Door een bekend merk te dragen, lijk je rijker, verdien je meer
respect en lukt het makkelijker een betere job binnen te rijven.
Onderzoek, uitgevoerd aan de universiteit van Tilburg, toont dat aan.
Vrouwen met merkkleding van Lacoste en Tommy Hilfiger, werden op straat
gestuurd met de vraag geld te ronselen voor het goede doel. In
vergelijking met hun collega's zonder merkoutfit, kregen ze dubbel
zoveel geld toegestopt. Bij een ander onderzoek schenen mannen met
merkkleding beter te overtuigen op de sollicitatiemarkt. Niet alleen
kregen ze de job, maar ook een hoger salaris te pakken.
Kwaliteit Volgens
de onderzoekers Rob Nelissen en Marijn Meijers tonen de resultaten aan
dat de mens er nog altijd niet in slaagt om verder dan de oppervlakte te
kijken. Schijnbaar worden we nog altijd meegezogen door de reclame van
designermerken. "Vergelijk het met de pauw met de mooiste veren die het
vrouwtje krijgt. Merkkleding geeft aan mensen het signaal van kwaliteit.
Enkel de besten kunnen het zich permitteren".
De studie wordt binnenkort neergepend in het wetenschappelijk tijdschrift 'Evolution and Human Behavior' (br.hln)
De retro jeans is weer helemaal terug van weggeweest. Deze lente ga
jij helemaal in Studio 54-stijl boho beauty Farah Fawcett achterna.
Claudia Schiffer, Zoe Saldana en Mila Kunis zetten alvast de trend.
De Seventies revival hebben we grotendeels te danken aan topontwerpers
zoals Marc Jabos, Derek Lam en Gucci die elk op hun beurt een scheutje
flower power op de catwalk toevoegden.
Je hoeft er trouwens
helemaal niet als een mislukte hippie uit te zien om hip te zijn: laat
de opvallende tie-dye shirts achterwege en laat de bloemenshirts en de
retrojeans met wijde pijpen hun werk doen.
Weinig poeha Deze
lente en de komende zomer zijn flower power (maar vermijd tie-dye!)
tanktops, t-shirts en truien aan de orde. Daar kan je dan ook echt alle
kanten mee uit: kies voor exemplaren zonder al te veel poeha of draag
een kledingstuk in een gedurfd flashy kleurtje. Fleurig of niet, dit
seizoen scoor je gegarandeerd met een retrobloesje.
Mila Kunis
zag er onlangs oogverblindend uit op de rode loper in New York. Zij
straalde in een wit broekpak, inclusief getailleerde broek met wijde
pijpen. Maar ook Heidi Klum laat de trend niet aan haar voorbij gaan en
kiest voor een hippe retrojeans en plateauzolen.
Durf je jezelf
aan een Seventies-outfit te wagen? Combineer dan een opvallend
kledingstuk met een ietwat neutraal t-shirt of met sobere accessoires,
maar ga niet over the top door voor elk kledingstuk schreeuwerige
kleuren uit te kiezen. (br.hln)
De Franse groep van luxeartikelen Hermès heeft aangekondigd dat het
zijn participatie van 45 procent in het modehuis Jean-Paul Gaultier van
de hand wil doen. Hermès werd al benaderd door geïnteresseerde kopers en
er zijn onderhandelingen opgestart.
Volgens de Franse zakenkrant Les Echos wil het modehuis van Jean-Paul
Gaultier kapitaal aantrekken om zijn ontwikkeling te financieren.
Overnemers Nog
volgens die krant zijn er meerdere kandidaten om het modehuis over te
nemen. De Franse financiële groep Aforge Finance heeft een mandaat
gekregen voor een 'reflectieopdracht over de strategische
ontwikkelingen'. Schattingen van de waarde van Jean-Paul Gaultier
lopen sterk uiteen, gaande van enkele tientallen miljoenen dollar tot
honderden miljoenen.
Designer Jean-Paul Gaultier is verbonden
met Hermès sinds 1999, toen dat laatste bedrijf 23 miljoen dollar (16,2
miljoen euro) neerlegde voor een participatie van 35 procent. Later werd
die verhoogd tot 45 procent.
Vraag stijladvies aan je vrienden via Twitter-spiegel
Vraag stijladvies aan je vrienden via 'Twitter-spiegel'
Klik op de foto om het filmpje te bekijken
Voor degenen die graag alleen winkelen: vanaf nu kunnen de
thuisblijvers dankzij de 'Tweet Mirror' jou vanuit hun luie zetel
stijladvies geven. Het hoogtechnologische toestel werd vandaag
neergepoot in winkelcentrum Westfield in Londen.
De spiegel werkt als volgt: je past een kledingstuk, je neemt vervolgens
een foto met het cameraatje aan de voorzijde van de Twitter-spiegel en
stuurt hem daarna door naar je vrienden. Zij kunnen je dan via Twitter
of Facebook laten weten wat ze van jouw outfit vinden.
Polaroid "Eén
van onze ingenieurs zag hoe zijn vrouw tijdens het winkelen
Polaroidfoto's nam in het pashokje. Zo kon ze haar nieuwste aanwinsten
diezelfde dag nog aan haar vriendinnen laten zien. Niet lang daarna kwam
hij op het idee om een Twitter-spiegel te ontwikkelen. " zegt Kevin
Trafford van Nedap, het Nederlandse bedrijf achter het technologische
snufje.
De spiegel staat al sinds vorig jaar in verschillende WE-filialen in Nederland, maar doet nu dus ook haar intrede over de plas.
In onderstaand promofilmpje zie je meteen hoe het fashiongadget werkt.
Lingerie mag weer wat pittiger zijn. Bekende merken brengen alsmaar meer de 'venusheuvel' in kaart door doorschijnende slipjes met subtiele versieringen op de markt te lanceren.
Vroeger zag je dergelijke pikante lingerie enkel in erotische catalogi, maar nu springen ook luxelingeriemerken als La Perla op de kar. Vooral de venusheuvel wordt terug in beeld gebracht met behulp van doorschijnende lingerie bedrukt met een bloem, ster of ander patroon op de nodige plaatsen onderaan.
"Vroeger was lingerie van duurdere merken vooral romantisch, maar vanaf dit seizoen wordt alles gedurfder. Vrouwen willen lingerie waarvan hun man opkijkt", vertelt Filip Lanszweert van de website lingerienet tegen een krant van de Persgroep. (br.she)
Weet je maar niet wat kopen voor je vrouw of moeder? Dan kan Fiorelli soelaas brengen. Zij zorgen er namelijk voor dat de laptoptas een hip modeaccessoire wordt.
Vergeet zeilstofjes, plastic handvaten en lelijke ritsen. Fiorelli gaat de klassevolle toer op, zelfs als het gaat over een laptoptas. De hippe kleurtjes krijg je er gratis bij. Leuk extraatje: de tas is van extra lichte materialen gemaakt, waardoor je nooit met een loodzware tas moet rondslepen.
Voor een laptoptas betaal je tussen de 100 en 130 euro.
Na de gevulde beha's, make-up en de hoge hakken voor kleuters, is er
nu de push-upbikini voor 7-jarigen. Het Amerikaanse kledingmerk
Abercrombie & Fitch kreeg onlangs heel wat kritiek te verwerken met
de gevulde bikinitopjes uit hun kindercollectie.
Op de website van A&F stond oorspronkelijk 'push-up triangle' te
lezen, maar die omschrijving verdween echter vliegensvlug nadat het merk
overdonderd werd met reacties van boze ouders. Sindsdien wordt het
gevulde topje als 'striped triangle' omschreven.
Het is niet de
eerste keer dat A&F zich de woede op de hals haalt van shoppers. In
2002 kwam hun mannenparfum 'Fierce' in opspraak nadat bekend raakte dat
het geurtje giftige stoffen bevat.
Vorig jaar stampte het
kledingmerk in de Verenigde Staten nog tegen de schenen van de
Aziatische gemeenschap door een T-shirtcollectie te ontwerpen die de
draak steekt met het Chinese volk. Abercrombie & Fitch belandde
daardoor zelfs op het lijstje van de slechtste bedrijven ter wereld.
Rode lingerie brengt geluk en passie, terwijl witte setjes onschuld
en vroomheid uitstralen. De kleur van je lingerie verraadt meer dan je
beseft. Benieuwd welke kleur het best bij je past?
Rode tinten Vurig en gepassioneerd? Tooi je in rode
lingerie. De kleur is niet voor doetjes, deze vrouwen zijn rechtuit en
geven graag aan wat ze willen.
Draagt een vrouw bij het begin
van het nieuwe jaar rode lingerie, heeft ze niet alleen tijdens Oud-
naar Nieuwjaar geluk, maar het ganse jaar. Die volkwsijsheid wordt nog
in veel landen toegepast. Ook straalt rood passie, opwinding en
levenskracht uit. Niet voor niets wordt rood gedragen om iemand te
overtuigen. Alleen al door er naar te staren, versnelt de ademhaling en
stijgt de bloeddruk.
Zwart Ben je het
charmante type, dan is een zwart setje ideaal. Zwarte lingerie geeft een
zwoele en tegelijk krachtige indruk. De lievelingskleur onder de
jongere generatie doet het ook bijzonder goed bij de oudere dame. Zwart
staat voor iemand die onafhankelijk is, een subtiele charme heeft en erg
passioneel is.
Wit Wit straalt onschuld uit,
maar hoeft daarom niet verborgen te blijven. Een vrouw die deze kleur
draagt, staat open voor suggestie. Ze is een ijverige leerlinge die op
zoek is naar een simpeler leven, vol puurheid.
Roze Het
romantische type draagt roze slipjes en dito beha. Deze zachte
persoonlijkheid zoekt genegenheid en wil zich veilig voelen. Ze heeft
nood aan veel affectie, is vrouwelijk sensueel maar zal nooit het
initiatief nemen.
Vleeskleurig Draag je meer
huidskleurige setjes, ben je een open type. Je staat met beide voeten
op de grond, bent tevreden met jezelf en hebt eigenlijk niets te
verbergen. Vleeskleurige beha's onthullen een natuurlijke, makkelijke,
open en nuchtere persoonlijkheid.
Heb je de oude armband van je grootmoe nog liggen? Of
degene met veel bedeltjes aan je arm? Zelfs die oude sjaal haal je maar
beter uit de kast, want combineren is de boodschap. Draag ze allemaal,
deze lente worden veel sieraden gedragen.
Contrast in kleur en materiaal, zo kan je juwelentrends lente 2011 het
best omschrijven; Mixen en matchen is de boodschap, want deze zomer
worden zowel aan de arm als aan de nek grotere items met smallere
stukken gecombineerd. Zelfs horloges worden tussen de verschillende
soorten armbanden gedragen. Strop die mouwen op: alles wat je in huis
hebt, haal je uit de kast.
Idem met de oorbellen. Meestal zijn
deze een setje, maar de trend van nu is om twee verschillende oorbellen
te dragen. Dat mag a-symmetrisch zijn of net zeer matched.
De campagne van modeketen H&M ziet er in het Midden Oosten iets
minder sexy uit. De beelden werden er digitaal aangepast met minder
decolleté om er kuiser te laten uitzien.
De Braziliaanse Gisele Bündchen is te zien in de H&M lentecampagne
voor 2011. Die campagne ziet er opvallend 'braver en kuiser' uit in
Dubai. Op de gecensureerde foto's draagt het model een wit t-shirt onder
haar jurk om oksels en decolleté te verdoezelen. Ook op de andere
campagnefoto's werden kledingstukken toegevoegd, zodat de outfits meer
huid bedekken dan in de originele versies. Volgens de website La Mode
Dubai zijn de wijzigingen doorgevoerd 'om de campagne beter af te
stemmen op de gevoeligheid van de Arabische landen'.
De
aangepaste versie is geen primeur. Eerder werden al posters en
cd-hoesjes van Mariah Carey aangepast om kuiser te laten maken.
Luxemerk Hervé Léger heeft een badpak ontworpen dat gemaakt is van
polyester, nylon en spandex. Niet geschikt voor waterratten, zo blijkt:
het kleurrijke badpak is enkel gemaakt om naast het zwembad te dragen,
want je kunt er niet mee in het water gaan.
Net-a-porter.com verkoopt de prijzige badpakken aan 1.050 dollar (738
euro) per stuk en raadt fashionista's af om er een frisse duik mee te
nemen: "Om het beste uit je Hervé-badkledij te halen, ga je er best niet
mee in het water." Het pronkstuk kan verrassend genoeg dan weer wél in
de wasmachine.
Het is niet de eerste keer dat een designer met
een ongewoon kledingstuk op de markt komt. Vorig jaar ontwierp Rodarte
nog sokken van 360 euro die je niet mag wassen. Het jaar daarvoor bracht
Christian Louboutin op zijn beurt naaldhakken van 20 centimeter waarop
je amper kan lopen (br.hln)
LiLo's geflopte kledinglijn voor een appel en een ei op eBay
LiLo's geflopte kledinglijn voor een appel en een ei op eBay
Lindsay Lohan mocht vorig jaar een kledinglijn ontwerpen voor het
Franse modehuis Ungaro, maar bakte er helemaal niets van. Ze deed het
zelfs zo slecht dat geen enkele winkel haar collectie wilde verkopen.
LiLo's jurken worden nu aan 310 euro per stuk van de hand gedaan op
eBay, een peulschil vergeleken met de duizenden euro's die je
normaalgezien voor een kledingstuk van Ungaro neertelt.
Het gaat om enkele felroze jurken uit de lentecollectie van 2010, die
Lohan samen met modeontwerpster Estrella Archs (die ondertussen niet
meer voor Ungaro werkt) ontwierp.
Lindsay Lohan met modeontwerpster Estrella Archs.
Toen
LiLo's kledinglijn tijdens de modeweek van Parijs in 2009 werd
voorgesteld, haalden grote Amerikaanse warenhuisketens zoals Saks Fifth
Avenue en Neiman Marcus hun neus op voor de creaties van het Franse
merk.
Enkele maanden daarna liet het modehuis weten dat ze de
samenwerking met het aan lager wal geraakte sterretje had stopgezet. Een
jurk van de actrice kost op eBay 310 euro (oftewel 442,5 dollar), maar geïnteresseerden krijgen de optie om meer of minder te bieden.
Terug blik op hoe men de mode vroeger van de toekomst zag
Terug blik op hoe men de mode vroeger van de toekomst zag
Het is is altijd leuk terug te blikken hoe men in het verleden de toekomst zag. In het Hasseltse Modemuseum confronteert de tentoonstelling The Future That Never Was de bezoekers met de futuristische kijk op het magische jaar 2000 van ontwerpers uit de jaren zestig.
Er zijn onder meer ontwerpen te zien van Pierre Cardin en Paco Rabanne, die experimenteerden met nieuwe vormen en nieuwe materialen. Een onderdeel van de expo kijkt zelf naar morgen en dan vooral naar de manier waarop technologische ontwikkelingen en milieuoverwegingen de mode kunnen beïnvloeden.
Wanneer? Nog tot 5 juni, dinsdag tot zondag, 10 tot 17 uur Waar? Modemuseum, Gasthuisstraat 11, Hasselt Toegangsprijs? 5 euro
Chanel organiseert dit jaar voor de tweede keer de ecologisch verantwoorde Bid to Save the Earth veiling. Zo draagt het Franse modehuis zijn steentje bij aan het behoud van onze planeet.
Het doel van de veiling is om geld in te zamelen en mensen te doen nadenken over het behoud en de duurzaamheid van onze planeet. Het geld dat wordt ingezameld, gaat naar groene doelen als Oceana, Natural Resources Defense Council en Conservation International.
De veiling van Chanel gaat zowel online als offline door. Iedereen kan deelnemen aan de online-veiling die maandag van start gaat. Deelnemen aan de andere veiling kan enkel op uitnodiging. De hoogste bieders krijgen een plaatsje op de eerste rij van Vogues . (br.Het Nieuwsblad)
Jeans bestaat in alle soorten en maten, en toch lijkt het perfecte
paar moeilijk te vinden. Onderzoek bewijst dat tweederde van alle
vrouwen nog altijd op zoek is naar de juiste jeans.
Bootcuts, flared of skinny jeans, straight-leg, lage of hoge taille:
geen kledingstuk bestaat in zoveel varianten en maten. Anders dan bij
heren, vinden vrouwen echter zelden de juiste pasvorm.
Het
onderzoek, uitgevoerd door een Brits marketingbureau, geeft aan dat
tweederde nog steeds niet de ideale jeans gevonden heeft. Een derde van
de ondervraagden haat het shoppen naar een jeans. Een vijfde van alle
shoppers wil trouwens meer dan honderd euro neertellen voor het perfecte
paar. Eens gevonden, verdwijnt die zelden in de vuilnisbak: het
kledingstuk wordt gedragen tot zolang het uiteenvalt.
Mannen
hebben minder problemen, slechts een derde vindt het moeilijk het
perfecte paar te vinden, 1 op 6 haat het er eentje te zoeken. Mannen
opteren doorgaans wel voor hun vertrouwde merk.
De
resultaten verwonderen de onderzoekers niet. "Jeans vormen elk seizoen
een must-have in je kleerkast, maar de trendy snits bezorgen menige
vrouw problemen. Ofwel zijn ze te ruim, te hoog, te kort of te smal". Nog
volgens het onderzoek schijnen vooral vrouwen boven de 55 jaar enige
compromissen te sluiten: zij opteren eerder voor het comfort dan de
stijl.
Schoenen die lijken op paardenhoeven, dure creaties van
Prada dat lijkt op orthopedische schoenen en pluizige pompons, dit zijn
de schoenentrends voor deze zomer.
Het vreemdste paar schoenen dat momenteel te koop is, zijn
paardenhoeven die ontworpen werden naar aanleiding van de paardenrace in
Cheltenham, die dit jaar zijn honderdste verjaardag viert. Het
schoeisel bestaat uit carbonvezels en tot 5.000 individuele
paardenharen, waardoor het lijkt alsof je een stel paardenpoten hebt.
Het
schoeisel is te koop via opbod dat op bijna 1500 euro per paar begint.
Volgens producent Betfair zijn ze het perfecte accessoire voor racefans
die willen opvallen. Het 25-jarige model Louise Dainton droeg de laarzen
op de catwalk: "Ze zitten echt comfortabel, ze geven je bijna zin om op
de piste te gaan en mee te lopen. Ik denk niet dat ze voor iedereen
zijn, maar ik zou graag met een stel van deze hoeven rondlopen."
Flatforms van Prada.
Prada,
en nog verschillende andere modemerken, proberen deze lente de
'flatform' te lanceren. Dit zijn klassieke modellen met een platte
plateauzool, die niet door alle modejournalisten met evenveel
enthousiasme werden onthaald, sommigen noemden ze zelfs Frankenshoes.
Ze kosten een fortuin, 570 euro, maar dat is blijkbaar geen
afschrikmiddel voor fashionista's. Ze waren namelijk in februari al
uitverkocht in de Pradaboetiek in Manhattan.
Pluizige schoenen van Alexander Wang
Schoenen
met pluizige pompons waren vooral populair bij Playboy Bunnies en bij
kinderen in de jaren 90, in combinatie met roze sokjes. Maar om de een
of andere bizarre reden kwamen verschillende designers op het idee deze
te herlanceren dit seizoen. Alexander Wang, Altuzarra en Jeremy Scott
stuurden modellen met pluizige voeten op de catwalk. Dit is echter een
moeilijk te dragen trend, want eigenlijk is het een schoen die je enkel
binnen kan dragen en waarmee je erg ordinair lijkt. En je trekt er de
aandacht mee naar je enkels, wat geen aanrader is voor dames die hier
complexen over hebben. (br.nina)
Alles wat Kate Middleton aanraakt, verandert in goud. Haar
verlovingsjurk vloog over de toonbank, de dure Burberry-jas raakte in
een mum van tijd uitverkocht en nu heeft haar beroemde doorzichtige jurk
een waar recordbedrag opgebracht bij een veiling: 89.000 euro.
De doorzichtige cocktailjurk is dé jurk waarin Kate vanop de catwalk de
aandacht trok van prins William. Hij werd elf jaar geleden ontworpen
door Charlotte Todd ter gelegenheid van een project getiteld 'De Kunst
van de Verleiding'.
De jurk werd gemaakt voor 30 pond, en bracht
uiteindelijk 78.000 pond (89.000 euro) op. Dat is acht keer zoveel als
geschat werd.
Naar verluidt is na die avond iets moois opgebloeid
tussen William en Kate, die tot dan toe een platonische relatie
hadden. Op 29 april trouwen zij in Westminster Abbey in Londen. Over de
jurk die Kate dan zal dragen, wordt nu al druk gespeculeerd.
Gefluisterd wordt dat Alexander McQueen zou zijn aangetrokken voor de
jurk.
Dat is enigszins verrassend, omdat Kate tot nu toe de
veilige weg verkoos: elegant maar klassiek. Het modemerk Alexander
McQueen is allesbehalve veilig. (br.hln)
Het Antwerpse Modemuseum bleef lange tijd gesloten wegens renovatiewerken. Op 16 maart opent het opnieuw de deuren met Ontrafel, een indrukwekkende expositie die de geschiedenis van breigoed op bijzondere wijze in kaart brengt.
Als je ervan uitgaat dat breien ouderwets is en uitsluitend grootmoeders boeit, zal Ontrafel je wellicht aangenaam verrassen. Hier bewonder je namelijk vernieuwende creaties van gerenommeerde binnen- en buitenlandse ontwerpers zoals Ann Salens, Martin Margiela, Vivienne Westwood en Sonia Rykiel. Die werpen clichés overboord en beklemtonen dat tricot nog steeds een belangrijke inspiratiebron is voor de modewereld.
Geschiedenis Het interessante verleden van de stof wordt belicht aan de hand van historische stukken en gewaagde avant-garde silhouetten. Daaruit blijkt dat de geschiedenis van breigoed gelijk loopt met de emancipatie van de vrouw. Dames kregen in de jaren 20 meer vrijheden en vulden hun garderobe aan met luxueuze tricotkleedjes. In de sixties kochten vooruitstrevende types dan weer aansluitende outfits om hun vrouwelijkheid te beklemtonen.
Praktische informatie Datum: van 16 maart tot 14 augustus.
Toegangsprijs: 7 euro Plaats: Momu, Nationalestraat 28 in Antwerpen Meer informatie: www.momu.be (br.Het Nieuwsblad)
Geen 'nipple slips' meer op strand dankzij klevende bikini
Geen 'nipple slips' meer op strand dankzij klevende bikini
Haast elke vrouw, ook fashionable celebs als Beyoncé, toonden op
strand ongewenst hun tepels doordat hun bikinitopje verschoof. Vanaf
deze zomer hebben we alvast een zorg minder op strand, een nieuwe bikini
die aan je huid 'kleeft' voorkomt dit soort gênante situaties.
Beyoncé, Kirsten Dunst, Avril Lavigne, allemaal werden ze door een
paparazzi betrapt wanneer hun badpak of bikinitopje verschoof en ze zo
meer van zichzelf blootgaven dan ze wilden. Ook al worden de meeste
dames niet begluurd door opdringerige fotografen, toch blijft zo'n
nipple slip voor een overvol strand gênant. En haast geen enkele vrouw
lijkt hier al van bespaard te zijn gebleven. Actieve beachbabes moeten
zich vanaf nu geen zorgen meer maken over ongelukjes bij uit het water
komen, de 'Superkini' van O'neill kleeft zo aan je lichaam, dat alles
mooi blijft zitten, ondanks de wildste golven.
Nanovezels Het
merk gespecialiseerd in badmode spendeerde heel wat tijd aan onderzoek
en ontwikkeling van een nieuw materiaal dat aan je lichaam blijft
kleven. De stof is gemaakt van ultrafijne nanovezels, dit betekent dat
het oppervlaktegebied tien keer groter is dan bij normale vezels.
Hierdoor ontstaat een kracht door wrijving, waardoor de stof meer grip
heeft en deze niet kan bewegen of wegglippen, tegelijkertijd voelt de
textuur zacht aan. Tests tonen aan dat het materiaal beter bestendig is
tegen hevige golven dan andere stoffen. De nanovezels kleven 215 procent
beter aan je huid dan standaard lycra. Zit perfect De
professionele surfer Amandine Sanchez hielp bij de ontwikkeling van de
Superkini. "Sinds ik het product ontdekte, draag ik niets anders meer.
Ik voel me echt anders in het water, het zit perfect en ik hoef niet
constant naar beneden te kijken wanneer ik op mijn plank sta of wanneer
ik uit het water ga." De bikini is verkrijgbaar in bloemen-,
streepjesprint maar ook in zwart, roze en rood en je betaalt er 79,95
euro voor.
Beautymerk lanceert eerste advertentie zonder photoshop
Beautymerk lanceert eerste advertentie zonder photoshop
De Franse cosmeticafabrikant 'Make Up For Ever' lanceerde de eerste
reclamecampagne waar geen photoshop aan te pas kwam in Amerikaanse
magazines. Betekent dit een verandering in de advertentiewereld of is
het maar een publiciteitsstunt?
De advertentie voert promotie voor een nieuwe lijn van producten die
zo'n hoge kwaliteit belooft dat zelfs een HD-camera geen foutjes zou
kunnen registreren. "Ons doel voor deze campagne is te bewijzen dat deze
make-up zo goed werkt, dat er geen nood aan retouches is", aldus Gilles
Kortzagadarianv van Make Up For Ever.
In reclamecampagnes wordt
heel wat digitaal bijgewerkt om zo de perfectie na te streven. Zo
worden bij al erg aantrekkelijke modellen oogkleuren veranderd, dijen
slanker gemaakt, poriën verkleind en imperfecties weggegomd. Voor de
champagne nemen vier verschillende vrouwen foto's van zichzelf met hun
gsm.
Model van Victoria's Secret met schrikwekkende O-benen.
Toegegeven, de campagne schetst nog steeds geen beeld van de gemiddelde
vrouw, er werden prachtige modellen gebruikt die bekend staan om hun
mooie huid en schoonheid. Maar het is wel zo dat nu ook bij hen bultjes
en puistjes te zien zijn, ze hebben glanzende voorhoofden en hebben
oneffenheden op hun armen. Ook op de website van het beautymerk zijn
binnenkort heel wat onbewerkte beelden van de shoot te zien, gebruikers
kunnen dan inzoomen om te kijken hoe goed de nieuwe beautyproducten
zijn.
Het is een mooi initiatief,
hoewel de nobele bedoelingen van het beautymerk ter discussie staan,
Make Up For Ever zal dit wel voornamelijk vanwege de publiciteit en de
media-aandacht doen en niet om de gemiddelde vrouw een goed gevoel over
zichzelf te geven. Toch is dit een mooi begin van de afschaffing van
photoshop in modemagazines en beautyadvertenties.
Er
verschijnen nog steeds te veel beelden in de media waar aan geprutst
werd. Zo werd nog onlangs een campagne van Victoria's Secret waar het
model een wel erg vreemde vorm van benen had. Het model draagt een
tuinbroek, maar haar benen lijken onnatuurlijk dun en ze heeft extreme
O-benen. Dit veroorzaakte, zoals al vaker in het verleden gebeurde, een
heisa op heel wat blogs. Een vergelijking met een model dat hetzelfde
kledingstuk in een andere kleur draagt, toont aan dat ze een
realistischer figuur heeft en dat er daadwerkelijk enkele retoucheringen
aan te pas kwamen.
Het is niet de eerste keer dat het
Amerikaanse lingeriemerk hiervoor onder vuur ligt, een enthousiaste
beeldbewerker gomde onlangs per ongeluk een arm van een model weg.