Traditiegetrouw
houdt het Danscentrum Aike Raes tijdens de laatste lessenweek open deur: ouders
en andere familieleden mogen dan mee het leslokaal binnen om de kinderen aan
het werk te zien. Ik maak een afspraak met Marjolein en haar ouders om van dat
moment gebruik te maken om kennis te maken en een eerste gesprek te hebben over
haar deelname aan de tentoonstelling van KUMBE (kunstenaars met beperking).
Marjolein danst in de tweede Damba-groep en die start om 11 uur met de les.
Het is ontzettend druk in het danscentrum. Vier groepen
dansen in verschillende lokalen. De ene groep staat klaar om de les te
beginnen, een andere groep komt verhit uit de les en zoekt zich een weg naar de
kleedkamers, mamas en papas, fotoapparaat in aanslag, maken zich klaar om met
zoon of dochter mee de danszaal in te schuiven, anderen staan rond het bureau
van Carlo om informatie te vragen, Aike wil nog even overleggen met een docent
en cheers proberen wafels te verkopen om hun reis naar Engeland te helpen
betalen. Daar zullen ze deelnemen aan een internationale wedstrijd. Ze hebben
een verkoopskreet bedacht en ondertussen voeren ze een eenvoudig dansje uit met
hun poms. Telkens iemand voorbij hun tafeltje komt, gaat het van:
that's
all right, that's oké koop een wafel hupsakee!
steun
de cheers naar Engeland, pak een wafel bij de hand!
koop
een wafel 1 of 2 dan is alles dik ok!
Vandaag
concentreer ik me op de DAMBA- groep: DAnsers
Met Bijzondere Aandacht. In
september 2007 is dit project van start gegaan. Eerst viseerde men kinderen van
8 tot 12 jaar die, omwille van hun verstandelijke beperkingen, niet mee konden
in een gewone groep van hun leeftijd. Nu zijn er twee groepen: een tot 12 jaar
en de andere groep voor jongeren en jong-volwassenen. De groepen worden
begeleid door twee docenten, die elk vanuit een specifieke hoek werken. Bedoeling
is de kinderen dansplezier mee te geven. Dat ze ondertussen ook bewegen, bepaalde
vaardigheden ontwikkelen, leren in groep werken, allemaal mooi meegenomen.
Het is wel een speciale dag. Het is niet alleen de laatste les van dit schooljaar
waarbij de ouders komen kijken, maar ook Koen en Sarah, die deze groepen al
vier jaar begeleiden, geven deze taak door aan hun opvolgsters. Deze nieuwe
docenten zullen er vandaag bij zijn om te komen kennis maken. Ook komt er
bezoek van Kiwanis Oud-Heverlee. Ze brengen een sponsoring mee voor het
Damba-project van 2.500 euro (dank u wel). Tussen de twee lessen zal er een
korte plechtigheid zijn waarop die cheque officieel overhandigd wordt.
Karel
en ik overleven de drukte en na een deugddoende koffie trekken we de zaal in. Daar
maak ik kennis met Marjolein en haar papa. Mama kon er niet bij zijn want die
werd ergens anders verwacht, jammer.
De
dansers zijn met dertien, drie jongens en tien meisjes. Ze gaan in een kring
zitten. Sarah geeft even uitleg dat het de laatste keer is voor Koen en
haarzelf om les te geven, maar niet getreurd, ze worden vervangen door twee
toffe docenten: Els en Hélène, neen geen meester meer, jammer hé. Deze docenten stellen zich
even voor, de ouders mogen gerust zijn, hun kinderen worden niet in de steek
gelaten. En dan begint de les.
Mooi om zien hoe Koen en Sarah oog hebben voor elk kind,
hoe ze gebruik maken van vb. een zonnebril, of een kleurrijke stok, of een
staafje met zilveren sterretje om kinderen uit te nodigen tot een eigen manier
van dansen. Soms beduidt enkel een licht wiegen van het bovenlichaam dat iemand
bij de les is. Anderen kunnen dan weer erg lenig met armen en benen aan de
slag. Wat opvalt: de dansers stralen van blijdschap. Ze zijn ook erg lief voor
mekaar. Een spontane omarming tijdens een rustpauze of even wachten om op het
matje te springen tot de vorige danser plaats kan maken. Het is een andere
wereld die zich openbaart. Het gaat niet om de prestatie maar gewoon om het
plezier van bewegen op muziek.
Tussendoor
wordt met een eigen groepskreet de dansers even samengebracht. Zoals echte
sporters peppen ze elkaar op en tonen ze dat ze één groep vormen: Damba hé, Damba ho, op naar een volgende
planeet hého. Zo concentreren
ze zich weer om een volgende oefening aan te vatten
En
wat zijn ze trots dat ze kunnen tonen aan het publiek, met daarin hun mama
en/of papa, broers of zussen, hoe goed ze het wel doen. Er worden fotos
genomen of gefilmd
en ze weten het. Op het einde gaan de dansers neerzitten,
want Elise heeft iets speciaal voor Koen en Sarah. Op het liedje van Alice in
wonderland van K3 heeft ze een dansje bedacht en dat brengt ze
met veel enthousiasme. Het applaus is verdiend.
Dan
komt het afscheid. Nog een laatste keer met Koen en Sarah Damba hé, Damba ho
en wat zien we: grote Koen die zijn tranen wegveegt. Maar hij is niet de enige.
Maar
dan komen bloemen en knuffels en een fles wijn en nog een tekening en nog knuffels
en een extra dikke zoen.
Die
kinderen zien dansen raakt ons. Hun vreugde mogen meebeleven ontroert, maakt
kwetsbaar. De weerloosheid van zon kind maakt alleen graag zien wakker. Van
een kind te mogen houden, zonder verdere verwachtingen, is wellicht het puurste
dat het leven kan bieden. Natuurlijk blijven de zorgen. Maar zoals de mama van
Ken zei toen we spraken over zijn deelname aan het KUMBE-project: zijn
tekeningen zijn me meer waard dan een Picasso en meteen kreeg Ken een warme
knuffel.
Karel
en ik hadden gedacht na dit mini-optreden iets te gaan eten in de stad. Maar geen van beiden hebben nog zin in die
drukte. We willen naar huis, bekomen van deze ontroerende momenten. Onze dag is mooi geweest.
|