Lut De Rudder

06-10-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Weyngaert IV
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Nog eentje van vroeger … hoeveel werken 'van vroeger' hebben zich opgestapeld in het archief? Het zwaarste werk zal zijn: op een bepaald moment afscheid nemen en aanvaarden dat 'dit voorbij is'. Ik hoop dat ik dan dankbaar zal kunnen zijn dat ik deze passie nog mogen beleven heb.


05-10-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Weyngaert III
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Omdat kleinere werken hier niet direct een goede plaats vinden, ben ik op zoek gegaan naar wat grotere exemplaren. Het is bijna ontroerend werken te zien die ik een paar jaren terug maakte en na geëxposeerd te zijn, weer veilig opgeborgen heb. Het zijn werken van 60 cm x 80 cm en tegenwoordig is het grootste formaat dat ik hanteer 50 cm x 70 cm.


04-10-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Weyngaert II
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De ontmoeting met de bewoners van een rusthuis is heel confronterend voor mij. Wanneer zal ik zelf met een rollator in zo'n gang rondlopen of me in een rolstoel laten rondrijden … als me die tijd nog gegund is.

Zopas is er iemand gevierd die 105 geworden is … van hetzelfde geboortejaar als mijn vader. De andere medebewoners zijn wel iets jonger. Ik bedenk dat het de generatie is die in mijn jeugd verantwoordelijk was als leiding bij de jeugdbeweging, als lesgeefster of lesgever tijdens mijn opleiding.

De mensen zien er verzorgd uit en er hangt een prettige sfeer. Het is een jong team dat de zorgen geeft. Op een kamer hoor ik een gesprek tussen een bewoonster en iemand van het team. Ik weet niet waarover het gaat, maar de bewoonster heeft iets te vertellen… en dat blijft een heel tijdje doorgaan. Ze hebben hier tijd om met de mensen te praten.

Ik voel me blij als ik het gebouw verlaat. Ik voel me dankbaar dat ik voor die oudere mensen nog iets mag betekenen: door mijn werken op te hangen breng ik nieuwe prikkels in hun leven. Wellicht beseffen ze nauwelijks dat er iets veranderd is … maar voor mij is het een cadeau dat ik zo graag aan die generatie wil aanbieden. En ik zeg dit ook aan de verantwoordelijke voor de muren: er hangt zo'n goede sfeer in het gebouw … de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn mogen ook eens uitdrukkelijk gewaardeerd worden.


03-10-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Weyngaert
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Tijdens de tentoonstelling in De Schuur van A. krijg ik een telefoontje van 'De Weyngaert', een rusthuis in Rotselaar, met de vraag of ik mijn werken niet wil ten toon stellen. Ik moet niet lang nadenken: de periode komt echt goed uit. Ik kan zowat 's morgens in de Schuur mijn werken gaan afhaken en 's middags ze weer ophangen in het rusthuis. Zo wordt me opbergwerk bij mij thuis bespaard.

Natuurlijk ga ik eerst de plaats eens verkennen. Ik heb al verschillende keren mijn werken opgehangen in een rusthuis. Het ene rusthuis is een modern gebouw, het andere rusthuis is draagt al wat verleden in zich. Maar zolang er een ophangsyteem is dat functioneel is ben ik blij mijn werken te mogen hangen. Of de belichting optimaal is of niet … die vraag stel ik me niet, het is immers geen galerie.

Dit rusthuis is nog niet zovele jaren in gebruik: veel licht en veel ruimte. Mooi zo.


02-10-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De inleiding
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Enkele weken terug opende Karel de tentoonstelling in De Schuur van A. met een mooie inleiding die je hieronder kan lezen.

De tentoonstelling 'Met taal van lijnen en vlakken' is het resultaat van een zoektocht naar de essentie van vorm en inhoud. Hoe kan je in lijnen en vlakken vorm geven aan wat zich in het menselijk bewustzijn, voorbij het individuele en het anekdotische, als grondervaring aanbiedt in een universele taal.’

In den beginne schiep God hemel en aarde, en de aarde was zonder vorm en leeg…’. Dat moet zowat het gevoel zijn van de kunstenaar voor het lege doek of blad, een ware horror vacui, de angst voor het lege. Als een god zegt de mens dan: laat er licht zijn, en ziet dat het licht goed is. Vervolgens verdeelt de mens de ruimte tussen licht en duisternis. Door het aanbrengen van lijnen en vlakken in zwart/wit of kleuren creëert de kunstenaar een wereld waar voorheen alleen leegte was. Lut De Rudder weet alles van lijnen. Sinds jaren trekt ze elke dag ontelbare lijnen op het blad. In een van haar cycli bestaat het kunstwerk uit één enkele lijn. Op het tweede werk waren er twee, enzovoort. Als drie lijnen elkaar kruisen, ontstaat een driehoek, een merkwaardige figuur die talloze vormen kan aannemen, maar waarvan de drie hoeken samen altijd twee rechte hoeken vormen. Van een vierkant, een ruit, een rechthoek vormen de vier hoeken samen altijd vier rechte hoeken. Van een cirkel liggen alle punten op dezelfde afstand van het middenpunt. Met die eenvoudige vlakke figuren experimenteert Lut onverdroten, steeds weer licht en donker en kleur variërend in afmetingen en verhoudingen en invulling. Het brengt haar tot rust, ze vindt zin en evenwicht in de pure essentie van de strakke vlakken en de lijdzame lijnen die het blad indelen en tot leven brengen in steeds nieuwe vorm en betekenis.

Maar er is meer in onze wereld dan alleen de drie elementaire vormen: driehoek, vierhoek, cirkel en de vormen die resulteren uit hun overlappingen. Er zijn meer complexe vlakken, triskaidecagonen en nog veel ergere tongbrekers. En naast allerlei regelmatige is er ook een oneindige reeks van onregelmatige veelhoeken. Wanneer we de rechte lijn en de zuivere cirkel verlaten, opent zich een universum van combinaties van gebogen lijnen. Wanneer we het pure zwart verlaten dat het wit wit maakt en het oneindige spectrum van kleuren erbij halen (de mens kan tot 100.000 verschillende kleuren onderscheiden), bevinden we ons in de wereld van de schilderkunst. Zo gaan we van de uiterste abstractie tot de meest intense en sublieme complexiteit. De kunstenaar maakt de keuzes die ons verwonderen, verbazen, fascineren en ontroeren.

Spinoza, de filosoof die in Nederland leefde van 1632 tot 1677, maakte een soortgelijke redenering over de mens. De mens maakt deel uit van de wereld en bestaat uit hetzelfde materiaal als alle andere wezens en wordt dus beheerst door de strakke natuurwetten die de materie beheersen tot in de ijle wereld van de subatomaire elementaire deeltjes. De mens is echter geen muon, geen boson of quark, maar een uiterst complex levend wezen, en daarvoor gelden naast de zeer algemene bovendien meer complexe natuurwetten, die alleen voor levende wezens en zelfs alleen voor mensen gelden. Maar het blijven natuurwetten, er is wel verregaande complexiteit, maar geen chaos. We kunnen over emoties spreken zoals over lijnen, vlakken en lichamen, zegt Spinoza. Omgekeerd kan men zeggen dat een begenadigd kunstenaar door eenvoudige lijnen en sobere vlakken te tekenen of door subtiel geraffineerde composities te maken in vorm en kleur, pure emoties of complexe gevoelens kan oproepen.

Spreken is tekenen en schilderen met woorden. We kunnen onze gevoelens formuleren in freudiaanse analyses, in meetkundige stellingen of in meer poëtische bewoordingen. Ik verkies te eindigen op die laatste manier met een gedichtje dat ik schreef voor Luts verjaardag:

Toen onze wegen woelig kruisten

in de nare nazomer van ons leven

dachten we aan samen oud worden

en bijna berustend stilaan sterven

we hebben elkaar de ruimte gegeven

om moedig nieuwe wegen in te slaan

de milde michielszomer van ons late leven

waarin het leven weer barst en bruist

genadig wenkt de herfst in gulle gloed

hand in hand gaan we dankbaar samen

de schaduw van het afscheid tegemoet.

Karel D’huyvetters, 9 september 2017


29-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vluchtelingen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit werk maakte ik toen de 'vluchtelingencrisis' in volle hevigheid woedde. Is er nu geen crisis meer of zijn we aan gewenning toe of is er echt een oplossing gekomen?


28-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tralies van het geheugen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Nog een groter werk van de reeks.


27-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lied aan de maan
Klik op de afbeelding om de link te volgen

'Lied aan de maan' is een aria uit de opera Rusalka van Dvorak. Er spreekt zoveel verlangen uit … feitelijk naar het onbereikbare.


26-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papaverveld
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Tijdens het wandelen tref je dan een veld aan vol rode papavers. Een fotograaf heeft zijn fototoestel in aanslag, ik sla het op in mijn geheugen en achter mijn tekentafel geef ik er mijn interpretatie van. Hoewel de tekening heel gedisciplineerd verschijnt, is het voor mij een echte ontlading. Dan hoef ik verder niets meer die avond.


25-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het voorjaar bleef me inspireren om te genieten van de natuur en dit om te zetten op papier.


22-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geometrische figuren
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Na een periode van werken met basisvormen (cirkel, vierkant, driehoek) op groot formaat, zocht ik een soort speelser werken met hetzelfde gegeven. Deze kleine werkjes doen denken aan de toetsen van een piano en muziek.


21-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloemenveld
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze werkjes ontstonden na de ontdekking van de eerste papavers.


20-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tralies van het geheugen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In deze reeks heb ik zo wat alle formaten van tekenpapier gebruikt: de aandrang om rond dat thema te werken bleef maar komen. Het was ook een uitproberen van kleur in een grafisch ontwerp.


19-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tralies van het geheugen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Wat herinneren we ons van wat er gebeurde? Feiten bestaan niet, wel geïnterpreteerde feiten. Dat wordt bepaald door wie we zijn, de omgeving, onze evolutie … naarmate de tijd verstrijkt verandert het verhaal meestal van wat we meemaakten. Van de chaos van herinneringen proberen we een samenhangend geheel te vormen. Wat zogenaamd definitief vast staat (de feiten) is voortdurend in beweging.


18-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurimpressies
Klik op de afbeelding om de link te volgen

En dan brak de lente door met het overvloedige aanbod van kleuren. Na het werken aan het oorlogsthema, deed die blijheid van kleuren en warmte deugd.


15-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zang van de sjamaan
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De muziek en de zang, waaronder de stilte, van de sjamaan doordringt elke vezel van je lichaam, van je beleven, van je gemoed. Het is een universele taal.


14-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OOrlog en vrede
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dagelijks worden we geconfronteerd met de verwoesting die oorlog aanricht. Welke beelden grijpen het meest aan. De doden, de gewonden, kinderen … de vernieling van huizen? Steeds moet ik denken: stel dat het mij overkomt. Welk rouwen kan je nog aan als je je geliefden verliest, mensen verminkt ziet worden, doodsangst moet overwinnen, het huis waarin je woonde verwoest terugvindt.

Het zou zo anders kunnen. Waarom kunnen we geen gemeenschap opbouwen waar je je veilig mag voelen als individu, waar je je kinderen mag opvoeden tot volwassenen die een gemeenschap verrijken, waar het dak boven ons hoofd ook nestwarmte en geluk betekent.


13-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vogelvluchten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Elke tentoonstelling is een vorm van herdenken van mijn overleden zoon. Achttien jaren terug stapte hij uit het leven. Als een vogel verkoos hij de de vrijheid van de ruimte om zo te ontsnappen aan het ondraaglijke lijden dat we schizofrenie noemen. Bij elke tentoonstelling neem ik een of ander werk mee dat naar die vrijheid verwijst. Hier zijn het vogelvluchten die ik een paar jaren terug maakte.


12-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Schuur van A.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Op zaterdag 09.09.17 opende mijn tentoonstelling ' Met taal van lijnen en vlakken' in 'De Schuur van A.'

De Schuur van A. is een deel van gerenoveerde boerderij: de oude schuur werd, met behoud van het oorspronkelijke gebinte, opnieuw verbouwd tot één grote, prachtige ruimte. Daar worden af en toe tentoonstellingen georganiseerd.

De sterkte van het gebinte die de ruimte draagt en de rust die de ruimte uitstraalt, geven aan het tentoongestelde werk extra ademruimte: in alle rust kunnen de werken zich kenbaar maken. Ook voor mij was het een blije verrassing mijn werken hier tegen de muren te zien.


11-08-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruach
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Terwijl ik rommelde in mijn 'bewaarplaats', ontdekte ik nog een ouwetje uit de reeks Ruach. Dan krijg ik zin om aan die reeks verder te werken en mijn inzicht van levensenergie in lijnen en vlakken om te zetten




Inhoud blog
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Reeksen
  • Reeksen
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • Afscheid
  • Afscheid
  • Afscheid
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Vervreemding
  • Geometrische vormen IV
  • Geometrische vormen III
  • Vervreemding XI
  • Vervreemding X
  • Vervreemding IX
  • Vervreemding VIII
  • Vervreemding VII
  • Vervreemding VI
  • Vervreemding V
  • Vervreemding IV
  • Vervreemding III
  • Vervreemding II
  • Vervreemding I
  • Geometrische vormen II
  • Geometrische vormen I
  • experimenteren VII
  • experimenteren VI
  • experimenteren V
  • experimenteren IV
  • experimenteren III
  • experimenteren II
  • experimenteren I
  • Pandemie I
  • Laat me vergeten VII
  • Laat me vergeten VI
  • Laat me vergeten V
  • Laat me vergeten IV
  • Laat me vergeten III
  • Laat me vergeten II
  • Laat me vergeten I
  • Herinneringen IV
  • Herinneringen III
  • Herinneringen II
  • Herinneringen I
  • Tentoonstelling
  • Tentoonstelling in het atelier
  • Pandemie II
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VIII
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VII
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VI
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet V
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet IV
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet III
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet II
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet I
  • Tussen hemel en aarde XIV
  • Tussen hemel en aarde XIII
  • Tussen hemel en aarde XII
  • Tussen hemel en aarde XI
  • Tussen hemel en aarde X
  • Tussen hemel en aarde IX
  • Tussen hemel en aarde VIII
  • Tussen hemel en aarde VII
  • Tussen hemel en aarde VI
  • Tussen hemel en aarde V
  • Tussen hemel en aarde IV
  • Tussen hemel en aarde III
  • Tussen hemel en aarde II
  • Tussen hemel en aarde I
  • Basisvormen XIII
  • Basisvormen XII
  • Basisvormen XI
  • Basisvormen X
  • Basisvormen X
  • Basisvormen IX
  • Basisvormen VIII
  • Basisvormen VII
  • Basisvormen VI
  • Basisvormen V
  • Basisvormen IV
  • Basisvormen III
  • Basisvormen II
  • Basisvormen I
  • Open de poort VI
  • Open de poort X
  • Open de poort IX
  • Open de poort VIII
  • Open de poort VII
  • Open de poort VI
  • Open de poort V
  • Open de poort IV
  • Open de poort III
  • Open de poort II
  • Open de poort I
  • Ode aan de vriendschap V
  • Ode aan de vriendschap IV
  • Ode aan de vriendschap III
  • Ode aan de vriendschap II
  • Ode aan de vriendschap I
  • Cirkel en vierkant XII
  • Cirkel en vierkant XI
  • Cirkel en vierkant X
  • Cirkel en vierkant IX
  • Cirkel en vierkant VIII
  • Cirkel en vierkant VII
  • Cirkel en vierkant VI
  • Cirkel en vierkant V
  • Cirkel en vierkant IV
  • Cirkel en vierkant III
  • Cirkel en vierkant II
  • Cirkel en vierkant I
  • Verborgen verhaal VI
  • Verborgen verhaal V
  • Verborgen verhaal IV
  • Verborgen verhaal III
  • Verborgen verhaal II
  • Verborgen verhaal I
  • Kleurenspel VII
  • Leren lezen en schrijven op de lagere school
  • Kleurenspel VI
  • Hinkelen
  • De kersenboom
  • Knikkerspel
  • Het oerwoud van het geheugen IV
  • Het oerwoud van het geheugen III
  • Het oerwoud van het geheugen II
  • Het oerwoud van het geheugen I
  • Kunstroute 2019
  • Verschillende werelden oproepen III
  • Verschillende werelden oproepen II
  • Verschillende werelden oproepen I
  • En dan maar kijken
  • Oefenhoekje
  • Hoe lang was het weer geleden?
  • Voorbereiding op de jury
  • Kleurenspel V
  • Kleurenspel IV
  • Kleurenspel III
  • Kleurenspel II
  • Kleurenspel I
  • Ruimte III
  • Ruimte II
  • Ruimte I
  • Met zwarte achtergrond VIII
  • Met zwarte achtergrond VII
  • Met zwarte achtergrond VI
  • Met zwarte achtergrond V
  • Genese van een lijn IV
  • Collage

    Archief per maand
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 09-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11--0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Categorieën


    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!