Het document dat ik hier presenteer kon even goed opgenomen worden in onze reeks "De Geschiedenis van onze regio". Maar omdat het via de heer Vrancken gericht is aan de burgemeester van Lanklaar, nemen we het op in deze rubriek.
Waar gaat het over?
In de jaren 1860 - 1880 was er sprake van diverse spoorlijnen doorheen ons Limburgs Maasland: ééntje was gepland (maar nooit uitgevoerd) van uit Visé via Tongeren, Lanaken, ... naar Maaseik en een andere (wel gerealiseerd) van Hasselt naar Maaseik.
De burgemeester van Lanklaar (N. Severijns) stelde alles in het werk om die lijn van Hasselt naar Maaseik via Lanklaar te laten lopen : tevergeefs ... zoals blijkt uit het originele document. De lijn zou inderdaad via Rot(h)em lopen : foto van het treintje op de brug over het kanaal in Rotem vind je in dit blog op datum 17 - 03 - 2010. De "bedding" is nu een (prachtig) fietspad!
De tekst op het briefje luidt als volgt :
Monsieur G. Vranckenxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Il est de toute impossibilité dexécuter le projet par Lanklaer, il nécessiterait une dépense dun demi million supérieure à celle par le pont de Rothem ; le profil est beau mais long, le parcellaire est inabordable.
Présentez mes regrets à Monsieur le Bourgmestre en laffirmant que cette combinaison nuirait par son allongement à la valeur dune ligne destinée à un trafic international.
... Kort samengevat : het is onmogelijk om het project doorheen Lanklaer te realiseren : dat zou een meer-uitgave van een half miljoen vergen t.o.v. het traject via Rothem. En ... hij moet de excuses overmaken aan de burgemeester want de verlenging van de lijn zou schadelijk zijn voor de goede werking van internationaal vervoer.
En zo ... liep de spoorljjn niet door Lanklaer maar wel door "Rothem" !!!
FOTO : het handgeschreven document uit 1867.
KLIK op de FOTO
Op het andere traject komen we nog terug
|