Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
24-06-2006
Belgisch kampioenschap Vlaamse vinkenzang
Morgenvoormiddag heeft in Waregem het kampioenschap van België voor Vlaamse vinkenzang plaats. Vandaag was het heel druk in het Jeugdcentrum voor de inschrijvingen en voorbereidingen voor de grote dag. De vinkeniers waren onder de indruk van de organisatie met een paar honderd medewerkers, die alles in goede banen leidden. De zeven organiserende vinkenmaatschappijen en coördinator Filip Santens zijn er duidelijk klaar voor. De inschrijvingen verliepen opvallend vlot. Het is nog te vroeg om een definitief cijfer voor het aantal deelnemers te vermelden, daar er ook nog morgenochtend enkele honderden bijkomende inschrijvingen worden verwacht.
Zondag 25 juni 2005 van 9 uur tot 10 uur worden een paar duizend vinkeniers verwacht.De vinken worden opgesteld om de 2,40 meter met enkele kleine openingen om het verkeer aan de kruispunten door te laten. Het parcours ligt op de ring R35 en begint aan het Bricocenter en verder naar de Zultseweg, Nokerseweg, Kruishoutemseweg, Zuiderlaan, Verbindingsweg en Expressweg N382 desnoods tot op het grondgebied Sint-Eloois-Vijve..Daarvoor kregen de organisatoren de toelating van de Stad Waregem en het Vlaams Gewest.Het parcours is volledig verkeersvrij en hiervan zijn debewoners van de betrokken straten verwittigd.
Vanaf 7 tot 10.30 uur is het parcours volledig verkeersvrij om de wedstrijd in volstrekte stilte te laten verlopen.
Als eerbetoon voor de vinkensport hebben Lucien (ere-voorzitter Molenzangers) en dochter Chantal Coussement(zelf actief vinkenierster bij de Desselgemse Luchtzangers) met medewerking van een goede vriend (die onbekend wil blijven) de grootste vinkenkooi ooit geconstrueerd die 7 x groter is dan een normale vinkenkooi.De vinkenkooi heeft volgende afmetingen : 2,45 meter lang, 1,25 meter breed en 1,70 meter hoog. Deze reuzekooi is gemaakt in identieke materie en is een volledige copie van een normale vinkenkooi en weegt naar schatting 250 kg.In de voederbak kan zomaar eventjes 50 kg vinkenvoer en 20 kg griet (aanvulling bij voer).Vandaag was er al een bod om deze unieke kooi aan te kopen. Op de foto zie je de kooi met daarnaast André Furniere, één van de zowat driehonderd medewerkers die helpen dit kampioenschap in de beste omstandigheden te laten verlopen.
In totaal zullen 300 vinkenmaatschappijen deelnemen aan het BK. De deelnemers wacht een indrukwekkende prijstafel met bekers en trofeeën
Geen IC-stop, noch mindervalidenlift, wel camera's en rechtstreekse verbinding Zaventem
Schepen van mobiliteit Kurt Vanryckeghem en burgemeester Yolande Dhondt kregen bij de feestelijke opening van de vernieuwde stationsvoorzieningen van disctrictdirecteur Christiane Van Rijckeghem nog voor ze hun vraag konden stellen al een negatief antwoord op hun ultieme wensen voor het station in Waregem. In 2003 al had Mr Martens aan het Waregems stadsbestuur beloofd in 2006 rekening te houden met de wensen van Waregem bij het herbekijken van de nieuwe dienstregeling op het treintraject. Die wordt in december 2006 ingevoerd, maar de bijkomende stop komt er niet in voor.
De gevraagde stop van de intercitytreinen Rijsel - Kortrijk - Gent Antwerpen is volgens de districtdirecteur wel onderzocht, maar uit dienstregelingtechnisch oogpunt als niet mogelijk bestempeld. Toch kon de ze ook goed nieuws meebrengen. Vanaf december 2008 krijgt Waregem een rechtstreekse verbinding via Gent met Brussel en de luchthaven Zaventem. Die verbinding komt in de plaats van de interregio naar Dendermonde en Mechelen. Als Zulte Waregem ook de volgende seizoenen de pannen van het dak blijft spelen - en waarom niet - kan de ploeg met de trein naar de luchthaven sporen en vervolgens met het vliegtuig Europa in. Dat geldt ook voor de supporters.
Ander goed nieuws is dat in 2007 cameras worden geïnstalleerd in het raam van het camerabewakingsproject Malaga. De beelden kunnen direct of achteraf worden bekeken. Ze worden een tijd bewaard om bij een diefstal of vandalisme zo snel mogelijk de daders te kunnen opsporen. De veiligheidsdienst Securail zal deze plaats opnemen in haar bestand van 'beveiligde sites'.Om het veiligheidsgevoel 's avonds te verhogen wordt gezorgd voor een optimale verlichting.
Districtdirecteur Christiane Van Rijckeghem beseft wel dat Waregem nog wensen heeft. Maar ze kan toch niet ingaan op de wens van haar naamgenoot, schepen van mobiliteit in Waregem, om het station van Waregem toegankelijk te maken voor mindervaliden. De NMBS selecteerde een groep van 93 stations die wel geschikt gemaakt worden voor minder mobiele reizigers en Waregem is daar niet bij en kan daar ook niet worden aan toegevoegd. Ditbetekent dat de minder valide alle voorzieningen vindt van bij het betreden van het station tot in de trein. De selectie van de stations gebeurde op basis van het aantal instappende reizigers per dag en van de geografische spreiding. Voor Waregem speelde blijkbaar deze laatste selectie.
Waregem telt op een weekdag gemiddeld 1.530 instappende reizigers. Alhoewel het Waregemse station niet op de lijst staat is toch de planning van de werkzaamheden bekeken om het station aan de zuidkant alsnog toegankelijker te maken voor de minder mobiele klant. Gebleken is echter dat de bouw van een helling naast de vaste trappen niet haalbaar is. De onderdoorgang is daarvoor te smal. Wel zouden de trappen door een helling kunnen worden vervangen. Deze ingreep kost veel geld. Infrastructuurbeheerder Infrabel, bevoegd voor de toegangen tot de perrons, wil eerst de 93 geselecteerde stations volledig toegankelijk maken voor mensen met een beperkte mobiliteit. Dat betekent: toegang tot het station, toegang tot alle perrons, toegang tot de trein.
Van Mario Verhellen ontvingen we in dit verband een alternatief voorstel van SP.a-gemeenteraadslid MarioVerhellen. Hij is vooral bedroefd voor de mensen met een handicap en hun organisaties Somival, KVG, VFG, ea. die ondanks beloften van stad en NMBS verstoten blijven van verplaatsing met de trein. Het is onbegrijpelijk dat het station van de vijfde stad in West-Vlaanderen verboden terrein is voor rolstoelgebruikers. Een nieuw voorstel moet alsnog een bevredigende oplossing kunnen brengen.
Daarbij wordt zowel van de stad als van de NMBS een bijdrage gevraagd.
Het voorstel luidt :
1.Mensen met een handicap verwittigen (telefonisch) enige tijd (bv. 1 a 2 uur) voor
aankomst het station Waregem.
2.Mensen met een handicap kunnen hun wagen plaatsen aan de voorzijde van het station (kant Westerlaan). Het aantal voorbehouden plaatsen dient hiervoor te worden
uitgebreid.
3De treinreiziger wordt in het station begeleid door een personeelslid van de NMBS.
4. Om het perron langs de lijn Gent-Kortrijk te bereiken maakt men onder begeleiding
van het nmbs-personeel gebruik van de bestaande lift.
5.Om het perron langs de lijn Kortrijk-Gent te bereiken, maakt men onder begeleiding
van de NMBS gebruik van een nieuw te plaatsen platformlift (dit is een lift die
geplaatst wordt langs de zijkant van de trap). Deze lift wordt gefinancierd door de stad
en kost 25 a 30.000 euro en onderhouden door de NMBS.
6. Op beide perrons is permanent een oprij/afrij platform aanwezig.
Een mogelijke variant: Een bijkomende platformlift wordt aan de stationsuitgang (kant Boulezlaan) geplaatst zodat de gehandicapten op de vernieuwde parking kunnen parkeren.
NMBS-districtsdirecteur Christiane Van Rijckeghem had het bij de opening van de nieuwe parkeerhaven (ook voor fietsers) aan de achteringang van het Waregemse station over de feestelijke ingebruikneming van de opgewaardeerde zuidelijke toegang tot het station. De werken startten op 7 november 2005 en de stationsbuurt houdt er na maanden extra parkeerlast een aangenamere omgeving aan over. De braakliggende grond van het vroegere goederenstation Waregem, dat decennia geleden een industriespoor kende naar Anzegem en naar Ingelmunster, werd omgedoopt in een parkeerhaven. Het terrein sluit aan op de Boulezlaan en was al grotendeels in gebruik als voorlopige parkeerhaven.
De fietsers vinden nu aan deze zuidkant van het station 412 gloednieuwe stallingsmogelijkheden, wat het totaal met de 312 ook al vernieuwde rekken aan de voorkant op 724 plaatsen brengt. De feestelijke opening betreft evengoed de parkeerhaven met 204 bijkomende gratis plaatsen voor autos aan de westelijke zijde van de achteringang en de ingebruikname van het nieuwe fietspad langs de spoorwegberm van het station naar de Vansteenbruggestraat. Het station van Waregem beschikt nu in totaal over 385 parkeerplaatsen voor wagens.
De NMBS-Groep hecht zeer veel belang aan een goed reizigersonthaal en fraaie stationsomgevingen horen daar bij. En vermits ook Europa via een dossier van Leiedal een duit in het geldzakje van Waregem deed, konden de stad Waregem en de NMBS-holding hier samen 1,1 miljoen euro investeren, waarvan 728.136 euro voor rekening van NMBS-Holding. Misschien het meest opvallende daaraan is de open aangename inkomgang met een opvallende glazen inkomkap met gele metalen randen als droge ingang en die aan de straat (Boulezlaan) uitgeeft op een zoenzone met kortparkeermogelijkheid. Maar concreet gaat het om infrastructuur voor 412 gloednieuwe fietstallingsmogelijkheden en een bijkomende nieuwe parkeerhaven met 204 goed ingerichte parkeerplaatsen. De fietsers kunnen nu met een nieuw aangelegd fietspad in rode asfalt rechtstreeks richting Gaverke naar de Vansteenbruggestraat.
Het openingslint was aangebracht aan de toegang tot de fietsstallingen ten westen van de toegangsgang. Enerzijds hebben we daar stevige stallingsrekken met 252 gratis plaatsen en anderzijds een halfopen parkeergebouw waarin ook 160 bewaakte plaatsen zijn geïnstalleerd. In afwachting dat het bewaakt systeem in deze beveiligde fietsenstalling in werking komt, kunnen deze comfortabele rekken momenteel al vrij en gratis gebruikt worden. De bewaakte stalling komt pas in het najaar in dienst. De NMBS-Holding gaat deze stalling zelf exploiteren. Het gaat hier om een proefproject, waarbij de abonnee met een badge toegang krijgt tot de stalling.
De extra plaatsen voor auto's en fietsen zijn geen overbodige luxe. Tijdens de weeknemen gemiddeld 1530 mensen de trein in het station te Waregem.Zopas heeft NMBS-Holding zorgvuldig geteld hoe de reizigers naar het station in Waregem komen.
Daaruit blijkt dat :
-32,50% komt per fiets, 0,25% per bromfiets
-30% van de klanten komt per auto
-16,25% wordt met de auto gebracht
-15% zijn voetgangers
-6% reist met de bus.
De districtdirecteur van NMBS bracht nog ander positief en ook minder aangenaam nieuws mee naar Waregem. Positief is dat er volgend jaar cameras komen aan het station in het raam van het camerabewakingsproject Malaga. Nog voor schepen en burgemeester konden aandringen op de uitvoering van hun verlanglijstje, kwam al een ontkennend antwoord met uitleg. Toch bleven schepen van mobiliteit Kürt Vanryckeghem en burgemeester Yolande Dhondt in hun toespraken aandringenop hun oude verzoek om het station van Waregem toegankelijk te maken voor minder-validen en om de belofte uit 2003 voor een bijkomende IC-stop waar te maken. Dat de districtdirecteur van de NMBS en de Waregemse schepen van mobiliteit naamgenoten zijn, heeft voorlopig op dat vlak nog niets opgeleverd.
Kurt Vanryckeghem wees in zijn toespraak op de historisch economische betekenis van het station voor Waregem. Het station vormde anderhalve eeuw geleden een basis voor de welvaart in Waregem. Met de renovering van de stationsbuurt is na Den Olm meteen ook dit lelijke eendje gewassen. Er volgen nog projecten in de Transvaal, de Fabriekstraat en we kunnen ook de privaat-renovatie van garage Vergotte inpassen in een algehele opknapbeurt van de Stationsbuurt.
Voor de NMBS-districtdirecteur oogt de zuidkant van het station nu klantvriendelijk en groen. Dat was ook de visie van een overgelukkige burgemeester Yolande Dhondt, die er ook de woorden modern, gebuiksvriendelijk en veilig aan toevoegde. Volgens haar nodigt de vernieuwde stationstoegang uit om de trein te nemen en met het vernieuwde imago van de spoorwegen moeten ook nieuwe pendelaars hun voordeel kunnen vinden om hun verplaatsingen met de trein te wagen.
Een rode draad, letterlijk dan, vormt het rode fietspad naar Anzegem en dat nabij het station aan de Vijfseweg aansluiting vindt met de toeristische Gaverbeekroute. Enig gevaarlijk punt op het fietspad, dat destijds werd aangelegd op het oude industriespoor, situeert zich bij de overgang aan de N382.
Opening nieuwe stationsparking, fietsstallingen en fietspad
Aan het achterzijde van het station in Waregem wordt deze middag (11.30 u.) de uitbreiding van de autoparking en nieuwe fietsenstalling geopend. De uitbreiding is het gevolg van een nauwe samenwerking tussen de stad Waregem en de NMBS-Holding.Er kunnen nu 385 autos en 664 fietsen comfortabel worden geparkeerd aan het station van Waregem.Het gaat om een investering van 1,1 miljoen Euro, waarvan 728.136 euro voor rekening van NMBS-Holding.
De werken startten op 7 november 2005. Er komen ten westen van de stationsingang nu 205 plaatsen bij door de aanleg van een parkeerhaven op grond van de NMBS-Holding. Het totaal komt nu op 385. Het gaat over de grond van het vroegere goederenstation, dat toen een industriespoor kende naar Anzegem en naar Ingelmunster.Het terrein sluit aan op de Boulezlaan en was al grotendeels in gebruik als voorlopige parkeerhaven.
Tijdens de weeknemen gemiddeld 1518 mensen de trein in het station te Waregem. Er is ook goed nieuws voor de fietsers. Aan de achterkant van het station zijn nu ook twee nieuwe fietsstallingen. De eerste is gratis en biedt plaats aan 252 fietsen en 8 bromfietsen. Voor de tweede stalling, die beveiligd is, moet worden betaald. Hier kunnen 100 fietsen en 12 bromfietsen worden gestald. Daarbij zijn ook de 312 fietsrekken aan de voorzijde van het station vernieuwd en dit op kosten van de stad.
Bij de ingang van de onderdoorgang werd een nieuwe overkapping aangebracht. Voorts is een plein gecreëerd met ruimte voor kortparkeren (zoenzone /kiss & ride). Tussen de Vansteenbruggestraat en de Boulezlaan, ter hoogte van de August Crasstraat, is een fietspad aangelegd naar de nieuwe fietsenstallingen. Het fietspad geeft aan de Vansteenbruggestraat aansluiting op het reeds gerealiseerde fietspad op de oude spoorwegbedding, dat loopt tot in de Industrielaan nabij Anzegem. Er komt nog een groenaanplanting.
Het ontwerp van bovenvermeld project werd goedgekeurd door de de Directie van de NMBS op 12/08/2004. Het ontwerp werd ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad op 5 oktober 2004. De aanbesteding vond plaats op 4 april 2005. De werken zijn gestart op 7 november 2005 en zijn dus afgewerkt op 23 juni 2006.
Het is nu ook volgens de kalender zomer en op vrijdag 23 en zaterdag 24 juni staan in de Waregemse centrumstraten de Pandjes en Batjes geprogrammeerd. Bedoeling van de overkoepelende handelaarsorganisatie Waregem Winkelstad is met deze 33e editie (Pand was toen nog niet geopend en sloot wat later aan) in het Waregemse centrum opnieuw het toneel te scheppen voor aangename koopdagen. Waregem Winkelstad maakt gebruik van de samenwerking met lokale groepen om voor het nodige animo te zorgen. Het is het weekeind van de voorstelling van de kandidates voor de Sport Ambassadrice 2006 en ook de heropeningsmaand van Het Pand zorgt voor animo.
Sedert enkele jaren kennen we de avondmarkt op vrijdag vanaf 16 u. en deze gaat door in samenwerking met de Ambulante Zelfstandigen. De avondmarkt loopt tot 22 uur in de autovrije winkelstraten. Op zaterdag 24 juni is de promo-bus van Radio Mango op post . Zaterdagmiddag vanaf 15.30 u. worden de kandidaten voor de Sport Ambassadrice 2006 door Marijn Devalck voorgesteld op het podium aan de Klauwaert. Tussendoor zijn er optredens van de dansgroep X-plosion. De kandidaten zullen we daarna ongetwijfeld nog kunnen ontmoeten tussen de kramen in de centrumstraten.
Ook zaterdagnamiddag is er vanaf 14 u en tot 20 u. inderdaad terug een markt. In dat verband weet voorzitter José Vandewiele dat voor alle standplaatsen , ook die van de verenigingen, toelating dient gevraagd aan de organiserende Waregem Winkelstad. Het is niet toegelaten aan bewoners van de centrumstraten, aan winkeliers of aan de straatcomités om standplaatsen toe te kennen, zelfs niet voor de eigen gevel. Enkel winkeliers die jaarlijks hun lidgeld betalen aan hun straatcomité komen in aanmerking voor een stand langs het parkoers. De Kinderfoor, gezellige terrasjes en biertentjes zorgen voor sfeer. De groep vendeliers van de Waregemse KLJ staat garant voor een kleurrijk en wervelend spektakel.
In de Holstraat staat zaterdag vanaf 14 u. de rommelmarkt voor kinderen centraal. Inschrijven hier is gratis maar verplicht bij voorzitter Henri Van Cauwenberghe (0476/40.38.41). Uiteraard valt er ook in het pas heropende Pand heel wat te beleven. In de Stationsstraat organiseert het winkelcomite een occasiemarkt voor personenwagens en moto's en ook in de Stormestraat zijn er tal van animaties. Vrijdagavond en zaterdagnamiddag zijn de centrumstraten verkeersvrij, zondag niet.
Zondag start eigenlijk al de Spaanse feestweek in de Hof Casier (kant Marcel Windelsstraat) met "La Fiesta Espanola" plaats van UNIZO. Het is het traditioneel braadfeest, dat vroeger doorging aan het Peerdeke in het Pand maar nu voor de 20-jarig jubileum is uitgeweken naar het kasteelpark Casier. Op het programma staat ondermeer een optreden van het Waregems Harmonieorkest en de verkiezing van de beste Sangria van Waregem. Op het menu staan pastasalade meet inktvis, ensallade russa, patatas bravas, tomatensalade, sardines met olijven en komijn, arroz valenciana, speenvarken, mergezes en Spaanse pensen. Inschrijven kan bij UNIZO (056/61.24.73).
De 40 oudste kleuters van de Stedelijke Basisschool Torenhof, A. Servaeslaan 60 te Waregem leerden de afgelopen schilderen als Roger Raveel. De beroemde kunstenaar uit Machelen-Zulte wordt volgende maand 85 jaar en naar aanleiding daarvan kunt u hem al een beetje zijn wondere wereld ontdekken in de kinderwerken op het Torenhof, want op zaterdagvoormiddag 1 juli van 9.30 tot 11.30 u. worden hun werken daar tentoongesteld. Die voormiddag kunnen ook nieuwe inschrijvingen gebeuren voor het volgende schooljaar.
Schilderen zoals Raveel moet ook kleuters aanspreken. Zijn werk leent zich uitstekend om in vakken te leren werken en door het mengen van verf ook nieuwe kleuren te ontdekken. De kleuters trokken op donderdag 4 mei ook naar het Raveelmuseum voor een workshop. Bij die gelegenheid konden de kleuters van de Torenhofschool zelfs een kleine Raveel overhandigen aan de kunstenaar in Machelen-aan-de-Leie.
De kleuters werden daar als het ware ondergedompeld in een rijk kleurenbad van fantasie en werkelijkheid. Ze kregen er de kans om zelf onze talenten te ontplooien met potlood en papier. Maar ze konden er ook genieten van de stilte en de mooie natuur rondom het pittoreske kerkje in Machelen. De landelijke weggetjes brachten hen tot bij de kunstenaar Roger Raveel en zijn lieftallige vrouw.Ze kenden de unieke ervaring van hen persoonlijk te mogen begroeten en een heel hartelijk onthaal te ervaren!
Het weer was opperbest en ze konden gezellig op terras hun picnic verorberen in "De Afspanning" bij Guy en Valerie. Daarna volgde nog ontspanning op het dichtbijzijnde speeltuintje om dan blijgezind en tevreden de bus terug naar school te nemen... ook de omas, die hen mee hebben begeleid hebben meegenoten van deze onvergetelijke,indrukwekkende uitstap. Veelzeggende fotos zijn een blijvende herinnering aan deze unieke uitstap!
De werkjes van het Roger Raveel-project van de kleuterafdeling kunt u dus zien op de tentoonstelling van zaterdagvoormiddag 1 juli in de Torenhofschool, waarvan begin dit jaar nog een volledig nieuwe vleugel werd geopend (zie bijdrage en foto 23-1-2006 oude wareber-blog). Wie van strips en cartoons houdt, komt eveneens aan zijn trekken. Dezelfde voormiddag kan je daar ook kennis maken met de leuke resultaten van de driedaagse workshop striptekenen , die de leerlingen van het vierde leerjaar meemaakten. Lesgever was
cartoonist Toon Beuckels uit Poeke die zopas de publieksprijs won op het vermaarde "Internationale Cartoonfestival van Knokke-Heist."
Frans vanaf 3e kleuterklas in Duizend+poot te St.-Eloois-Vijve
De Duizend+poot school in Sint-Eloois-Vijve komt regelmatig naar buiten met nieuwe projecten, zij het nu om de school zoveel mogelijk pestvrij te maken of om veiligheidsbevorderende initiatieven. Vanaf volgend schooljaar wil de school nu starten met Franse taalinitiatie vanaf de derde kleuterklas. In de meeste basisscholen in Vlaanderen wordt momenteel gestart met lessen Frans vanaf het 5e leerjaar. De nieuwe regelgeving laat scholen echter toe vroeger te starten met Frans.
Bedoeling is de leerlingen al vroeger te gewennen met de Franse taal. De bedoelde taalinitiatie is dan ook geen echt taalleren, maar taalgewenning. Deze vorm van taalinitiatie kan men vergelijken met zwem-initiatie waarbij het er niet op aan komt te kunnen zwemmen, maar waarbij watergewenning centraal staat. Kinderen tussen 4 en 9 jaar zijn ook zeer gevoelig voor het aanleren van andere talen.
Het voordeel is dat de kind door leuke, aantrekkelijke, motiverende activiteiten in het Frans aan te bieden positieve ervaringen zal opdoen rond een vreemde taal. Die ervaringen geven het kind zin om later andere vreemde talen aan te leren. Taalinitiatie heeft trouwens ook positieve invloed op het verder aanleren van de eigen moedertaal. Wetenschappelijke onderzoeken tonen zelfs aan dat er een sterke toename is van het wiskundig redeneren.
De Franse lessen worden eigenlijk geen lessen, maar activiteiten waarbij door middel van de 5 zintuigen de 'nieuwe taal' op speelse wijze wordt ervaren en waarbij het ontwikkelen van zelfvertrouwen en het durven (correct) Frans spreken centraal staan. Vanaf de 3e kleuterklas tot en met het 4e leerjaar wordt deze taalinitiatie aangeboden met creatieve werkvormen aanbieden. Luisteren en spreken vormen klemtonen. Lezen en schrijven wordt voorbehouden voor het 5e en 6e leerjaar.
Deze taalinitiatie Frans is ontstaan vanuit het project rond gelijke onderwijskansen waarbij het team koos om te werken rond taalvaardigheid. Taalvaardigheid in de eigen taal wordt immers ook sterk bevorderd door aanbieden van een vreemde taal. Er wordt wel gekozen voor zekerheid en werken met een uit het Frans vertaalde methode, waarbij anderstaligen in Frankrijk het Frans stevig onder de knie krijgen. De methode Tatou le matou (uitgeverij Averbode) heeft z' n deugdelijkheid zeer zeker bewezen en wordt over de ganse wereld reeds met succes gebruikt. Wie meerdere talen beheerst zal in de zeer nabije toekomst sterker staan in de maatschappij.
Vanaf 1 september 2006 doet de poes Tatou zijn intrede binnen de muren van de vrije basisschool van Sint-Eloois-Vijve. De poes spreekt de kinderen aan in het Frans en wordt hopelijk hun beste vriend. Samen communiceren en de Franse taal ontdekken wordt dé uitdaging. Wie wil immers geen taalvaardige wereldburger worden ?
Het valt op dat het kartel SP.a / Spirit tot nu toe heel zwijgzaam blijft over zijn kandidatenlijst voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006. We weten enkel dat Guy Adams terug van stal is gehaald en bereid werd gevonden om lijsttrekker te worden. De laatste week werden we wel al overspoeld met hun reacties over de CD&V-lijst, waarmee ons gewezen wordt op het feit dat de ACW-strekking daar zijn beloften inzake keuze voor een diverse samenleving niet zou doorgetrokken hebben in de samenstelling van hun kandidatenlijst. Evengoed zouden we het hier kunnen hebben over hun ervaring met Open Stad of de resultaten van hun wispelturige paarse federale of gewestelijke beleid.
Volgens Animo-voorzitter Lieven De Borggraeve zal SP.a lijst wel een duidelijke aanwezigheid zijn van mensen uit de diverse allochtone gemeenschap. Daarmee wordt wel tegemoet gekomen aan een Waregemse realiteit. Waregem telt inderdaad 52 verschillende nationaliteiten onder zijn burgers en daarbij nog mensen van allochtone origine met Belgische nationaliteit, al dan niet hier geboren. Sorry, Lieven, heb respect voor uw professionele passie maar vrees dat het keurslijf waarin de samenstelling van de lijsten nu al zitten in gewrongen andere goeie bedoelingen belet.
Komen we bij de kern van deze bijdrage, die is ingegeven door een schrijven van het kartel SP.a/Spirit aan de andere (alle andere ?) Waregemse politieke partijen. Hierin formuleren ze een aantal voorstellen voor de reeds op gang geschoten campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Mario Verhellen heeft ons de inhoud van zijn tekst doorgestuurd:
Vertegenwoordigers van SP.aen Spirit hebben tijdens hun laatste overleg de wens uitgedrukt om in overleg met vertegenwoordigers van de andere politieke partijen,een overeenkomst op te maken die gelijkend is met deze van Kapelle-op-den-Bos en zijn oorsprong vindt in de filosofie van het initiatief van Staatssecretaris Van Weert de duurzame kandidaat.
Dit houdt i.c. in dat naast de in het stedelijk reglement aanwezige modaliteiten, de Sp.a-Spirit lijst volgende voorstellen aan jullie wil voorleggen:
- een beperking van het globale uitgavenbudget per partij, incluis kandidaten, tot 15.000.
- het niet plaatsen van aanplakboren op private gronden, weilanden, private tuinen, etc
- het niet-bedelen van folders of pamfletten aan voorbijgangers of autos op de openbare weg.
- Het uitgeven van een extra stedelijke Sprong over verkiezingen 2006 ism lokale journalisten.
- Het verdubbelen van het aantal stedelijke verkiezingsborden.
- Het inlassen van een onderdeel Waregem Kiest op de stedelijke website. Waarbij alle partijen een aantal webpaginas ter beschikking krijgen.
- Het opzetten van een aantal debatmomenten ism. lokale journalisten.
Wij zijn ervan overtuigd dat voorstellen volgende voordelen inhouden:
- beter voor het milieu: minder papierverspilling, minder zwerfvuil
- de campagne zal minder uitgaven vereisen van alle politieke partijen
- het straatbeeld zal minder verstoord worden
- er zal meer nadruk gelegd dienen te worden op de inhoudelijke campagne en minder op de promotionele campagne
De opgesomde ideeën zijn niet te laten of te nemen, wij staan open voor andere en misschien nog betere voorstellen en initiatieven.
In de Nieuwstraat in Desselgem worden de nutsleidingen ondergronds gebracht. De werken werden reeds op 4 oktober 2005 goedgekeurd door de gemeenteraad. Het gaat om het ondergronds brengen van de laagspanning (kostprijs 186.701 , waarvan 139.038 aandeel van de stad), de openbare verlichting (kost 74.703 , waarvan 45.869 te betalen door stad) en de ICS-kabel (67.264 volledig door stad te betalen).
Ook werken in de Astridlaan zorgen voor verkeershinder. Daar moet een nieuw rioleringsnet aangebracht worden dat in een volgend stadium aansluiting moet krijgen in Kasteelstraat, Leiestraat en Ter Lindenstraat. Daar het oude net vroeger in de Astridlaan gedeeltelijk over privaat eigendom werd aangelegd, moet een deel van dit rioleringsnet nu vervangen worden op een gewijzigd traject.Dit dossier kadert in de aanpak van het overstromingsgevaar op Desselgemdries. De werken werden voor 236.666 gegund aan de plaatselijke firma Vandenbueverie.
Geboren op de Dam in Desselgem op 16 juni 1906. Daar is ook haar oudere zus Maria geboren, die al overleed aan kanker op 53-jarige leeftijd. Een tiental jaren geleden verloor Lisa haar echtgenoot Jerome Furniere waarmee ze twee kinderen Maria en Marcel heeft. Deze huwden respectievelijk met Achiel Bostoen en Christine Meyfroidt die op hun beurt zorgden voor drie kleinkinderen Griet en Hilde Bostoen en Carlo Furniere. Deze huwden respectievelijk met Kurt Bruggeman, Dominique Follens en Ethel Vancraeynest en zorgden op hun beurt voor de zes achterkleinkinderen Jeroen en Kevin Bruggeman, Debbie en Kelly Follens en Julien en Yonie Furniere.
Vanaf haar geboorte tot op 94-jarige leeftijd heeft Lisa Lareu rustig en ongedwongen in de pure Leikant gewoond. Zoals zo velen toen in Desselgem heeft zij in haar jeugd aan het vlas helpen werken en af en toe bij den boer gaan werken. Jaren aan een stuk heeft zij bij haar thuis intensieve zorg besteed aan haar vader Petrus Lareu. Zij leefde intens mee met de vreugden en moeilijkheden van haar nabestaanden. Iedereen was er welkom voor een tasje koffie en een gezellige babbel. Zolang het mogelijk was reed zij vanuit de Leikant iedere week met de fiets naar de vroegmis in de Desselgemse Sint-Martinuskerk
Zij bakte heel veel en lange tijd hebben de kinderen en kleinkinderen van dat heerlijke zelfgebakken brood kunnen genieten. Momenteel geniet zij van een rustige oude dag in het rusthuis Acropolis te Waregem, waar zij zich wonderlijk goed heeft aangepast aan de nieuwe woonomgeving. We danken nog Jo Neirynck voor de informatie en de foto. Lisa is de tante van zijn moeder. Wareber kan dat ook zeggen.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)