De "schatjes" Thibault en Julie op een regenachtige vakantiedag!
Maarten en Jonas in hun "zand-fort"!
Mijn schoonmoeder Mw. Anna Conings-Bocken : 98 jaar op 08-10-2007 !!! Omringd door al haar kinderen, overleden op 15 december 2007.
Thibault en Julie worden groter... juni 2008
Jonas wordt 9 en Maarten en opa vinden het ook geweldig !
Thibault en Julie in het ballenbad!
Julie leest haar Nieuwjaarsbrief op opa's schoot! 01-01-2009.
25 april 2009 : Julie en Thibault in Plopsa Coo tijdens de Vrijwilligersdag van Child Focus!
13 juli 2009 : Julie en Thibault in Kinderstad Heerlen!
18 sept 2009 : Opa met Julie en Thibault in Maasmechelen Village !
Julie in balletpakje gaat haar balletvriendjes "trakteren" op haar verjaardag!
Communicant Maarten bedankt zijn lieve nichtje Julie voor de mooie cadeautjes: 13 mei 2010.
Julie en Thibault met de trein op weg naar Brussel! 17 aug 2010
25 dec 2010 : Julie als "sneeuwpop(je) !
10 maart 2011 : Museum voor Natuurwetenschappen Brussel : Thibault aangevallen door een vleesetende dino !!!
20 april 2011 : Tongeren : Gallo-Romeins Museum : Jonas en Maarten met hun diploma "Archeoloog voor 1 dag"!
25 sept 2011: Maarten treedt in de voetsporen van zijn overgrootvader: hij volgt klarinetles en speelt op de klarinet van zijn overgrootvader Pierre Medaer!
03 april 2012 : Julie noteert de bestellingen voor het eten in haar "restaurant"!
Een Betere Wereld
Boodschap in vele talen met info, concrete projecten, vrijwilligerswerk en verslag daarover, geschiedenis van onze regio.
28-02-2021
Even verpozen bij een prachtig beeld...
Zoon Bart zag een meerkoet opduiken uit het water en een kleine stap zetten om dan weg te vliegen. Die beelden werden achter elkaar geplaatst met dit prachtige rersultaat !
KLIK op de FOTO
Gewoon... even bij mijmeren als een mooie - en soms noodzakelijke - rustpauze. En morgen... zetten we ons verhaal weer verder !!!
Oostwaarts : de Maas via de Geer : : 16 sluizen nodig !!!
In 1807 werd beslist dat de Maas moest overgestoken worden in Venlo !
- het tweede project bereidde men voor door bronnenonderzoek in de Kempen. Maar , er was te weinig water voorhanden in de droge periodes. Het water moest dus van de Maaskomen! Daarbij had men vastgesteld dat de scheidingslijn lag te Lozen (39 m boven de zeespiegel). Vanuit Lozen enerzijds naar de Schelde via Herentals of Lier (16 sluizen) en anderzijds naar de Maas via Weert (11 sluizen).
En dan komen we bij de watervoorziening... en zijn we heel dicht bij huis !!!
Ondanks de strikte coronamaatregelen raast de tijd toch snel voorbij en wordt onze samenleving geconfronteerd met een nieuwe opstoot van besmettingen en ziekenhuisopnames.
Ik sta er even bij stil... je kunt bijna niet anders en ik word ook nog regelmatig met leed geconfronteerd omdat ik orgel speel bij uitvaarten : 2 deze week: vorige woensdag in ons dorp Lanklaar en morgen - zaterdag - in Meeswijk : Jan , een heel lieve man die steeds als eerste in de kerk aanwezig was op zaterdagavond en... omdat ik zelf steeds vroeg daar ben , had ik altijd een momentje om met hem een babbeltje te slaan. Dat zal ons in de kerk toch wel vergeven worden. Jan kende ook een heel lang gedicht van buiten over een soldaat uit de Eerste Wereldoorlog : ik ben blij dat ik hem ooit de kans gaf om dat voor een volle zaal voor te dragen : daar bleef hij zo fier over ! Hij kwam er steeds op terug... Nu mag ik zijn uitvaart verzorgen : orgel spelen en zingen. Daarbij zeker een Marialied !!!
En vandaag - vrijdag - overleed Jos , een heel lieve buur , een man die vanuit een kleine werkplaats een grote onderneming met tientallen werknemers uitbouwde! Alle respect!!!
Oprechte deelneming aan de families en heel veel sterkte toegewenst !
Alles werd zeer gedetailleerd weergegeven wat de mogelijke kosten betrof maar ook wat het werk zelf betrof! Ik geef het hier weer omdat we ons dan ook heel goed kunnen voorstellen wat er hier bij ons gedaan werd om de verbinding tussen Maastricht en Lozen te realiseren !
De arbeiders moesten op een afstand van 80 cm van elkaar gaan staan om te werken, te graven. Schop in de grond , opgegraven grond naar links of - desgevallend - naar rechts te gooien ; die persoon nam het over enz... de laatste gooide de grond omhoog of vulde een korf die een arbeider of arbeidster op de rug droeg !
Stel je voor... wat een gewicht !
KLIK op de FOTO : bij Kaarst zie je nu nog het "restant" van het "Nordkanal" dat de Rijn met de Maas verbond : daar hebben ze er een mooie brug over "aangelegd" : de foto maakte ik daar in 2008... we zijn al een tijdje bezig met die studie !
De Franse ingenieurs beginnen alle mogelijke "pistes" te onderzoeken en ze doen heel veel opmetingen. Dat resulteert tenslotte in een 4-tal voorstellen om Rijn en Maas te verbinden.
1. Het voormalige traject van deFossa Eugeniana( zie : De Zuid-Willemsvaart 5 en 6 ) : 47,232 km. Daar kwam echter een probleem van de aanleg van sluizen bij kijken : vanaf de "scheidingshoogte" ( - water stroomt vanaf daar enerzijds naar de Maas en anderzijds naar de Rijn -) moest men 4 sluizen aanleggen naar de Maas-zijde en 2 naar de Rijnzijde. Beddingen moesten gegraven worden : 8 meter diep aan de Maaszijde (7 km) en 8 m diepte aan de Rijnzijde (17 km). En... er was het probleem van de watertoevoer: de riviertjes konden slechts zorgen voor een beperkt verkeer.
2. Het kortste tracé doorheen verschillende dalen , daar was het graven van eenbeddingvoor nodigtot een diepte van 30 meter: uiteraard te duur !
3. Een weg die gemakkelijker was bleek veel te lang te zijn : meer dan82 km!
4. Het4de trajectwerd uiteindelijk gekozen : vanGrimmlinghausen(bij Neuss aan de Rijn) naarVenlo: 53,2 km met9 sluizen: 7 naar de Maas en 2 naar de Rijn: vanaf de scheidingshoogte een verval van 28 m maar de Maas en 8 meter naar de Rijn. En ... er was ruim voldoende water (o.a. uit de Obererft) !
KLIK op de FOTO :vergelijkingvan het tracé van de voormalige Fossa Eugeniana en het door de Fransen uitgetekende Nordkanal !
Napoleon vond het vreselijk dat het scheepvaartverkeer op Maas en Rijn goederen naar Holland vervoerde. Dat betekende heel wat minder inkomsten voor Frankrijk. Dus wilde hij dat het verkeer via Maas en Rijn naar een Franse haven aan de Kanaalkust zou voeren. Gunstig eindpunt? Antwerpen aan de Schelde. Dat was ook een belangrijk steunpunt voor de Franse vloot : er was veel hout nodig voor de bouw van een oorlogsvloot en dit kon via een nieuwe verbinding uit Duitsland aangevoerd worden !
Er werden dan 2 belangrijke verbindingen bekeken :
- Schelde - Maas
- Maas - Rijn
Eerst gaan we ons concentreren op de verbinding tussen Maas en Rijn ! Er stonden 4 belangrijke criteria voorop :
1. Het kanaal moest zo kort mogelijk zijn
2. De kosten mochten niet te hoog zijn (bijv. grondwerken , sluizen, bruggen...)
3. Het kanaal moest het hele jaar door in gebruik zijn (o.a. voldoende water ! - dat wordt later ook bij ons belangrijk !)
4. Het kanaal moest een gunstige verdedigingslinie vormen tegen Midden-Europa !
Wanneer de Fransen hun plannen willen realiseren - bevaarbare waterweg doorheen hun gebied en verbindingen met Rijn en Schelde - denken ze aan de haalbaarheid van het kanaliseren van de Maas ! Dat zou al een heel stuk van de oplossing zijn.
Maar... in een studie (Lejeune) die ze vinden ( - later , in 1842 , wordt die studie ook opgenomen in het werk van Vifquain -) lezen ze dat het onhaalbaar is om de Maas te kanaliseren. Redenen die opgegeven worden :
- te grote verschillen in diepte naargelang droogte- en regenperiode (de Maas is een echte regenrivier)
- teveel "obstakels" : de studie vernoemt o.a. aanwezige inrichtingen voor visplaatsen met houten "hordenwerk" ( clayonnages ) , afval dat door de industrie in de Maas gestort wordt , slecht onderhouden trekwegen , de kademuren te Luik staan op instorten, ...
Onze 4 kleinkinderen: foto 1 : Maarten en Jonas foto 2: Thibault en Julie ! foto 3: Thibault en Julie worden groter! foto 4: Julieke bij de kerstman foto 5: Thibault als cowboy in de turnles! foto 6: Julieke 31 maart 2007: ik word groter! foto 7: 11 april 2007: de 4 schatten van kleinkinderen samen met opa. foto 8: Moederdag: Kleindochter Julieke en haar mama Jill.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek