor een prikje, want zijn nieuwste collectie zal volledig en enkel op eBay verkocht worden.
Fans van Derek Lam moeten vanaf de zomer 2011 op internet gaan struinen op zoek naar kledij. Zijn volledige collectie voor de lente 2011 zal enkel online beschikbaar zijn via de website eBay. "De mensen die de modeshow bijwonen, kunnen stemmen op hun favoriete stuks. De uiteindelijke winnaars zullen en masse verkocht worden online."
Voor de website is het een nieuwe methode om meer mensen te lokken. "eBay wil af van het imago van enkel tweedehandsspullen aan te bieden. Ze zijn ook de ideale plek om nieuwe hebbedingen te vinden. En die boodschap moet Lam overbrengen." (br.she)
Eerst was er Assepoester, later kwam Carrie Bradshaw. Beide
vrouwen gaven aan dat vrouwen altijd al verzot geweest zijn op schoenen.
Waarom toch? Hoe komt het dat enkel dit accessoire tot onze verbeelding
en tegen onze portemonnee spreekt?
Lang voordat de Louboutin's of Jimmy Choo's de wereld bevolkten,
schenen vrouwen gek op schoenen. Dat uitte zich de voorbije jaren in de
verkoopcijfers: hoewel de crisis weinig goeds voorspelde, scheen de
verkoop van schoeisel stand te houden. Een nieuw paar schoenen doet dan
ook heel wat, gaande van een instant effect op je outfit tot een boost
in je seksuele uitstraling.
Wanneer
je schoenen of kleding aanpast, werkt dit voor vrouwen
humeurbevorderend. De neurotransmitter dopamine komt dan vrij en zorgt
voor een instant feel-good effect, vergelijkbaar met een geneesmiddel.
De dopamine bij een shoppingtrip neemt zelfs toe... tot wanneer de
pincode van je kredietkaart wordt ingegeven. Nadien durven
schuldgevoelens ons te overvallen, behalve als er schoenen gekocht
worden.
Onderzoek bewijst
dat op de één of andere manier schoenen als een rationele aankoop
aanzien. We dragen ze meerdere keren per week dragen, met het gevolg
dat we het plezierige gevoel ook langer vasthouden.
Al
die prachtige gevoelens worden nog versterkt als we hoge hakken kiezen.
Net als de dieren associëren we macht met hoogte. Hoge hakken kunnen
letterlijk je status verhogen omdat je groter lijkt. Hoge hakken hebben
trouwens een historische betekenis. In vorige eeuwen droegen enkel de
rijken hoge schoenen, schoenen weerspiegelden de klasse waarin je
leefde. Die hersenkronkel dragen we nog altijd met ons mee.
Opteren
we voor nog hogere hakken, genre stiletto's, speelt een andere
beweegreden mee: seks. Als een vrouw ze draagt, wordt de kont gelift en
oogt haar rug rechter. Uit evolutionair oogpunt, vergeten we deze
oerpose blijkbaar niet.
Sommige psychologen beweren dat we
voeten met seks associëren. Het hersengebied dat communiceert met de
geslachtsdelen ligt vlak naast het gebied, verantwoordelijk voor de
voeten. Deze regio's delen neutrale 'crosstalk', wat de reden kan zijn
waarom schoenen een erotische uitstraling krijgen.